Vi Bilägares forum

Klart: Nevs elbil säljs – till libanesiskt företag

Klart: Nevs elbil säljs – till libanesiskt företag

Nya ägaren: "Vi investerar i Trollhättan".

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-01 12:19

Kommentarer

Ett libanesiskt företag med tillverkning i Libanon. De erbjuder två modeller för världsmarknaden - en sportcoupé och en 4-dörrars saloon båda med 90 kWh batteri, samt en öppen roadster för Mellanöstern och den har 50 kWh batteri.

Jag kan ärligt säga att de är bland det fulaste och disharmoniska jag någonsin sett. En Bugatti-inspirerad front i guld ihop med veckade linjer som gör att bilarna ser krockade ut redan som nya.

Det är spännande med modiga människor, men jag är skeptisk till detta projekt.

Uppdaterat: 2023-12-01 12:41

Ja, känns som en logisk fortsättning på denna såpa, tyvärr. Men hoppas att jag har fel.

Uppdaterat: 2023-12-01 12:51

Libanon är, eller är nära, att vara en "failed state." Ett företag därifrån inger inte förtroende...

Uppdaterat: 2023-12-01 13:42

Fast läser man vissa kommentarer här på vibilägare så är väl Sverige nära en "failed state"......

Uppdaterat: 2023-12-01 14:02

Företag från Beirut med en VD som heter Jihad Mohammad. Är det är ett skämt? Man upphör aldrig att förvånas. Det visar bara att framtiden är helt oförutsägbar och precis vad som helst kan hända.

Uppdaterat: 2023-12-01 15:56

Finns det några pengar och var kommer dessa i så fall?

Uppdaterat: 2023-12-01 16:48

Nu håller iaf såväl tummar som tår för att vi återigen får bilproduktion i Trollhättan och Sverige.

Hoppas också att bilarna blir rimligt prissatta så att de når den breda marknaden.

Uppdaterat: 2023-12-01 16:51
Swenssons skrev:

Nu håller iaf såväl tummar som tår för att vi återigen får bilproduktion i Trollhättan och Sverige.
Hoppas också att bilarna blir rimligt prissatta så att de når den breda marknaden.

Dream on...

Uppdaterat: 2023-12-01 18:15

Ja, den breda massan lär i alla fall inte Emily nå - oavsett tillverkare.

Uppdaterat: 2023-12-01 18:26

Jag vet inte varför man uppmärksammar Nevs överhuvudtaget. Det är ju bara ett luftslott numera..

Uppdaterat: 2023-12-01 18:51

Som f.d SAAB-anställd med 10 år på Stallbacka, kan jag bara hålla med. Får Jihad igång Stallbackafabriken och tillverkning och försäljning av Emily GT är det en heroiskt insatts. Men innerst inne blir man bara trött på alla turer och luftslott som bara blir just luftslott.
Utseendet på hans elbilar inger ju inte direkt något förtroende. Vem i herrans namn köper dessa monster.

Uppdaterat: 2023-12-01 19:14

Det låter som rasism att tro att detta är ett skämt. Jihad Muhammad är inget ovanligt namn i Mellanöstern. Han är VD för Jihad Muhammad Investment Group - JMIG - som är ett av de största investeringsfirmorna i Mellanöstern och Nord Afrika. De äger bolag inom fastigheter, telekommunikation, teknik och handel, även nöjesbolag/turism. Så jodå, pengar finns, och uppenbart även stora drömmar.

Uppdaterat: 2023-12-02 09:00

Raphael.
"De äger bolag inom fastigheter, telekommunikation, teknik och handel, även nöjesbolag/turism. Så jodå, pengar finns"
Ungefär som Evergrande när de köpte Nevs?
Som vi vet är det knappast någon garanti!

Uppdaterat: 2023-12-02 10:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Raphael spelar ut rasistkortet, men efter 2015 är väl inte det giltigt längre? :)

Uppdaterat: 2023-12-02 11:12

Evergrande var huvudsakligen ett fastighetsbolag fokuserat på den kinesiska marknaden. De köpte in sig i Nevs och Faraday future (USA). Men när Kinas fastighetsmarknad sjönk drabbades Evergrande av likviditetsproblem.

Electra EV är ett spin-off bolag från JMIG och JMIG har investeringar i hela Mellanöstern och Nord Afrika med en bred portfolio.

