Vi Bilägares forum

Klart med sänkt reduktionsplikt och skatt på bensin och diesel

Klart med sänkt reduktionsplikt och skatt på bensin och diesel

Regeringen får igenom sin plan att sänka både nivån i reduktionsplikten och skatten på bensin och diesel. Besluten får hård kritik från oppositionen och flera remissinstanser.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-30 15:38

Kommentarer

Äntligen!!! Ska firas ikväll, och då kör jag ändå själv elbil!

Uppdaterat: 2023-11-30 16:06

Kanske för tidigt att fira. Vi vet ju inte vad det blir för pris vid pumpen... :)

Uppdaterat: 2023-11-30 16:25
Villevalle

Sorgligt nog kommer jag aldrig mer kunna rösta borgerligt!

Uppdaterat: 2023-11-30 16:49
Swenssons skrev:

Sorgligt nog kommer jag aldrig mer kunna rösta borgerligt!

Haha det insåg jag för länge sedan, när Alliansen gick samman med MP och skapade MÖ så var det helt kört - kommer aldrig förlåta dem för det.

Uppdaterat: 2023-11-30 16:51
raks skrev:

Äntligen!!! Ska firas ikväll, och då kör jag ändå själv elbil!

Kanon! Fira på, för du betalar det med din höjda energiskatt på el :)

Uppdaterat: 2023-11-30 17:33
EasyMan skrev:

raks skrev:
Äntligen!!! Ska firas ikväll, och då kör jag ändå själv elbil!

Kanon! Fira på, för du betalar det med din höjda energiskatt på el :)

Jag måste förlita mig på publik laddning, 4kr kostar det fortfarande - iofs redan rena rånet!

Uppdaterat: 2023-11-30 17:35

Är det nu den beryktade sänkningen på 10 kr kommer? 😂

Uppdaterat: 2023-11-30 18:22
Axa skrev:

Är det nu den beryktade sänkningen på 10 kr kommer? 😂

10 kronor kommer väl från ett utspel mars 2022? Då kostade dieseln ca 26SEK. Efter nyår gissar jag den ligger drygt 18 SEK, visst inga 10 kronors sänkning men viss kompromiss får man räkna med om man inte har egen majoritet.

Uppdaterat: 2023-11-30 18:28

Raks
Men den sänkning som skett sedan sedan valet beror väl på lägre råoljepriset.

Uppdaterat: 2023-11-30 19:46
Axa skrev:

Men den sänkning som skett sedan sedan valet beror väl på lägre råoljepriset.

Javisst är det så. Nää, den får de inte räkna med.
14 respektive 41 öre har Ebba o Jimmie mäktat med..
Skattesänkningen för 2023.
:)

Uppdaterat: 2023-11-30 20:06
Villevalle

Reduktionsplikt skall sänkas och egentligen borde den tas bort helt. Den ger inget annat än dyrare dieselbränsle, högre utsläpp och fördyrade transporter.

Hade fler länder följt Sveriges vanvettigheter och nivåer så skulle det inte finnas någon regnskog kvar.

Och det gynnar knappast koncentrationerna av växthusgaser i atmosfären.

Det här vet alla som kan räkna och förstå sig på vetenskap. Dit räknas som bekant inte tokstollarna.

https://www.tn.se/naringsliv/28056/miljoforskare-reduktionsplikten-forsamrar-klimatet/

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-30 21:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Höj bränslepriserna drastiskt, inför en global skatt. Jorden är bokstavligt talat i brand.

Uppdaterat: 2023-11-30 22:19
J.L skrev:

Höj bränslepriserna drastiskt, inför en global skatt. Jorden är bokstavligt talat i brand.

Borde införas skatt på syre.
För det är endast överbefolkningen som är grunden till detta. Betala syreskatt och andas, eller lägg dig ner och dö så lär jorden återhämta sig med tiden då populationen av homo sapiens desarmeras radikalt.
Nått annat lär inte fungera

Uppdaterat: 2023-11-30 22:30
Axa skrev:

Raks
Men den sänkning som skett sedan sedan valet beror väl på lägre råoljepriset.

Och? 10kronor var i kontexten mars 2021, även biodieseln till reduktionsplikten är lägre idag.

Uppdaterat: 2023-11-30 23:12

Mr Snoid, det kommer en "urgallring" av människor och djur per automatik på grund av människans rovdrift och oförmåga att planera framåt längre än några år. Klimatmötena har pågått sedan 90 talet och resultatet har varit ungefär detsamma "mycket snack och ingen verkstad". Ingen är intresserad av att minska utsläppen och bryr sig genuint om det största hotet mot livet på planeten.

