Vi Bilägares forum

Mörk månad för Volvos laddbilar – bensin och diesel ökar mer

Mörk månad för Volvos laddbilar – bensin och diesel ökar mer

Volvo siktar på upp till 20 procents vinstmarginal för elbilen EX30. Men i november var det de ”sladdlösa” modellerna som ökade mest.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-05 09:43

Kommentarer

Så kart, XC40 är ”föråldrad ”
Dyra laddhybrider är likaså en övergångslösning som är på väg ut

Uppdaterat: 2023-12-05 10:02

Testade en XC40 recharge några dagar, den drog ca 2,96 kWh/mil .. och det var knappt kallt (ca minus 3 grader). Jag vet inte vad det är för fel på XC40, men mycket energi kan jag säga att den drar... väldigt mycket. Jag tror modellen är lite för tung och kantig, så den blir inte snål någonstans (inte ens i stan).
EX30 tror jag floppar, vem vill lägga ca 500K sek på en småbil med baksäte som knappt kan användas?
Så vad blir det kvar? XC60 framstår nästan som "förnuftig" med bensin motor fast den drar uppåt 1 liter milen. Volvo måste nog börja fokusera mer på förbrukningen, det är inte hållbart att bara stoppa in större och tyngre batterier och tro att man kommer undan problemet.

Uppdaterat: 2023-12-05 10:26
hx30 skrev:

Testade en XC40 recharge några dagar, den drog ca 2,96 kWh/mil .. och det var knappt kallt (ca minus 3 grader). Jag vet inte vad det är för fel på XC40, men mycket energi kan jag säga att den drar... väldigt mycket. Jag tror modellen är lite för tung och kantig, så den blir inte snål någonstans (inte ens i stan).
EX30 tror jag floppar, vem vill lägga ca 500K sek på en småbil med baksäte som knappt kan användas?

Är fullt normalt att en elbil drar såpass mycket ström om du kör många kortare turer när det är kallt ute.

Uppdaterat: 2023-12-05 10:26

Nej, det är inte normalt, hade en Leaf som inte ens hade värmepump som jag kört 2 vintrar, den var aldrig över 1,94 kWh/milen på vintern. Samma körmönster, samma sträckor har jag kört.. dvs lika mycket motorväg, landsväg och inne i stan (30/30/40).

Uppdaterat: 2023-12-05 10:28

Volvos ladd-hybrider är ju extremt dyra. XC60 i basutförande börjar nästan på 700k. Vem i sina sinnesfulla bruk köper en XC60 för de pengarna? Bilen var ju gammal när den lanserades.
Tror folk går och väntar på EX30, men kommer nog backa när de inser hur liten den faktiskt är. EX90 tror jag få kommer välja är hemma i Sverige. Grundpris på över miljonen avskräcker en del.

Audi, BMW, ja nästan Bentley framstår på en gång som billiga i jämförelse.

Uppdaterat: 2023-12-05 10:28
hx30 skrev:

Nej, det är inte normalt, hade en Leaf som inte ens hade värmepump som jag kört 2 vintrar, den var aldrig över 1,94 kWh/milen på vintern. Samma körmönster, samma sträckor har jag kört.. dvs lika mycket motorväg, landsväg och inne i stan (30/30/40).

Värmepumpen gör inte så väldigt stor verkan då det är kallt ut.
Vet du om XC40 hade värmepump, det är nämligen inte standard.
Men vid kyla och kortare turer tar en elbil mycket ström. Du kan förövrigt inte jämför en långtidsförbrukning med nån dags provkörning.
Men visst XC40 är känd för att vara sugen på elektroner.
Min bil förbrukar 2kW till att värma kupén då det är -10.
3kW vid -15 och ca 1kW vid några minusgrader.

Uppdaterat: 2023-12-05 10:37

XC40 jag körde var en hyrbil, väldigt ny.. så jag antar att den har värmepump. Jag har bara laddat dem hemma som vanligt. Kollar man Spritmonitor.de så ligger en på snitt ca 2,23 kWh/mil, och jag tror att den inte direkt blir så snål på vintern. Första dagen trodde jag den mätte fel, för den låg på ca 3.1 kWh/mil .. och då var det ca -9 ute. Sedan blev det lite mildare dag 2 med runt -3 grader och då drog den i alla fall under 3 kWh/mil. Jag kollade lite Youtube videos för att få reda på mer, men allt jag fick veta är att XC40 är byggd på fossil platform och att den var generellt törstig. Men det spelar ingen roll, tänker absolut inte köpa en XC40... den är för hög, klumpig och inte alls rolig att köra.. och nästan lite åt det svårare hållet att köra pga vikten och klumpigheten.

