Vi Bilägares forum

Hyundai och Kia visar nya hjulmotorer

Hyundai och Kia visar nya hjulmotorer

Elmotorn i framtida bilmodeller från Hyundai och Kia kan flytta in i hjulen. Det ska ge bättre innerutrymmen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-01 11:20

Kommentarer

Det placerar väl Emily GT i en högre division, ett bilmärke som är uträknat och sålt(SAAB). Där tekniker med lite "jävlar anamma" på rekordtid tar fram en fantastisk snygg och väl teknisk produkt. Det är ju egentligen förbaskat bra gjort. Nu kommer de andra stora märkena med produkter med snarlik teknik. Sverige är inte så jäkla dåligt, fast vi tappat både SAAB och Volvo. Jag hissar flaggan i topp.

Uppdaterat: 2023-12-01 19:12

Hjulmotorer? Då finns det ju plats för en rejäl frunk!

Uppdaterat: 2023-12-01 19:14

Ser man på sen förklarande videon så tolkar jag det inte som hjulmotorer, utan att man kan krympa storleken på elmotorn och flytta den närmare navet än på nuvarande modeller. Man har alltså tagit fram en ersättare till drivknuten.

Uppdaterat: 2023-12-01 19:38
Power to the people

Största problemet med hjulmotorer är den ofjädrad vikten som gör dem mest lämpade för lågfartsfordon som truckar och liknande.
Den enda hjulmotor där det problemet är löst utvecklades av Michelin för snart tjugo år sedan.
Men det ska bli intressant att se koreanernas lösning!

Uppdaterat: 2023-12-01 19:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse. Tittar du på filmen i artikeln så ser du hur lösningen är.
Långt ifrån NEVS hjulmotor.
Men du kanske inte ens har läst artikel 😉

Uppdaterat: 2023-12-01 20:40

Jag läste artikeln, men hade inte tittat på filmen.
Men det har jag gjort nu och det är ju som Grosser skriver inte någon hjulmotor, bara ett komplicerat sätt att ersätta en konventionell Rzeppaknut med en komplicerad växel.
Det blir en väldigt dyr konstruktion med enorma problem att lösa.
Hur ska man få tillräcklig smörjning av alla roterande delar, man måste inse att de små kugghjulen får en hög rotationshastighet, de kräver förmodligen trycksmörjning.
Hur ska man få till en fungerande tätning?
I jämförelse med det här tycker jag att hjulmotorerna på Emily är mer produktionsanpassade.
Och de fungerar även om det finns nackdelar.

Uppdaterat: 2023-12-01 21:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men Nisse, är du också från Närke? 🤣😂
Det går aldriiig…..

Uppdaterat: 2023-12-01 22:06
Mr Snoid skrev:

Men Nisse, är du också från Närke? 🤣😂
Det går aldriiig…..

Det skrev jag inte.
Jag redogjorde för några av de simplaste problemen med den här konstruktionen.
Har du tänkt på den rotationshastighet alla de små kugghjulen får vid en hastighet av 100 km/ t?
Fundera på det.
Och fundera på tillverkningskostnader jämfört med en konventionell Rzeppaknut.

Uppdaterat: 2023-12-01 22:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför skall jag fundera på det Nisse.
Det överlåter jag till Hyundais ingenjörer som jag vet är betydligt kunnigare på detta än vad jag är.

Uppdaterat: 2023-12-02 08:40

Ingenjörer idag verkar bara tänka på att uppfinna hjulet igen, hur det kommer funkar i praktiken ute i trafiken är inte intressant.

Uppdaterat: 2023-12-02 11:48

Jag har sagt det många gånger tidigare (och blivit beskriven som bakåtsträvare) men sanningen är den att allt nytt innebär inte att det alltid är en bättre lösning. Man måste kunna granska nyheter kritiskt och inte bara tro att det är bättre bara för att det är nytt. Ibland är det verkligen en förbättring men inte alltid.

Uppdaterat: 2023-12-02 11:54
Pi skrev:

Jag har sagt det många gånger tidigare (och blivit beskriven som bakåtsträvare) men sanningen är den att allt nytt innebär inte att det alltid är en bättre lösning. Man måste kunna granska nyheter kritiskt och inte bara tro att det är bättre bara för att det är nytt. Ibland är det verkligen en förbättring men inte alltid.

En så kallad förbättringsförsämring... :-)

Uppdaterat: 2023-12-02 13:14
Power to the people

Emilys hjulmotorer är ju inte Saab utan inköpta från ett brittisk-kinesiskt företag.

Uppdaterat: 2023-12-02 13:15

Raphael
Vem har påstått att det var Saabs, ingen här väl?

Uppdaterat: 2023-12-02 18:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När man ser filmen inser man att det kommer inte att fungera över en längre tid i norrländska saltade grusvägar och daglig körning på saltad slaskig E4 6 månader per år.
Och som nån nämnde om dom små dreven och rotationshastigheterna.
Ytterst tveksam konstruktion.

En drivknut är numera en stabil konstruktion som håller 20-40t mil.

Uppdaterat: 2023-12-04 18:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html