De är inte lika känsliga som Evergrande.
Men att ha pengar är inte det enda som krävs för att lyckas inom bilbranschen. Och Electra EV:s produkter idag är väl inte precis några ”kioskvältare” milt uttryckt.

Vi får väl se hur det går, men jag tror vi kommer få se färre EV biltillverkare inom 5 år, inte fler. Konkurrensen är redan hård. Alla kan inte överleva.
Det är en svår marknad.

Uppdaterat: 2023-12-02 11:15

40-talisten, det var ju Dana som skrev ”företag från Beirut med en VD som heter Jihad Muhammad. Är det ett skämt eller?”.
Varför skulle det vara ett skämt? Och varför är det viktigt vad han heter?
Han har faktiskt utsetts till ”palestine man of the year” och är en respektabel ledare för ett av de största investeringsbolagen i Mellanöstern och Nord Afrika med investeringar och ägande i en bred portfolio av företag. Han har även affärsintressen och ägande i Kanada, bl.a. i det kanadensiska internet och mobilteknikföretaget Talafone.

Uppdaterat: 2023-12-02 12:47

Jihad har tre berg att bestiga:
-förvandla ett - förutom pressverkstaden- "tomt skal" av f.d. SAAB fabriken, till bilfabrik.
-vidareutveckla "körbara prototyper" till godkända/lagliga/certifierade seriebilar
-upprätta försäljningsorganisation

Uppdaterat: 2023-12-02 13:20

Har man pengar är inget av det svårt.
Under förutsättning att man vet något... om hur det går till och därmed kan anställa rätt personer att ta hand om uppgifterna.

Uppdaterat: 2023-12-02 13:54

Lyssnade på Jihad på ett inslag i P4 Väst, finns att strömma. Där säger han att han inte tror på low volume. NEVS hade räknat en volym på 3-5000 bilar. Jihad menar att det funkar inte, här skall tillverkas många fler. Han tror inte på att outsourca, utan allt skall ske i Trollhättan i fabriken på Stallbacka. Han vill att den första bilen skall rulla av banden sent juli månad 2024.
Ok, handlingens man kan man säga. Vi får väl se hur det går. Djärvt är ett understatement.

Uppdaterat: 2023-12-02 13:58

För en high-volume bil krävs det hög efterfrågan. Det är inget jag tror på för Emily. Och Saab får de inte använda som varumärke.
Men det är möjligt att han vill tillverka EV Electras nuvarande modeller i Trollhättan, men med tanke på deras design är jag tveksam att de blir storsäljare…

Uppdaterat: 2023-12-02 15:36

Och en sak till som är intressant och kan bli ett problem:

EV Electra och Electra EV.
Detta är två olika företag med snarlika namn. EV Electra är alltså Jihad Muhammads företag. Med huvudkontor i Libanon.

Electra EV är varumärket för Electrodrive Powertrain Solutions Pvt. Ltd, som är ett indiskt företag baserat i Pune.

Pune är även hemmet för den stora indiska tillverkaren Tata som äger Jaguar och Land-Rover.

Och mycket riktigt heter grundaren av Electra EV Ratan N. Tata, CEO för Tata Group.

Electra EV gör dock inte bilar, de utvecklar och tillverkar elektriska drivlinor - för bilar, scooters, bussar m.m.

Men namnlikheten kan bli ett problem.

Och ärligt talat skulle jag ha mer hopp om Emily om Tata hade köpt projektet, de är redan en stor biltillverkare. De har erfarenhet av sportiga lyxbilar och elbilar. Jaguar i-Pace t.ex. De har distributionsnätverket.

Uppdaterat: 2023-12-02 15:45

Jämförelse bleknar....
Jämfört med Henry Ford, Ferdinand Piech etc, skall Jihad:
-"väcka till liv" en "utbombad" bilfabrik.
-på 12 månader "sjösätta" en helt ny bil med några ovanliga/ icke validerade/ konstruktioner
-utveckla ett distributions nätverk = återförsäljare - annars står man med högar av bilar.
Jag säger som en person tidigare sagt: Lycka till!

Uppdaterat: 2023-12-02 16:51

Ja, det känns väldigt oseriöst helt enkelt.

