Vi Bilägares forum

Dagens trafikhändelse.

Dagens trafikhändelse.

En tråd vi kan släpa upp när det hänt nått i trafiken vi vill berätta, utan att öppna en ny tråd för just den händelsen.

Åkte på E4/E20 söder ut mellan Sth o Södertälje i morse, 3 filer och ganska tät trafik, men det rullade på i 100.
När man närmar sig Södertälje blir högerfilen avfart, en bil som ligger där kommer plötsligt på att den ska rakt fram, slår på blinkersen och svänger i samma rörelse, utan att notera att det ligger en bil bredvid. Den bilen väjer ut åt vänster, där kommer en bil i 150 som får tvärnita, bilen bakom i mittenfilen tvärnitar också, bilen som bytt fil väjer tillbaka, där har en taxi sett sin chans att komma förbi men får tvärnita när bilen väjer tillbaka, en lastbil bakom taxin får göra samma sak. Vet inte varför, men bilen som väjde ut till vänster ställer sig också på bromsen, så plötslig är det helt stopp på vägen, och jag hör hur det bromsas längre bak.
Men inget hände och sakta rullar det på igen, men det var milimetrar från en masskrock.
Huvudansvarig var givetvis bilen som bytte fil utan koll, men om övriga hade haft lämplig avstånd till farten, och en bil inte hållt 150 när övriga höll 100 i den täta trafiken, hade det inte behövt vara så nära en krock.

På hemvägen kom jag ikapp en bil med släp, en XC70 med en Renault Trafic på släpvagnen !!!!, Den låg i mittenfilen då släpet började svänga/vobbla, det var nerförsbacke, såg hur bromsljusen tändes, men den vobblade bara mera, bil och släp var över i båda höger och vänster, for fram o tillbaka som en handske, men slutade innan det gick helt över styr. Jag körde försiktigt om ekipaget, och till min förvåning såg jag att föraren satt och pratade i telefonen, inte mot örat, utan höll telefonen framför munnen och pratade väl troligtvis med högtalarfunktionen.

Uppdaterat: 2018-09-24 22:18

Kommentarer

bejje skrev:

Den stora (och uppenbara) fördelen med OPD är ju så klart just det, att man kör i stort sätt med en pedal.
Att slippa byta pedal bara för att man ska bromsa.
Till en början är det nog obekvämt för många, men ganska så snabbt blir det allt mer självklart att det är så man vill köra. Även jag var skeptisk i början, men kör helst så hela tiden.
Nu har jag ju en ganska klen regen på min bil och den stannar inte heller helt utan bromsar ner till den klassiska kryphastigheten som en vanliga automat har men det är bättre än inget. I nästa bil kommer jag inte acceptera något annat än riktigt OPD. Längtar till det är dags!

Ja, det räcker med att köra ut från parkeringen för att uppskatta funktionen och inte vilja vara utan.
Men din bil har en stor nackdel och som enligt mig gör att det inte klassas som OPD, den stannar inte helt. För att köra OPD på riktigt så ska ju bilen stanna in helt med. Jag som haft körkort rätt länge och alltid kört otroligt mycket och en planerande förare så använder jag verkligen aldrig bromspedalen utom vid paniksituationer som älgen jag skrev om innan t.ex. Med en välfungerande OPD går det sömlöst helt utan de ryck mellan farthållare och utan som MSO verkar få till.....man kör mjukare, mer harmoniskt, mer framförhållning, enligt mig mer ekonomiskt/räckviddstacksamt m.m.

Uppdaterat: 2023-12-11 15:09
Gaston skrev:

bejje skrev:
Den stora (och uppenbara) fördelen med OPD är ju så klart just det, att man kör i stort sätt med en pedal.
Att slippa byta pedal bara för att man ska bromsa.
Till en början är det nog obekvämt för många, men ganska så snabbt blir det allt mer självklart att det är så man vill köra. Även jag var skeptisk i början, men kör helst så hela tiden.
Nu har jag ju en ganska klen regen på min bil och den stannar inte heller helt utan bromsar ner till den klassiska kryphastigheten som en vanliga automat har men det är bättre än inget. I nästa bil kommer jag inte acceptera något annat än riktigt OPD. Längtar till det är dags!