Uppdaterat: 2023-12-05 10:52

Det verkar vara oerhört hög förbrukning.
Idag körde jag min XC40 recharge twin 6 mil blandad körning, stad/landsväg och kort motorväg. -18 grader ute.
Det drog 2,4 kwh/mil.
Den har värmepump.

En fråga Hx, knappade du in "sparläge" i infotainmentsystemet?

Uppdaterat: 2023-12-05 11:03
lsoderlund skrev:

Volvos ladd-hybrider är ju extremt dyra. XC60 i basutförande börjar nästan på 700k. Vem i sina sinnesfulla bruk köper en XC60 för de pengarna? Bilen var ju gammal när den lanserades.
Tror folk går och väntar på EX30, men kommer nog backa när de inser hur liten den faktiskt är. EX90 tror jag få kommer välja är hemma i Sverige. Grundpris på över miljonen avskräcker en del.
Audi, BMW, ja nästan Bentley framstår på en gång som billiga i jämförelse.

Volvo är en dyr bil, helt klart. Det har de själv valt, att flytta upp sig i det s.k premiumsegmentet där de kan ta mer betalt för sina bilar. Jag är av uppfattningen att detta även påverkar den drivande faktorn i svensk bilprisfilosofi, nämligen företagsförsäljningen. Den står för i runda slängar 70% av Volvos försäljning, ibland t.o.m högre. Den driver prisutveklingen på flera bilar, Audi, BMW, VW och de andra bilmärkena som är stora till företag. Den driver också storlek på bilarna, ofta de stora modellerna som säljs till företag (typ förmånsbilar), vilket gör att vi även lider av detta på begagnatmarknaden. De stora bilarna kommer efter 3 år ut på beg marknaden. Så det kommer ta lång tid att gå ned i bilmodellsstorlek i Sverige, om det ens går. Av någon märklig anledning växer bilmodellerna i storlek för varje ny modell som släpps, och köparna(företag) följer med och köper de stora bilarna. Märkligt faktiskt. Om en familj klarade sig med en BMW mod 5-serie för några år sedan, skulle de nu kunna åka BMW mod 3 istället. Den är lika stor som mod 5 var för några år sedan. Men det händer inte, i alla fall inte på företagsförsäljningen.

Uppdaterat: 2023-12-05 11:07

Det tar några mil med elbil, och förmodligen hybrid i batteriläge, att få till en mer ”normal” förbrukning. Enyaq behöver i kall vinter omkring 3 mil innan det färddatorn visar mer ”normala” siffror.

Uppdaterat: 2023-12-05 11:45

Nu skall vi väl inte heller förneka att det också tar några mil i en ICE-bil vintertid innan förbrukningen börjar närma sig bra/rimliga nivåer.

Uppdaterat: 2023-12-05 11:53
Pi skrev:

Nu skall vi väl inte heller förneka att det också tar några mil i en ICE-bil vintertid innan förbrukningen börjar närma sig bra/rimliga nivåer.

Så är det absolut, däremot får man nog anse att XC40 och Polestar hör till de mer törstiga elbilarna på marknaden. De drar på sommaren som andra drar på vinter i -15. Förhoppningsvis så kommer nästa generation dra mindre.

Uppdaterat: 2023-12-05 12:26

Nej, har inte knappat in "sparläge" .. har inte rört några "settings" på bilen alls eftersom det är en hyrbil vill jag inte ändra något. Angående sträckan jag kör, så är det ca 2,5 - 3 mil enkel sträcka, om det är lite eller mycket vet jag inte vad ni har för åsikter om. För mig är det vanlig "pendling" till och från jobbet.

Uppdaterat: 2023-12-05 13:19
lsoderlund skrev:

Pi skrev:
Nu skall vi väl inte heller förneka att det också tar några mil i en ICE-bil vintertid innan förbrukningen börjar närma sig bra/rimliga nivåer.

Så är det absolut, däremot får man nog anse att XC40 och Polestar hör till de mer törstiga elbilarna på marknaden. De drar på sommaren som andra drar på vinter i -15. Förhoppningsvis så kommer nästa generation dra mindre.

Nu tog du allt i ordentligt. Har haft min XC40 Recharge i ett år nu och jag har i alla fall inte upptäckt det som skriver.

Uppdaterat: 2023-12-05 13:25
Optimus skrev:

lsoderlund skrev:
Pi skrev:
Nu skall vi väl inte heller förneka att det också tar några mil i en ICE-bil vintertid innan förbrukningen börjar närma sig bra/rimliga nivåer.
Så är det absolut, däremot får man nog anse att XC40 och Polestar hör till de mer törstiga elbilarna på marknaden. De drar på sommaren som andra drar på vinter i -15. Förhoppningsvis så kommer nästa generation dra mindre.