Uppdaterat: 2023-12-01 06:09
J.L skrev:

Höj bränslepriserna drastiskt, inför en global skatt. Jorden är bokstavligt talat i brand.

Ja det här är rätt. För att svenska (koldioxid - övriga poster är en annan sak) skatter på bränslet skall fylla någon egentlig funktion så måste skatten läggas ut globalt.

Hur det skall gå till är jag inte rätt person att svara på.

Problemet med hela resonemanget är att världens befolkning inte är beredda att acceptera en halvering av sin levnadsstandard.

Det är nämligen vad som krävs för att alla dessa mål skall kunna gå i uppfyllelse.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-12-01 07:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Alla ni som skriker för höjda bränsleskatter, hur går resonemangen där egentligen? Ser ni till den fattigpensionär som har kvar sin 20 år gamla kärra som knappt håller ihop, skall betala ockerskatt på bensin/diesel? Eller den ensamstående föräldern som bor eller arbetar så att kollektivtrafiken ej finns tillgänglig eller än mindre möjliggör livspusslet. Gissar att många av er själva troligen passerat snurran med småbarn och livspussel och inte heller sitter i facket fattigpensionär.

Att bra skrika att höjd bränsleskatt är något att sträva efter visar på en extremt snäv verklighetsuppfattning. Jag tycker absolut vi skall ha bränsleskatter, men det skall finnas med måtta. Tycker samma avseende skatten på el, den skall vara måttlig. Energi och bränsleskatterna är i Sverige extrema. Om man nu vill åt ett problem, så finns det andra styrmedel. Tex om man vill få till att fler väljer en batteribil, säkerställ att det för det första går att ha en i hela landet, och inrätta rättvisa styrmedel för detta. Bonus Malus är inte ett rättvist system. Norge och Danmark har ett mer rättvist system, de fimpar momsen på bilen. Vips blev elbilen rejält billigare än dito fossilbil. Staten går miste om momsen, men skapar istället incitament för att folk skall köpa elbilar istället (Priset är idag den största faktorn för privatköpare), som sedan kommer ut på andrahandsmarknaden efter några år. Det är ett mer rättvist sätt att få till en omställning, än att låta det totala skattekollektivet betala ut bidrag till företag och privatpersoner som inte behöver bidraget. Här kan man även kravställa att enbart privatpersoner erhåller momsreduktionen. Vips hamnar inte skattekollektivets pengar via bidrag (Bonus Malus) i privata bolag likt Hedin Bil, StAnder, Volvo eller andra leasingbolag, utan gynnar privatpersonen tillika skattebetalaren.

Förmåns och leasingsbilsmarkanden som mer riktar sig till företag är redan rejält dopad med kraftigt reducerade förmånsvärden på elbilar och laddbara bilar kontra fossila dito. Där behöver inget göras (Nedsättningen är 350.000kr eller 50% av bilens värde i reduktion kopplat till förmånsvärdet).

Uppdaterat: 2023-12-01 10:48
A.L skrev:

Problemet med hela resonemanget är att världens befolkning inte är beredda att acceptera en halvering av sin levnadsstandard.
Det är nämligen vad som krävs för att alla dessa mål skall kunna gå i uppfyllelse.
MVH AL

Så sant så sant.

Uppdaterat: 2023-12-01 13:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
A.L skrev:

J.L skrev:
Höj bränslepriserna drastiskt, inför en global skatt. Jorden är bokstavligt talat i brand.

Ja det här är rätt. För att svenska (koldioxid - övriga poster är en annan sak) skatter på bränslet skall fylla någon egentlig funktion så måste skatten läggas ut globalt.
Hur det skall gå till är jag inte rätt person att svara på.
Problemet med hela resonemanget är att världens befolkning inte är beredda att acceptera en halvering av sin levnadsstandard.
Det är nämligen vad som krävs för att alla dessa mål skall kunna gå i uppfyllelse.
MVH AL

Ja du har så rätt antingen får standarden halveras. Eller så får man lösa det verkliga problemet, överpopulation men det blir samma ramaskri då¨från en majoritet av alla länder (främst dom med stor befolkning) Vi man ha samma standard som idag, eller öka den som många vill. Då behövs radikal minskning av dem som tär på planetens resurser (vi människor)