Ja, det räcker med att köra ut från parkeringen för att uppskatta funktionen och inte vilja vara utan.
Men din bil har en stor nackdel och som enligt mig gör att det inte klassas som OPD, den stannar inte helt. För att köra OPD på riktigt så ska ju bilen stanna in helt med. Jag som haft körkort rätt länge och alltid kört otroligt mycket och en planerande förare så använder jag verkligen aldrig bromspedalen utom vid paniksituationer som älgen jag skrev om innan t.ex. Med en välfungerande OPD går det sömlöst helt utan de ryck mellan farthållare och utan som MSO verkar få till.....man kör mjukare, mer harmoniskt, mer framförhållning, enligt mig mer ekonomiskt/räckviddstacksamt m.m.

Japp, min bil har inte OPD i den bemärkelsen, men jag använder i alla fall bromsen väldigt sällan. Som sagt, nästa bil ska bli helt OPD, det är ett krav från min sida.

Uppdaterat: 2023-12-11 15:12
- Peugeot e-208 GT 2022

Henrik - har du verkligen så svårt att förstå ? Jag har inte behov av denna funktion men jag respekterar att du gillar den. Räcker inte det ? Eftersom jag inte äger nån elbil så är av naturliga orsaker mina erfarenheter av OPD högst begränsade men för mig är en bra och enkelt hanterbar adaptiv farthållare oerhört mycket högre prioriterad än en OPD med kraftig bromsverkan.
Vi har helt enkelt olika behov.

Uppdaterat: 2023-12-11 16:09
L. Mäkinen skrev:

Idag trodde jag i nån sekund att jag skulle träffa ett rådjur med Opeln. Jag åkte i cirka 60 km/h när det plötsligt hoppade upp på vägen och ställde sig där. Jag bromsade och bilen vred sig mot diket där rådjuret kommit ifrån. När jag väl stod still var rådjursbaken utanför fönstret på förardörren. Sen skuttade det iväg och försvann. Bannade klumpverk till bil.

Hade du tänkt rådjursadel till middag ?? ;)

Uppdaterat: 2023-12-11 16:23
Gaston skrev:

One Pedal Driving är en av de bästa uppfinningarna som finns, har man väl vant sig vill man aldrig vara utan och de bilar som inte har det känns "livsfarliga". :)
.

Bara kört en Tesla typ en mil, men håller med dig till 100%
OPD är grymt.

Uppdaterat: 2023-12-11 16:35
Pi skrev:

Henrik - har du verkligen så svårt att förstå ? Jag har inte behov av denna funktion men jag respekterar att du gillar den. Räcker inte det ? Eftersom jag inte äger nån elbil så är av naturliga orsaker mina erfarenheter av OPD högst begränsade men för mig är en bra och enkelt hanterbar adaptiv farthållare oerhört mycket högre prioriterad än en OPD med kraftig bromsverkan.
Vi har helt enkelt olika behov.

Så med andra ord var dessa inlägg återigen bara ditt tvångsmässiga beteende att du bara skriva i ALLA trådar oavsett om du vet nåt om det eller ej.....
Anade nästan det.
Varför då vara så jävla negativ när du inte vet hur det fungerar? Nej, du kanske inte behöver det, men du behöver inte farthållare heller, du behöver inte centrallås, men det är väldigt gott att ha när man väl vant sig, eller hur? Så varför inte nån gång öppna liiiite på din trångssynthet och bakåtsträveri och kanske testa nåt nytt med öppna sinnen och kanske se att det du inte har kan faktiskt vara bättre.