Uppdaterat: 2023-12-02 17:57
Pi skrev:

Ja, det känns väldigt oseriöst helt enkelt.

Pi, jag är beredd att hålla med, samtidigt är Jihad säkert inte dum han har tjänat grova pengar på det han givit sig in i. Han har också en biltillverkning, om än liten, så han borde veta vad det innebär i såväl pengar och arbetsinsatser för att prångla ut grejerna på marknaden. Jag tar honom inte i försvar på något sätt men tycker det är för enkelt att skicka iväg snabba kommentarer om oseriös eller liknande. Som sagt han har tjänat grova pengar tidigare, så att bara slänga honom i papperskorgen tror jag inte på. Vi får se om 3-6mån om det händer grejer eller om han får ta sin mats ur skolan.

Uppdaterat: 2023-12-02 18:28

Jag tror inte att han är oseriös alls, däremot är han uppenbart en driven entreprenör som drömmer stort. Och drömmen kanske inte är helt realistisk. Victor Muller drömde stort och det föll pladask. Det är klart JM ska ha cred för att han vågar försöka. Sen är det kanske inte så troligt att drömmen är realistisk.

Uppdaterat: 2023-12-03 12:11

Låt mig kalla det orealistisk istället om ni tycker att oseriös är ett alltför starkt uttryck. Tror man att en prototyp-bil är klar att leverera till slutkunder om typ 6 månader så tror i alla fall jag att man har en orealistisk syn på hela processen som återstår till kundleverans.

Uppdaterat: 2023-12-03 12:15

EV Electra köpte år 2021 den amerikanske tillverkaren Detroit Electric, och genom det köpet skaffade sig EV Electra ”know how” om elbilar. DE hade prototypen för Detroit Electric SP.01 och när man jämför den med EV Electra Rise-roadster, så ser man att Rise är en omdesignad DE SP.01, det är fronten som är ny med andra lampor osv. I övrigt är linjerna i stort identiska.
Bilen har ett skal av plastkomposit och kolfiber på ett chassi av aluminium.
Mannen bakom denna design-justering är den unge designern Mihael Merkler från Nord-Makedonien. Frontens mittparti har en form inspirerad av moskén i Östra Jerusalem.
Jihad Muhammad är miljardär. Som genom sina investeringar i Kanada, Mellanöstern och Nord Afrika har pengar.
Jag skulle säga att han har de finansiella musklerna för Emily GT. Och teknisk kunskap och kompetens kan köpas. Men vill marknaden ha bilen?
EV Electra Emily GT är idag inget starkt varumärke.
Jag tror han kan sälja några tusen exemplar till rika kunder i Mellanöstern, men det räcker inte.

Uppdaterat: 2023-12-03 13:24

Men den stora frågan är om han kommer låta det unga design-geniet Merkler göra om fronten på Emily GT så att den ser ut som en EV Electra-bil…

Uppdaterat: 2023-12-03 13:27

JM har en intressant bakgrund. Han föddes i ett palestinskt flyktingläger i Libanon, dvs hans föräldrar var flyktingar från Palestina. Det som framförallt gav honom rikedomar var hans affärsverksamhet i Kanadas telekommunikationsindustri, det lade grunden för hans expansion.

Uppdaterat: 2023-12-03 13:38

NEVS tog ju fram ett antal elbilar, som aldrig såg dagens ljus. Undra om dessa ingår i köpet, då kan man börja förstå JM:s ambition att få ut bilar på marknaden så fort som möjligt om de finns att tillgå i köpet.

Uppdaterat: 2023-12-04 09:37

Finns det nån tillverknings-möjlighet inkl lokaler och utrustning kvar eller är lokalerna numera ett tomt skal ? Sen måste väl alla nya bilmodeller genomgå bl a krocktester och få godkännanden och bara den processen lär ju ta sin tid kan man misstänka.

Uppdaterat: 2023-12-04 10:32

Det är inte utan att jag undrar hur de har tänkt få någon annan att betala utgifterna för att vara där och leka bilfabrik en period. Får de etableringsstöd eller nåt annat trams att leva på?

Uppdaterat: 2023-12-04 10:40
Pi skrev:

Finns det nån tillverknings-möjlighet inkl lokaler och utrustning kvar eller är lokalerna numera ett tomt skal ? Sen måste väl alla nya bilmodeller genomgå bl a krocktester och få godkännanden och bara den processen lär ju ta sin tid kan man misstänka.