Nu tog du allt i ordentligt. Har haft min XC40 Recharge i ett år nu och jag har i alla fall inte upptäckt det som skriver.

Inte jag heller.
Nu har jag nya drivlinan som skall vara snålare, och vet inte om eller hur mycket det skiljer mot den äldre.
Det jag noterat är att den drar ca 15% mer än min gamla ID.3 och då är denna 4wd. Högst rimligt kan jag tycka.

Uppdaterat: 2023-12-05 13:55

HX
Troligen är 2-3 mil lite för kort sträcka för en elbil att i kallt väder (-10) komma upp i optimal arbetstemperatur.
Jag har väldigt hög förbrukning vintertid men det förklaras ju av korta pendlingssträckor.

Uppdaterat: 2023-12-05 15:55

Att Volvos laddhybrider bara är ett spel för galleriet i Volvos elektrifiering upptäckte jag 2019 och lämnade Volvo 2020 efter 40 år med Volvobilar.
Jag kör numera bara 1500 mil per år i närområden och mitt byte av bilmodell blev vältimat och var den bästa bilaffär jag nånsin gjort
Enkel analys jag gjorde 2020
JÄMFÖRELSE MED REFERENSBILEN NIRO HYBRID
Volvos hybrid recharge drar 2,4/1,4=71% mer bränsle än Niro laddhybrid
Förbränningsmotorn ( Volvo mildhybrid) drar 8,4/4,8= 75% mer bränsle än Nirohybriden
Priserna följer samma mönster Volvo 60-75% dyrare
Volvobilarna har helt onödig 4 hjulsdrift som ökar bränsleförbrukningen och priset – 4 hjulsdrift helt bortkastat i Sverige-om man inte drar tung last eller bor oländigt till. Bättre gå några kurser och lära sig köra bil .
Slutade Volvoperioden som började med Amazonen med att köra XC60 FWD och XC60 AWD i 5 år då 2-4000 mil/år och nu sista 4 åren KIA NIro hybrid och laddhybrid 1500 mil/år har jag en gedigen erfarenhetsbas.Bästa bilaffärerna jag gjort med de felfria KIA Nirobilarna som jag dessutom vet hur de ska köras för att inte få problem i vårt klimat.

Uppdaterat: 2023-12-05 16:43
bengt39

Kul att det ff säljs dieselbilar trots den förhöjda avgiften .. Jag föredrar diesel och som begagnat-kund känns det tryggt att tro på en ljus framtid 🤠

Uppdaterat: 2023-12-05 17:43
Axa skrev:

HX
Troligen är 2-3 mil lite för kort sträcka för en elbil att i kallt väder (-10) komma upp i optimal arbetstemperatur.
Jag har väldigt hög förbrukning vintertid men det förklaras ju av korta pendlingssträckor.

Visst är det så. Det är först då som förbrukningen börjar sjunka efter de initiala 3-4 kWh/mil.
I går, när det -16-19 , tog min bil ca 2,6kW/h/mil på tjugomilaturen till Oslo. Stämde även bra med den uppskattade räckvidden givet av förhållandena.

Uppdaterat: 2023-12-05 19:23

Snoid
Var nyss till affärn drygt 1 mil bort. -18 och förbrukningen hamnade runt 4. Men hellre det än att cykla. 😆

Uppdaterat: 2023-12-05 20:53
Axa skrev:

Snoid
Var nyss till affärn drygt 1 mil bort. -18 och förbrukningen hamnade runt 4. Men hellre det än att cykla. 😆

Exakt, hamnar där nån stans första milen.
Men verkar som många inte alls har koll på hur kyla påverkar elbilens förbrukning.
Men det motsvara 0,4 l/mil i fråga om energiförbrukning på en ICE bil. Så fortfarande väldigt energieffektivt.
Sen om du även eldar på med en bränslevärmare på det.

Uppdaterat: 2023-12-05 20:58

Det är nästan lite löjligt när individer som kör fossilbilar försöker sig på att hänga ut elbilar, påstå att de drar "för mycket". Antagligen vet de inte riktigt vad de pratar om. Om en elbil drar i snitt ca 2,3kWh/mil under vintern, vilket i jämförelse blir ca 0,25 lit/m som fossilbil. Vad är det de skriker om egentligen?
Ok då, elbilen "borde bara" dra 2,0 kWh/m för att vara acceptabel, annars minsann kommer jag inte att köpa den, Visst 2,0 kWh/m motsvarar ca 0,20lit/m.
Sedan sitter de och kör runt i fossilbilar som drar allt från 0,5-0,8 lit/m. Kom igen!
Ni fossilbilsägare som vill botanisera om förbrukning kWh vs liter så är 1 liter bensin = 9,044kWh, 1 liter diesel = 9,9633kWh.
Nu kan räkna lite hit och dit. Kom tillbaka när ni har något vettigt att tillägga i diskussionen.

