Vi Bilägares forum

Lotus visar ny supersnabb laddare – med 450 kW

Lotus visar ny supersnabb laddare – med 450 kW

Geely-märket satsar på egen design.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-30 07:00

Kommentarer

Varifrån får den sin energi?
Att den kan ladda med 450kW innebär ju kraftig matning eller har Geely hittat på ett effektivt energilagringssystem som byggs in i laddaren?

Uppdaterat: 2023-11-30 08:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse det finns numera flera platser i Sverige med mer än 50 250kW laddare på ett och samma ställe, tex Varberg, Mantorp, Jönköping.
Tesla har ofta 20-30 på sina platser med ca 250kW styck så vad är problemet?
Bättre med färre stolpar med högre effekt, ungefär som bensinpumpen…

Uppdaterat: 2023-11-30 19:01

Det ska tilläggas dock att Tesla inte har full täckning för att alla ska kunna ladda 250 kW samtidigt. Räkna med 50-100 kW max. laddeffekt om det är fullbelagt i Jönköping eller Mantorp.
Ionity dimensionerar för ca 200 kW/kVA per laddpunkt på sina stationer med 6 uttag.

Uppdaterat: 2023-11-30 19:13
Power to the people

V-8, var kommer energin ifrån?

Uppdaterat: 2023-11-30 19:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förmodligen ifrån Kina, saabnisse...:)

Uppdaterat: 2023-11-30 19:42

Ja det var det jag undrade i första inlägget.
Även om det kan produceras tillräckligt med energi (vilket man ju kan undra över när två kärnkraftverk stängs samtidigt!), så gäller det ju att få fram den till alla dessa högpresterande laddstolpar och det är inte särskilt billigt.

Uppdaterat: 2023-11-30 20:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eget energilager som Skoogs? Kanske fungerar ett tag.
https://www.vibilagare.se/nyheter/skoogs-bransle-oppnar-snabbladdare-med-400-kw
Snyggare design bara. :)

Uppdaterat: 2023-11-30 20:36
Villevalle
saabnisse skrev:

Ja det var det jag undrade i första inlägget.
Även om det kan produceras tillräckligt med energi (vilket man ju kan undra över när två kärnkraftverk stängs samtidigt!), så gäller det ju att få fram den till alla dessa högpresterande laddstolpar och det är inte särskilt billigt.

Ja men vad förbrukar en massaindustri?
Lite fånigt att i alla trådar så skall du älta om att det är komplicerat att få fram ström. Har du kollat vilken ”hög” beläggning det är på laddstationerna. Och som Grosser påpekar så är så klart inte platserna dimensionerade för att alla laddare skall kunna avge full effekt.
Mesta tiden är det tomt eller nån enstaka bil som laddar.
Ungefär som på bensinmacken där det sällan är fullt dygnet runt på alla pumpar. Då lär deras tankar tömmas ganska fort.

Uppdaterat: 2023-11-30 21:16

Precis!

Uppdaterat: 2023-11-30 22:05

Jag jobbar på ett företag som producerar ”grön” energi och har därför ganska god kännedom om distribution och de kostnader det medför.

För att kunna använda laddstolpar med stora laddeffekter kommer det att krävas stora energilager.
Ok, så länge antalet elbilar är få behöver inte problemen vara så stora, men det kommer att öka ju fler som väljer elbil.
Men det dröjer, många fortsätter med ICE så produktion och distribution av el hinner kanske ifatt.
Dessutom kanske vi i en snar framtid får en ny generation av elbilar som blir lättare, billigare och snålare än de betongklumpar som finns nu.

Uppdaterat: 2023-11-30 22:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag jobbar på ett företag som producerar ”grön” energi och har därför ganska god kännedom om distribution och de kostnader det medför.
För att kunna använda laddstolpar med stora laddeffekter kommer det att krävas stora energilager.
Ok, så länge antalet elbilar är få behöver inte problemen vara så stora, men det kommer att öka ju fler som väljer elbil.
Men det dröjer, många fortsätter med ICE så produktion och distribution hinner kanske ifatt.
Dessutom kanske vi i en snar framtid får en ny generation av elbilar som blir lättare, billigare och snålare än de betongklumpar som finns nu.