Nu har jag inte exakta uppgifter men pressverktygen för de gamla modellerna är skeppade till Kina, det var ju där som NEVS skulle tillverka de tänkta bilarna. Om presshallen är tom kan jag tyvärr inte svara på. Sammansättningslinan har jag för mig är kvar på plats. Lackverkstan vet jag inte. Men det är ju inte fabriken som JM har köpt. Fabriken såldes ju till en svensk industriman, Svante Andersson med Stenhaga Invest.

Uppdaterat: 2023-12-04 12:47

Jo, visst är fabriken såld för några veckor sen men finns det mesta kvar går det säkert att hyra av den nya ägaren. Men om inte - då blir det tungt.

Uppdaterat: 2023-12-04 15:27

ÄR väl kul om fabriken i Stallbacka börjar producera bilar, men jag hade nog hellre sett att något annat bolag köpte upp NEVS Emily GT. Någon SAAB är det inte, men en riktigt bra elbil.
Har sett mulan på bana, där de hårdkörde den, det är en riktigt snabb skapelse, men väldigt bra väghållning. Men ytterst tveksam om få den i produktion.
Hade varit Ängelholmsbyggaren i så fall, eller kanske något etablerat märke som ville ha en produktionsklar bil att börja tillverka, tänk typ Ford eller GM.

Uppdaterat: 2023-12-04 16:06

Verkar vara ett riktigt blufföretag.
https://alltomelbil.se/bluffen-ev-electras-elbilar-ar-egentligen-andras-elbilar/

Uppdaterat: 2023-12-04 22:25

Pressarna finns kvar i pressverkstaden - något omoderna.. Karossverkstaden är utriven - inte en robot eller jigg kvar. Måleriet är "plundrat" på det väsentliga. Linan är utriven.
Det är det närmaste till "utbombad fabrik" man kan komma -även om byggnaderna står kvar.

Uppdaterat: 2023-12-05 10:23

Då är det nog en lång och mycket dyrbar väg att vandra innan det eventuellt kan produceras några bilar där, tyvärr.

Uppdaterat: 2023-12-05 11:27

Enligt Dagens Industri är EV ELEKTRA misstänkt för samröre med ekobrottsling. NEVS VD "duckar" när DI ställer frågan.

Uppdaterat: 2023-12-05 18:26

Peter Esse är skeptisk... https://www.youtube.com/watch?v=0ZSQ6ui9sZg
Det luktar Stryker och Victor Muller...

Uppdaterat: 2023-12-05 19:26

Enligt Victor Jensen EKOT/P4 Väst:
JIHAD: Vi har köpt projektet och bilfabriken. Kommentar: NEVS äger inte fabrikslokalerna och det finns ingen fabrik - bara fabrikslokaler.
NEVS VD: Vi har ett signerat avtal!

Uppdaterat: 2023-12-06 07:02

Att EV Electra haft svårt att sätta sina modeller i produktion gör de inte automatiskt till ett blufföretag. De köpte in sig i Detroit Electric och anklagas för att ha stulit designen av SP.01 som i sin tur var en omdesignad Lotus Elise. Och samma som Tesla gjorde sin roadster på.
Nu har ju Detroit Electric inte lyckats producera en enda bil fast de visade upp SP.01 redan 2013…
Så då bör ju Detroit Electric vara ett bluff-företag.
Och gällande kit-car, den bygger också på designen från Lotus Elise. Jämför man EV Electra Rise roadster med DE SO.01 och kit-car bilen så ser man att det är samma bil, t.o.m gälarna på motorhuven är samma. Och lätta förändringar från originalet Lotus Elise.
Men Rise har sina egna lyktor fram och sin egen front.
Tesla började ju också med Lotus Elise en gång i tiden…
Det står ingenstans på EV Electras hemsida att de utvecklat bilarna själva så vari består bluffen???
Uppenbart har de köpt in existerande produkter och modifierat deras utseende.
Tesla gjorde samma sak med Tesla roadster…
Sen har det tydligen uppstått en konflikt med Detroit Electric, jag vet inte vad de 500 miljoner USD som EV Electra betalat till Detroit Electric gått till så jag kan inte uttala mig om konflikten.
Att produktionen inte har kommit igång än skylls på pandemin, det är ingen orimlig förklaring.
Jag skulle säga att JM har stora visioner och planer, men vi alla vet ju att många elbilsprojekt går i stöpet eller försenas. Byton, Detroit Electric, Lightyear, Sono Motors osv… för att nämna några.
Alla de har haft stora planer, visioner, visat upp prototyper, ställt ut på bilmässor, men inte blev det några bilar i produktion…
T.o.m. dammsugartillverkaren Dyson som har hur mycket pengar som helst och skulle bygga en fabrik i Singapore, avbröt sitt projekt och letade någon som kunde ta över deras bil som de hade utvecklat..
Så det är uppenbart inte så lätt.
Det är egentligen bara Tesla, Fisker, Rivian och Lucid Air som nya företag som lyckats starta upp en produktion av elbilar.
Och så lilla Microlino i Schweiz. Det kan dock ifrågasättas om det verkligen är en produkt som ska kallas för bil. 😎