Uppdaterat: 2023-12-11 16:35
Rikard skrev:

Gaston skrev:
One Pedal Driving är en av de bästa uppfinningarna som finns, har man väl vant sig vill man aldrig vara utan och de bilar som inte har det känns "livsfarliga". :)
.

Bara kört en Tesla typ en mil, men håller med dig till 100%
EPD är grymt.

Ja, det satte verkligen direkt när man provat, nu känns allt annat bara fel och omodernt.
Körde ID.4 häromdagen och den regenerar på tok för lite tycker jag.

Uppdaterat: 2023-12-11 16:36

Tycker det är skönt att kunna växla mellan segling (på landsväg) och OPD (i stadstrafik) på ett smidigt sätt. Där har Hyundai löst det bra på de senare modellerna på e-GMP-plattformen. Men jag ska säga att jag personligen uppskattar seglingsfunktionen mer än OPD.

Uppdaterat: 2023-12-11 16:39
Power to the people
Grosser skrev:

Tycker det är skönt att kunna växla mellan segling (på landsväg) och OPD (i stadstrafik) på ett smidigt sätt. Där har Hyundai löst det bra på de senare modellerna på e-GMP-plattformen. Men jag ska säga att jag personligen uppskattar seglingsfunktionen mer än OPD.

Så var det riktigt väl löst på EQE med, där växlade jag ofta med mellan segling och OPD. Men tycker segling är "läskigt" på dåligt väglag, då förlorar man ännu mer av känslan vad bilen gör.
Men kul läsa fler åsikter från de med erfarenhet. :)

Uppdaterat: 2023-12-11 16:44

Henrik - jag skriver inte "tvångsmässigt" men om du ännu inte fattat detta så är det ett diskussioneforum vi skriver i - och då är det tillåtet att ha olika uppfattningar. Jag har aldrig skrivit att OPD är kasst - det jag har skrivit är att jag är en oerhört flitig användare av den adaptiva farthållaren och därmed inte känner samma spontana och stora behov av att använda gas/broms oavbrutet. Bromspedalen använder jag ytterst sällan idag - det är den enkla sanningen. Men kul att du gillar OPD.

Uppdaterat: 2023-12-11 17:32

Pi: Du fick det att låta som att du ansåg att då man har adaptiv farthållare har man inget behov av OPD, vilket är helt felaktigt, det är två helt olika saker och användningsområden, och det visar hur lite du fattar av detta. Så varför då hålla på och tvångsmässigt skriva i alla trådar där du inte ens har en aning eller minsta erfarenhet av det som skrivs?
Och jo, du sågade det.....därav min fråga om vilken erfarenhet du hade av det. Jag har inga som helst problem med att folk har en annan erfarenhet av en sak än vad min erfarenhet är. Men jag vägrar respektera de som tvärsäkert uttalar sig utan erfarenhet eller kunskap.....

Uppdaterat: 2023-12-11 17:55
Gaston skrev:

Rikard skrev:
Gaston skrev

Ja, det satte verkligen direkt när man provat, nu känns allt annat bara fel och omodernt.
Körde ID.4 häromdagen och den regenerar på tok för lite tycker jag.

Jo, ett gaspådrag och ett avsläpp så kunde man det.
Bara kört Zoe, så jag har inget annat att jämföra med, den fick man gasa o bromsa som vanligt även fast en stapel på panelen sa att den regnerar.

Uppdaterat: 2023-12-11 18:00

Jag ger upp, Henrik. Tycker jag uttryckt den klart men tydligen ändå inte - uppenbarligen... Nog tjatat om detta.

Uppdaterat: 2023-12-11 18:03
Pi skrev:

Jag ger upp, Henrik. Tycker jag uttryckt den klart men tydligen ändå inte - uppenbarligen... Nog tjatat om detta.