Så klart du ser problem.
Men med rejäl kärnkraft är problemen bortblåsta.
Men jag trodde du var pensionär.
Men oavsett så tror jag att det kommer finnas rejäla ”energitankar” i form av batterier på många laddstationer för att fixa effeltbehovstopparna.
Så det lär vara ett ickeproblem.
Men jag tror även du överskattar problemet med fler elbilar. De flesta laddar oavsett hemma och hur många kör mer än, låt oss säga 30 mil som de flesta elbilar fixar, under en ”normal” kördag.
Jag som kör drygt 3000 mil/år snabbladdar ca en gång varannan månad.

Uppdaterat: 2023-11-30 22:40

Guran, det är klart att jag ser problem, någon rejäl kärnkraft finns inte, det är tyvärr alltför vanligt att delar av den befintliga stängs av vid tillfällen då den behövs som mest.
Just nu är två enheter ur drift.

Visst är det riktigt att många laddar hemma, även om det ofta är omöjligt för de som bor i städer och som är hänvisade till publika laddare med varierande effekt.
Men även på vischan kan det ge problem. Vi har en abonnent som har en liten energikrävande verkstad fördelad på flera byggnader och där det krävs en kostsam omfördelning av eldistribution med ny ledningsdragning och allt beroende på att ett par grannar skaffat elbil.
Befintlig anläggning tål inte högre effektuttag.

Och det är det här man måste tänka på vid anläggning av dessa ”superladdade”.
Var går gränsen för leveranskapaciteten?
Hur mycket energi ska och kan lagras, lönsamhet?
Avskrivningstid?

F.ö. har du helt rätt i att jag är pensionär, men jag jobbar ännu och jag väljer de jobb jag gillar och tycker är intressanta och behöver inte hoppa på vad som helst.
En bekväm tillvaro där jag oftast även bestämmer över min verksamma tid.

Uppdaterat: 2023-12-01 09:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja saabnisse - det är alltför lätt att tro att bara för att det finns "två hål i väggen" så är allt lugnt... Men så lätt är det inte. Men numera är alla specialister på allt verkar det som.

Uppdaterat: 2023-12-01 10:49

Att ett par grannar till en verkstad lär inte påverka verkstaden, hemmaladdning är inga 450kW.
Men även om 5% skulle ha problem att ladda ska vi stoppa omställningen när det funkar för 95% ?
Om alla fordon i landet vore eldrivna motsvarar det 7% av elproduktionen medan vi exporterar 15-20%.
Kolla förbrukningsutvecklungen totalt av el senaste 10 åren, ingen nämnvärd ökning alls!

Uppdaterat: 2023-12-01 14:54

V8 - det har inte så mycket med vår totala elproduktion att göra, för den räcker säkert i de flestas fall, utan med distributionsnätet och dess kapacitet på olika platser. Lätt att glömma speciellt om inte eldistribution är ens huvudsakliga specialistkompetens.

Uppdaterat: 2023-12-01 15:27

Som sagt om 5% får problem ska man stoppa alla andra?

Uppdaterat: 2023-12-01 20:13

Finns väl ingen som vill stoppa någon med det här?
Jag vill bara påpeka det orealistiska att få energiöverföring till dessa laddeffekter och att det därför måste till effektiva energilager.
Hur ska dessa se ut och hur ska de dimensioneras?

Uppdaterat: 2023-12-01 21:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Senast idag:
https://alltomelbil.se/nordens-storsta-ionity-station-har-oppnat-i-kungalv/

Uppdaterat: 2023-12-01 22:25

V8-Power, den siten gav inget svar på min fråga.
Att bygga en väldig mängd laddstolpar på en plats är inte tekniskt omöjligt även om det kanske är opraktiskt.
Men hur ska energin levereras och hur sker dimensioneringen?
Vem som helst begriper att det inte går att ladda många fordon samtidigt med hög effekt, men var går gränsen och hur ser distributionen och energilagringen ut?

