Vi Bilägares forum

Varför har nya elbilar så mycket effekt?

Varför har nya elbilar så mycket effekt?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-07 05:00

Kommentarer

Tidningen svarar knappt på frågan. Svaret är att det är relativt enkelt att få till hög effekt på en elmotor. En förbränningsmotor har en viss toppeffekt utifrån storlek, kompression, tvångsmatning och massa andra faktorer. En elmotor snurrar mer och fortare ju mer effekt man matar in, och om man har ett stort batteri för räckvidd så är en följdeffekt att det kan ge väldigt mycket ström. Vid en viss punkt så smälter motorn eller nån kabel, därför har vissa elbilar toppeffekt en begränsad tid medans tex Porsche Taycan som kostar en del kan leverera toppeffekt så länge batteriet är laddat eftersom den är byggd för kontinuerligt hög effekt och det blir lite dyrare. Så den höga effekten är nästan gratis i en elbil jmf med en förbränningsbil där det krävs en helt annan motorn för hög effekt.

Uppdaterat: 2023-12-07 08:17

Blev det inte såhär pga framförallt Tesla. I en tid när elbilar ansågs slöa och tråkiga kunde effekt och prestanda sälja och övertyga. Så gjorde Tesla. Sen var effektribban satt och andra tillverkare måste också ha effekt för att sälja bilar. Det eller storlek och utrymmen iform av SUV modeller.

Miljömässigt började man egentligen från fel håll. Det är förstås svårt att byta till något sämre när du väl fått smaka på det fina.

Samtidigt har Tesla bidragit otroligt mycket till elbilsinförandet och infrastrukturen med laddare.

Det kanske bara är tiden och totalt förbud mot fossila bränslen som kan tvinga in mindre enklare slöare billigare och mer miljövänliga elbilar.

Uppdaterat: 2023-12-07 08:49

En bil som väger tre ton behöver dubbelt så mycket effekt som en som väger 1,5 ton för att hänga med i trafikrytmen.

Uppdaterat: 2023-12-07 08:46

Motorns effekt påverkar väl också regenereringen? Den blir alltså bättre med högre effekt.

Uppdaterat: 2023-12-07 08:54

Alla satsar inte på extrema effekter. Stellantis har 130-154 hk i vanliga vardagselbilar. Det räcker till gott och väl. Nyttjar man massa hk så går det åt mycket ström. Bättre med inte så mycket så förarna inte frestas använda för mycket ström.
Och jag tycker absolut att man inte behöver batterier för 100 mils räckvidd. Bättre med mindre batterier och lägre vikt.

Uppdaterat: 2023-12-07 09:10
Apex skrev:

Motorns effekt påverkar väl också regenereringen? Den blir alltså bättre med högre effekt.

Exakt, en motor som kan ge mycket effekt kan också användas till kraftig generering vilket leder till en snålare bil.

@Raphael - Stellantis elbilar brukar få kritik för just svar regenerering - gissa varför? ;)

Uppdaterat: 2023-12-07 10:27

Har ändå svårt att tro att regenererings-förmågan är det som driver fram höga maximala effekter i elmotorerna. Och den förmågan är väl mest användbar om man kör så att man måste bromsa kraftigt ofta - ett generellt oekonomiskt körsätt. Kör man mjukt och använder farthållare så räcker nog regenereringen i de flesta elmotorer som sitter i våra elbilar.
Sen kan man reflektera över varför så många bilar av olika fabrikat har just 204 hk som maximal, inmatad effekt... Det har jag faktiskt funderat över men inte fördjupat mig i.
Och till John kan jag säga att man inte "matar in högre och högre effekt" utan det är motorns "elektriska" konstruktion som bestämmer hur mycket den kan "sluka" vid en viss maximal inspänning. Men jag kanske missförstod dig.

Uppdaterat: 2023-12-07 11:55

Som tidigare skribenter redan noterat, man kan få hög effekt i en elbil nästan gratis, så varför snåla?

