Vi Bilägares forum

Tesla inför 48 volt – och delar med andra biltillverkare

Tesla inför 48 volt – och delar med andra biltillverkare

Tesla försöker elda på konkurrenterna att byta ut det gamla 12-voltssystemet mot 48 volt. Cybertruck blir först ut med systemet.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-11 06:50

Kommentarer

Det här är något jag väntat på i flera år.
Tidigare hade det ju varit problem med alla glödlampor som varit avsedda för 12 V och som måste bytas när de blivit utbrända, men idag när det endast finns lysdioder men väldigt lång livslängd försvinner ju det problemet.
Det borde bara vara fördelar med 48 V.

Uppdaterat: 2023-12-11 10:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Beror ju lite på hur långt man driver detta - t ex om det vanliga 12V-batteriet förvandlas till ett 48V_batteri eller om man äntligen rationaliserar bort detta i elbilarna. Men DC/DC-omvandlare lär det väl förekomma en del i alla fall under en övergångs-period. Det är trots allt väldigt mycket som fortfarande drivs av 12V DC i våra bilar. Men nån gång är det säkert dags att ta nästa steg. Vi som varit med ett tag minns ju eländet med 6V - inte minst vintertid.

Uppdaterat: 2023-12-11 10:30

Gick alldeles utmärkt att starta en Opel Kadett-63 ner till -30° med startkablar till ett 12V-batteri. Gällde bara att ha belysningen avslagen och köra startmotorn innan man kopplade in 12V-batteriet. Vi frågade aldrig startmotorn hur den mådde....

Uppdaterat: 2023-12-11 10:41

Pi, som jag fattat gäller det nya bilar och då är det ju inga problem att få samtliga enheter anpassade till 48 V.
I ICE-bilar är det ju heller inga tekniska svårigheter att sätta in ett konventionellt 48 V batteri och måste man ha ett lågspänningsbatteri även i en elbil behöver ju inte det heller vara något hinder även om också jag undrar varför det inte räcker med en DC/DC omvandlare.

En liten kuriositet var när det blev aktuellt med övergång från 6 V till !2 V så var det några bilmärken, t.ex. Peugeot, som monterade två 6V batterier som seriekopplades till 12 V och det fanns även de som behöll 6 V men med möjlighet att koppla om till 12 V vid start!

Uppdaterat: 2023-12-11 10:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Höll inte BMW fast vid 6 V längre än de flesta?

Uppdaterat: 2023-12-11 11:09

saabnisse - det fungerar säkert bra för redan idag måste man ju växla ner spänningen ifrån 12V till t ex 5V för viss elektronik. Sen får man väl ta fram en ny standard för externa anslutningar där man idag har s k cigarett-tändar uttag. Inte så bra att släppa ut 48V i dessa. Men endera ny standard och/eller DC/DC-omvandling till 12V. Det finns trots allt mängder av utrustning som drivs av 12V (eller 24V i lastbilar) som kan anslutas till dessa uttag. Kan man rationalisera bort 12V-batteriet i elbilar så är det ju egentligen bara utrustning som ansluts via 12V-uttagen som tillverkaren inte har egen koll på så då är det ju egentligen inga problem kan man tycka - bara att konvertera till 12V i ciggtändar-uttagen på samma sätt som man gör till 5V i USB-uttagen. Därmed borde ju den interna strömförsörjningen i bilen inte vara nån "big deal".

Uppdaterat: 2023-12-11 11:32
40-talisten skrev:

Höll inte BMW fast vid 6 V längre än de flesta?

Hade en BMW 1602 2 i slutet av 70-talet. Om jag minns rätt var det en 68a. Med 6 V .. Värmefläkten var urdålig så jag behövde hålla viss hastighet för att hålla framrutan imfri (december) .. Det slutade med att jag kanade in i Ragnar Skanåkers Esso-mack 😳

Uppdaterat: 2023-12-11 18:09

48V är skitbra! Liksom 800V i det stora batteriet har högre spänning flera fördelar.
Att omvandla mellan olika spänningar är idag inte besvärligt.

Uppdaterat: 2023-12-11 20:02
Gillar kurvor och rondeller

800 V är nog rent krasst viktigare än en övergång till 48V i lågspänningsdelen eftersom drivsystemet (800 V) transporterar så oerhört mycket mera energi. Men behövs inget 12V-batteri (eller 48 V) i framtiden så kan man väl egentligen köra vilken spänning som helst i lågspännings-delen och sen bara konvertera till aktuella spänningar i de eluttag som kunden kan använda i bilen för extern utrustning. Lampor och sånt är ju inte längre standardiserade som förr..

Uppdaterat: 2023-12-11 20:12

Hela resonemanget förefaller märkligt då jag noterat att starkare spänning innebär tjockare kablar, inte tunnare...
Och det låter här som om bilarna fortfarande hade kablar som på 1980-talet, när jag förmodar att alla moderna bilar använder CAN bus system som ju kraftigt reducerar antalet kablar, vinsten i lägre vikt genom färre kablar borde därför bli betydligt mindre än om man jämför med gamla bilar utan CAN bus.