Uppdaterat: 2023-12-05 22:07

Optimus:
Bra skrivet!

Uppdaterat: 2023-12-05 22:53
Optimus skrev:

Det är nästan lite löjligt när individer som kör fossilbilar försöker sig på att hänga ut elbilar, påstå att de drar "för mycket". Antagligen vet de inte riktigt vad de pratar om. Om en elbil drar i snitt ca 2,3kWh/mil under vintern, vilket i jämförelse blir ca 0,25 lit/m som fossilbil. Vad är det de skriker om egentligen?
Ok då, elbilen "borde bara" dra 2,0 kWh/m för att vara acceptabel, annars minsann kommer jag inte att köpa den, Visst 2,0 kWh/m motsvarar ca 0,20lit/m.
Sedan sitter de och kör runt i fossilbilar som drar allt från 0,5-0,8 lit/m. Kom igen!
Ni fossilbilsägare som vill botanisera om förbrukning kWh vs liter så är 1 liter bensin = 9,044kWh, 1 liter diesel = 9,9633kWh.
Nu kan räkna lite hit och dit. Kom tillbaka när ni har något vettigt att tillägga i diskussionen.

1 liter bensin innehåller ca 9 kWh energi. En genomsnittlig bil har väl en tank på 50 liter = 450 kWh. Av det nyttjar motorn ca 150 kWh som inte sällan ger närmare 100 mils räckvidd i en modern bil som ofta är mycket billigare i inköp. När det är slut fyller man på med nya 150 kWh på 2-3 minuter på en av Sveriges 3000 bensinstationer(jag har åkt förbi minst en oavsett vart jag bott i Gbg och vart jag varit på väg). Där har du svaret.

Uppdaterat: 2023-12-05 23:14

Apex, men du har ingen hemma där du fyller på energi för 3-4 kr/mil medans du är hemma och gör annat eller sover.
Där har du svaret varför jag kör elbil.
Med 3000 körda mil per år så blir det en rejäl besparing.
Skulle jag köra en tredjedel så mycket så blir ekvationen annorlunda.
Men det är upp till var och en att själv bestämma vad man vill ha utan att komma med pekpinnar och klara slutsatser om vad som är bäst för nån annan än sig själv.
Så Apex tycker du att det är viktigt för din del del att kunna fylla på 100 mils räckvidd på två minuter. Så visst det får du gärna göra, men det är inget för mig. Åker förbi minst lika många laddare om jag nu skulle ha det behovet.
Men bilen laddas för ca 150 kr på jobbet efter jag kört dom 21 milen dit.
Sedan så behövs väl nån dyrare påfyllningen längs vägen kanske tio gånger per år. Men jag klarar mig fint med att tanken bara rymmer 30 mil på vintern.

Uppdaterat: 2023-12-05 23:23
Mr Snoid skrev:

Apex, men du har ingen hemma där du fyller på energi för 3-4 kr/mil medans du är hemma och gör annat eller sover.
Där har du svaret varför jag kör elbil.
Med 3000 körda mil per år så blir det en rejäl besparing.
Skulle jag köra en tredjedel så mycket så blir ekvationen annorlunda.
Men det är upp till var och en att själv bestämma vad man vill ha utan att komma med pekpinnar och klara slutsatser om vad som är bäst för nån annan än sig själv.
Så Apex tycker du att det är viktigt för din del del att kunna fylla på 100 mils räckvidd på två minuter. Så visst det får du gärna göra, men det är inget för mig. Åker förbi minst lika många laddare om jag nu skulle ha det behovet.
Men bilen laddas för ca 150 kr på jobbet efter jag kört dom 21 milen dit.
Sedan så behövs väl nån dyrare påfyllningen längs vägen kanske tio gånger per år. Men jag klarar mig fint med att tanken bara rymmer 30 mil på vintern.

Ja för många fungerar det perfekt med elbil. Det hade funkat för mig med, men jag kör så lite nu för tiden att jag ser det som helt meningslöst att skaffa elbil. Hade jag pungat ut 500 000 för en bil så kommer jag på minst 100 jag hellre lägger pengarna på än vilken elbil som helst. Och det har inget med räckvidd eller laddning att göra.

Det är långt ifrån alla som vill köpa eller har råd med en bil för en halv miljon och ännu färre som kan ladda hemma. På mitt jobb kan man ladda men det är svindyrt så dom står allt som oftast tomma.