Elbilens effektivitet hänger på så många andra saker som luftmotstånd och allmän effektivitet än hästkrafter (kW) i elmotorn. En bensinmotor med 300 hk har kanske både turbo och kompressor som dricker bensin, medan en Tesla Model 3 Standard Range med runt 260 hk och är bland det mest energieffektiva man kan köra. Sedan är jag med på att en bil med 300+ hästkrafter kommer behöva bredare däck med mera, som drar mer el. Nånstans runt 200-300 hästkrafter torde vara ”väl avvägd” prestanda i en modern elbil av familjestuk.

Bättre för miljön då att köpa en bil med ett mindre batteri, köp en kombi istället för en suv och skippa att åka till Thailand. Eller att bosätta sig så att man inte ens behöver en egen bil.

Att prata om hästkrafter i en elbil är att sila mygg och svälja kameler.

Uppdaterat: 2023-12-07 12:12
Pi skrev:

Har ändå svårt att tro att regenererings-förmågan är det som driver fram höga maximala effekter i elmotorerna. Och den förmågan är väl mest användbar om man kör så att man måste bromsa kraftigt ofta - ett generellt oekonomiskt körsätt. Kör man mjukt och använder farthållare så räcker nog regenereringen i de flesta elmotorer som sitter i våra elbilar.
Sen kan man reflektera över varför så många bilar av olika fabrikat har just 204 hk som maximal, inmatad effekt... Det har jag faktiskt funderat över men inte fördjupat mig i.
Och till John kan jag säga att man inte "matar in högre och högre effekt" utan det är motorns "elektriska" konstruktion som bestämmer hur mycket den kan "sluka" vid en viss maximal inspänning. Men jag kanske missförstod dig.

204 hk = 150kw
Varför det just hamnar på 150kw vet jag dock inte.

Jag tror att man väljer högre effekt eftersom det kostar väldigt lite, inte påverkar livslängden eller förbrukningen nämnvärt, man får kraftigare regen och så kan man ta mer betalt för bilen.

Uppdaterat: 2023-12-07 12:21

Därför att Tesla varit och är den mest framgångsrika elbilstilverkaren och Tesla storsatsat på att sälja elbilar med superbilsprestanda, vilket är en av de absolut främsta orsakerna bakom Teslas framgång.

Tesla har med detta skapat den allmänna åsikten att en elbil ska ha djävulska prestanda även om det är en helt vanlig vardagsbil, annars upplevs det som att det är något fel på den och man fnyser åt att den bara gör 0-100 på ynkliga 8-9 sekunder, enligt flertalet elbilsanhängare går det fortare om man går ut och går.

Och Teslas framgång som skapat denna syn på elbilen som en "superbil"
har lett till att nästan alla andra som tillverkar elbilar har kopierat Teslas försäljningsmetod i förhoppning om att man ska kunna få ta del av samma försäljnings framgång som Tesla.

I stort sett bara PSA/Stellantis har inte kopierat Tesla i detta effektraseri utan erbjudit seriösa och intelligent gjorda bilar - istället för "psykologiska försäljningstrick" vilket är vad den dominerande majoriteten av övriga elbilar i själva verket är.

Uppdaterat: 2023-12-07 13:25
N-iklas skrev:

Därför att Tesla varit och är den mest framgångsrika elbilstilverkaren och Tesla storsatsat på att sälja elbilar med superbilsprestanda, vilket är en av de absolut främsta orsakerna bakom Teslas framgång.
Tesla har med detta skapat den allmänna åsikten att en elbil ska ha djävulska prestanda även om det är en helt vanlig vardagsbil, annars upplevs det som att det är något fel på den och man fnyser åt att den bara gör 0-100 på ynkliga 8-9 sekunder, enligt flertalet elbilsanhängare går det fortare om man går ut och går.
Och Teslas framgång som skapat denna syn på elbilen som en "superbil"
har lett till att nästan alla andra som tillverkar elbilar har kopierat Teslas försäljningsmetod i förhoppning om att man ska kunna få ta del av samma försäljnings framgång som Tesla.
I stort sett bara PSA/Stellantis har inte kopierat Tesla i detta effektraseri utan erbjudit seriösa och intelligent gjorda bilar - istället för "psykologiska försäljningstrick" vilket är vad den dominerande majoriteten av övriga elbilar i själva verket är.

På vilket sätt är PSAs bilar intelligentare än Teslas? För att de har klenare motorer som ändå inte är snålare?