Visioner och drömmar är det gott om, och uppenbart pengar för att starta projekt. Att nå ända in i mål för en produkt ut till kund, det är där svårigheten finns.

Nu är ju Emily i stort redan färdigutvecklad. Det behövs en fabrik. Lokaler finns, men det fattas utrustning. Att få en bil i produktion tar redan flera månader för de som har en färdig och komplett fabrik. Och Nevs-fabriken är inte komplett idag.

Så planerna är orealistiska.
Men att EV Electra har köpt Emily, ja då var det inte någon av de större/etablerade tillverkarna som var intresserade.
Och varför skulle de köpa in ett projekt när de investerat hundratals miljoner i egna elbilsprojekt?!
Nevs hade nog inte så många köpare att välja på utan sålde till första som var intresserad.

Uppdaterat: 2023-12-06 13:48

"Emily GT är- i stort - färdigutvecklad". Tyvärr är det inte så: 6 mycket bra handbyggda prototyper, med bra prestanda/egenskaper är en bra början - men bara det. Nu återstår det kostsamma och tidsödande - och ibland plågsamma: att förfina och validera komponenter och system.
Längsta ledtiden har pressverktygen i serieutförande - prototyp verktyg finns uppenbarligen, och därefter validering av alla komponenter och system - tillsammans
Som lök på laxen skall en "utbombad" fabrik återställas.

Uppdaterat: 2023-12-07 06:48

Enligt P4 väst, anklagas Jihad för stöld. Se deras hemsida.

Uppdaterat: 2023-12-08 10:17

Jihad köpte in sig i Detroit Electric, nu anklagar VDn för DE att Jihad har ”stulit” deras design, en bil som redan den byggde på designen från Lotus Elise - samma design som Tesla utgick från för sin Roadster.

Uppdaterat: 2023-12-30 07:47

Men senaste nytt är att Jihad har upptäckt att fabriken i Trollhättan är tom. Bara tomma lokaler, ingen fabriksutrustning. Så han letar nu efter en annan fabrik som kan kontraktstillverka. Och det finns ju några sådana i världen.
Frågan är givetvis varför han inte visste från början att fabriken är tom, men det kan ju vara så att han inte fått fullständig information från säljaren Nevs.

Uppdaterat: 2023-12-30 07:51

"Frågan är givetvis varför han inte visste från början att fabriken är tom, men det kan ju vara så att han inte fått fullständig information från säljaren Nevs."

Inte sjutton finns väl någon med pekuniära tillgångar som är så korkad att han inte tar reda på läget före ett köp i den här storleksordningen.

Uppdaterat: 2023-12-30 10:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det här kommer sluta i samma katastrof som vanligt.
Så otroligt inkompetenta ledare Saab-Nevs haft under åren.

Uppdaterat: 2023-12-30 12:36

Pressverkstaden är intakt - men med gamla pressar.
NEVS har inte haft ledare - bara ägare - och knappt det.
Oavsett bilen - att återuppliva en "död" fabrik, kostar mer än att bygga nytt - dessutom långt upp i norra Europa - långt från kunderna.

Hyundai/Kia har presenterat hjulmotorer. Det skall bli intressant att se om dom kan ta fram attraktiva/konkurrenskraftiga bilar med dom. Emily tycks - tyvärr - vara död.

Uppdaterat: 2023-12-30 18:36