Vi Bilägares forum

Räckviddstestet avgjort: Så klarar sig elbilarna på vintern

Räckviddstestet avgjort: Så klarar sig elbilarna på vintern

Räckvidden i moderna elbilar kan bli upp till 36 procent kortare på vintern än på sommaren, visar ett nytt test från norska NAF.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-02 08:43

Kommentarer

Axa - läs frågeställarens förutsättningar !

Uppdaterat: 2023-12-08 19:24

Bra Guran - då är vi överens om vad du avsåg med en "cykel". Och jag håller helt med dig om att det är bättre (effektivare) med en extra laddning jfr att toppa till 100 % - vilket kan ta sin tid. Sen gäller det ju att hitta en laddare som stämmer hyfsat med behovet och som är ledig när man kommer fram - om man skall börja räkna minuter avseende laddtider jfr fylla bensin/diesel.

Uppdaterat: 2023-12-08 19:28

Pi
Frågeställarens förutsättningar?
Om man börjar sin resa hemifrån så startar man väl med 100%? Om inte behöver man isåfall räkna med de mil man har kört sedan den senaste laddningen.

Uppdaterat: 2023-12-08 21:04
Axa skrev:

Pi
Frågeställarens förutsättningar?
Om man börjar sin resa hemifrån så startar man väl med 100%? Om inte behöver man isåfall räkna med de mil man har kört sedan den senaste laddningen.

Axa, läs en gång till.
Är Dunderklumpen som ställt en hypotetisk fråga om hur lång tid extra det tar att starta med tomt batteri kontra tom tank och behöva köra 50 mil.
Men det har du tydligen missat. Tråden som Dunderklumpen väckte liv i är snart ett år gammal😉

Uppdaterat: 2023-12-08 21:37

Pi
Rent hypotetiskt så skulle man förmodligen starta resan hemifrån. Med tomt i tanken tar man sig ingenstans. Såtillvida man inte har reservdunk.
Har du laddbox, eller en schukoladdare, hemma så startar du helt enkelt inte med tomt batteri.

Grejen är att du aldrig startar med tomt batteri. Oavsett så är det tidsmässigt inte någon jätteskillnad för en resa på 50 mil. Om man inte pissar i en Pet-flaska och sträckkör.

Uppdaterat: 2023-12-08 21:55

Axa - om nån frågar dig vad 3*3 blir, svarar du då vad 2*2 är bara för att det kändes bättre? M a o - om nån frågar så är det väl lämpligt att svara på just den frågan och ingen annan oavsett vad man tycker om frågan, Axa. Det kan man i så fall utveckla därefter

Uppdaterat: 2023-12-08 22:47
Pi skrev:

Axa - om nån frågar dig vad 3*3 blir, svarar du då vad 2*2 är bara för att det kändes bättre? M a o - om nån frågar så är det väl lämpligt att svara på just den frågan och ingen annan oavsett vad man tycker om frågan, Axa. Det kan man i så fall utveckla därefter

+100 Pi 😀

Uppdaterat: 2023-12-08 23:04
Axa skrev:

Pi
Rent hypotetiskt så skulle man förmodligen starta resan hemifrån. Med tomt i tanken tar man sig ingenstans. Såtillvida man inte har reservdunk.
Har du laddbox, eller en schukoladdare, hemma så startar du helt enkelt inte med tomt batteri.
Grejen är att du aldrig startar med tomt batteri. Oavsett så är det tidsmässigt inte någon jätteskillnad för en resa på 50 mil. Om man inte pissar i en Pet-flaska och sträckkör.

Jo det är det om du först skall starta med att ladda bilen som Dunderklumpen förutsatte i sin fråga.
Men som vanligt verkar du inte vilja förstå frågeställaren och svara på det.

Uppdaterat: 2023-12-08 23:08

Hur mår batteriet efter 5 år?
Mina mobiltelefoner och laptops håller i varje fall inte full prestanda.
Ni med Elbilar som presterar 50 mil som ny . Hur funkar det efter fem år? Ärligt🤔

Uppdaterat: 2023-12-09 00:11
Zyn skrev:

Hur mår batteriet efter 5 år?
Mina mobiltelefoner och laptops håller i varje fall inte full prestanda.
Ni med Elbilar som presterar 50 mil som ny . Hur funkar det efter fem år? Ärligt🤔

Är nog ingen på detta forum som har en elbil som är fem år ännu.
Efter två år, 6200 mil, är i alla fall räckvidden den samma på min bil.
Så återstår att se.
Men söker du på nätet så kan du finna data från Tesla.
Och resultatet är att det är lägre degradering än förväntat.

Uppdaterat: 2023-12-09 07:35
Zyn skrev:

Hur mår batteriet efter 5 år?
Mina mobiltelefoner och laptops håller i varje fall inte full prestanda.
Ni med Elbilar som presterar 50 mil som ny . Hur funkar det efter fem år? Ärligt🤔

Problemet med konsumentprodukter är dels att de inte har lika kontrollerad temperatur vid laddning samt laddas till 100 %. Vid det beteendet klarar battericellerna storleksordningen 1000 cykler. I batteribilarna laddas batterierna upp till 70-80 % samt värms respektive kyls för att hålla dem vid liv länge.

Uppdaterat: 2023-12-09 09:07

Fast det finns ju ingen garanti att alla elbilsbatterier alltid "bara" laddas till 70--80 % och att de alltid laddas vid sin idealiska temperatur. Så verkligheten ser nog tyvärr lite annorlunda ut och speciellt för köpare av begagnade elbilar så har man ju ingen kontroll över ladd-historiken. Sen är ju åldern i sig också en faktor av stor betydelse.

Uppdaterat: 2023-12-09 10:33

Min kollega som pendlar 15 mil varje dag laddar alltid sin Zoe till 100%.

Uppdaterat: 2023-12-09 10:52

En korkad fråga får ett korkat svar. Men för att ladda i 50 mil så har det svarats redan på hur lång tid det tar.

Uppdaterat: 2023-12-09 12:10

Axa - måste dock säga att i detta sammanhang tycker jag nog att det är mera korkat att INTE läsa hela frågan utan svara på nåt annat. Även om jag förstår din tanke. Dock kan det finnas tillfällen när frågan är relevant så det enklaste är väl att svara på frågeställarens fråga.

Uppdaterat: 2023-12-09 12:18

Pi
Eller så är frågan korkat ställt för att man aldrig ägt en elbil.

Men ja, kommer du in till en snabbladdare med 1% och ska köra 50 mil till så behövs 30-40 min i laddtid.

Har inte det här med laddtider redan diskuterats och ifrågasatts till förbannelse på forumet. För att inte nämna samtliga tester av journalister som finns att hitta ”där ute”.

Uppdaterat: 2023-12-09 12:23

Axa - åter - är det svårt för dig som elbilsägare att bara svara på frågan utan att ifrågasätta hela frågeställningen ? Du läste helt enkelt inte hela frågan - bara för dig att tillstå. Då hade du bara behövt skriva 1--2 rader så hade det varit klart...:)

Uppdaterat: 2023-12-09 12:34

Pi
Och du misstänker inte att frågan var ställd för att ifrågasätta elbilsägande?

Uppdaterat: 2023-12-09 12:38

Axa - spelar ingen roll vad man misstänker om olika frågor - kan man svara så kan man ju göra det. Och som jag redan nämnt - det kan finnas tillfällen när frågeställningen är hyfsat relevant trots allt.

Uppdaterat: 2023-12-09 12:44

Pi
Men med tanke på frågeställaren så kan man ana att frågan var ställd i relation med hur snabbt det går att tanka en fossilbil.
Det som inte verkar gå in är att de flesta med elbil har möjlighet till en ”bensinpump” hemmavid. Så i praktiken startar man aldrig en resa med tomt batteri. Det gör att laddtiden vid snabbladdare under de där 50 milen blir än kortare.

Uppdaterat: 2023-12-09 13:12

Det händer att jag får ett oplanerat behov av att åka direkt när jag kommer hem. Det kan bero på anhörigas hjärtinfarkter eller egna missöden med frätande ämnen.

Uppdaterat: 2023-12-09 13:27
Pi skrev:

Fast det finns ju ingen garanti att alla elbilsbatterier alltid "bara" laddas till 70--80 % och att de alltid laddas vid sin idealiska temperatur. Så verkligheten ser nog tyvärr lite annorlunda ut och speciellt för köpare av begagnade elbilar så har man ju ingen kontroll över ladd-historiken. Sen är ju åldern i sig också en faktor av stor betydelse.

För Teslas del har bilen full kontroll över batteriet och batteriets temperatur vid körning förkonditionering, laddning, vilket innebär att det inte är farligare att köpa en begagnad Tesla än en traditionell bil som ska servas fackmannamässigt enligt ett förutbestämt mönster.

Uppdaterat: 2023-12-09 14:12

Mäkinen
Så kan det vara. Och det kanske man behöver ha i åtanke när man äger elbil. Antingen laddar man varje dag och ser till att det finns tillräckligt med kräm för oplanerade resor. Eller att man tar en snabbladdning om det ligger nära till.

Uppdaterat: 2023-12-09 15:02

Tillåt mig killgissa att det finns tillfällen när inte heller Tesla hinner med att förkonditionera ett batteri. Dessutom kan ju ägaren faktiskt besluta sig att ofta ladda till 100 % - det beror ju helt på laddmöjligheter och behov. Så min slutsats kvarstår.
Beträffande oplanerade behov så kan man ju inte komma förbi att man är lite mera låst med en elbil än en ICE-bil i just dessa situationer. Inse att allt inte bara är fördelar med varken en elbil eller en ICE-bil. Alla har sina brister (och förtjänster) men ofta i olika avseenden.