Uppdaterat: 2023-12-07 13:30
gmogmo skrev:

Apex skrev:
Motorns effekt påverkar väl också regenereringen? Den blir alltså bättre med högre effekt.

Exakt, en motor som kan ge mycket effekt kan också användas till kraftig generering vilket leder till en snålare bil.
@Raphael - Stellantis elbilar brukar få kritik för just svar regenerering - gissa varför? ;)

Jag har inte läst någon förklaring från Stellantis men Opel kommenterade den saken när Corsa kom och sa att man inte ville ha starkare regenerering därför att till skillnad från flertalet andra, var Opels mål att bilen inte skulle skilja sig någonting alls i körupplevelse från en helt vanlig bil.
Opel vände sig framför allt till de som aldrig kört en elbil tidigare, det var de kunder man ville nå.
Det ser ut som om flertalet andra tvärtom vänder sig till elbilsentusiaster och ger dem vad de vill ha.

DET är nu en klassisk "Opelgrej" som räknar sig tillbaka till 1990 när man började utveckla elbilar och kan vara en ren tillfällighet, att egenskapen råkade passa just Opel filosofi perfekt.
Och måste inte säga något om vad som var tanken bakom tekniken ursprungligen.

Uppdaterat: 2023-12-07 13:39

"På vilket sätt är PSAs bilar intelligentare än Teslas? För att de har klenare motorer som ändå inte är snålare?"

PSA bilarna har högt luftmotstånd...
Det har således inget med motorn att göra
Peugeot har alltid varit dåliga på karosser och den sortens teknik.
Tesla ligger inte på Cw 0.32-33 som en Peugeot kan göra.
Kör du fortare än 90 ökar förbrukningen dramatiskt jämfört med en som ligger på 0.25 eller lägre.

Corsa har 16 kilometer längre total räckvidd jämfört med Peugeot 208 ( - i verkligheten... är det bäst att understryka...) som på papperet är identisk samma bil, genom att Opel lyckades sänka luftmotståndet lite på Peugots ursprungskaross.

Uppdaterat: 2023-12-07 13:51
N-iklas skrev:

"På vilket sätt är PSAs bilar intelligentare än Teslas? För att de har klenare motorer som ändå inte är snålare?"
PSA bilarna har högt luftmotstånd...
Det har således inget med motorn att göra
Peugeot har alltid varit dåliga på karosser och den sortens teknik.
Tesla ligger inte på Cw 0.32-33 som en Peugeot kan göra.
Kör du fortare än 90 ökar förbrukningen dramatiskt jämfört med en som ligger på 0.25 eller lägre.
Corsa har 16 kilometer längre total räckvidd jämfört med Peugeot 208 som på papperet är identisk samma bil, genom att Opel lyckades sänka luftmotståndet lite på Peugots ursprungskaross.

Fast inget av det du skriver förklarar på vilket sätt PSAs bilar är intelligentare än Teslas? Exakt vad är dom bättre på än Tesla? Vad vinner dom på den lägre effekten?

Uppdaterat: 2023-12-07 13:55
N-iklas skrev:

"På vilket sätt är PSAs bilar intelligentare än Teslas? För att de har klenare motorer som ändå inte är snålare?"
PSA bilarna har högt luftmotstånd...
Det har således inget med motorn att göra
Peugeot har alltid varit dåliga på karosser och den sortens teknik.
Tesla ligger inte på Cw 0.32-33 som en Peugeot kan göra.
Kör du fortare än 90 ökar förbrukningen dramatiskt jämfört med en som ligger på 0.25 eller lägre.
Corsa har 16 kilometer längre total räckvidd jämfört med Peugeot 208 ( - i verkligheten... är det bäst att understryka...) som på papperet är identisk samma bil, genom att Opel lyckades sänka luftmotståndet lite på Peugots ursprungskaross.

Låter som skitsnack i mina öron. De kunde ha gjort regen svag som default men att man kan välja kraftigare om vill. I min Mini kunde jag välja frirullning och reglera regen med bromspedalen.

Uppdaterat: 2023-12-07 13:54

Det intelligenta består i små bilar, låg vikt, litet batteri, låg effekt i motorn som inte frestar föraren att slösa med strömmen, vilket ger mindre slitage av däck och väg och genom det mindre utsläpp av partiklar i miljön och effektivare utnyttjande av resurser och råvaror som, som bekant har ställt till stora problem de senaste åren.

