Vi Bilägares forum

Trots nackdelarna – Trafikverket fortsätter med vägsaltet

Trots nackdelarna – Trafikverket fortsätter med vägsaltet

Det finns smartare och billigare alternativ till dagens vägsalt för halkbekämpning, enligt forskare. Men Trafikverket fortsätter med dagens metod – och det är bilägarna som får ta smällen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-07 19:30

Kommentarer

Är man uppfödd som jag i Jämtland där det så länge jag bodde där var förbud mot salt på vägarna, så föredrar man nog sådana vintervägar mot slakshelvetet man är van med idag.

Uppdaterat: 2023-12-07 20:06
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje, vill du ha sådana vintervägar så får du flytta tillbaka till Jämtland. Du lär aldrig få det i Kalmar.

Uppdaterat: 2023-12-07 20:16

Salt funkar utmärkt .. förutsatt det kommer i tid

Uppdaterat: 2023-12-07 20:28

Ploga rent först, salta sedan.

Uppdaterat: 2023-12-07 20:50
Power to the people
Mr Snoid skrev:

Bejje, vill du ha sådana vintervägar så får du flytta tillbaka till Jämtland. Du lär aldrig få det i Kalmar.

Är ju oftast ingen snö på vintern i Kalmar så det är ju lite av ett undantag i år, men det är ju salt i en stor del av landet, så det kommer man ju inte ifrån.

Uppdaterat: 2023-12-07 20:54
- Peugeot e-208 GT 2022
Grosser skrev:

Ploga rent först, salta sedan.

Är ju så man gör.
Vid inkommande snöfall.
- Salta så inte snön fryser fast
- Ploga och salta efter plogen.
Billig effektiv vinterväghållning.
Inget salt och det blir helt hopplöst väglag med fastkörda snö och valkar mm.
Hopplöst och väldigt dyrt att få bort. Endast väghyveln som hjälper, men det finns knappt några väghyvlar och förare till dom.
Men finns säkert väldigt många ytterst meriterade vägmästare på detta forum som vet exakt hur man fixar vinterväghållningen🤣😂

Uppdaterat: 2023-12-07 20:59

Vägverket testade på några sträckor riksväg utan saltning. Tror det var på 90-talet, ett par vintrar.
Bl.a. i Östergötland, riksväg 55/56, delen Åby upp till länsgränsen.
Det blev ett herrans liv på yrkestrafikens chaufförer. Tror inte dagens 34-metersbilar tar sig fram bättre i backarna..
Som sagt hopplöst väglag för dagens snabba och tunga trafik.

Uppdaterat: 2023-12-07 21:14
Villevalle

Vet man hur man kör på riktig vinterväg och har rätt däck så går det fint.

Men bland annat på lastbilar från utlandet så verkar däck inte vara så viktigt.

Uppdaterat: 2023-12-07 21:35
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Vet man hur man kör på riktig vinterväg och har rätt däck så går det fint.
Men bland annat på lastbilar från utlandet så verkar däck inte vara så viktigt.

Problemet är det där med ”riktigt vinterväglag”
Lycka till att får till det på det högtrafikerade vägnätet i södra Sverige.
Är väl inga problem i Jämtland med låg trafik och kalla vintrar.
En himla massa okunskap som ryms bakom alla önskningar om riktiga vintervägar.

Uppdaterat: 2023-12-07 22:15

Med riktig vinterväg så syftade jag på typ en vanlig vinter i Dalarna och norrut på vägar som inte är saltade.

Jag föredrar i alla fall det framför saltslask.

Uppdaterat: 2023-12-07 22:39
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Vet man hur man kör på riktig vinterväg och har rätt däck så går det fint.
Men bland annat på lastbilar från utlandet så verkar däck inte vara så viktigt.

Utlandet .. 🤔 Vilket utlandet? Kan det vara Öland du menar?

Uppdaterat: 2023-12-07 22:49

Är det otydligt vad jag menar med utlandet eller? Länder utanför Sverige så klart, men kanske mest tänker på öststatländer.

Uppdaterat: 2023-12-07 22:56
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Med riktig vinterväg så syftade jag på typ en vanlig vinter i Dalarna och norrut på vägar som inte är saltade.
Jag föredrar i alla fall det framför saltslask.

