Vore intressant att även klassa förmånsbilar som företagsbilar, för det är ju det egentligen. Då hade procenttalet stigit drastiskt för företagsbilar. För en massa år sedan var det populärt att klistra på en företagslogga eller företagets reklamslogan i bakrutan på alla förmånsbilar, ett sätt för företaget att synas. Men det försvann tämligen kvickt, företaget utsatte sig för negativ reklam i.o.m att föraren inte riktigt efterlevde bl.a hastighetsskyltarna.
Vore intressant att även klassa förmånsbilar som företagsbilar, för det är ju det egentligen. Då hade procenttalet stigit drastiskt för företagsbilar. För en massa år sedan var det populärt att klistra på en företagslogga eller företagets reklamslogan i bakrutan på alla förmånsbilar, ett sätt för företaget att synas. Men det försvann tämligen kvickt, företaget utsatte sig för negativ reklam i.o.m att föraren inte riktigt efterlevde bl.a hastighetsskyltarna.
Vi åker med logga på alla våra förmånsbilar men de sitter på sidan, nederkant framdörren.
Vi åker med logga på alla våra förmånsbilar men de sitter på sidan, nederkant framdörren.
Lite lagom, syns men ändå inte. I alla fall inte bakifrån.
Jag har haft fyra arbetsgivare under 25 år där jag kört förmånsbil, hos den första ville arbetsgivare klistra märken i bakrutan. Samtidigt fanns en policy där skötsamhet i trafik ingick, hur man skulle uppträda för att företaget inte skulle hamna i dålig dager. Ingen av de följande ville ha någon som helst reklam, fanns heller ingen trafikvettspolicy. Ändå var det stora(mycket stora) företag med mycket känt företagsnamn.
Den där siffran är för låg både för privatpersoner och yrkesförare. Det är väldigt få som kör 50, 60 eller 70. Trafikrytmen är nästa 10 km över skyltad hastighet, tror många gör som jag och kör enligt bilens mätare 60, 70 , 80 och bilars hastighetsmätare visar några procent för mycket. De flesta analoga hastighetsmätare är graderade så att det är lättare att hålla 60, 80, 100 osv.
Många lastbilar kör fort, hur kan de det när de har körkontroll med vilotider i deras lastbilar.
Jag kör lastbil Hackenbush. Jag tror du syftar på färdskrivaren 🤔.
Färdskrivaren registrerar kör/vilotid samt, såklart hastighet så den förhindrar ju inte en hastighetsöverträdelse. Lastbilar över 3,5 ton ska dock vara hastighetsbegränsade till max 90 km/t och om du läser artikeln handlar den inte så mycket om tunga lastbilar utan om yrkeschaufförer över lag.
Jag vet inte om hantverkare i sina små skåpbilar räknas som yrkeschaufförer men om jag får dela min erfarenhet av förfärligt många år på vägarna, så är de yttersta toppen av värstingberget
Många lastbilar kör fort, hur kan de det när de har körkontroll med vilotider i deras lastbilar.
Färdskrivaren registrerar hastigheten vid varje tidpunkt, men det är tyvärr inget som övervakas kontinuerligt, utan bara i samband med att polisen undersöker fordonet efter en olycka.
Med GPS skulle det inte vara några problem att få till fungerande övervakning av både hastighet och andra överträdelser, men det kräver ju en betydligt bättre uppdaterad databas än vad dagens navigatorer har.
Färdskrivaren registrerar hastigheten vid varje tidpunkt, men det är tyvärr inget som övervakas kontinuerligt, utan bara i samband med att polisen undersöker fordonet efter en olycka.
Med GPS skulle det inte vara några problem att få till fungerande övervakning av både hastighet och andra överträdelser, men det kräver ju en betydligt bättre uppdaterad databas än vad dagens navigatorer har.
Hackenbush skrev:
Många lastbilar kör fort, hur kan de det när de har körkontroll med vilotider i deras lastbilar.
Jag kör lastbil Hackenbush. Jag tror du syftar på färdskrivaren 🤔.
Färdskrivaren registrerar kör/vilotid samt, såklart hastighet så den förhindrar ju inte en hastighetsöverträdelse. Lastbilar över 3,5 ton ska dock vara hastighetsbegränsade till max 90 km/t och om du läser artikeln handlar den inte så mycket om tunga lastbilar utan om yrkeschaufförer över lag.