Dessutom, håller man vikten nere är det positivt för den allmänna trafiksäkerheten som blir problematisk med trenden på 2-3 tonsbilar.
Nu finns det just Tesla som väger 1800 kilo, men det finns ju faktiskt fler bilar än den som alla är tyngre.

Uppdaterat: 2023-12-07 14:15

"Låter som skitsnack i mina öron. De kunde ha gjort regen svag som default men att man kan välja kraftigare om vill. I min Mini kunde jag välja frirullning och reglera regen med bromspedalen."

DET var väl felplacerat, då den kommentaren är kopplad till texten som avhandlar luftmotstånd...

Uppdaterat: 2023-12-07 14:05
N-iklas skrev:

"Låter som skitsnack i mina öron. De kunde ha gjort regen svag som default men att man kan välja kraftigare om vill. I min Mini kunde jag välja frirullning och reglera regen med bromspedalen."
DET var väl felplacerat, då den kommentaren är kopplad till texten som avhandlar luftmotstånd...

Ja luftmotstånd är ytterligare en egenskap Tesla är bättre på än PSA.

Ser fortfarande inga seriösa argument för varför Opels elbilar är intelligentare. Corsan är bara mindre. Men den har också mindre utrymmen, sämre komfort, kortare räckvidd. Dessutom svindyr. Finns absolut ingenting med den bilen som gör den intelligentare än Tesla Model 3. Bara en medioker liten elbil.

Med samma logik är ditt val att köra en Omega ett ointelligent val eftersom det finns mindre bilar, med mindre hästkrafter och lägre vikt.

Uppdaterat: 2023-12-07 14:30

En annan vinkling är ju att även för fossilbilarna så är det ofta som enklare instegsmodeller inte ens säljs i Sverige. Trots allt tal om dåliga tider så är den som köper ny bil beredd att betala för lite mer än det allra mest grundläggande. Den filosofin verkar även gälla elbilar.

Uppdaterat: 2023-12-07 16:25

Elbilar har blivit den räddande "ursäkten" för många bolag att kunna sälja motorstarka bilar i premiumsegmentet utan att dra på sig böter pga utsläppsreglerna.

Uppdaterat: 2023-12-07 16:30
Power to the people

Helt klart! Och det är ju kanske inte fel, om det precis som andra skrivit ovan, bidragit till att elbilar numera anses som framtiden, utom hos de värsta fossilkramarna.
Men nu är det dags att tillverkarna visar att de kan göra elbilar för nuftiga människor också.

Uppdaterat: 2023-12-07 16:32

Ja N-kilas erfarenhet av Tesla är helt uppenbart obefintlig. Han sätter sig ju inte i någon modern bil på grund av någon egendiagnostiserad och självsuggererad elöverkänslighet.

För oss som däremot kört både Opels som andra elbilar kan tilläggas att Opel har

- dålig räckvidd. Den sjunker som en sten när det är lite kyligare än 15 plusgrader.

- dåliga prestanda

- enpedalskörning är omöjlig då den inte bromsar med motorn. Detta sliter mer på bromsbelägg och däck än om man låter elmotorn göra jobbet och är alltså en miljömässigt sämre lösning än hos en modern elbil.

Men som alltid är det en religiös övertygelse som ligger bakom resonemanget så det är tämligen onödigt att fortsätta

MVH AL

Uppdaterat: 2023-12-07 17:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Masterplanner skrev:

Helt klart! Och det är ju kanske inte fel, om det precis som andra skrivit ovan, bidragit till att elbilar numera anses som framtiden, utom hos de värsta fossilkramarna.
Men nu är det dags att tillverkarna visar att de kan göra elbilar för nuftiga människor också.

Instämmer till fullo!

Uppdaterat: 2023-12-07 17:46
Power to the people

Det är intressant att AL hyllar Tesla. Han brukar ju gilla att såga bilar pga resultat hos bilprovningen, så varför gäller det inte Tesla plötsligt?!

AL hyllar enpedalskörning, Teslas regenering och anser att det är bättre för bromsarna. Men Tesla hamnar i botten hos tyska bilprovningen just pga. fel på bromsarna. Regeneringen använder inte bromsarna på Tesla och bromsar som inte används rostar igen. En idiotisk lösning som Tesla har. Men jag vet ju att det inte går att diskutera med AL just pga hans ”religiösa övertygelse” som ligger bakom hans resonemang.

Uppdaterat: 2023-12-07 18:44

Ja, kostnaden för att hålla bromsarna trafiksäkra och så de klarar besiktningen kan ju faktiskt bli högre för elbilarna än för ICE-bilarna. Om vi bara ser på rena kostnader. Redan idag kan det ju bli problem med främst skivbromsar på bakhjulen även på ICE-bilar eftersom bakbromsarna normalt lever ett rätt lugnt liv - alldeles för lugnt egentligen för deras hälsa.

Uppdaterat: 2023-12-07 18:53

Strömbrytare on/off finns på instrument, mittkonsol eller infotainment för "Systemet e-Pedal" kan man önska.

Uppdaterat: 2023-12-07 20:23
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

"Ser fortfarande inga seriösa argument för varför Opels elbilar är intelligentare. Corsan är bara mindre. Men den har också mindre utrymmen, sämre komfort, kortare räckvidd. Dessutom svindyr. Finns absolut ingenting med den bilen som gör den intelligentare än Tesla Model 3. Bara en medioker liten elbil."

Ja men den åsikten basers ju på att du väljer att totalt nonchalera och bortse från samtliga... faktorer jag räknade upp.
Och gör man så... så kan man ju komma fram till precis vad man önskar... Kort sagt, du fuskar... fett... i dina argument så att du ska kunna tycka att du har rätt, eftersom du inte kan acceptera att du har fel...

Uppdaterat: 2023-12-08 01:26
Raphael skrev:

Det är intressant att AL hyllar Tesla. Han brukar ju gilla att såga bilar pga resultat hos bilprovningen, så varför gäller det inte Tesla plötsligt?!
AL hyllar enpedalskörning, Teslas regenering och anser att det är bättre för bromsarna. Men Tesla hamnar i botten hos tyska bilprovningen just pga. fel på bromsarna. Regeneringen använder inte bromsarna på Tesla och bromsar som inte används rostar igen. En idiotisk lösning som Tesla har. Men jag vet ju att det inte går att diskutera med AL just pga hans ”religiösa övertygelse” som ligger bakom hans resonemang.

Att Tesla har en bättre lösning för elbilsägande än plåtschabraken är det nog få som inte tycker.

Att de också har en del kvalitetsbekymmer (när man korrigerar för körda mil i nivå med plåtschabraken) är heller inte bra.

Men frågan gällde vilka miljöproblem som bromsarna ställer till med.

Och då alstrar bromsbelägg högre nivåer av partiklar än motorbromsen.

Läs; Plåtschabrakens lösning är prestanda och miljömässigt sämre än Teslas. Hos den tyska bilprovningen är det ungefär samma skramliga skräp (modell tre), fast då med skillnaden att Tesla är en premiumbil vilket Schabraken av uppenbara skäl inte är. Så Tesla må vara före på många plan men då på bekostnad av antalet fel som tillhör de sämsta. Och i den gruppen bör man nog inte stanna för länge om man skall bibehålla och motivera sin prislapp.

Utifrån felfrekvensen är det som sagt synd att fransmännen slagit klorna i Opel. Opel låg tidigare bland de bästa hos den tyska bilprovningen. Nu lär man hamna i nivå med sina nya koncernsyskon och det lär inte bli någon trevlig resa för opelköparna direkt.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-12-08 03:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Att elbilar har hög effekt med bra prestanda är återigen ett marknadsföringsgrepp i syfte att göra dem intressantare för köparna samt sopa bort "tråk" stämpeln. Man får helt enkelt en mycket körglad bil till hyffsad kostnad. De tidiga elbilarna såg ju defacto helt ointressanta ut med dåliga prestanda och ett telefonkioskliknande utseende med användningsområde, stad.

