Vi Bilägares forum

Räckviddstestet avgjort: Så klarar sig elbilarna på vintern

Räckviddstestet avgjort: Så klarar sig elbilarna på vintern

Räckvidden i moderna elbilar kan bli upp till 36 procent kortare på vintern än på sommaren, visar ett nytt test från norska NAF.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-02 08:43

Kommentarer

För att toyota ska prestera bättre kanske de behöver skarvsladd eller att köparna kan kryssa för en skarvlinda som tillval…

Uppdaterat: 2023-02-02 09:38

Att Tesla tar hem ena segern efter den andra är numera regel.

Uppdaterat: 2023-02-02 09:40

Körsträcka till tomt batteri är inte det viktigaste.
När denna maximala körsträcka reduceras med avståndet mellan 2 på varandra följande laddmöjligheter efter den tänkta färdvägen får vi en verklig räckvidd utan elbriststopp!

Uppdaterat: 2023-02-02 09:46

Tesla modell S long range är min nästa bil!

MVH AL

Uppdaterat: 2023-02-02 10:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Inte utan att man skulle bli lite ledsen om köpt en dyr Mercedes EQE i tron att man kommer lika långt som med en Tesla S eller 3 long range och så kommer man 10 mil kortare mellan laddningarna på vintern!

Uppdaterat: 2023-02-02 11:54

Gmogmo, det var väl ingen överraskning att MB förbrukar mycket ström på vintern. Är lika ”illa” på EQS och EQC.

Uppdaterat: 2023-02-02 11:57
Swenssons skrev:

För att toyota ska prestera bättre kanske de behöver skarvsladd eller att köparna kan kryssa för en skarvlinda som tillval…

Toyotan presterade väl ungefär som förväntat och faktisk hyfsat låg förbrukning. Deras problem är väl framförallt att WLTP siffrorna måste vara rena fantasier. Och de har väl många tvivlat på allt sedan dom presenterades.

Uppdaterat: 2023-02-02 11:59

Ja, Tesla har verkligen fått till räckvidd även i vinterförhållanden med model S. Låg förbrukning oxå.

Men vad jag kan se finns inte S long range. Standard eller Plaid i Sverige.

Uppdaterat: 2023-02-02 12:01
Axa skrev:

Ja, Tesla har verkligen fått till räckvidd även i vinterförhållanden med model S. Låg förbrukning oxå.
Men vad jag kan se finns inte S long range. Standard eller Plaid i Sverige.

Finns att beställa på hemsidan. Från 1.286.000kr för en standard, det finns väl ingen annan. Den har ju 634km räckvidd enligt WLTP. Dvs det är den bilen som testades.

Uppdaterat: 2023-02-02 12:05
Mr Snoid skrev:

Gmogmo, det var väl ingen överraskning att MB förbrukar mycket ström på vintern. Är lika ”illa” på EQS och EQC.

Nej, visst är det så att det inte är en nyhet för oss som hänger här, men den typiske Mercedesköparen är nog övertygad över Mercedes tekniska överlägsenhet. Kan bli ett tufft uppvaknande tänker jag.

Uppdaterat: 2023-02-02 12:37
gmogmo skrev:

Mr Snoid skrev:
Gmogmo, det var väl ingen överraskning att MB förbrukar mycket ström på vintern. Är lika ”illa” på EQS och EQC.

Nej, visst är det så att det inte är en nyhet för oss som hänger här, men den typiske Mercedesköparen är nog övertygad över Mercedes tekniska överlägsenhet. Kan bli ett tufft uppvaknande tänker jag.

Så kan det säkert vara, men även som inbiten MB nörd så bör man väl läsa på lite innan man byter till en elektrisk bil. Läser man t.ex på EQ gruppen på FB så blir man ju snabbt införstådd med MB:s elbilars svagheter.