Uppdaterat: 2023-12-01 14:09
lsoderlund skrev:

Alla ni som skriker för höjda bränsleskatter, hur går resonemangen där egentligen? Ser ni till den fattigpensionär som har kvar sin 20 år gamla kärra som knappt håller ihop, skall betala ockerskatt på bensin/diesel? Eller den ensamstående föräldern som bor eller arbetar så att kollektivtrafiken ej finns tillgänglig eller än mindre möjliggör livspusslet. Gissar att många av er själva troligen passerat snurran med småbarn och livspussel och inte heller sitter i facket fattigpensionär.
Att bra skrika att höjd bränsleskatt är något att sträva efter visar på en extremt snäv verklighetsuppfattning. Jag tycker absolut vi skall ha bränsleskatter, men det skall finnas med måtta. Tycker samma avseende skatten på el, den skall vara måttlig. Energi och bränsleskatterna är i Sverige extrema. Om man nu vill åt ett problem, så finns det andra styrmedel. Tex om man vill få till att fler väljer en batteribil, säkerställ att det för det första går att ha en i hela landet, och inrätta rättvisa styrmedel för detta. Bonus Malus är inte ett rättvist system. Norge och Danmark har ett mer rättvist system, de fimpar momsen på bilen. Vips blev elbilen rejält billigare än dito fossilbil. Staten går miste om momsen, men skapar istället incitament för att folk skall köpa elbilar istället (Priset är idag den största faktorn för privatköpare), som sedan kommer ut på andrahandsmarknaden efter några år. Det är ett mer rättvist sätt att få till en omställning, än att låta det totala skattekollektivet betala ut bidrag till företag och privatpersoner som inte behöver bidraget. Här kan man även kravställa att enbart privatpersoner erhåller momsreduktionen. Vips hamnar inte skattekollektivets pengar via bidrag (Bonus Malus) i privata bolag likt Hedin Bil, StAnder, Volvo eller andra leasingbolag, utan gynnar privatpersonen tillika skattebetalaren.
Förmåns och leasingsbilsmarkanden som mer riktar sig till företag är redan rejält dopad med kraftigt reducerade förmånsvärden på elbilar och laddbara bilar kontra fossila dito. Där behöver inget göras (Nedsättningen är 350.000kr eller 50% av bilens värde i reduktion kopplat till förmånsvärdet).

Håller helt med att Norges system med momsfria elbilar för privatpersoner är bästa sättet.

Om det blev lika i Sverige skulle även begagnat priserna sjunka markant och en öppen marknad mellan Norge och Danmark.

Norge har även tullfritt för elbilar och detta skulle göra så det ända som kostar vid import är skyltar och regbesiktning.

Tänk när man kan köpa en billig Nissan Leaf 24Kwh från 25000:- då hade verkligen elbilen blivit en bil för alla

Uppdaterat: 2023-12-01 15:20
Elbilar

Men jag förstår faktiskt inte varför reduktionsplikten ska tas bort och en skattesänkning ska göras på fossila bränslen. Priset har redan sjunkit med 5 kr och 50 öre litern bara via att oljepriset sjunkit och detta med en svag Svensk valuta.

140$ till 80$ fatet är en rejäl sänkning.

När vi ändå ska fasa ut fossila bränslen helst till 2030.

Hade vi behållit reduktionsplikten och ingen skattesänkning hade vi garanterat haft råd med momsfria elbilar och fria från tull till privatpersoner och detta hade garanterat gjort så nyförsäljning ökade till 80-90% elbilar och sänkt priset på begagnade elbilar omgående

Uppdaterat: 2023-12-01 18:16
Elbilar

Ja, trots att jag kör bensindriven så förstår inte heller jag denna sänkning av reduktionsplikten.
Men det har väl bara med vallöftena att göra.

Uppdaterat: 2023-12-01 18:29
Swenssons skrev:

Sorgligt nog kommer jag aldrig mer kunna rösta borgerligt!

Jag har fått ytterligare ett skäl att inte rösta rödgrönt.

Uppdaterat: 2023-12-02 15:29
IngvarS
Pi skrev:

Ja, trots att jag kör bensindriven så förstår inte heller jag denna sänkning av reduktionsplikten.
Men det har väl bara med vallöftena att göra.

Det var sossarna som lade grunden för de höga priserna. Jag är glad att de sänks . Priserna hade varit högre med en sosseregering. Tyvärr är oljebolagen oroliga för att sossarna kommer tillbaka och de måste gardera sig.