Uppdaterat: 2023-12-08 06:10

En mycket bra fråga som nog många av oss har undrat över. Man behöver lite mer hästkrafter än normalt i en elmotor för en effektiv regenerering av energi vid inbromsning har jag förstått men det räcker. De låga 0-100 siffrorna är bara marknadsföring av lyx till de som vill betala.
Att ta ut överpriser genom att erbjuda lyx och många hästkrafter är en klassisk metod i bilbranchen att tjäna pengar sen lång tid tillbaka.
För att ta in pengar för utvecklingen riktar sig de stora biltillverkarna medvetet globalt till det kundsegment som vill och kan betala för lyxen man får trots överpriserna.
Det finns i antal väldigt många i världen som både vill ha och har råd att betala för lite dyrare elbilar och de volymerna bidrar till utvecklingen av denna nya teknologi . Det mesta startar ju från scratch!
TESLA är ju paradexemplet som ändrar på det mesta som står i vägen och drar onödiga kostnader och ingen inte ens kaxiga Metall kan stå emot

Uppdaterat: 2023-12-08 09:19
bengt39

Jag kan absolut ha missat men hur kom miljö-aspekterna in i detta med hur stark regenerering man kan ställa in i sin elbil ? För det första så är det nog långt ifrån alla som behöver stark, inställbar regenerering - kanske främst de som kör lite hetsigare. Vi som kör mycket på vår adaptiva farthållare och lite mera förutseende har nog inte samma behov. Och om inte min minnesbild är helt felaktig så kan biltillverkarna koppla en starkare regenereringen till bromspedalen så även om den inställbara regenereringen är lite svag så kan den ändå användas när man som förare trycker på bromspedalen - alltså på det sätt man normalt kör om man behöver göra en något kraftigare inbromsning. Alltså används regenereringen även då och inte bara vid s k enpedals-körning. Visst - en del förare gillar säkert enpedals-körning utan användning av farthållaren men personligen ser jag inte lika stor användning av den funktionen så för mig skulle helt klart en lägre, inställbar regenererings-nivå fungera utmärkt.

Uppdaterat: 2023-12-08 09:58

Pi "Jag kan absolut ha missat men hur kom miljö-aspekterna in i detta med hur stark regenerering .."
Jag behöver heller inte vare sig stark regenerering eller enpedalskörning det är nog till för stressade storstadsbilister. Dessutom använder jag nästan aldrig bromsen. Rattpaddlarna för anpassad inställning av elbromsning med "Åke Mjuk-körningsteknik" är ett avsevärt energieffektivare körsätt än enpedalskörning för hybrid- och elbilar..
Sista 30 åren har jag knappt använt bromsen även med högre hastigheter på motorväg i stort sätt bara underhållsbromsat då och då för att hålla bromsskivorna rostfria. Innan hybridtekniken släppte man på gasen i tid med förutseende körning och växlade ned anpassat lite till hur halt det var. Vinterkörningsteknik med "förbud för bromsfoten för att hålla sig kvar på vägen" som man kan tillämpa året runt då det är energisnål körning. Lärde mig verkligen köra bil under många Norrlandsvintrar med massor av snö och och isiga vägar men ändå full fart på vägen vid lite trafik och rejält förutseende körning.
Bromsnissar finns det många i trafiken de behöver regenereringen annars får de för hög förbrukning vi andra som är erfarna bilförare kan köra mjukt, hålla avstånd och anpassar farten i tid-

Uppdaterat: 2023-12-08 11:00
bengt39

Exakt så, Ben39! Folk krånglar till Ecodriving i onödan. Vad det handlar om är ju bara att inte använda bränsle i onödan för att öka hastigheten, som man sedan måste slösa bort i form av värme och slitage genom att bromsa. Detta är fysik på grundskolenivå.
Genom att köra med denna framförhållning blir man även en säkrare bilförare eftersom man är mer uppmärksam på vad som händer framåt i trafiken.
På en bil med manuell växellåda tillkommer den lilla detaljen att köra på så hög växel som möjligt, eftersom det minskar energiförlusterna i drivlinan.
På en elbil är regenerering vid bromsning självklart effektivare än att använda bromsbeläggen, men du får ju aldrig tillbaka i närheten av samma mängd energi i batteriet som gick åt för att accelerera upp, så med en stark elbilsmotor är mjukkörning minst lika viktigt.