I min förening, som byggdes klart i somras, har 20% av parkeringsplatserna laddstolpar. I resten av området som började byggas typ 2014 är det ännu mindre, gissningsvis 10%. Eftersom p-platsen inte tillhör lägenheten(ger inget mervärde vid försäljning) och inga av husen har garage så är det rätt dyrt att få dit en laddstolpe. Få som vill göra den investeringen och få som stödjer att föreningar bygger fler.

Uppdaterat: 2023-12-05 23:45

Verkningsgrad handlar det om. Vill man ha 100 mil till 30% framdrivning och resten till "kråkorna" ska man inte gnälla över bränslepriserna. På sätt och vis är ett högre bränslepris vinsten för ett kortare stopp samt till priset för en hög klimatpåverkan av fossilbränslet.

Uppdaterat: 2023-12-06 06:02
J.L skrev:

Verkningsgrad handlar det om. Vill man ha 100 mil till 30% framdrivning och resten till "kråkorna" ska man inte gnälla över bränslepriserna. På sätt och vis är ett högre bränslepris vinsten för ett kortare stopp samt till priset för en hög klimatpåverkan av fossilbränslet.

Hur får du ihop den logiken?

Uppdaterat: 2023-12-06 08:14
Gillar kurvor och rondeller
Apex skrev:

Optimus skrev:
Det är nästan lite löjligt när individer som kör fossilbilar försöker sig på att hänga ut elbilar, påstå att de drar "för mycket". Antagligen vet de inte riktigt vad de pratar om. Om en elbil drar i snitt ca 2,3kWh/mil under vintern, vilket i jämförelse blir ca 0,25 lit/m som fossilbil. Vad är det de skriker om egentligen?
Ok då, elbilen "borde bara" dra 2,0 kWh/m för att vara acceptabel, annars minsann kommer jag inte att köpa den, Visst 2,0 kWh/m motsvarar ca 0,20lit/m.
Sedan sitter de och kör runt i fossilbilar som drar allt från 0,5-0,8 lit/m. Kom igen!
Ni fossilbilsägare som vill botanisera om förbrukning kWh vs liter så är 1 liter bensin = 9,044kWh, 1 liter diesel = 9,9633kWh.
Nu kan räkna lite hit och dit. Kom tillbaka när ni har något vettigt att tillägga i diskussionen.

1 liter bensin innehåller ca 9 kWh energi. En genomsnittlig bil har väl en tank på 50 liter = 450 kWh. Av det nyttjar motorn ca 150 kWh som inte sällan ger närmare 100 mils räckvidd i en modern bil som ofta är mycket billigare i inköp. När det är slut fyller man på med nya 150 kWh på 2-3 minuter på en av Sveriges 3000 bensinstationer(jag har åkt förbi minst en oavsett vart jag bott i Gbg och vart jag varit på väg). Där har du svaret.

Du får ursäkta men detta tillförde inget nytt i debatten, bara gammal skåpmat från fossilåkare som tror de vet hur det funkar. Jag hade själv liknande uppfattning innan byte till elbil, men den har kommit på skam. Numera kan jag åka iväg med fulltankad bil varje morgon om jag vill. Åker förbi massor med laddstolpar på vägen. Så ditt resonemang är lite ur tiden.

Uppdaterat: 2023-12-06 08:17
Apex skrev:

skrev:

Ja för många fungerar det perfekt med elbil. Det hade funkat för mig med, men jag kör så lite nu för tiden att jag ser det som helt meningslöst att skaffa elbil. Hade jag pungat ut 500 000 för en bil så kommer jag på minst 100 jag hellre lägger pengarna på än vilken elbil som helst. Och det har inget med räckvidd eller laddning att göra.
Det är långt ifrån alla som vill köpa eller har råd med en bil för en halv miljon och ännu färre som kan ladda hemma. På mitt jobb kan man ladda men det är svindyrt så dom står allt som oftast tomma.
I min förening, som byggdes klart i somras, har 20% av parkeringsplatserna laddstolpar. I resten av området som började byggas typ 2014 är det ännu mindre, gissningsvis 10%. Eftersom p-platsen inte tillhör lägenheten(ger inget mervärde vid försäljning) och inga av husen har garage så är det rätt dyrt att få dit en laddstolpe. Få som vill göra den investeringen och få som stödjer att föreningar bygger fler.

Detta förstår jag mer än väl och stödjer. Det är ett problem, med höga elbilspriser, vilket motverkar omställningen.