Uppdaterat: 2023-12-02 15:33
IngvarS
raks skrev:

Swenssons skrev:
Sorgligt nog kommer jag aldrig mer kunna rösta borgerligt!

Haha det insåg jag för länge sedan, när Alliansen gick samman med MP och skapade MÖ så var det helt kört - kommer aldrig förlåta dem för det.

Om man varken kan rösta på Alliansen eller SVMPLC vad skall man rösta på då?

Uppdaterat: 2023-12-02 15:36
IngvarS
Axa skrev:

Är det nu den beryktade sänkningen på 10 kr kommer? 😂

Det var SD som lovade 10 kr men de fick inte igenom sina krav.

Uppdaterat: 2023-12-02 15:37
IngvarS
IngvarS skrev:

raks skrev:
Swenssons skrev:
Sorgligt nog kommer jag aldrig mer kunna rösta borgerligt!
Haha det insåg jag för länge sedan, när Alliansen gick samman med MP och skapade MÖ så var det helt kört - kommer aldrig förlåta dem för det.

Om man varken kan rösta på Alliansen eller SVMPLC vad skall man rösta på då?

Blankt... bara dårar som vi har att välja på.

Uppdaterat: 2023-12-02 17:43
raks skrev:

IngvarS skrev:
raks skrev:
Swenssons skrev:
Sorgligt nog kommer jag aldrig mer kunna rösta borgerligt!
Haha det insåg jag för länge sedan, när Alliansen gick samman med MP och skapade MÖ så var det helt kört - kommer aldrig förlåta dem för det.
Om man varken kan rösta på Alliansen eller SVMPLC vad skall man rösta på då?

Blankt... bara dårar som vi har att välja på.

Idag måste man rösta mot de värsta. Tyvärr har sossarna makt även i minoritet.

Uppdaterat: 2023-12-02 18:29
IngvarS
Axa skrev:

Raks
Är det svårt att förstå det jag skriver?

Det är svårt att förstå att du kan skriva på det sättet. Förstår du skillnaden?

Uppdaterat: 2023-12-02 18:59
IngvarS

Ingvar
Det är mitt antagande utifrån hur och vad du skriver.

Uppdaterat: 2023-12-02 19:10

Jag kommer aldrig mer rösta på Moderna men heller aldrig på MP. Däremot anser jag numera att Magdalena gör ett allt bättre jobb.

Att hon dessutom har den högsta utbildningen av alla regeringsmedlemmar gör mitt val ännu enklare.

Hon är utbildad på anrika Handelshögskolan!

Hur tänker borgarna hantera det faktum att mängder av gröna jobb nu försvinner från Sverige inom bl.a skogsindustrin där näringslivet tex Sunpine, Seko, Preem, Neste mfl plöjt ned miljard efter miljard för att ersätta fossil olja med biobränsle?

Inte ens i mina vildaste drömmar kunde jag för bara ett par år sedan tänka mig att rösta bort en borgerlig regering men nu är jag beredd att göra just detta!

Uppdaterat: 2023-12-02 20:53

Hur resonerar ni som förespråkar bränslepriser från 2000 talets början ? jordens medeltemperatur ser ut att tangera 1,5 grader 2023, vi passerar3 grader snarare runt 2100 med fortsatt förbränning av fossila bränslen. Att dra på offerkoftan för än den ena och andra gruppen är ju märkligt eftersom de grupperna kommer få det väldigt mycket svårare i en framtid.

Uppdaterat: 2023-12-02 21:42

Från svt.se "Olje-VD:n Sultan al-Jaber har setts av kritiker som fel man för att lyfta frågan om en utfasning av olja, gas och kol. Men i ett första utkast visar ordförandeskapet att fossila bränslen är på bordet.
I en punktlista för energisektorn finns en rad omstridda förslag:
– ut- eller nedfasning av fossila bränslen.
– ut- eller nedfasning av kol och stopp för ny kolkraft.
– Utfasning av fossila subventioner
– Koldioxidlagring"
Läget är mycket allvarligt nu

Uppdaterat: 2023-12-02 21:43
raks skrev:

Axa skrev:
Är det nu den beryktade sänkningen på 10 kr kommer? 😂

10 kronor kommer väl från ett utspel mars 2022? Då kostade dieseln ca 26SEK. Efter nyår gissar jag den ligger drygt 18 SEK, visst inga 10 kronors sänkning men viss kompromiss får man räkna med om man inte har egen majoritet.

