Vi Bilägares forum

Nöts vindrutetorkaren på förarsidan mer?

Nöts vindrutetorkaren på förarsidan mer?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-13 05:00

Kommentarer

Biltillverkare prioriterar - ofta - föraren - vilket i de flesta fall är vänster- sett inifrån. Bl.a. genom att ha "större svep" - och gå längre ner mot vindrutebalken - framför denne. Då sveper torkarbladet en - ofta - mer krökt rut-del, och slits då mer där.
DB hade -under en period -torkare med ett intrikat rörelsemönster, som belastade torkarna lika - men övergav det efter en tid.
Bilar med EN torkare - och symmetrisk vindruta - har inte fått många efterföljare.
NB: SAAB var först med strålkastartorkare - lika på båda sidor :o)

Uppdaterat: 2023-12-13 07:53

Inte märkt på min bil att det är skillnad på höger vs vänstersidan gällande defroster.

Däremot är vänstersidans torkarblad betydligt större än högersidans, och det kan ju vara en förklaring till att det slits något mer. Den täcker större yta och längre ner på vindrutan. Det lilla högerbladet täcker längst ut till höger och går högre upp i bågen. Mer smuts på vänstersidans blads område.

Uppdaterat: 2023-12-13 08:02

Skillnad på defrosterverkan höger/vänster, beror på dålig konstruktion - eller i något fall, delvis blockerat utrymme.

Uppdaterat: 2023-12-13 08:14

Efter en "titt" i garaget :o): bilar med måttligt krökt och "rak" vindruta kan prioritera förarens sikt vid A-stolpen, genom att låta vänster torkarblad gå mellan A-stolpe och vindrutebalk. Höger torkarblad går då från vindrutebalk till svept yta "i mitten". Ger ett visst o-torkat fält vid höger a-stolpe, vilket inte gillas av "V"-marknader.
Alternativet är - självklart - att ha skilda utföranden- gillas inte av produktion.

Uppdaterat: 2023-12-13 09:52

Har föraren bara en gång tvingats torka bort imma på vindrutans insida med handen eller något verktyg kan rutan bli smutsigare och nästa gång bildas imma fortare. Kan då lätt tolkas som att defrostern är sämre på förarsidan.
Oftast gäller nog sign Tjalles förklaring.

Uppdaterat: 2023-12-13 13:25

Min bil har ett brett utsläpp i mitten ovanpå instrumentbrädan, och sedan styrvingar för spridning höger till vänster. Så det är samma inflöde av luft som kommer ut där, samma kanal/slang. Defrostern börjar nerifrån i mitten där går det snabbast och sen sprider sig ut och lika mycket på båda sidor.

Jag gillade en-arms torkarna på Citroën. Och jag gillar två torkare som går omlott. Dvs de ligger ovanpå varandra i mitten och går ut mot sidorna. Det var populärt ett tag. Citroën, Peugeot, Ford n.fl. hade det. Även Seat i en variant. Men har försvunnit på senare tid. Lite synd.

Uppdaterat: 2023-12-13 15:51

Många gånger har bladet på vänster sida en spoiler, en vinge, som trycker det lite hårdare mot rutan än det på höger sida. Det bör ju även öka slitaget och så småningom ge sämre verkan när det utslitet. Gäller inte alls alls bilar men många, ofta lite äldre.

Uppdaterat: 2023-12-13 16:52

Om vindrutetorkarens tryck mot vindrutan är för litet kan man uppfatta det som om torkarbladet slit fort. Dvs börjar torka dåligt efter ett kort tag.

Jag hade en BMW som jag fick byta torkarblad väldigt ofta för att dom snabbt började tork dåligt. Efter att ha kompletterat torkararmen med en extra fjäder som tryckte torkarbladet hårdare mot rutan höll torkarbladen "hur länge som helst". Och jag använde hela tiden samma fabrikat på bladen.

Långa blad måste troligen tryckas mot rutan hårdare än korta blad.
Sedan är det säkert individuellt mellan olika bilar och hur tex torkararmar, torkarblad och rutan ser ut.

Uppdaterat: 2023-12-13 17:38

Torkarbladet på förarsidan torkar en längre sträcka (större yta) än torkarbladet på höger sida. Dessutom är torkarbladet på förarsidan ofta försett med en spoiler som trycker det hårdare mot vindrutan. Busenkelt.

Uppdaterat: 2023-12-14 04:09
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Man tittar mer genom rutan på förarsidan så då nöts det torkarbladet mer :-)

Uppdaterat: 2023-12-14 11:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Man tittar mer genom rutan på förarsidan så då nöts det torkarbladet mer :-)

Ah, nu förstår jag. Om man hade gått till Specsavers hade man sett bättre ut!

Uppdaterat: 2023-12-15 03:35
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Bytte torkarblad i höstas. Första gången på tre år. Original har hållit bra.

Uppdaterat: 2023-12-15 08:18

Jag känner att jag måste säga något här... Gubbgissningarna haglar. Och alla har fel. Tror jag.

Fråga 1: "varför verkar förarsidans vindrutetorkare nötas mer"
Jag tror inte att det är så. Torkarbladen slits nog ganska lika. Det är bara det att man som förare stör sig mer på slitaget på förarsidan, eftersom det är mitt i siktlinjen. Om man sitter på passagerarsidan så upplevs den sidan ofta som sämre!

Fråga 2: "varför tinar passagerarsidans framruta bättre"
Jag tror att det är så här enkelt: På förarsidan sitter ofta en flåsande gubbe, kanske dessutom med blöta kläder. På passagerarsidan är det däremot torrt och tomt. Det är då ganska rimligt att det är lättare för fläktsystemet att få passagerarsidan fri från is/fukt/imma!

Uppdaterat: 2024-02-03 13:20
Självkörande? Ja, jag kör själv.

Jag tror att dina hypoteser är fullt rimliga, blåtand.

Uppdaterat: 2024-02-03 16:18