Uppdaterat: 2023-12-06 08:22
Optimus skrev:

Apex skrev:
Optimus skrev:
Det är nästan lite löjligt när individer som kör fossilbilar försöker sig på att hänga ut elbilar, påstå att de drar "för mycket". Antagligen vet de inte riktigt vad de pratar om. Om en elbil drar i snitt ca 2,3kWh/mil under vintern, vilket i jämförelse blir ca 0,25 lit/m som fossilbil. Vad är det de skriker om egentligen?
Ok då, elbilen "borde bara" dra 2,0 kWh/m för att vara acceptabel, annars minsann kommer jag inte att köpa den, Visst 2,0 kWh/m motsvarar ca 0,20lit/m.
Sedan sitter de och kör runt i fossilbilar som drar allt från 0,5-0,8 lit/m. Kom igen!
Ni fossilbilsägare som vill botanisera om förbrukning kWh vs liter så är 1 liter bensin = 9,044kWh, 1 liter diesel = 9,9633kWh.
Nu kan räkna lite hit och dit. Kom tillbaka när ni har något vettigt att tillägga i diskussionen.
1 liter bensin innehåller ca 9 kWh energi. En genomsnittlig bil har väl en tank på 50 liter = 450 kWh. Av det nyttjar motorn ca 150 kWh som inte sällan ger närmare 100 mils räckvidd i en modern bil som ofta är mycket billigare i inköp. När det är slut fyller man på med nya 150 kWh på 2-3 minuter på en av Sveriges 3000 bensinstationer(jag har åkt förbi minst en oavsett vart jag bott i Gbg och vart jag varit på väg). Där har du svaret.

Du får ursäkta men detta tillförde inget nytt i debatten, bara gammal skåpmat från fossilåkare som tror de vet hur det funkar. Jag hade själv liknande uppfattning innan byte till elbil, men den har kommit på skam. Numera kan jag åka iväg med fulltankad bil varje morgon om jag vill. Åker förbi massor med laddstolpar på vägen. Så ditt resonemang är lite ur tiden.

Jag skaffade elbil för ett år sen, kunde ladda hemma och ångrade mig efter tre månader. Den gjorde mig mest frustrerad. Men du ska säga att mitt resonemang är ur tiden? Ditt resonemang är korkat.

Man kan fan tro att ni alla går med i en sekt sekunden ni köper en elbil. Herregud, går inte att framföra en åsikt längre utan att bli idiotförklarad av elbilsägare.

Uppdaterat: 2023-12-06 09:06
Apex skrev:

Optimus skrev:
Apex skrev:
Jag skaffade elbil för ett år sen, kunde ladda hemma och ångrade mig efter tre månader. Den gjorde mig mest frustrerad. Men du ska säga att mitt resonemang är ur tiden? Ditt resonemang är korkat.
Man kan fan tro att ni alla går med i en sekt sekunden ni köper en elbil. Herregud, går inte att framföra en åsikt längre utan att bli idiotförklarad av elbilsägare.

Självklart får du ha en åsikt, likväl som jag får ha en åsikt. Som elbilsförare får man ofta höra en rad fördomar, kommer oftast från fossilbilsåkare, om den bilen är dålig vinterbil drar för mycket, det är dåligt utbyggt med laddstolpar, kommer bara 40 mil på en tank m.m
Blir ganska trött på att lyssna på sådant s..tsnack, bilen är visserligen dyr i inköp(men bensinbilar är snart lika dyra) men kostar en tredjedel av en fossilbil i drift(bensin/diesel vs el). För mig är det mer av att kasta sten i ett glashus som de håller på med gentemot elbilar.
Men jag är väl medveten om att elbilar inte passar alla eller alla inte har råd med just nu. Men sluta för bövelen med pajkastningen.

Uppdaterat: 2023-12-06 09:43

I senaste ViB redovisas slutresultatet av årets Långtidstest.
I den ingår bl a att bedöma milkostnaden baserat på 3 års ägande och totalt 6000 mil. Alltså dessutom lite längre årlig sträcka än många privatbilister kör. De redovisar även faktiska kostnader under årets körningar. Bilarna har under året rullat 3200--4000 mil utom Niro EV som bara rullat 2300 mil.
Det slutade på detta sätt:
1 - Skoda Fabia 1,0 TSI DSG Style - 34,23 kr/mil (under året 36,87 kr/mil)
2 - Toyota Corolla Cross 2,0 AWD Style - 44,52 kr/mil (under året 43,12 kr/mil)
3 - Mercedes T180d SE Edition - 52,10 kr/mil (under året 47,69 kr/mil)
4 - Kia Niro EV Action - 56,49 kr/mil (under året 67,10 kr/mil)
5 - Mazda CX-60 2,5 PHEV Exclusive - 62,29 kr/mil (under året 62,01 kr/mil)
Så svårt att se den ekonomiska vinsten i att välja eldrivet idag om man är privatbilist och inte har behov av en stor bil.