Ebba lovade att sänka 9 kronor då omedelbart i mars 2022! Inga problem alls!
https://www.facebook.com/Kristdemokraterna/videos/s%C3%A4nk-diesel-9-kr-och-bensin-5-kr/724497995205075/ (klicka på krysset startar filmen)
Tillsammans med Jimmies 10 kronors-sänkare borde det ju vara en barnlek. 40 öre på dieseln orkade de med 2023. Tillsammans har de båda majoriteten i Tidögänget ju. :)

Uppdaterat: 2023-12-02 21:46
Villevalle

Greta har försökt att få betongarslena till världsledare att agera men sömningheten och oviljan är total. Turbo och Falukorvsvifterskan är på plats och tyvärr är "skafferiet" med lösningar tomt att visa upp och Sverige pekar på andra vad de ska göra. Trovärdigt, knappast.

Uppdaterat: 2023-12-02 21:50
Swenssons skrev:

Jag kommer aldrig mer rösta på Moderna men heller aldrig på MP. Däremot anser jag numera att Magdalena gör ett allt bättre jobb.
Att hon dessutom har den högsta utbildningen av alla regeringsmedlemmar gör mitt val ännu enklare.
Hon är utbildad på anrika Handelshögskolan!
Hur tänker borgarna hantera det faktum att mängder av gröna jobb nu försvinner från Sverige inom bl.a skogsindustrin där näringslivet tex Sunpine, Seko, Preem, Neste mfl plöjt ned miljard efter miljard för att ersätta fossil olja med biobränsle?
Inte ens i mina vildaste drömmar kunde jag för bara ett par år sedan tänka mig att rösta bort en borgerlig regering men nu är jag beredd att göra just detta!

Om Preem satsar miljarder på grund av sossarnas löften bör de skylla sig själva. Hoppas det inte drabbar oss.

Uppdaterat: 2023-12-02 21:59
IngvarS

Med lägre bränslepriser på bekostnad av lägre biodrivmedelsandel kommer inte ena eller andra delen / gruppen av jordens befolkning att drabbas utan precis a l l t och a l l a kommer att drabbas.

Aldrig mer en röst på Tidöpartierna / mitt favoritparti Moderaterna som numera direkt motverkar näringslivet och hotar de gröna jobben i Sverige.

Stackars alla investerare som framtungt satsat miljarder på omställningen mot en grönare näringslivspolitik.

Hur många av dem vågar satsa sin kommande röst, 2026, på en borgerlig regering?

Uppdaterat: 2023-12-02 22:05

Som prisläget är just borde priset på diesel sjunka ca 3 kr. Bensin berörs nästan inte alls.
Frågan är om det verkligen är en god ide med tanke på allt 🤔

Uppdaterat: 2023-12-03 10:10
Zyn skrev:

Som prisläget är just borde priset på diesel sjunka ca 3 kr. Bensin berörs nästan inte alls.
Frågan är om det verkligen är en god ide med tanke på allt 🤔

I det stora hela så är det en bra idé. Skall Sverige, som i ranking efter ranking hamnar längre och längre ned på listan, tex 5% negativt BNP 2024, som enda land i Europa, och som EU själva pekar ut som ett skräckexempel för övriga eu-länder bör man ställa sig frågan om vi, som nation, har råd med höjda skatter överhuvudtaget. När ryggraden i samhället, de som faktiskt arbetar, får betala mer och mer men får höra att det inte räcker, trots VÄRLDENS HÖGSTA marginalskatter.

Pomperipossa i Monismanien blir alltmer aktuell igen. Allt fler frågar sig, likt Leif Östling, Vad F*n får man för pengarna.

Uppdaterat: 2023-12-04 08:48

Lsoderlund
Det har ju varit skattesänkningar i fler omgångar så det stämmer ju inte riktigt det du skriver.

Uppdaterat: 2023-12-04 12:07

Exakt AXA
Genom några års borgerligt styre har turligt nog marginalskatten sänkts så vi inte är världsmästare på det längre
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/skatt/Skatt-pa-arbete/Marginalskatt/

Uppdaterat: 2023-12-04 12:18
lsoderlund skrev:

, trots VÄRLDENS HÖGSTA marginalskatter.
Pomperipossa i Monismanien blir alltmer aktuell igen. Allt fler frågar sig, likt Leif Östling, Vad F*n får man för pengarna.