Ja vem gör inte det det?
Är tyvärr sällan möjligt i södra sverige.
Norra Värmland brukar ha fina vintervägar på lågtrafikerade vägnätet.
Då dit kan du åka om du vill köra vinterväg.

Uppdaterat: 2023-12-07 23:02

Var möjligt även i Kalmar helgen som var när det var -7c och en hel del snö.

Sen började de ösa ut salt på vägarna samt att det blev varmare. Känns ju meningslöst att tvätta bilen när man åker nån kilometer och den är helt skitig igen.

Uppdaterat: 2023-12-07 23:11
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Var möjligt även i Kalmar helgen som var när det var -7c och en hel del snö.
Sen började de ösa ut salt på vägarna samt att det blev varmare. Känns ju meningslöst att tvätta bilen när man åker nån kilometer och den är helt skitig igen.

Man har inte vintervägar över en helg.

Uppdaterat: 2023-12-07 23:16

Nej kanske inte i den bemärkelsen, men mer snö och mer vinterväg än vi haft på säkert 10 år här nere.

Uppdaterat: 2023-12-08 02:00
- Peugeot e-208 GT 2022

I Japan används kalciumklorid, inte natriumklorid. På deras motorvägar/expressways.

Uppdaterat: 2023-12-08 07:18
Raphael skrev:

I Japan används kalciumklorid, inte natriumklorid. På deras motorvägar/expressways.

Ja det kan man använda om det är behov för riktigt snabb verkan.
Men det väldigt kostsamt och aggressivt mot bilarnas lack mm.
Kalciumklorid är vad man använder till att dammbinda grusvägar.

Uppdaterat: 2023-12-08 07:32

Jag åker ofta mindre vägar för att slippa salteländet!

Uppdaterat: 2023-12-08 18:28
Anders Egermo skrev:

Jag åker ofta mindre vägar för att slippa salteländet!

Varsågod det är valfritt.
Vill man förflytta sig snabbt och säkert på det stora vägarna så bör du i stället glädjas över att vägen är saltad och trygg att färdas på.

Uppdaterat: 2023-12-08 18:42

Det stora problemet med saltade vägar är att de inte torkar och har smet kvar i flera dagar i onödan. Det gör att ljuset inte är lika effektivt som om vägen varit torr.

Uppdaterat: 2023-12-08 19:20
L. Mäkinen skrev:

Det stora problemet med saltade vägar är att de inte torkar och har smet kvar i flera dagar i onödan. Det gör att ljuset inte är lika effektivt som om vägen varit torr.

Jo då, blir det kallt och torr luft så ”fryser dom torrt”
Salt är hygroskopiskt så därav vätan, men vi skall vara glada att man inte gör som i Japan.

Uppdaterat: 2023-12-08 19:22

Halka är inget problem i riktig kyla. Det är runt nollan det finns anledning att tänka på det.

Uppdaterat: 2023-12-08 19:24

Nåja - vi hade "riktig kyla" (15--20 minusgrader) härom dagen och då var det klart halt på de livligt trafikerade vägarna/gatorna i stan - de var närmast polerade på många ställen. Men en helt annan sak i glesbygden och på "riktiga" vintervägar.

Uppdaterat: 2023-12-08 19:33
Pi skrev:

Nåja - vi hade "riktig kyla" (15--20 minusgrader) härom dagen och då var det klart halt på de livligt trafikerade vägarna/gatorna i stan - de var närmast polerade på många ställen. Men en helt annan sak i glesbygden och på "riktiga" vintervägar.

Det är återfrusen saltad väg som beter sig så.
Vägen har inte hunnit torka och saltlaken på vägen fryser och blir halt som satan. Då hjälper endast sand.
Men som Mäkinen skriver så är det vanligen inget problem när det är rejält kallt. Men nov/dec blir det problem då solen står för lågt och torkar inte upp vägen med halka som följd.
Fler frågor på vinterväghållning ?

Uppdaterat: 2023-12-08 20:11
Mr Snoid skrev:

Anders Egermo skrev:
Jag åker ofta mindre vägar för att slippa salteländet!

Varsågod det är valfritt.
Vill man förflytta sig snabbt och säkert på det stora vägarna så bör du i stället glädjas över att vägen är saltad och trygg att färdas på.

Jag anser att det är betydligt säkrare att åka på ärligt hala vägar där man lär sig känna greppnivån. Den förbannade saltmodden🤮 är livsfarlig. Rätt som det är så är man bara passagerare. Då är det bara att hoppas på att man får lite kontakt med vägen innan något tar emot!

Uppdaterat: 2023-12-08 21:11
Anders Egermo skrev:

Mr Snoid skrev:
Anders Egermo skrev:
Jag åker ofta mindre vägar för att slippa salteländet!
Varsågod det är valfritt.
Vill man förflytta sig snabbt och säkert på det stora vägarna så bör du i stället glädjas över att vägen är saltad och trygg att färdas på.

Jag anser att det är betydligt säkrare att åka på ärligt hala vägar där man lär sig känna greppnivån. Den förbannade saltmodden🤮 är livsfarlig. Rätt som det är så är man bara passagerare. Då är det bara att hoppas på att man får lite kontakt med vägen innan något tar emot!

Finns väl ingen annan än du själv som förorsakat den situationen. Missat du att se att det är modd på vägen bör du inte framföra en bil då din syn är på tok för dålig 😉

Uppdaterat: 2023-12-08 21:33
Mr Snoid skrev:

Anders Egermo skrev:
Mr Snoid skrev:
Anders Egermo skrev:
Jag åker ofta mindre vägar för att slippa salteländet!
Varsågod det är valfritt.
Vill man förflytta sig snabbt och säkert på det stora vägarna så bör du i stället glädjas över att vägen är saltad och trygg att färdas på.
Jag anser att det är betydligt säkrare att åka på ärligt hala vägar där man lär sig känna greppnivån. Den förbannade saltmodden🤮 är livsfarlig. Rätt som det är så är man bara passagerare. Då är det bara att hoppas på att man får lite kontakt med vägen innan något tar emot!

Finns väl ingen annan än du själv som förorsakat den situationen. Missat du att se att det är modd på vägen bör du inte framföra en bil då din syn är på tok för dålig 😉

Det är ju modden som är grejen. Ger de tusan i att salta så är det mycket ärligare fäste! De gånger väglaget är bättre när de saltat är lätträknade!

Uppdaterat: 2023-12-08 22:05

Håller med Anders Egermo att saltmodd är det jävligaste väglag som finns. Då är t.o.m. svarthalka ärligare.

Uppdaterat: 2023-12-08 22:26

Saltmodd är ju bara ett av många besvärliga väglag att köra bil i. Då anpassar man farten och kör långsammare.
Fastkörd snö med valkar är ett annat väglag där man får köra sakta. Tråkigt, ja men man kommer fram helskinnad. :)

Uppdaterat: 2023-12-08 22:51
Villevalle

Ja lycka till ni som ondgör er om modd.
Märks att ni har noll koll på vinterväghållning.
Orkar inte fördjupa mig i vinterväghållningens alla hemligheter.
Men som vanligt är alla nätexperter långt mycket kunnigare än de som faktiskt har eller har haft detta som proffession.
Så lycka till i er nya karriär som Vägmästare 🤣😂

Men för att ge en liten ledtråd så är snömodd mycket lättare att ploga bort med en snöplog än fastkörd snö som det behövs väghyvel med isrivarstål för att hjälpligt få bort.

Uppdaterat: 2023-12-08 23:02

Är vanligtvis sällan enig med Mr snodd .. Men här är jag det. Tyvärr finns det ingen åkare kvar som sätter plogen i asfalten, det är dyrt och ingen betalar

Uppdaterat: 2023-12-09 00:49
Mr Snoid skrev:

Ja lycka till ni som ondgör er om modd.
Märks att ni har noll koll på vinterväghållning.
Orkar inte fördjupa mig i vinterväghållningens alla hemligheter.
Men som vanligt är alla nätexperter långt mycket kunnigare än de som faktiskt har eller har haft detta som proffession.
Så lycka till i er nya karriär som Vägmästare 🤣😂
Men för att ge en liten ledtråd så är snömodd mycket lättare att ploga bort med en snöplog än fastkörd snö som det behövs väghyvel med isrivarstål för att hjälpligt få bort.

jag förstår att man måste salta för att inte köra fast snön så den inte går att ploga bort. Men lik förbannat så är snömodden ett väldigt oärligt vinterväglag, som gör att man ibland tappar styrningen och bara åker med utan att ha kontroll över bilen.