Haha, du ger aldrig upp, vi ska nog se att som gubben i lådan är du snart i nästa tråd och skriver om nåt du inte vet nåt om heller....
Varför inte istället för att motsträvigt anse att allt du inte har eller känner till är fel, dumt och onödigt nyfiket anamma den kunskap och erfarenhet du kan läsa här, ställa frågor till de som vet, nyfiket åka och testa om du inte själv vet vad det är eller hur det fungerar, sen vädra och diskutera dina erfarenheter tillsammans med de som vet mer än dig eller har mer erfarenhet och se hur du känner och tycker. Vem vet, kanske du lär dig nåt nytt på köpet.....

Uppdaterat: 2023-12-11 18:11

OPD, har jag bara prövat nån gång på min bil. Kan inte minnas att jag gillade det.
Däremot använder jag alltid regenerering. Dom bromsar bilen själv mer när ett hinder uppenbarar sig. Men mest rullar bilen med adaptiv farthållare påslagen.
Kanske får pröva det där OPD läget nån gång.

Uppdaterat: 2023-12-11 19:00

Som sagt OPD används inte mycket på min Volvo XC40. När jag hade Lynk&Co under en period växlade jag mycket mellan segling och OPD, för de hade löst det himla enkelt. Ett tryck bakåt på "växelspaken" så växlade man över till OPD, ett tryck till så växlade man till segling. Volvo är lösningen kass, måste knappa mig in menyn på mittskärmen för att i en undermeny hitta OPD. Faktiskt värdelös lösning.

Saabnisse, har också erfarenhet från SAAB V4, när man kunde dra ut/trycka in reglaget vid golvet för frihjul. Fanns väl också en tid på 99:an med Triumph motorn.

Uppdaterat: 2023-12-11 22:19

Ja förmodligen är väl e-Niron värdelös på OPD också som så mycket annat.
Kör jag med adaptiva och tillfälligt deaktiverar adaptiva för ett ev hinder eller ingång i en rondell etc då hugger regenerering till och man får rappla med gasfoten eller hålla på med vänster och höger paddel.
Nä det är sämst och jag älskar seglingen och planering i dom lägena och jag använder farthållaren så fort jag kan.
30, 40 eller 60 väg i stan det spelar ingen roll.
Alltid rätt hastighet utan stum fot på gasen det gillar jag.
Sällan man behöver använda foten varken på gas eller broms(regenerering) 😊

Uppdaterat: 2023-12-12 07:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Optimus, javisst fanns frihjulet kvar även på 99-orna när de kom, men togs bort 1972 när den nya svenska 100 hk-motorn infördes.
Frihjulet var tyvärr underdimensionerat och höll dåligt även med den tidigare motorn och togs därför bort, men nu fick man problem med kugghjulstransmissionen (som även den var underdimensionerad), till växellådan och det löstes inte förrän 1977 då en ny kedjetransmission infördes.
Frihjulet kom ju under tvåtaktstiden, en tvåtaktare med förlustsmörjning gillar inte motorbroms någon längre tid och frihjulet hängde kvar på V4 eftersom den fick samma växellåda.
Sedan var det ju naturligt att låta 99-an ärva det, det fanns ju åtskilliga gamla Saabägare som värdesatte frirullandet och möjligheten att växla utan att använda kopplingspedalen.
Många elbilsägare uppskattar också frirullandet och struntar i regenerering vid landsvägskörning.

Uppdaterat: 2023-12-12 09:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Optimus, javisst fanns frihjulet kvar även på 99-orna när de kom, men togs bort 1972 när den nya svenska 100 hk-motorn infördes.
Frihjulet var tyvärr underdimensionerat och höll dåligt även med den tidigare motorn och togs därför bort, men nu fick man problem med kugghjulstransmissionen (som även den var underdimensionerad), till växellådan och det löstes inte förrän 1977 då en ny kedjetransmission infördes.
Frihjulet kom ju under tvåtaktstiden, en tvåtaktare med förlustsmörjning gillar inte motorbroms någon längre tid och frihjulet hängde kvar på V4 eftersom den fick samma växellåda.
Sedan var det ju naturligt att låta 99-an ärva det, det fanns ju åtskilliga gamla Saabägare som värdesatte frirullandet och möjligheten att växla utan att använda kopplingspedalen.
Många elbilsägare uppskattar också frirullandet och struntar i regenerering vid landsvägskörning.