Om detta leder till att bromsbeläggen används så sällan att de riskerar att rosta ihop, så vore det väl en enkel sak för biltillverkarna att lägga in en uppmaning till föraren att göra en kraftig bromsning vid lämpligt tillfälle, när bilens dator registrerat att det bromsats väldigt lite under en tid.

Uppdaterat: 2023-12-08 10:57
Pi skrev:

Jag kan absolut ha missat men hur kom miljö-aspekterna in i detta med hur stark regenerering man kan ställa in i sin elbil ? För det första så är det nog långt ifrån alla som behöver stark, inställbar regenerering - kanske främst de som kör lite hetsigare. Vi som kör mycket på vår adaptiva farthållare och lite mera förutseende har nog inte samma behov. Och om inte min minnesbild är helt felaktig så kan biltillverkarna koppla en starkare regenereringen till bromspedalen så även om den inställbara regenereringen är lite svag så kan den ändå användas när man som förare trycker på bromspedalen - alltså på det sätt man normalt kör om man behöver göra en något kraftigare inbromsning. Alltså används regenereringen även då och inte bara vid s k enpedals-körning. Visst - en del förare gillar säkert enpedals-körning utan användning av farthållaren men personligen ser jag inte lika stor användning av den funktionen så för mig skulle helt klart en lägre, inställbar regenererings-nivå fungera utmärkt.

Det var N-iklas tidigare argument (uppdaterat igår 14:15)om varför Opel har en mer intelligent lösning än Tesla där detta framfördes som ett argument.

Det är dock utan stöd. Bromsar alstrar mer partiklar än elmotorn och är därigenom ett miljömässigt sämre alternativ - särskilt i tätort.

Plåtschabrakens lösning med svag regenerering är alltså inte att föredra framför Teslas eller någon annans lösning.

Kanske dags att läsa diskussionens kontext före man kommenterar?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-12-08 11:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - kanske dags för dig att också läsa HELA mitt inlägg avseende retardation av elbilar. Men för att förenkla för dig - att den inställbara, maximala regenereringen ibland inte är jättehög (vilket vi bilister som kör med framförhållning inte heller behöver) så innebär inte detta nödvändigtvis att elbilen bara använder bromsklossarna när man trycker på bromspedalen utan den kan mycket väl använda regenerering även då - och antagligen i högre grad än vad man kan ställa in för typ "enpedals-körning".
F ö så reserverade jag mig för att jag kanske missat detta med miljöaspekten.

Uppdaterat: 2023-12-08 11:25

Som sagt var det svaret på din frågeställning.

Om man sedan tycker att funktionen är bra eller inte är ett annat resonemang.

Jag tycker den är suverän vid körning i tät trafik - men absolut inte bättre än att frirulla som blir mer ekonomiskt för både däck och energikonsumtion. Så gör egen del föredrar jag att kunna välja.

Hos plåtschabraken finns ingen sådan möjlighet.

Angående att lägga an bromsarna eller inte så ökar det förstås också förlusterna och skapar partiklar.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-12-08 11:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Pi: De elbilar/laddhybrider jag kört (VW) använder regenerering i första hand även om man trycker på bromspedalen så det handlar inte enbart om enpedalskörning.

Uppdaterat: 2023-12-08 12:51

Mr Wheeler - som jag misstänkte alltså.

Uppdaterat: 2023-12-08 13:32

Jag trivs gott i min 534hk Tesla MY som trots "tillräcklig" effekt drar runt 1,5 kWh/mil, betydligt mindre än de flesta andra elbilar.

Uppdaterat: 2023-12-08 14:11
Boxer skrev:

Jag trivs gott i min 534hk Tesla MY som trots "tillräcklig" effekt drar runt 1,5 kWh/mil, betydligt mindre än de flesta andra elbilar.

Enligt vissa hade den varit intelligent bara den haft 154 hk istället

Uppdaterat: 2023-12-08 16:24

Allt beror ju till sist på hur aggressiv högerfoten är. Och en elmotor som går på deleffekt har ju i regel högre verkningsgrad än om man nyttjar den hårt.

Uppdaterat: 2023-12-08 16:45

En rimligare fråga hade ju kunnat vara.
: varför har nya elbilar med mycket effekt så höga försäkringspremier fastän dom är säkrare för passageraren och borde kosta mindre för försäkringsbolaget...?

Uppdaterat: 2023-12-11 22:42