Uppdaterat: 2023-12-02 11:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du får säga som Stenmark, saabnisse - ”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”...:)

Uppdaterat: 2023-12-02 11:18

Dito!
Jag rekommenderar studiebesök till Norge för er!

Uppdaterat: 2023-12-02 20:57
Pi skrev:

V8 - det har inte så mycket med vår totala elproduktion att göra, för den räcker säkert i de flestas fall, utan med distributionsnätet och dess kapacitet på olika platser. Lätt att glömma speciellt om inte eldistribution är ens huvudsakliga specialistkompetens.

Ja att distribuera elen i sverige är idag en mardröm och jätteproblem få har koll på.
Den nedlagda kärnkraften i södra sverige har som negativ konsekvens att distributionsnätet (som var designat för att kärnkraft skulle finnas nära förbrukarna) får stora utmaningar.
Otroligt korkat att lägga ned väl fungerande stabilt levererande kärnkraft !

Uppdaterat: 2023-12-03 12:54
Gillar kurvor och rondeller
saabnisse skrev:

Guran, det är klart att jag ser problem, någon rejäl kärnkraft finns inte, det är tyvärr alltför vanligt att delar av den befintliga stängs av vid tillfällen då den behövs som mest.
Just nu är två enheter ur drift.

Där har du totalt fel.
I denna rapport
Vindkraften antas ha en effekttillgänglighet om 9% under topplasttimmen.

Dvs då det behövs som mest effekt levererar vindkraft endast 9%. Kärnkraft levererar 90%
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2021/kraftbalansen-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2021.pdf

Om man tar siffror från "Kontrollrummet" (svk.se) och jämför producerad energi med angiven maxeffekt får man verkningsgraden (helår 2021 för Vindkraft 33%, vattenkraft 65% och Kärnkraft 84%)

Så inte bara ger kärnkraft mest effekt där det behövs (9% vs 90%)...utan ÄVEN mest energi givet maxeffekten sett över helåret. (33% vs 84%)
är viss skillnad.

Uppdaterat: 2023-12-03 13:01
Gillar kurvor och rondeller

"... men det kommer att öka ju fler som väljer elbil."

Precis! Det är som bejje skriver i en annan tråd "att alla bör byta sina ICE bilar mot elbilar".
Har alltid undrat varför de flesta elbilsägare vill så gärna såga den gren de sitter på... :)

Uppdaterat: 2023-12-06 12:06
JKi
motorcykelentusiasten skrev:

saabnisse skrev:
Guran, det är klart att jag ser problem, någon rejäl kärnkraft finns inte, det är tyvärr alltför vanligt att delar av den befintliga stängs av vid tillfällen då den behövs som mest.
Just nu är två enheter ur drift.

Där har du totalt fel.
I denna rapport
Vindkraften antas ha en effekttillgänglighet om 9% under topplasttimmen.
Dvs då det behövs som mest effekt levererar vindkraft endast 9%. Kärnkraft levererar 90%
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2021/kraftbalansen-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2021.pdf
Om man tar siffror från "Kontrollrummet" (svk.se) och jämför producerad energi med angiven maxeffekt får man verkningsgraden (helår 2021 för Vindkraft 33%, vattenkraft 65% och Kärnkraft 84%)
Så inte bara ger kärnkraft mest effekt där det behövs (9% vs 90%)...utan ÄVEN mest energi givet maxeffekten sett över helåret. (33% vs 84%)
är viss skillnad.

Jag tror att du missuppfattade mig.
Jag är absolut inte mot kärnkraft, tvärtom den tillsammans med vattenkraften utgör ju helt riktigt grunden till energiförsörjningen, energi från vind och sol ger ju instabila tillskott som är väldigt svåra att beräkna.
Men det läggs stora resurser på att finna en kostnadseffektiv metod för energilagring.

Det andra stora problemet som jag försökt uppmärksamma är problemen med överföring av energi mellan producenter och brukare.
Nya distributionsnät i den omfattning som kommer att krävas medför extrema kostnader.

Uppdaterat: 2023-12-07 22:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre