Vi Bilägares forum

Tesla Cybertruck börjar levereras – här är siffrorna

Tesla Cybertruck börjar levereras – här är siffrorna

Efter en lång försening har Tesla levererat de första exemplaren av Cybertruck. Men storskalig produktion dröjer – och den blir betydligt dyrare än väntat.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-01 08:59

Kommentarer

Kan det här blir Teslas första flopp?

Uppdaterat: 2023-12-01 09:22

Vad väger den? Körkort för lastbil?

Uppdaterat: 2023-12-01 12:04
40-talisten skrev:

Vad väger den? Körkort för lastbil?

Det är väl en lätt lastbil. Den heter till och med Cyberlastbil.

Uppdaterat: 2023-12-01 12:15

Den kommer inte importeras till Europa för den klarar inte regelverket här (det är därför de utvecklar en mindre modell för Europa) så vilket körkort enligt EU-regler är oväsentligt. Den kommer inte hit.

Uppdaterat: 2023-12-01 12:45

Den blir en succe' - vilken biltyp säljer mest i USA?
De kommer sälja alla de kan producera

Uppdaterat: 2023-12-01 21:42
Gillar kurvor och rondeller

MC
Jag är inte lika säker på en succé.

Uppdaterat: 2023-12-01 23:04
Axa skrev:

MC
Jag är inte lika säker på en succé.

Såklart DU inte är.....😉
Jag tror faktiskt med på succé, sett lite klipp och provkörningar nu med.

Uppdaterat: 2023-12-01 23:21

Ja chansar på flopp i detta fall, dem som gillar pick-ups kommer nog inte köpa.

Uppdaterat: 2023-12-02 07:33

Ända från första början, när det började visas bilder på den blev jag avig inställd. Jag gillar helt enkelt inte utseendet, punkt.
Succé eller inte succé, ja vi får se men frågar ni mig så hoppas jag på flopp för vår egen skull. Finns redan tillräckligt många fula bilar.

Uppdaterat: 2023-12-02 09:27

Bästa bilen för de som vill synas och få uppmärksamhet...

Uppdaterat: 2023-12-02 10:04

Har sett ett par krocktester. Den verkar inte så trevlig att krocka med.

Uppdaterat: 2023-12-02 13:40

Någon sa att denna hade vissa likheter med Top Gears elbil "geoff" och visst påminner denna om deras elbil.

Uppdaterat: 2023-12-03 11:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Axa skrev:

Har sett ett par krocktester. Den verkar inte så trevlig att krocka med.

Verkar inte så trevlig att bli påkörd av en också. Sylvassa kanter i karossen

Uppdaterat: 2023-12-03 12:09

Apex
Tydligen har de i USA inte samma krav som i EU vad gäller skydd av gående och cyklande trafikanter.

Uppdaterat: 2023-12-03 12:37

Ett praktexempel på total galenskap. Trump, Musk, Tesla ... Vi måste stå emot allt det här, men värst på längre sikt är Trump och politiken. "Made in America" ... Jo, tjenare.

Uppdaterat: 2023-12-03 14:39
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jag har sett amerikanska journalister som tror syftet med denna produkt inte är att säljas i massupplaga, att Tesla inte räknar med att gå med vinst på den. Syftet är istället att vara en ”image booster” och göra Elon Musks fans glada, även fans som inte har råd att köpa den. Det är en profilprodukt för att visa att och vad Tesla kan. Och som kan öka intresset för Teslas vanliga modeller.
Tesla har sänkt priserna på flera modeller utan att det motsvarats av en ökad försäljning i samma grad.
Så Tesla har problem.

Uppdaterat: 2023-12-03 15:38

Vilket företag gör en produkt och räknar med en förlustaffär ? Polestar ? Nio? Xpeng? Är övertygad om att Tesla räknat med en rejäl marginal på Cybertruck. Ett monster helt enkelt men det är vad amerikanarna vill ha så detta år ändock ett lite snällare monster avseende energieffektivitet.

Uppdaterat: 2023-12-03 18:23

Tesla har nog samma problem som övrig bilindustri dvs marknaden som är trög.

Uppdaterat: 2023-12-03 18:24

JL
Men vill verkligen amerikanare ha en sådan här? De är ju väldigt konservativa ifråga om nyttofordon och övriga som är intresserade av elfordon ratar den av andra skäl. Det är den uppfattningen jag får när man läser folks kommentarer på sociala medier.

Uppdaterat: 2023-12-03 19:59
Axa skrev:

JL
Men vill verkligen amerikanare ha en sådan här? De är ju väldigt konservativa ifråga om nyttofordon och övriga som är intresserade av elfordon ratar den av andra skäl. Det är den uppfattningen jag får när man läser folks kommentarer på sociala medier.

Det kan väl bara dom svara på. Oavsett så skiter dom i vad vi tycker i Sverige, eller var det Schweiz ? 😂

Uppdaterat: 2023-12-03 20:16

Snoid
Ja, just det. Schweizare kanske tycker som oss? 😀
Nåja, trucken är inte aktuell för Europa men tycker ändå det är intressant att lyssna in mottagandet i USA.

Uppdaterat: 2023-12-03 20:42

Möjligt att man ska se Cybertruck som en experimentell plattform där man utvecklar tekniker som kan överföras på de andra Tesla-modellerna.
För 70ish år sedan gick man över från 6 till 12 volt elsystem. För att minska spänningsförluster och kunna minska ledningsareor. Förutom i lastbilar (och i flygvärlden) där 24 volt är sandard har min inte kommit längre. Men i Cybertruck är det 48 volt-system vilket ger många fördelar. Kanske kommer i övriga Tesla efterhand?
Steer-by-wire. Använt i flygvärlden sedan 80-talet (Airbus 320). Utan mekanisk koppling mellan ratt och hjul. Fungerar det i flygvärlden fungerar det också i bilvärlden. T.ex. Cybertruck. Och kanske kommer i övriga Teslor?
Med mera...
Så man kanske ska se Cybertruck med lite andra än estetiska ögon.
För vacker är den inte!

Uppdaterat: 2023-12-04 21:11

Boxer
De första recensionerna av trucken gör att man blir skeptisk till steer-by-wire. Styrningen har uppfattats som knepig och finns ingen känsla av vägkontakt. Sedan är frågan om det är en bättre lösning. Sedan ska man komma ihåg att det är stor skillnad på ett flygplan och en bil. Bara räkna hur många gånger man svänger i vägtrafiken jämfört med i flygtrafiken. Även stor skillnad i hur man bevakar flygplanens funktion genom kontroller och besiktningar.

Uppdaterat: 2023-12-04 21:34

Steer-by-wire kommer i bilar, ökar frihetsgraderna signifikant för produktutvecklarna. Varför låsa sig till 12volt?

Uppdaterat: 2023-12-04 22:21

JL
Frågan är om det är det konsumenterna vill ha?

Uppdaterat: 2023-12-04 22:22

Rätt förpackat vill de ha det. Marketing, marketing & marketing. SUV typexempel.

Uppdaterat: 2023-12-04 22:40

Axa: Rodermanövrering i ett flygplan är minst lika ofta och stora, och större, som styrrörelser i en bil. Och "vägkontakt" kan lösas på olika sätt. I flygvärlden sker det genom force feedback, alltså kalkylerade värden som upplevs naturliga. På samma sätt som i en flygsimulator, eller för den skull, i ett datorbilspelprogram.
Så kan Tesla till slut få lov att sätta "yoke" i sina bilar utan att det verkar fel. På samma sätt som i ett flygplan med yoke där fullt roderutslag är +/- 90°.

Uppdaterat: 2023-12-04 23:03

Lexus RZ kommer snart med Steer by wire som extra val.
De tester jag sett är mycket positiva.
Så det kan du läsa om Axa.

Uppdaterat: 2023-12-05 10:42

Boxer
Jag har lyssnat in de första recensionerna av trucken och vad de tycker om hur det känns med steer-by-wire.
Som sagt, man ska inte glömma bort att planen är säkra pga idogt kontrollerande av funktion. Hur ofta kommer Teslas system att kontrolleras med tanke på deras avsaknad av service?
För mig blir Tesla mer och mer ointressant.

Uppdaterat: 2023-12-05 11:35

Sen är det ju mera "finlir" i en bil och spännvidden mellan effekten av fulla utslag är i regel avsevärt större så det gäller att ratten inte påverkar speciellt mycket i mittläget (som idag alltså) men med fulla utslag 90 grader åt resp sida så det blir rätt stora ändringar i hjulvinkeln med rätt lite utslagsändringar i ratten. Allt går säkert att fixa men det kräver antagligen också en rejäl invänjning hos föraren.

Uppdaterat: 2023-12-05 11:47