Fast strunta regenerering på landsväg gör man ju inte om man kör adaptiv.

Uppdaterat: 2023-12-12 12:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Spännande väglag på väg hem från jobbet igår.
Nån minusgrad men ändå inledningsvis, hyggligt torrt. Ut från stan på motorvägen börjar det regna lite smått. Bilen var ju varm men, trots det fryser regnet blixtsnabbt på rutan så det var lite udda att köra full defroster i motorvägsfart med redan, varm bil. Det så vanligt smått hysteriska farttempot på motorvägen gick från +120 till isch 75-80 på ett ögonblick. Tror inte jag varit med om ett sånt omslag på väldigt länge. Trafikradion började låta med incident efter incident i hela området utanför stan så alla kopplade inte halkan tillräckligt fort tyvärr...

Uppdaterat: 2023-12-14 11:27
/Hilife

Ja lite udda att fortsätt köra i motorvägsfart fast regnet fryser på rutan.
Det blir ju glashalt på ett par minuter å 50km/Tim är nog en lämplig fart

Uppdaterat: 2023-12-14 11:36

Fick uppleva liknande som hilife nu på morgonen på väg in till samhället. Helt plötsligt började det mer eller mindre regna fast det var -5 grader. La sig som en hinna på framrutan och frös på direkten. Likadant på vägen, man såg nästan när det bildades en hinna på vägen. Som tur är så höll alla hastigheten, 70km/tim, så allt gick lugnt till.

Uppdaterat: 2023-12-14 11:41

Hörde att de varnade för underkylt på radion i Stockholm, men jag klarade mig från Bromma till Strängnäs.

Uppdaterat: 2023-12-14 12:09
Optimus skrev:

Fick uppleva liknande som hilife nu på morgonen på väg in till samhället. Helt plötsligt började det mer eller mindre regna fast det var -5 grader. La sig som en hinna på framrutan och frös på direkten. Likadant på vägen, man såg nästan när det bildades en hinna på vägen. Som tur är så höll alla hastigheten, 70km/tim, så allt gick lugnt till.

Det är en av få gånger jag skulle tänka mig dubbdäck.
Men att anpassa hastigheten så är det ju inga problem med dubbfria heller.

Uppdaterat: 2023-12-14 12:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Optimus skrev:
Fick uppleva liknande som hilife nu på morgonen på väg in till samhället. Helt plötsligt började det mer eller mindre regna fast det var -5 grader. La sig som en hinna på framrutan och frös på direkten. Likadant på vägen, man såg nästan när det bildades en hinna på vägen. Som tur är så höll alla hastigheten, 70km/tim, så allt gick lugnt till.

Det är en av få gånger jag skulle tänka mig dubbdäck.
Men att anpassa hastigheten så är det ju inga problem med dubbfria heller.

Vill man gardera sig för det värsta väglaget, som inte är så ovanligt i södra halvan av Sverige, så är det dubbat som gäller och det har t.o.m. Al förstått nu, efter åratal av diskussioner om man skall välja friktion eller dubbat. Men jag är ju "säkerhetsknarkare" enligt vissa här på forumet, men själv tycker jag att jag är realist.

Uppdaterat: 2023-12-14 14:08

Jaha - för oss var det en helt odramatisk dag trots en färd till Uppsala. Bra väglag såvitt jag kunde bedöma. Sen är ju Uppsala en historia för sig med cyklister på vägarna och ringa användning av cykelbelysning. Betydligt enklare att köra i Västerås där vi har mängder av cykelbanor och därmed separerad bil-/cykel-trafik.