Uppdaterat: 2023-02-02 12:44

Ja det finns mängder av tester av etablerade biltidningar, och massor av Youtube-klipp avseende räckviddtester.
MB har en del att fila på!

Uppdaterat: 2023-02-02 12:48
Gillar kurvor och rondeller

Snoid
Det var det jag menade men skrev illa. Dvs Standard och Plaid finns i Sverige.

Uppdaterat: 2023-02-02 12:49
Axa skrev:

Snoid
Det var det jag menade men skrev illa. Dvs Standard och Plaid finns i Sverige.

Ja och det finns ingen modell som heter Long Range av modell S. Den har bara en räckvidd och den är lång

Uppdaterat: 2023-02-02 13:40

Snoid
De kanske släpper en long range i framtiden. Räckvidd 100 mil. :-)

Uppdaterat: 2023-02-02 13:50
Axa skrev:

Snoid
De kanske släpper en long range i framtiden. Räckvidd 100 mil. :-)

Ja somliga har ju det som krav 😂

Uppdaterat: 2023-02-02 14:27

Nu har inte Mercedes några optimala modeller, bara tunga eller höga.. generellt dåligt för räckvidden.

Uppdaterat: 2023-02-02 15:14

Nåja hx30 - alla elbilar ifrån Mercedes är ju inte speciellt höga - alltså av SUV-modell.

Uppdaterat: 2023-02-02 15:46

Det är så enkelt att för Vargen finns det inga optimala bilmodeller. Skulle det dyka upp nån bra, tja då är det alltid något fel på den också.
Gnällandet är det viktigaste, så det finns alltid något nytt att gnälla på.

Uppdaterat: 2023-02-02 16:00
Mr Snoid skrev:

Det är så enkelt att för Vargen finns det inga optimala bilmodeller. Skulle det dyka upp nån bra, tja då är det alltid något fel på den också.
Gnällandet är det viktigaste, så det finns alltid något nytt att gnälla på.

+100

Uppdaterat: 2023-02-02 16:07

Det är ju vanliga EQE sedanen som är en riktig lowrider med dagens mått mätt.

Uppdaterat: 2023-02-02 17:07

Bra att nordmännen är så duktiga på att dra ihop de här stora testerna. Utfallet är väl i stort som förväntat, ca 20-25% mindre räckvidd pga vinterväglag och temperaturer.

Uppdaterat: 2023-02-02 17:13
Power to the people

Skall vi vara mera exakta så är ju spannet för försämringen ca: 16--36% - rätt stora skillnader kan man tycka. Hade varit intressant med deras egen jämförelse sommar-/vintertesten och inte bara WLTP/vintertesten.

Uppdaterat: 2023-02-02 17:31

Pi
De har ju även ett sommartest. Vissa av modellerna tror jag var med senast.

Uppdaterat: 2023-02-02 17:52

Axa - det var detta jag syftade på. Hade varit intressant att se jämförelsen sommar/vinter för de modeller som varit med på båda "resorna".

Uppdaterat: 2023-02-02 18:02

Pi
Man kan tex se att Enyaq RS har ett betydligt bättre resultat sommartid. Det är helt enkelt en sommarbil.

Uppdaterat: 2023-02-02 18:30

Noterar att Tesla fortfarande ledande på elbilsegenskaper. Väntar på leverans av min andra Tesla, bara 5 månaders leveranstid, populärt märke uppenbarligen.

Uppdaterat: 2023-02-02 18:34

40-talisten - vilken av "grenarna" avser du ?

Uppdaterat: 2023-02-02 18:57
Pi skrev:

40-talisten - vilken av "grenarna" avser du ?

Vet inte, har inte koll, har bara läst era kommentarer. Men någon slags tävling var det väl?