Nja .. Låt oss först vara eniga om att vi är oeniga.
Vi får väldigt mycket för pengarna vilket egentligen inte är spåret ..
Nåväl .. Omställningen kommer oavsett om du vill det/har råd eller ej och det är nog inte några småkronor på dieselpriset som avgör om du får bröd på bordet herrn ..
Jag står med en fot i varje balja ..en i den fossila och en den syntetiska .... Även du begriper nog vilken balja som sinar först 🤔. Flera företag och deras investerare har i varje fall fattat galoppen .. eftersom det byggs bränslefabriker här och var .. fabriker som dels skapar inhemska jobb och dels är koldioxidneutrala win-win för både oss och våra avkomma
Det måsta faktiskt få kosta nån krona för stunden ... Vinsten kommer sen 🙂

Uppdaterat: 2023-12-04 18:21

Zyn
Inte heller det stämmer.

Uppdaterat: 2023-12-04 18:16

Det har varit bättre att satsa de pengarna på sänkta skatter på el eller eller sänkt moms på elbilar t.ex. Vi vill ju använda mindre fossila bränslen.

Uppdaterat: 2023-12-06 11:06
Denisovic skrev:

Det har varit bättre att satsa de pengarna på sänkta skatter på el eller eller sänkt moms på elbilar t.ex. Vi vill ju använda mindre fossila bränslen.

Grundfelet är att kärnkraften lades ned utan att FÖRST bygga ersättning.
Nu sitter vi i skiten med effektbrist pga vindsnurror som inte levererar då det behövs.
Först efter vi ha stabil elproduktion kan man ta nästa steg på BRED front.
Att ha skyhöga fossilpriser (med reduktionplikt o skatter) samtidigt som elpriset är skithögt och åker upp/ned, MISSGYNNAR hela Sveriges konkurrenskraft.
Så sänkning av priserna för fossilbränsle var nödvändig.

Ni som vill ha bort fossilmotorn…pusha först för kärnkraft så logiken får ihop.
Jag vill ha bort fossil HELT, men inser att då är kärnkraft steg 1

Uppdaterat: 2023-12-06 08:53
Gillar kurvor och rondeller

Jag är inte mot kärnkraften per ce men funderar på om det är etiskt försvarbart att min förbrukade kWh idag ska tillåtas / riskera påverka framtida generationer i minst 50 000 år?

Kärnkraftens vara eller inte vara är iaf för mig en svår fråga att besvara.

Uppdaterat: 2023-12-06 09:40

Den allra mest driftsäkra el-källan är väl den ifrån vattenkraften men som vanligt så anses väl inte heller den miljövänlig nog. Men jag personligen (uppväxt i mycket kraftverksintensivt område) föredrar helt klart vattenkraft framför kärnkraft.

Uppdaterat: 2023-12-06 10:17
Pi skrev:

Den allra mest driftsäkra el-källan är väl den ifrån vattenkraften men som vanligt så anses väl inte heller den miljövänlig nog. Men jag personligen (uppväxt i mycket kraftverksintensivt område) föredrar helt klart vattenkraft framför kärnkraft.

Fast vattenkraft ensamt räcker inte.
Vi behöver vara realistiska

Uppdaterat: 2023-12-06 10:29
Gillar kurvor och rondeller
Swenssons skrev:

Jag är inte mot kärnkraften per ce men funderar på om det är etiskt försvarbart att min förbrukade kWh idag ska tillåtas / riskera påverka framtida generationer i minst 50 000 år?
Kärnkraftens vara eller inte vara är iaf för mig en svår fråga att besvara.

Alternativet till kärnkraft är att skita mer planeten genom att bränna upp olja/gas/trä med avsevärd konsekvenser.
Kärnkraft är rent och riskerna är extremt överdrivna!

Valet kärnkraft är inte bara enkelt utan logiskt självklart.

Uppdaterat: 2023-12-06 10:35
Gillar kurvor och rondeller

MC - vi kan (och det görs säkert också) effektivisera befintliga vattenkraftverk (och det finns MÅNGA). Sen finns säkert även möjlighet att anlägga nya men det stoppas säkert av miljöprövningar kan jag tro... Visst - men allt har sitt pris och några nya vattenkraftverk kanske trots allt i långa loppet inte är det sämsta valet - vad vet jag... Personligen skulle jag i alla fall hellre bo i närheten av ett vattenkraftverk än ett kärnkraftverk - om man fick välja. Ja - jag har redan bott nära vattenkraftverk och det var helt odramatiskt..:)

Uppdaterat: 2023-12-06 10:51