Uppdaterat: 2023-12-09 05:06

Christer, Ja exakt så blir det när man kör för fort i moddigt väglag

Uppdaterat: 2023-12-09 07:19
Zyn skrev:

Är vanligtvis sällan enig med Mr snodd .. Men här är jag det. Tyvärr finns det ingen åkare kvar som sätter plogen i asfalten, det är dyrt och ingen betalar

Det är väl snarare så att dom där åkarna köpts in på lägsta pris. Därav får dom för dåligt betalt, men dom har själva erbjudit sig att göra jobbet till det priset.
Så problemet ligger väl snarare i att man 1992 började nedmontera drift och underhåll då Vägverket delades upp i beställare och utförandet och Vägverket Produktion bildades samt att driftområden ett efter ett konkurrensutsattes.

Uppdaterat: 2023-12-09 07:22
Mr Snoid skrev:

Christer, Ja exakt så blir det när man kör för fort i moddigt väglag

Så är det, men det är inte trafiksäkert att köra tillräckligt sakta i snömodd. För att man aldrig ska moddplana så får man väl köra max ca 40km/h och hur säkert skulle det vara på motorvägen??

Uppdaterat: 2023-12-09 11:28
Anders Egermo skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer, Ja exakt så blir det när man kör för fort i moddigt väglag

Så är det, men det är inte trafiksäkert att köra tillräckligt sakta i snömodd. För att man aldrig ska moddplana så får man väl köra max ca 40km/h och hur säkert skulle det vara på motorvägen??

Fungerar utmärkt, om alla kör i 40 km/h på motorvägen...

Uppdaterat: 2023-12-09 11:31

Jag åkte från Slagnäs i södra Lappland till Umeå förra veckan, nästan 25 mil på underbar vinterväg.
Så härligt att åka när underlaget är konsekvent.
Att man måste salta idag under pågående snöfall anser jag beror på att man inte plogar tillräckligt mycket, utan har upphandlingar med direktiv, ni ska ploga när det är si och så mycket snö mm.
Förr hade min kommun egna plogbilar, när det snöade körde de hela tiden tills de slutat snöa, sen saltade man om det behövdes.
Jag är uppväxt med min far som jobbade åt "snösvängen"
Hade en bil åkt i diket hjälpte man den upp innan man plogade vidare.
Man plogade så bussen kom fram, inte som idag, ställer in busstrafiken för att det snöar.

Uppdaterat: 2023-12-09 11:42

Det är ju inte så att vinterväglag med packad snö i Norrland alltid är oproblematisk. Särskilt framåt januari och februari då soligt väder på dagen tillsammans med trafik kan vara tillräckligt för att bilda snorhal isbana på kvällen.

Uppdaterat: 2023-12-09 12:04
Rikard skrev:

Jag åkte från Slagnäs i södra Lappland till Umeå förra veckan, nästan 25 mil på underbar vinterväg.
Så härligt att åka när underlaget är konsekvent.
Att man måste salta idag under pågående snöfall anser jag beror på att man inte plogar tillräckligt mycket, utan har upphandlingar med direktiv, ni ska ploga när det är si och så mycket snö mm.
Förr hade min kommun egna plogbilar, när det snöade körde de hela tiden tills de slutat snöa, sen saltade man om det behövdes.
Jag är uppväxt med min far som jobbade åt "snösvängen"
Hade en bil åkt i diket hjälpte man den upp innan man plogade vidare.
Man plogade så bussen kom fram, inte som idag, ställer in busstrafiken för att det snöar.

Problemet i Stockholm är att det är för mycket trafik, så mycket att snöröjningsfordonen inte tar sig fram.

Uppdaterat: 2023-12-09 15:42
Rikard skrev:

Jag åkte från Slagnäs i södra Lappland till Umeå förra veckan, nästan 25 mil på underbar vinterväg.
Så härligt att åka när underlaget är konsekvent.
Att man måste salta idag under pågående snöfall anser jag beror på att man inte plogar tillräckligt mycket, utan har upphandlingar med direktiv, ni ska ploga när det är si och så mycket snö mm.
Förr hade min kommun egna plogbilar, när det snöade körde de hela tiden tills de slutat snöa, sen saltade man om det behövdes.
Jag är uppväxt med min far som jobbade åt "snösvängen"
Hade en bil åkt i diket hjälpte man den upp innan man plogade vidare.
Man plogade så bussen kom fram, inte som idag, ställer in busstrafiken för att det snöar.