Uppdaterat: 2023-02-02 19:02

40-talisten, det är ju den årliga vinterräckviddstesten som NAF och Motor genomför.
Längst gick Tesla S
Störst avvikelse från WLTP räckvidden vann Toyota BZ4X med 35,8 % kortare än deklarerat
Störst elektrontörst Hongqi E-HS9 29kWh/100 km
Minst elektrontörst Tesla Y rwd 16,9 kWh/100 km
Men du kan så klart läsa själv här:
https://www.motor.no/bil/tesla-rekord-i-rekkeviddetesten-vinteren-2023/241590
Och hitta på egna tävlingsgrenar 😉

Uppdaterat: 2023-02-02 19:18

Ska bli intressant att se hur länge Toyota fortsätter att ta elbilar med en klackspark innan de inser att det är något de måste satsa på.
Att de har resurser tvivlar jag inte ett ögonblick på, men varför används de inte?
Om de väljer att i huvudsak låsa sin produktion till ICE-bilar, "självladdande" hybrider och experimentbilar med bränsleceller tror jag att de hamnar snett!

Uppdaterat: 2023-02-06 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tesla Model S är 11 år efter sin lansering fortfarande världens bästa elbil. Designen har dessutom åldrats väldigt bra.

Uppdaterat: 2023-02-08 20:26

Apex, vet inte om det är världens bästa elBIL. Men den har onekligen den bästa drivlinan i fråga om energieffektivitet i NAF:s test. Om det är samma som världens bästa elbil kan jag inte hålla med om. Den är för dyr och väldigt stor.
Men inte förvånande då Elon har nått dit han ville med Tesla, tror jag.
Hade han inte utmanat och skitit i alla gamla ”sanningar” och visat att det minsann går att bygga bra elbilar, tja då hade inte bilmarknaden sett ut som den gör i dag.
Skulle så klart inte ha något emot en S, men är i en prisklass för ett fåtal.
Men vad är världens bästa elbil med ett förnuftigt pris?

Uppdaterat: 2023-02-08 20:43

Guran,
Den är ouppnåelig för de flesta men ändå inte dyr för det man får, tycker jag. Den är snygg, praktisk, rymlig, bekväm, säker, mer eller mindre fullutrustad från start, får dra 1600kg, har superbilsprestanda utan att kompromissa med förbrukning och räckvidd.

Sen finns det såklart prisvärdare alternativ. Vad är ett förnuftigt pris?

Edit: Nu när jag kollade upp priset så är den några 100k dyrare än jag trodde. Tycker ändå den är prisvärd jämfört med konkurrenter.

Uppdaterat: 2023-02-08 21:27
Apex skrev:

Guran,
Den är ouppnåelig för de flesta men ändå inte dyr för det man får, tycker jag. Den är snygg, praktisk, rymlig, bekväm, säker, mer eller mindre fullutrustad från start, får dra 1600kg, har superbilsprestanda utan att kompromissa med förbrukning och räckvidd.
Sen finns det såklart prisvärdare alternativ. Vad är ett förnuftigt pris?
Edit: Nu när jag kollade upp priset så är den några 100k dyrare än jag trodde. Tycker ändå den är prisvärd jämfört med konkurrenter.

1,2 mille är väl långt ifrån billigt. Finns en anledning till att försäljningen av S dalat. Det finns mer intressanta alternativ för kundkretsen. Skulle gissa på att många tidiga S-ägare bytte ut sina bilar mot Porsche Taycan när den kom. För på Oslos gator är nu Taycan betydligt mer vanlig än Tesla S. Tesla har blivit en bil för folket och det kryllar av Y och 3.

Uppdaterat: 2023-02-08 21:51
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Guran,
Den är ouppnåelig för de flesta men ändå inte dyr för det man får, tycker jag. Den är snygg, praktisk, rymlig, bekväm, säker, mer eller mindre fullutrustad från start, får dra 1600kg, har superbilsprestanda utan att kompromissa med förbrukning och räckvidd.
Sen finns det såklart prisvärdare alternativ. Vad är ett förnuftigt pris?
Edit: Nu när jag kollade upp priset så är den några 100k dyrare än jag trodde. Tycker ändå den är prisvärd jämfört med konkurrenter.

1,2 mille är väl långt ifrån billigt. Finns en anledning till att försäljningen av S dalat. Det finns mer intressanta alternativ för kundkretsen. Skulle gissa på att många tidiga S-ägare bytte ut sina bilar mot Porsche Taycan när den kom. För på Oslos gator är nu Taycan betydligt mer vanlig än Tesla S. Tesla har blivit en bil för folket och det kryllar av Y och 3.

Har ju inte påstått att den är billig. Taycan är säkert en bättre bil på många sätt, jag hade förmodligen hellre köpt en sån, men det är en sämre elbil. Förmodligen bra dyrare också om man väljer en med likvärdig prestanda och utrustning.

Uppdaterat: 2023-02-08 23:39
Apex skrev:

Tesla Model S är 11 år efter sin lansering fortfarande världens bästa elbil. Designen har dessutom åldrats väldigt bra.

Man kan väl se det lite som att gammelbilindustrin putsar vidare på sina ånglok och Tesla utan jobbig arvsmassa, startade från ett tomt blad och evolutionerar vidare på ett bra koncept.

Uppdaterat: 2023-02-19 13:07

Om man jämför ett elfordon mot en bil där bilen har tom tank och elfordonet har så pass tomt batteri att bilen själv anser det vara tomt.
Hur lång tid skulle det ta att köra 50 mil om man räknar med laddtid/tankning?

Uppdaterat: 2023-12-08 13:17

30-40min extra kanske.
Klart hanterbart.

Uppdaterat: 2023-12-08 16:46
Gillar kurvor och rondeller

Eftersom inga elbilsägare svarat...
Helt beroende på vilken bil men en Li-ack som laddas ifrån nästan tom nivå till typ 90 % lär nog ta mera än 30 minuter och sen behövs säkert ytterligare en toppning för de flesta elbilar så utan egen erfarenhet av bilar men väl av Li-batterier så är min gissning på runt 1 timme - men det finns säkert enstaka modeller som klarar det snabbare. Liksom många som behöver längre tid. Sen är ju körmönstret helt avgörande.

Uppdaterat: 2023-12-08 16:56

Pi
På 50 mil kan man ju välja att stanna ladda en gång eller flera gånger. Mc gissning ligger nära verkligheten, för de flesta modeller. Iallafall sommartid.

Uppdaterat: 2023-12-08 16:56

Axa - man skulle ju inkludera den första laddningen ifrån 0 %. sen ytterligare toppningar under färden vid behov och minst en toppning behövs säkert för de flesta bilar.

Uppdaterat: 2023-12-08 17:00

50 mil. Säg 20 minuter för att fylla till 80%. Ger 30 mil. En toppning på Max en kvart.
35 minuter laddning på E-GMP plattforms bilarna. (Ioniq 5 och 6 samt Kia EV6)
Så kommer du 50 mil.

Uppdaterat: 2023-12-08 17:15

Men nu bedömer du laddtiden efter en "snabbladdare", Guran. Ta t ex en såpass vanlig bil som en Id.4 istället. Först 0--80, sen kommer det väl att krävas en hygglig påfyllning till om inte förutsättningarna är idealiska. Sen kan också "optimist-faktorn" tillkomma...:)

Uppdaterat: 2023-12-08 17:38
Pi skrev:

Men nu bedömer du laddtiden efter en "snabbladdare", Guran. Ta t ex en såpass vanlig bil som en Id.4 istället. Först 0--80, sen kommer det väl att krävas en hygglig påfyllning till om inte förutsättningarna är idealiska. Sen kan också "optimist-faktorn" tillkomma...:)

Laddhastigheten ökar för varje år på de flesta elbilarna.
Och jag tog självklart ett exempel från den bil jag har erfarenhet av och skrev därav E-GMP bilarna. Är man bekymrad över lång laddtid så väljer man så klart en modell som laddar snabbt.
Skulle inte vilja ha en bil som laddar så mycket saktare.
VAG har dock hört till den saktaladdande skaran, men förbättrar det fortlöpande.
Finns ingen optimistfaktor. E-GMP bilarna laddar i snitt med ca 175 kW under hela laddcykeln och använder man förvärmningen så är det inga problem att alltid ha optimala laddförhållanden.
Men du kanske har bättre erfarenheter av elbilsägande? 😉
För tydligen vet du väl hur mycket man behöver ladda 🤣

Uppdaterat: 2023-12-08 18:06

Guran - jag har inte mörkat att jag inte har elbils-erfarenhet med däremot mycket omfattande erfarenheter av Li-batterier och bl a laddning av dessa. Och eftersom ingen annan än en annan icke-elbilsägare svarat så gjorde jag det också och då vaknade i alla fall du och Axa - även om jag misstänker att Axa inte läst hela förutsättningarna.
Vad avser du med "cykeln" när du påstår att din Hyundai laddar med 175 kW under hela cykeln ? Är det typ 20--80 % för jag tror inte det är t ex 0--100%.
Men generellt är nog frågeställningen svår att besvara utan mera konkreta förutsättningar - bilmodell, årstid/temperatur, körmönster, tillgång till laddare där det passar, är laddarna lediga omedelbart m m. Skillnaden jfr en ICE-bil är ju rätt stor - den tankar man vid resans början och sen går den i många fall 50 mil dit och 50 mil hem utan "toppning" och några större funderingar runt de förutsättningar jag efterlyste ovan. Och det var ju lite av en jämförelse som jag tolkade att frågeställaren efterlyste.

Uppdaterat: 2023-12-08 18:18

En uppdaterad ID.4/5 med nya hård- och mjukvaran som klarar förvärmning bör ladda betydligt snabbare på vintern än vad ID-plattformen presterat så här långt.

IONIQ och EV6 är ju snabbladdande även på vintern.. utanför förvärmning startar den ofta på 90 kW, men efter några minuter hoppar den upp till 120 kW. Med förvärmt batteri strax över 180 kW. (Baserat på egen erfarenhet.)

Uppdaterat: 2023-12-08 18:28
Power to the people

Pi
Vadå förutsättningar?
Ska man köra 50 mil så startar man väl med 100% hemifrån.

Uppdaterat: 2023-12-08 18:41
Pi skrev:

Guran - jag har inte mörkat att jag inte har elbils-erfarenhet med däremot mycket omfattande erfarenheter av Li-batterier och bl a laddning av dessa. Och eftersom ingen annan än en annan icke-elbilsägare svarat så gjorde jag det också och då vaknade i alla fall du och Axa - även om jag misstänker att Axa inte läst hela förutsättningarna.
Vad avser du med "cykeln" när du påstår att din Hyundai laddar med 175 kW under hela cykeln ? Är det typ 20--80 % för jag tror inte det är t ex 0--100%.
Men generellt är nog frågeställningen svår att besvara utan mera konkreta förutsättningar - bilmodell, årstid/temperatur, körmönster, tillgång till laddare där det passar, är laddarna lediga omedelbart m m. Skillnaden jfr en ICE-bil är ju rätt stor - den tankar man vid resans början och sen går den i många fall 50 mil dit och 50 mil hem utan "toppning" och några större funderingar runt de förutsättningar jag efterlyste ovan. Och det var ju lite av en jämförelse som jag tolkade att frågeställaren efterlyste.

Normalt sett laddar man till 80 % DC då tillförd effekt sjunker radikalt efter det. Och det har du säkert koll på varför.
Så en normal laddcykel vid snabbladdning är 10-80
20-80% laddar min bil på ca 16 minuter.
Så man stannar hellre en gång extra med ett kort stopp för att ta sig till målet än att fylla på från 80-100%

Uppdaterat: 2023-12-08 18:46