Uppdaterat: 2023-12-06 10:06

Enda elbilen i det testet är en med gammalmodig teknik. Känns inte helt representativt för alla elbilar på marknaden.

Uppdaterat: 2023-12-06 10:29
Pi skrev:

I senaste ViB redovisas slutresultatet av årets Långtidstest.
I den ingår bl a att bedöma milkostnaden baserat på 3 års ägande och totalt 6000 mil. Alltså dessutom lite längre årlig sträcka än många privatbilister kör. De redovisar även faktiska kostnader under årets körningar. Bilarna har under året rullat 3200--4000 mil utom Niro EV som bara rullat 2300 mil.
Det slutade på detta sätt:
1 - Skoda Fabia 1,0 TSI DSG Style - 34,23 kr/mil (under året 36,87 kr/mil)
2 - Toyota Corolla Cross 2,0 AWD Style - 44,52 kr/mil (under året 43,12 kr/mil)
3 - Mercedes T180d SE Edition - 52,10 kr/mil (under året 47,69 kr/mil)
4 - Kia Niro EV Action - 56,49 kr/mil (under året 67,10 kr/mil)
5 - Mazda CX-60 2,5 PHEV Exclusive - 62,29 kr/mil (under året 62,01 kr/mil)
Så svårt att se den ekonomiska vinsten i att välja eldrivet idag om man är privatbilist och inte har behov av en stor bil.

Men som du själv skriver, de bedömer kosten....
Varken ViB, du eller jag vet hur andrahandsvärdena skulle se ut efter 3 år och 6000 mil och det är den stora posten.
Kan ju visa sig om ytterligare 2 år att fossilbilarna toksjunkit i pris och elbilen står sig jättebra på begagnatmarknaden och dessa siffror är helfel.
MEN, det kan ingen veta så dessa siffror de visar nu får man ju ta med en väldigt stor nypa salt.
Sen väldigt olika bilar såklart som inte går att jämföra.
Ska du jämföra vad en elbil kostar kontra fossil får du ju gå på närmast jämförbara bil och i nästan alla de fall jag tittat på så kör man hem elbilen ganska fort eller har en marginell merkost som lätt räknas hem mentalt i att man slipper förgifta sin omgivning.

Uppdaterat: 2023-12-06 10:29

Fast ViB tar ju hjälp av specialister på bilvärderingar så dessa har nog i alla fall lite mera kunskaper än vi som skriver här när det gäller både dagens läge och läget om 2-3 år även om vi givetvis inte har det exakta svaret förrän efter just 2--3 år. Och vad är det som inte är jämförbart mellan t ex Niro EV och Corolla Cross ? Visst - Corollan har 4wd vilket Niro saknar men storleksmässigt ligger de i samma klass.
Sen misstänker jag att bara för att en annan elbil är lite "modernare" än Niro så innebär inte detta att den är billigare att äga. Niro är trots allt hyggligt försiktig med att äta elektroner och är f ö en etablerad modell på marknaden och ifrån ett etablerat märke med långa garanti-tider. Drt finns säkert massor av exempel på elbilar i ungefär samma klass som kommer att bli avsevärt dyrare för en privatköpare. Sen finns det givetvis privatleasing-erbjudanden som säkert blir förmånligare speciellt hos de nya märken som haft svårt att sälja sina bilar i Sverige.

Uppdaterat: 2023-12-06 10:45

Så klart det blir dyra mil med en föråldrad dyr E-Niro.
Det är troligen begagnatköparna som kan få några billiga mil med en sådan.

Uppdaterat: 2023-12-06 10:48

Du får gärna ge en förklaring till ditt påstående, Guran. "Så klart" är ingen förklaring. Bilen fungerar ju bra i sig - bristen är väl främst begränsad laddeffekt men det har jag svårt att se att det påverkar milkostnaden speciellt mycket. Och vilka motsvarande elbilar är billigare under 3 år ?

Uppdaterat: 2023-12-06 10:56
Pi skrev:

Du får gärna ge en förklaring till ditt påstående, Guran. "Så klart" är ingen förklaring. Bilen fungerar ju bra i sig - bristen är väl främst begränsad laddeffekt men det har jag svårt att se att det påverkar milkostnaden speciellt mycket. Och vilka motsvarande elbilar är billigare under 3 år ?

Men Pi, man kan ju dra en massa olika slutsatser utifrån din matris från ViB, En första enkel sådan är att ALLA borde köra Skoda Fabia, det är billigast för alla bilkörande personer. Vi skulle kunna sluta där och säga att det behövs inte tillverka några andra bilar. Men som du säkert förstår funkar inte det. Men grunden i en jämförelse är just att jämföra två eller fler jämförbara objekt. Jag ser inte det i matrisen, så du kan väl skaka fram lite objekt där vi kan jämföra utan att hamna i en skev diskussion som nu. Svårt att jämför Kia Niro EV med en Mercedes T180d. Vänder sig till helt olika kundsegment som exempel.