Jag vet inte om hantverkare i sina små skåpbilar räknas som yrkeschaufförer men om jag får dela min erfarenhet av förfärligt många år på vägarna, så är de yttersta toppen av värstingberget
Jag har flera gånger haft lastbilar 1 meter bakom mig när jag kör i 85 på 80-väg men då saktar jag in till 40 så ifall jag måste bromsa hårt så blir inte smällen när lastbilen kör in i mig så kraftig.
Uppdaterat: 2023-12-15 07:38
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Jag har flera gånger haft lastbilar 1 meter bakom mig när jag kör i 85 på 80-väg men då saktar jag in till 40 så ifall jag måste bromsa hårt så blir inte smällen när lastbilen kör in i mig så kraftig.
Ja, det är ju ett ofog ... båda alltså🤠
Men jag förstår inte;
Hackenbush skrev:
Många lastbilar kör fort, hur kan de det när de har körkontroll med vilotider i deras lastbilar.
Kommentarer
Många lastbilar kör fort, hur kan de det när de har körkontroll med vilotider i deras lastbilar.
Vore intressant att även klassa förmånsbilar som företagsbilar, för det är ju det egentligen. Då hade procenttalet stigit drastiskt för företagsbilar. För en massa år sedan var det populärt att klistra på en företagslogga eller företagets reklamslogan i bakrutan på alla förmånsbilar, ett sätt för företaget att synas. Men det försvann tämligen kvickt, företaget utsatte sig för negativ reklam i.o.m att föraren inte riktigt efterlevde bl.a hastighetsskyltarna.
Vi åker med logga på alla våra förmånsbilar men de sitter på sidan, nederkant framdörren.
Lite lagom, syns men ändå inte. I alla fall inte bakifrån.
Jag har haft fyra arbetsgivare under 25 år där jag kört förmånsbil, hos den första ville arbetsgivare klistra märken i bakrutan. Samtidigt fanns en policy där skötsamhet i trafik ingick, hur man skulle uppträda för att företaget inte skulle hamna i dålig dager. Ingen av de följande ville ha någon som helst reklam, fanns heller ingen trafikvettspolicy. Ändå var det stora(mycket stora) företag med mycket känt företagsnamn.
Den där siffran är för låg både för privatpersoner och yrkesförare. Det är väldigt få som kör 50, 60 eller 70. Trafikrytmen är nästa 10 km över skyltad hastighet, tror många gör som jag och kör enligt bilens mätare 60, 70 , 80 och bilars hastighetsmätare visar några procent för mycket. De flesta analoga hastighetsmätare är graderade så att det är lättare att hålla 60, 80, 100 osv.
Jag kör lastbil Hackenbush. Jag tror du syftar på färdskrivaren 🤔.
Färdskrivaren registrerar kör/vilotid samt, såklart hastighet så den förhindrar ju inte en hastighetsöverträdelse. Lastbilar över 3,5 ton ska dock vara hastighetsbegränsade till max 90 km/t och om du läser artikeln handlar den inte så mycket om tunga lastbilar utan om yrkeschaufförer över lag.
Jag vet inte om hantverkare i sina små skåpbilar räknas som yrkeschaufförer men om jag får dela min erfarenhet av förfärligt många år på vägarna, så är de yttersta toppen av värstingberget
Det kan jag hålla med om Zyn.
Det har förflyttats sig från Taxibilar till Hantverksbilar.
Håller också med Zyn i detta om hantverkar-bilar.
Färdskrivaren registrerar hastigheten vid varje tidpunkt, men det är tyvärr inget som övervakas kontinuerligt, utan bara i samband med att polisen undersöker fordonet efter en olycka.
Med GPS skulle det inte vara några problem att få till fungerande övervakning av både hastighet och andra överträdelser, men det kräver ju en betydligt bättre uppdaterad databas än vad dagens navigatorer har.
Hur tänker du där🤔
Jag har flera gånger haft lastbilar 1 meter bakom mig när jag kör i 85 på 80-väg men då saktar jag in till 40 så ifall jag måste bromsa hårt så blir inte smällen när lastbilen kör in i mig så kraftig.
Sex av tio yrkesförare följer i alla fall hastighetsbestämmelserna. Det är väl positivt ! 😃
Ja, det är ju ett ofog ... båda alltså🤠
Men jag förstår inte;
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.