Precis så ska det fungera!❤️

Uppdaterat: 2023-12-09 19:09

Vi har under många år haft många och ingående diskussioner om saltets för- och nackdelar här i trådarna. Och det klart att saltet har baksidor(ökat fordonslitage och i någon mån lokal miljöpåverkan) men det skall ställas mot fördelarna i form av framkomlighetsvinster och ökad trafiksäkerhet. Utan salt kommer inte den tunga trafiken fram vilket bokstavligt talat innebär att samhället stannar.

Salt är därför ett nödvändigt ont.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-12-10 09:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Vi har under många år haft många och ingående diskussioner om saltets för- och nackdelar här i trådarna. Och det klart att saltet har baksidor(ökat fordonslitage och i någon mån lokal miljöpåverkan) men det skall ställas mot fördelarna i form av framkomlighetsvinster och ökad trafiksäkerhet. Utan salt kommer inte den tunga trafiken fram vilket bokstavligt talat innebär att samhället stannar.
Salt är därför ett nödvändigt ont.
MVH AL

Så sant , ett antal liv sparas och lidande från trafikolyckor. Förr i tiden såg resemönstren annorlunda ut och trafikmängderna väsentligt lägre.

Uppdaterat: 2023-12-10 09:35

Apropå snömodd, nu kom den som ett brev på posten med lite mildare väder (runt nollan).

Uppdaterat: 2023-12-10 11:21
Axa skrev:

Apropå snömodd, nu kom den som ett brev på posten med lite mildare väder (runt nollan).

"Som ett brev på posten," är en osäkerhetsfaktor numera... Likaså "går som tåget..." :)

Uppdaterat: 2023-12-10 12:45

40
Haha, det är sant.

Uppdaterat: 2023-12-10 12:47
40-talisten skrev:

Axa skrev:
Apropå snömodd, nu kom den som ett brev på posten med lite mildare väder (runt nollan).

"Som ett brev på posten," är en osäkerhetsfaktor numera... Likaså "går som tåget..." :)

🤠

Uppdaterat: 2023-12-10 15:49

Tycker att många är satiriska över Postnord ("brev på Posten") kanske utan att ha riktigt på fötterna. Mina personliga erfarenheter är mycket goda. Det enda jag möjligen kan klaga på är varannandags-utdelningen. F ö fungerar allt närmast perfekt - i alla fall där jag bor. Häromdagen fick jag t ex ett paket som lämnades in sent på e m dagen före i Malmö - sen hade jag aviseringen runt 9-tiden dagen efter här i Västerås att paketet var klart för avhämtning. Och det var inget undantagsfall. Helt Ok i mina ögon och kunde knappast ha fungerat bättre.

Uppdaterat: 2023-12-10 17:10
Pi skrev:

Tycker att många är satiriska över Postnord ("brev på Posten") kanske utan att ha riktigt på fötterna. Mina personliga erfarenheter är mycket goda. Det enda jag möjligen kan klaga på är varannandags-utdelningen. F ö fungerar allt närmast perfekt - i alla fall där jag bor. Häromdagen fick jag t ex ett paket som lämnades in sent på e m dagen före i Malmö - sen hade jag aviseringen runt 9-tiden dagen efter här i Västerås att paketet var klart för avhämtning. Och det var inget undantagsfall. Helt Ok i mina ögon och kunde knappast ha fungerat bättre.

Instämmer. Brukar fungera oklanderligt!

Uppdaterat: 2023-12-10 17:13

Jag har mest dåliga erfarenheter av hemleverans med Postnord där de hävdar att de inte kunde leverera trots att jag varit hemma. Ingen har ringt på dörren eller telefonen.

Kanske funkar bättre nu för tiden, men har inte ens vågat testa på många år för att de i min mening satt det i system att hävda att hemleverans inte kunnat ske så de slipper.

Uppdaterat: 2023-12-10 17:22
- Peugeot e-208 GT 2022