Personligen föredrar jag 1980-talets kablar för dem kunde jag begripa mig på och laga alla fel på, men att peta på datorer är ju inte att tänka på då hela bilen kan få fnatt om det är minsta fel någonstans i ett Can bus system.

Uppdaterat: 2023-12-12 00:41

N-iklas, kopparmängden kan minskas genom mindre tvärsnittsarea genom att strömmen minskar vid högre spänning. 800 volts systemen är på pappret bättre, baksidan är att det inte finns ett väl utbyggt "superchargernäterk" och fortfarande om priset ska pressas på elbilar är krafthalvledare dyrare för 800 v än 400 v.

Uppdaterat: 2023-12-12 06:07

J.L beträffande att laddnätverket med 800V laddare skulle vara dåligt utbyggt så har du fel.
Det finns i dag ett helt ok utbud av 800V laddare.

Uppdaterat: 2023-12-12 09:21
N-iklas skrev:

Hela resonemanget förefaller märkligt då jag noterat att starkare spänning innebär tjockare kablar, inte tunnare...
Och det låter här som om bilarna fortfarande hade kablar som på 1980-talet, när jag förmodar att alla moderna bilar använder CAN bus system som ju kraftigt reducerar antalet kablar, vinsten i lägre vikt genom färre kablar borde därför bli betydligt mindre än om man jämför med gamla bilar utan CAN bus.
Personligen föredrar jag 1980-talets kablar för dem kunde jag begripa mig på och laga alla fel på, men att peta på datorer är ju inte att tänka på då hela bilen kan få fnatt om det är minsta fel någonstans i ett Can bus system.

Nej N-iklas. Det är högre strömstyrka som kräver tjockare kablar. Med du halverar strömstyrkan genom att gå från 400V till 800V för att transportera samma mängd energi. Med det kan du halvera tvärsnittsarean på kablarna.
Så ellära verkar du ha dålig koll på.

Uppdaterat: 2023-12-12 09:24

Det är precis som Guran skriver - för en given mängd effekt (W) så halveras strömmen (I) om man dubblerar spänningen (V). Men värt att notera i sammanhanget är att en spänningshöjning i sig inte minskar strömmen om man inte håller belastningen (effekten) konstant. Jag har i andra sammanhang sett lite felaktiga slutsatser i snarlika diskussioner.

Uppdaterat: 2023-12-12 10:55
N-iklas skrev:

Och det låter här som om bilarna fortfarande hade kablar som på 1980-talet, när jag förmodar att alla moderna bilar använder CAN bus system som ju kraftigt reducerar antalet kablar, vinsten i lägre vikt genom färre kablar borde därför bli betydligt mindre än om man jämför med gamla bilar utan CAN bus.

Canbus har många bilar idag, men även MED Canbus finns det massa elkablar. Canbus har Tesla förövrigt bytt till Ethernet i Cybertruck.
Även det ett stort teknologiskifte som inte bara gör styrning av bilens enheter enklare utan även snabbare så de kan erbjuda helt nya funktioner.
Dessutom är Ethernet lättare.

Dvs två teknologiskiften (48V och Ethernet) i Cybertruck, som båda är enklare, lättare och bättre än föregångarna.
Det tredje teknologiskiftet är steer-by-wire.
Det fjärde är det rostfria stålet som är speciallegering som bättre ska motstå korrosion så de kan ha karossen OBEHANDLAD/OMÅLAD.
Det femte är hur de tar fram karossen. De böjer stålet KALLT med LUFT så de slipper märken på stålet efter manuellt böjning. Coolt på allvar.
Finns säkert fler cool teknik men kommer inte ihåg mer.

Uppdaterat: 2023-12-12 19:48
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Nåja. Det låter coolt men det återstår hur alla nymodigheter fungerar i praktiken.
Jag är tveksam till flera av de där.

Uppdaterat: 2023-12-12 20:09

Ja, med all ny teknik bör man räkna med barnsjukdomar.

Uppdaterat: 2023-12-12 22:03
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Mjo, barnsjukdomar är en sak men jag tror tex inte att det rostfria kommer klara av att vara rostfri. Jag tror inte heller på lösningen med steel-by-wire i personbilar. Sedan är jag tveksam till Tesla ethernet lösning. Verkar som de inte tänkt på redundans överhuvudtaget.

Uppdaterat: 2023-12-12 22:49
Axa skrev:

Mc
Mjo, barnsjukdomar är en sak men jag tror tex inte att det rostfria kommer klara av att vara rostfri. Jag tror inte heller på lösningen med steel-by-wire i personbilar. Sedan är jag tveksam till Tesla ethernet lösning. Verkar som de inte tänkt på redundans överhuvudtaget.