Uppdaterat: 2023-12-09 15:21
Pi skrev:

Tillåt mig killgissa att det finns tillfällen när inte heller Tesla hinner med att förkonditionera ett batteri. Dessutom kan ju ägaren faktiskt besluta sig att ofta ladda till 100 % - det beror ju helt på laddmöjligheter och behov. Så min slutsats kvarstår.
Beträffande oplanerade behov så kan man ju inte komma förbi att man är lite mera låst med en elbil än en ICE-bil i just dessa situationer. Inse att allt inte bara är fördelar med varken en elbil eller en ICE-bil. Alla har sina brister (och förtjänster) men ofta i olika avseenden.

+1

Uppdaterat: 2023-12-09 15:50

APEX, det som händer när bilen inte förkonditionerats före laddning är att det tar längre tid. Bilen börjar värma upp batteriet och anpassar laddströmmen därefter, vilket de flesta elbilar som har funktionen gör.

Att det tar 10 minuter extra om man måste göra en längre oplanerad resa gör varken till eller från för åtminstone min del.

Uppdaterat: 2023-12-10 09:40

Om den traditionella bilindutrins utvecklingstakt fått råda för till exempel mobiltelefoner hade de fortfarande sett ut som Nokia 3310 men med lite nya designlinjer. Tekniksprången hade man fått titta i stjärnorna efter.

Uppdaterat: 2023-12-10 09:42

Det är tydligen ändå saker på gång, inte bara från Kina.
Det här kanske är framtiden även vintertid:
https://www.nyteknik.se/elbilar/batteri-med-dubbelkemi-gav-bmws-elbil-oerhorda-979-km-rackvidd/4217992?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=batteri%20med%20%E2%80%9Ddubbelkemi%E2%80%9D%20gav%20elbilen%20oerh%C3%B6rd%20r%C3%A4ckvidd%20%E2%80%A2%C2%A0Forskare%3A%2097%20procent%20g%C3%B6r%20fel%20%E2%80%93%20s%C3%A5%20h%C3%A4r%20tar%20du%20effektiva%20pauser&utm_custom%5Brm%5D=221865802

Uppdaterat: 2023-12-10 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast skall vi vara noga så är det inte på nåt sätt optimalt för livslängden att ladda ett Li-batteri som är nerkylt - som det kan bli vintertid i vårt land. Så temperaturen vid laddning och urladdning är viktig för att få batteriet långlivat.
Tar vi sen telefoner och PC-burkar som också använder samma typ av batterier så utsätts ju inte alls dessa vanligtvis för dessa temperatursvängningar utan de laddas och urladdas normalt i betydligt "behagligare" temperaturer för batterierna. Och givetvis har även dessa batterier olika former av skyddsfunktioner så detta är ju inte unikt för batterier i elbilar. Dock utsätts ju elbilarnas batterier för helt annan temperaturpåverkar och relativt höga laddeffekter och urladdningseffekter samt att det är väldigt många celler att övervaka så givetvis har fordonen ett mycket mera avancerat övervakningssystem (BMS) än t ex en mobil som har en enda cell.Detta med batterier är som sagt inte så enkelt och drivbatterier i bilar är nog ett av de mest krävande användningsområdena.

Uppdaterat: 2023-12-10 10:17

Pi
Det finns flera olika redovisningar om det där med degradering och hur historiken av snabbladdning sett ut. Minns inte om TeslaBjörn har gjort sådan, har han säkert, men jag vet att det finns en tysk kille som redovisat för sin Enyaq.

Uppdaterat: 2023-12-10 11:19

Axa - det finns det säkert men nån mera vetenskaplig utredning tror jag inte att Tesla-Björn varit skapare av men kanske nån erfarenhetsmässig. Jag talar om Li-batterier generellt och inte om några egna erfarenhetsmässiga observationer av vissa elbils-modeller.

Uppdaterat: 2023-12-10 11:47

Pi
Det vetenskapliga ligger i är att man testat batteriet på en verkstad med utrustning. Då har man fått dokumentation om hur många kWh som finns tillgängliga och därmed hur pass stor degradering varit. Den tyska killen har iallafall gjort det.

Uppdaterat: 2023-12-10 12:49

Kan vi inte bara enas om att elbilar passar för många, sämre för några, och inte alls för vissa.