Uppdaterat: 2023-12-14 18:23

Var ute och körde nu ikväll och det är ett fruktansvärt väder i Kalmar län i alla fall. Tog en sväng från Kalmar och 4 mil norrut och sen tillbaka igen och det var sådan snöyra att man är i det läget att man funderar på om det är bättre eller sämre att köra med hellyset på. Svårt at bestämma sig.

Uppdaterat: 2024-01-03 20:08
- Peugeot e-208 GT 2022

Oftast sämre sikt med helljus i den typen av snöyra, det blir "vita väggen" istället.

Uppdaterat: 2024-01-04 10:12
Power to the people

Ja för själva sikten för att ta sig fram på vägen så kan det nog vara bättre utan helljus, men när man kör på vägar där det kan finnas vilt så får man ändå bättre bredd och syn ute i vägkanterna och kanske ser vilt tidigare.

Svår avvägning det där ibland.

Uppdaterat: 2024-01-04 10:16
- Peugeot e-208 GT 2022

Jo, det blir till att sänka hastigheten något istället för att riskkompensera.

Uppdaterat: 2024-01-04 10:25
Power to the people
bejje skrev:

Var ute och körde nu ikväll och det är ett fruktansvärt väder i Kalmar län i alla fall. Tog en sväng från Kalmar och 4 mil norrut och sen tillbaka igen och det var sådan snöyra att man är i det läget att man funderar på om det är bättre eller sämre att köra med hellyset på. Svårt at bestämma sig.

Om du är i det läget att helljus är dåligt så fäller man ned solskyddet för att slippa störningen av snöflingorna i det övre synfältet. Gammalt beprövat knep vid kraftigt snöfall.

Uppdaterat: 2024-01-04 12:56

Sedan kan man undra varför du och andra struntar i varningarna på E22:an ifrån Kalmar, Blekinge och mot Hörby?
Resultatet blev ju 1000-tals bilar fast i snödrevet. Är det inte dags att ni i det sydligaste Sverige tar varningarna på allvar?

Uppdaterat: 2024-01-04 13:02
Grosser skrev:

Jo, det blir till att sänka hastigheten något istället för att riskkompensera.

+++.

Eller överväger man att stanna hemma om man inte måste ut på vägen. 😊

Uppdaterat: 2024-01-04 13:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Christer skrev:

Sedan kan man undra varför du och andra struntar i varningarna på E22:an ifrån Kalmar, Blekinge och mot Hörby?
Resultatet blev ju 1000-tals bilar fast i snödrevet. Är det inte dags att ni i det sydligaste Sverige tar varningarna på allvar?

+++++

Uppdaterat: 2024-01-04 13:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Christer skrev:

Sedan kan man undra varför du och andra struntar i varningarna på E22:an ifrån Kalmar, Blekinge och mot Hörby?
Resultatet blev ju 1000-tals bilar fast i snödrevet. Är det inte dags att ni i det sydligaste Sverige tar varningarna på allvar?

Från Kalmar och norrut var det inga problem. Det var söderut någonstans det blev problem.
Visst det snöade en del, men i Jämtland där jag kommer ifrån Kallar vi det vardagsmat och inget man ställer in körningen för.

Uppdaterat: 2024-01-04 13:36
- Peugeot e-208 GT 2022
mso 1000 skrev:

Grosser skrev:
Jo, det blir till att sänka hastigheten något istället för att riskkompensera.

+++.
Eller överväger man att stanna hemma om man inte måste ut på vägen. 😊

Yepp!

Uppdaterat: 2024-01-04 16:04
Power to the people

Vad gäller alla stackare på E22 utan för Kristianstad så inser man nog att många inte kunde visualisera det som komma skulle. Dessutom blir det ju "grön, gul och gredelin" varning så fort en SMHI anställd får kallt kaffe i fikarummet och sedan kablar alla livrädda mediaprofiler ut detta som en absolut sanning. Det är verkligen 99 fall av 100 att "Vargen kommer!" och det blir på sin höjd 1.5cm snö som töas bort av ett hav av salt...