Ja rostfri har man hört många gånger som såklart visat sig inte stämma. Som sagt barnsjukdomar...
Steer-by-wire är etablerat sedan länge i tex flygplan, så det är den minst riskabla ändringen.
Tesla har byggt sitt Gigabit Ethernet-loop bidirectional-nät med redundans. Tesla kör även ljud bidirectional, det är coolt.

Uppdaterat: 2023-12-13 00:08
Gillar kurvor och rondeller

Frågan kanske snarare är om vi bilförare är mogna för steer-by-wire - i alla fall om den kombineras med väldigt små "ratt-utslag" ? Det är trots allt rätt stor skillnad i behovet av "manövrerings-precision" för en bil vs ett flygplan. Och ett flygplan idag flyger ju till stor del med autopilot och där är vi inte för bilarna. Om det är tillåtet att spekulera...

Uppdaterat: 2023-12-13 09:44

Men ”steer-by=wire” behöver ju inte vara statiskt inställd, det systemet går säkert att utforma för en personlig variant.
Vill man ha ett eller femton varv mellan fullt styrutslag kan man kanske få det.

När det sedan gäller det rostfria materialet i karossen så är det helt riktigt bra att tvivla, det finns inga rostfria metallegeringar, bara mer eller mindre resistenta mot kemisk aggression. Den enda metall som i princip blir opåverkad är guld, men den är ju olämplig som karossmaterial av andra anledningar.
Men visst är det bra med så rostbeständigt material som möjligt, det har ju använts några gånger tidigare, Ford provade det redan 1937 och i modern tid minns väl alla DeLorean som delvis hade kaross i rostfritt stål.
Men legeringar är knepiga, vinner man en egenskap förlorar man ofta en annan, det kanske är därför Cybertrucken ser ut som den gör, formpressning kanske inte är det lämpligaste för det material man använder.

Uppdaterat: 2023-12-13 17:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men legeringar är knepiga, vinner man en egenskap förlorar man ofta en annan, det kanske är därför Cybertrucken ser ut som den gör, formpressning kanske inte är det lämpligaste för det material man använder.

Ja, ju mer korrosionsmotståndig ett stål är, desto svårare att bearbeta (=böja) brukar det vara. Men om detta gäller det stål Tesla använder vet jag inte.
Klart de kan formpressa stålet men det är coolt att de slipper alla märken efter mekanisk böjning, genom att böja med luft.
Och att böja i rumstemperatur, wow.
Spar plats och pengar.

Uppdaterat: 2023-12-13 17:37
Gillar kurvor och rondeller

Det här funkar bara för tillverkare som Tesla, all elektronik går på 1,2-5V i stort sett.
De traditionella biltillverkarna som har långt över 100 elektronikboxar måste byta dessa och spänningsomvandling ändras i alla dessa boxar.

Tesla har väldigt få boxar och mestadels egen elektronik då blir 48V oerhört effektivt, kopparmängden kan minskas med 60-80%

Den nya etherloopen i bilen istället för CAN-bus ökar dessutom hastigheten enormt mellan de få boxarna i bilen och alla elektronikboxar får i stort sett tillgång till all information samtidigt.

De traditionella tillverkarna ligger många år efter och kommer ha oerhört svårt att göra något liknande.

De tillverkare som gör det mesta själva idag är väl Tesla, BYD, Kia och Hyundai så dessa ligger bättre till.

Uppdaterat: 2023-12-13 19:05

Skall inte Toyota också räknas in i gruppen "do it yourself" ? Men med elbilarna kanske det är annat som gäller även hos dom.

Uppdaterat: 2023-12-13 19:31

Man ska aldrig räkna bort Toyota, de har tillräckligt med resurser för att skaffa det de behöver.

Uppdaterat: 2023-12-13 19:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För info kommer den rostfria plåten från Outokumpu.

Uppdaterat: 2023-12-13 19:42
V8-Power skrev:

Det här funkar bara för tillverkare som Tesla, all elektronik går på 1,2-5V i stort sett.
De traditionella biltillverkarna som har långt över 100 elektronikboxar måste byta dessa och spänningsomvandling ändras i alla dessa boxar.
Tesla har väldigt få boxar och mestadels egen elektronik då blir 48V oerhört effektivt, kopparmängden kan minskas med 60-80%
Den nya etherloopen i bilen istället för CAN-bus ökar dessutom hastigheten enormt mellan de få boxarna i bilen och alla elektronikboxar får i stort sett tillgång till all information samtidigt.
De traditionella tillverkarna ligger många år efter och kommer ha oerhört svårt att göra något liknande.
De tillverkare som gör det mesta själva idag är väl Tesla, BYD, Kia och Hyundai så dessa ligger bättre till.

Ja, så är det.
Men notera att även Tesla har länge planerat detta men vågade först göra detta nu i Cybertruck, vilket säger en HEL del om svårigheten.
Allt behöver designas om, alla småsaker som brytare, lysdioder, motorer till elhissar, sätesvärmare - ELLER sätta in spänningsomvandlare överallt.
Pyssel !!!

Uppdaterat: 2023-12-13 19:49
Gillar kurvor och rondeller