Uppdaterat: 2023-12-10 13:03

Axa - beror helt på hur testen utförts för det är ingen enkel och snabbt utförd uppgift att mäta återstående kapacitet i ett batteri om man vill ha ett säkert resultat. Och sen gäller det som sagt bara de bilar man mätt och inget man kan dra alltför omfattande generella slutsatser av. Sen har man säkert heller ingen exakt historik över hur batteriet har använts vilket också är betydelsefullt. Och hur tar man t ex hänsyn till den "reserv" som finns ursprungligen i batteriet ? Har det framgått ? Så jag håller nog med Rikard i hans inlägg ovan. Och att det är svårt att generellt uttala sig om vilken livslängd man kan förvänta sig på batterierna. De flesta biltillverkarna har ju begränsat batterigarantin till 7--8 år och runt 16.000 mil vilket man kanske kan ta som en viss indikation. De fungerar säkert i många fall längre men med klart försämrad kapacitet. Det är trots allt upprepade kemiska reaktioner som genomförs i batterierna och dessa är ingen perpetuum mobile.

Uppdaterat: 2023-12-10 13:32

Pi
Det finns massor med artiklar om batteridegradering för elbilar. Det är bara börja googla.

Uppdaterat: 2023-12-10 13:46

Tesla kan ha hur lång räckvidd den vill. För konsumenter i Sverige är den ändå det sämsta valet ifråga om service, leverans, passform, byggkvalitet och pris.

Uppdaterat: 2023-12-10 15:44

Axa - jag har knappast nåt behov att googla detta. Har själv pysslat med denna typ av batterier under +20 års tid och känner till förtjänster och svagheter hyggligt väl. Men det är som vanligt - ju mera man känner till, desto mindre tycker man att man vet...:) Att dom sitter i en elbil förändrar ju inte grundförutsättningarna. Bara det att det är en betydligt mycket mera krävande applikation än de flesta andra ur många synpunkter.

Uppdaterat: 2023-12-10 17:03

Tror Zyn på tomten också ? Sannolikt noll erfarenhet av elbilar och ännu mindre av Tesla. Om Zyn vidgar sina vyer så kan undertecknad med erfarenhet från två Tesla intyga att enklare bilägande är svårt att hitta. Jag saknar inte en inställsam försäljare som hälsar på en upp till ett par månader från bilköpet och ännu mindre total avsaknad av ansvar om bilen varit behäftad med många fel. Karosspassningen på min bil är inte sämre än andra bilar, har inte behövt använda serviceverkstad efter 8000 mil ingen erfarenhet av det. Kontinuerliga förbättringar som laddas ned en gång per månad, aldrig strulat. Prisvärd jämfört med andra elbilar, absolut.

Uppdaterat: 2023-12-10 19:53
Pi skrev:

Axa - jag har knappast nåt behov att googla detta. Har själv pysslat med denna typ av batterier under +20 års tid och känner till förtjänster och svagheter hyggligt väl. .

Pi.
Vilken typ av batterier skulle du köpa i en elbil om du kunde välja, samma lagringsstorlek på bägge.
De vanligaste litiumjon eller de nyare LFP?

Uppdaterat: 2023-12-10 19:55
Gillar kurvor och rondeller

JL
Att man själv inte råkat ut för problem betyder inte att problemen är obefintliga. Tvärtom, det har ju rapporterats en hel del om de problem som Teslabilarna har.

Uppdaterat: 2023-12-10 20:29

Det är rimligt att det finns fel på Teslabilar, på samma sätt som Skoda, VW, Audi, Mercedes, Polestar.

Uppdaterat: 2023-12-10 20:31

Såklart finns det fel på bilar .. gäller alla, även Toyota.
Vad jag vill påtala för JL och alla andra som ämnar satsa på en Teslabil .. är att det vore klokt att kolla om det finns möjlighet för service, reparationer, leverans och ens en nummerskylt .. före köp 🤠.
Därutöver ... Teslabilar, som jag har fått granska har ganska normal Amerikansk passform och ihopsättning.

Uppdaterat: 2023-12-10 23:02

MC - s k LFP-batteriet är inget nytt utan har funnits länge. Den allmänna uppfattningen är att de är förhållandevis säkra - bl a mot överladdning och bör också vara hållbarare Däremot f n lite lägre energi-densitet än LiIon och de vill nog också generellt laddas med aningen lägre effekt än motsvarande stora LiIon. Så personligen skulle jag nog idag välja LFP om jag hade valet. Om man inte behöver så stor kapacitet som möjligt och så hög laddeffekt som möjligt.
Man kan kortfattat säga att LFP är relativt "robusta" celler inom Li-världen. Men som vanligt avgör ju kvaliteten på cellerna och det finns väldigt olika kvalitets-nivåer. Men detta är ju omöjligt för oss elbils-köpare att bedöma så det är bara att hoppas att biltillverkaren valt rätt. Vilket en del återkallelser avslöjat att man inte jämt gjort men förmodligen är detta självsanerande för det blir i längden dyrt att välja fel även för biltillverkaren.

Uppdaterat: 2023-12-10 23:33