Uppdaterat: 2024-01-04 16:28
/Hilife

Skulle åka hem från Gotland igår, men när jag kom till Visby ställde de in båten pga nerisning.
Morgon båten ställdes oxå in, men kom med båten nu.
15-20 meter per sekund och 3-4 meters våghöjd. Hur en så här stor båt kan gunga så mycket är imponerande, redan sett flera som är gröna i ansiktet.
Igår kunde jag få boka om till Oskarshamn, men med tanke på vädret på östkusten hoppade jag över det.

Uppdaterat: 2024-01-04 17:18
hilife skrev:

Vad gäller alla stackare på E22 utan för Kristianstad så inser man nog att många inte kunde visualisera det som komma skulle. Dessutom blir det ju "grön, gul och gredelin" varning så fort en SMHI anställd får kallt kaffe i fikarummet och sedan kablar alla livrädda mediaprofiler ut detta som en absolut sanning. Det är verkligen 99 fall av 100 att "Vargen kommer!" och det blir på sin höjd 1.5cm snö som töas bort av ett hav av salt...

Man behöver ju inte "läsa vädret på " Aftonbladet och lyssna på alla "vädersmockor" som journalisterna skriver, utan det räcker att gå in på SMHI och läsa innantill själv. Så svårt är det ju inte att fatta en väderleksrapport på TV heller om man inte är både ordblind och döv. Vädret i sydöstra Sverige var det ju glasklart vad det skulle bli för resultat av i verkligheten, om man har något mellan öronen att förstå med.

Uppdaterat: 2024-01-04 17:36

Snittfart på 49 km/h från Gotland och hem, 18 mil förutom båtresan.
50 på motorvägen i högerfilen för att det är vinter !!!
Vad har folk för fel i huvudet ??

Uppdaterat: 2024-01-05 00:35
Rikard skrev:

Snittfart på 49 km/h från Gotland och hem, 18 mil förutom båtresan.
50 på motorvägen i högerfilen för att det är vinter !!!
Vad har folk för fel i huvudet ??

En livrädd Toyota ägare först i kön. 🥺

Uppdaterat: 2024-01-05 07:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är inte bara på motorvägen som det körs överdrivet sakta, även inne i stan.
Sett t.ex. Toyotaförare som på 40-väg ligger på 25 km/h för att de är så fruktansvärt rädda för lite snö.

Uppdaterat: 2024-01-05 08:44
- Peugeot e-208 GT 2022

Låg bakom ett övnings-körnings lastbils-ekipage igår i i utkanten av stan med typ 40--60-begränsningar. Fint, soligt väder men den övningsbilen körde konsekvent runt 15 km/t under begränsningen. Förstår inte riktigt problemet med att hålla ungefär tillåten hastighet i de fartsegmenten och det väder som rådde. Svårt med omkörningstillfällen så det blev en del köer bakom fordonet. Dessutom missade föraren att blinka ett antal gånger vid korsningar och utfart ur rondeller... Nåja - man överlevde det också men ändå...

Uppdaterat: 2024-01-05 09:23
mso 1000 skrev:

Rikard skrev:
Snittfart på 49 km/h från Gotland och hem, 18 mil förutom båtresan.
50 på motorvägen i högerfilen för att det är vinter !!!
Vad har folk för fel i huvudet ??

En livrädd Toyota ägare först i kön. 🥺

Jag låg typ sist, så jag vet inte vad som var först. Kanske var det en Gotlänning, för när det snöar där står de nästan stilla.
En vän bor på Gotland sen några år tillbaka och brukar säga "Säger de snö på radio, kör de i 20 in till stan"
Jag hade 8 mil till färjan igår, åkte 2 timmar innan den gick, var på hårstrået att jag kom med innan de stängde grindarna, körde på som sista bil.

