Vi Bilägares forum

Varningen: Använd originaladapter för V2L-laddning

Varningen: Använd originaladapter för V2L-laddning

Att använda en universaladapter i elbilar med V2L-teknik kan göra att nybilsgarantin ryker, hävdar flera biltillverkare för norska elbilsföreningen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-13 07:50

Kommentarer

Hur är det med bevis?
Kan man bevisa vilken adapter, original eller kopia, som använts vid ett eventuellt garantifel på bilen?

Uppdaterat: 2023-12-13 09:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Numera loggas ju det mesta så inte alls omöjligt, saabnisse.

Uppdaterat: 2023-12-13 09:51

Kanske, men jag tvivlar.
Jag tror att det är ett skrämskott, det gäller att få ut så mycket pengar som möjligt från bilägarna.

Uppdaterat: 2023-12-13 16:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, så kan det också vara, saabnisse.

Uppdaterat: 2023-12-13 16:57

Adaptern ingick i köpet på min bil. Så ingen extra kostnad. Och så finns det ett uttag inne i bilen som också levererar 220V Max 16A.

Uppdaterat: 2023-12-13 18:06

230V, Guran, det har vi haft i vägguttagen sedan 1988.
På vissa marknaden verkar tillverkarna inte inkludera V2L-adaptern, men det ju ett feltänk om de vill slippa eventuella garantiproblem.

Uppdaterat: 2023-12-13 19:22
Power to the people

Inte sjutton har jag 230V i uttagen hemma. Snarare 224-228V.

Uppdaterat: 2023-12-13 20:00
Grosser skrev:

230V, Guran, det har vi haft i vägguttagen sedan 1988.
På vissa marknaden verkar tillverkarna inte inkludera V2L-adaptern, men det ju ett feltänk om de vill slippa eventuella garantiproblem.

Har inte ids mäta spänningen. Men dammsugaren och andra maskiner fungerar. Det duger gott. Men kanske får ta fram voltmätaren.

Uppdaterat: 2023-12-13 20:05

Ja, den officiella spänningen har som sagt varit 230 V mycket länge men 220 V sitter fortfarande som gjutet i många människors huvuden. 😀 De få gånger jag mätt har det ofta varit nån V högre än 230 så det beror säkert på var man bor.

Uppdaterat: 2023-12-13 22:33

Spänningen kan också bero på nätbelastningen, jag läste nyss av och det var 228 V, vid en utetemp. minus 10.
Men det var större avvikelser för 15 år sedan, då kunde nätspänningen ligga 4-5% under nominellt värde vilket är klart under tillåtet, men nätägaren har bytt både ledningar och trafo sedan dess, t.ex. har vi nu enbart jordlagda ledningar och slipper många avbrott p.g.a. åska som luftledningar är känsliga för.

Uppdaterat: 2023-12-14 09:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

230V ska det vara, men +/- 10% är tillåtet. Alltså så lite som 207V upp till så mycket som 253V kan det bli, beroende på omständigheterna. Jag brukar få ganska låg spänning på vintern, oftast en bra bit under 220V, medan det kan gå långt över 240V på sommarn. Då är det mina solceller som gör att spänningen skenar. Ledningarna är lite klena härute på landet där jag bor.

Uppdaterat: 2023-12-14 18:56

Aktuell spänning i vår fastighet just nu är 227 V...:)

Uppdaterat: 2023-12-14 19:13

Ni inbitna har väl förstås skaffat dongel att tanka ut värden på nya elmätaren med? ;-)
Det tänker i alla fall jag göra.

Uppdaterat: 2023-12-14 19:44
Power to the people

Just nu 231V hemma hos mig.

Uppdaterat: 2023-12-14 20:04

Jag har två bilar som ska laddas dagligen och därför har jag en pryl kopplad till elmätaren som skickar info till en app om momentan förbrukning och spänning.
Det har gjort att jag vet att jag laddar ena bilen på samma fas som allt i köket.

Uppdaterat: 2023-12-14 21:43