Uppdaterat: 2023-12-06 11:05

För att kommentera artikeln, istället för att återupprepa samma argument i elbilsdiskussionen:

Volvo satsar på att ge sig in i det redan överetablerade segmentet suvar i miljonklassen, istället för praktiska bilar för allmänheten som behöver plats för familjen och ett bra bagageutrymme. Där finns det marknadsandelar att ta.

Uppdaterat: 2023-12-06 11:18

Optimus - om du läser mina kommentarer så anser jag att Niro EV och Corolla Cross för mig som privatkund är tämligen jämförbara storleksmässigt - vilka andra jämförelser är relevanta ? Det går ju inte att jämföra med en annan elbil som inte finns i ViBs urval av långtestbilar.
Nåväl - ni behöver ju inte skjuta budbäraren bara för att budskapet går emot vissas övertygelse. Ni får väl skjuta på ViB's redaktion istället.

Uppdaterat: 2023-12-06 12:15
Masterplanner skrev:

För att kommentera artikeln, istället för att återupprepa samma argument i elbilsdiskussionen:
Volvo satsar på att ge sig in i det redan överetablerade segmentet suvar i miljonklassen, istället för praktiska bilar för allmänheten som behöver plats för familjen och ett bra bagageutrymme. Där finns det marknadsandelar att ta.

Ja jag kan inte fatta att man inte satsade på en helelektrisk XC 60, som antagligen blivit en större hit än XC 90 som aldrig sålt speciellt bra i Europa och Sverige. Men det är väl USA marknaden som kommer först och kanske Kina.

Uppdaterat: 2023-12-06 12:42
Pi skrev:

Du får gärna ge en förklaring till ditt påstående, Guran. "Så klart" är ingen förklaring. Bilen fungerar ju bra i sig - bristen är väl främst begränsad laddeffekt men det har jag svårt att se att det påverkar milkostnaden speciellt mycket. Och vilka motsvarande elbilar är billigare under 3 år ?

En gammal e-Niro som köpts dyrt får självklart en högre värdeminskning. Du har väl förövrigt läst MSO:s synpunkter på den e-Niro han leasar.
Finns så mycket bättre elbilar som troligen står sig bättre i andrahandsvärde.
Det borde även du kunnat lista ut 😉

Uppdaterat: 2023-12-06 12:54
Pi skrev:

Optimus - om du läser mina kommentarer så anser jag att Niro EV och Corolla Cross för mig som privatkund är tämligen jämförbara storleksmässigt - vilka andra jämförelser är relevanta ? Det går ju inte att jämföra med en annan elbil som inte finns i ViBs urval av långtestbilar.
Nåväl - ni behöver ju inte skjuta budbäraren bara för att budskapet går emot vissas övertygelse. Ni får väl skjuta på ViB's redaktion istället.

Jag har gjort mitt årsavslut på min XC40 Recharge, inte riktigt klar ännu. Kvarstår 2 veckor, men jag vet var den normala förbrukningen brukar bli. Min kostnad blir då 52kr/mil för de första 1500milen. Där ingår kostnad för själva bilen, service, försäkring, drivmedel(elförbrukning). Säger egentligen ingenting, borde jämföras med en fossil driven XC40 eller en laddhybrid av XC40. Men hur som helst kostar den 52 kr/mil.

Uppdaterat: 2023-12-06 13:08

En ny Niro EV finns ju att köpa långt under listpriset i nuläget. Kan ju vara ett skäl till den låga värderingen som framkommer hos ViB.

Uppdaterat: 2023-12-06 13:47
Power to the people

Man köper väl inte en bil bara för att den har billiga mil som samtidigt är anskrämligt ful? Tänker på de flesta asiatiskt / japanska buskarna.

Nä, jag köper hellre en snygg bil med hög krocksäkerhet som dessutom gynnar den del av världen som ligger närmst mig: Sverige / Europa / USA.

Uppdaterat: 2023-12-06 13:51

Grosser - vill minnas att de som värderat generellt påpekade att elbilars andrahandsvärde var på ordentlig nedgång relativt de fantasinivåer som dessa låg på när efterfrågan var som högst. Och högt nypris brukar resultera i en hög värdeminskning och detta kommer givetvis att ligga alla dyra bilar i fatet och inte minst eldrivna bilar.

Uppdaterat: 2023-12-06 13:51

Pi
Absolut, siffran i procent kanske inte är onormal i sammanhanget, med beloppet i kronor blir ju desto större.

Uppdaterat: 2023-12-06 14:29
Power to the people