Uppdaterat: 2024-01-05 11:25
Pi skrev:

Låg bakom ett övnings-körnings lastbils-ekipage igår i i utkanten av stan med typ 40--60-begränsningar. Fint, soligt väder men den övningsbilen körde konsekvent runt 15 km/t under begränsningen. Förstår inte riktigt problemet med att hålla ungefär tillåten hastighet i de fartsegmenten och det väder som rådde. Svårt med omkörningstillfällen så det blev en del köer bakom fordonet. Dessutom missade föraren att blinka ett antal gånger vid korsningar och utfart ur rondeller... Nåja - man överlevde det också men ändå...

Knepigt när det gäller lastbil, men mins min trafiklärare.
"Vi börjar på mindre gator och ser vad du kan innan vi ger oss ut i trafiken"
Man ser idag en hel del övningskörning som inte verkar färdig för trafiken.

Uppdaterat: 2024-01-05 11:29

Rikard - precis det jag sa till hustrun också när vi låg bakom detta ekipage. Dom borde nog kört lite mera på övningsområdet först.

Uppdaterat: 2024-01-05 12:30

Älgar på vägen idag, mitt på dagen. Det var två älgar en uppe på vägen och den andra nere i diket. Älgen uppe på vägen tyckte det var intressant med alla bilar runt omkring så han spanade friskt på oss som stod i kö från båda håll. Till slut körde det fram en lastbil, i sakta mak och puttade bort älgen från vägen så vi kom fram.

Uppdaterat: 2024-01-05 23:00

Det brukar räcka med att använda tutan, något vi är dåliga på i Sverige.
Annat är det ju söderut, där tutas det friskt fast det inte finns några älgar.
Men det är klart att det finns tjurskallar även bland älgarna som anser att vägen är deras.

Uppdaterat: 2024-01-06 14:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker folk har kört stressande under helgtiden som varit, känns som det varit värre än tidigare. Har varit jobbigt att köra.

När jag körde hem från helgfirandet så körde jag en liten och väldigt krokig väg i Södermanland. Det är en 70-väg. Den är smal, knappt 2 bilar i bredd (en i vardera riktning) och ingen vägren. Kurvig, backig, skog på sidorna. Kort sikt framåt. Det var mörkt (detta var på kvällen så typ kolsvart) samt snö och is på vägen. Jag tog det lugnt, 50 km/h.

En stressad bilist kommer upp bakom mig. Vid en av de få raksträckorna så trycker han plattan i botten, motorn ylar och kör om, jag vet inte hastigheten exakt men fort gick det. Så kommer plötsligt en mötande från kurvan framför som inte synts tidigare (skog i vägen, skymd sikt). Bilen i omkörning slänger sig in i körfältet framåt, får sladd på bakvagnen, parerar, får retursladd, parerar.

Det såg mycket obehagligt ut, var väldigt nära en olycka.

Bilen i fråga var en stor SUV från ett tyskt prestigemärke som har en förkortning på tre bokstäver.

Alla fördomar om förare av det märket bekräftade kan jag säga…

Varför tar folk inte hänsyn till väglag, sikt och väder?

Uppdaterat: 2024-01-06 20:54

SMHI har tre varningar. Gul, Orange och Röd. Gul är en lindrig varning, men Orange är inte det. Det är en mycket kraftig varning och den kablades ut för det drabbade området där E22 var. Röd gäller naturkatastrofer typ, nationell påverkan på samhället. Orange är normalt den kraftigaste varningen som ges. Röd är extremt ovanlig.

Många på E22 trodde att Orange var som gul varning. Det hörde jag på SR P1. Många som inte förstått innebörden i Orange varning, hur allvarlig den är. Jag tycker SMHI är tydliga om vad färgerna betyder. För den som har intresse av att läsa på.

Uppdaterat: 2024-01-06 21:00