Vi Bilägares forum

Volkswagen skär ned: ”Märket inte längre lönsamt”

Volkswagen skär ned: ”Märket inte längre lönsamt”

Säger upp personal för att minska kostnaderna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-28 15:49

Kommentarer

Kan det vara så att alla ”klassiska” bilfabrikanter peakat och befinner sig i utförsbacken? Alla verkar ju ha gigantiskt stora problem. Vem dukar under först?

Uppdaterat: 2023-11-28 19:23
Togga

De skulle ha byggt bilar som folk vill ha.

Uppdaterat: 2023-11-28 19:39
L. Mäkinen skrev:

De skulle ha byggt bilar som folk vill ha.

Det gör de. Den tredje mest sålda bilen i EU i år är:
3. Volkswagen T-Roc, 145,131 sales, +19% year on year
och den åttonde mest sålda är:
8. Volkswagen Golf, 118,351 sales, +2% year on year

Men problemet är ju att konkurrenterna kan bättre. Tillväxten för 4 av de 10 mest sålda bilarna har högre tillväxt än T-Roc och bara Peugeot 208 är sämre än Golf. Troligen på grund av kannibalisering med Opel Corsa på platsen under. Om man räknar Peugeot 208/Opel Corsa som samma bil så är det den bäst säljande bilen i Europa med bred marginal.

Uppdaterat: 2023-11-28 20:05

Tror att de är lite felsatsning idag att försöka sälja dyra suvar med priser på 500.000-1.000.000 när ekonomin är åtstramad överallt och räntorna är höga. De kunde skära guld under några år men det är nog slut med det nu.
Satsa på billigare familjebilar så kanske de får fart på försäljningen igen.

Uppdaterat: 2023-11-29 07:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag tror inte det är Volkswagen som kommer stupa först - även om de har höga skulder. De har ju som nämnts fortfarande en volym att slå ut krediterna på. Dessutom har de ett relativt sett konkurrenskraftigt produktutbud som kan möta utbudet från kina.

De som däremot är mer illa ute är märken som Opel, Fiat, Citroën/Peugeot och måhända Mazda.

Dessa har ju inget att svara med annat än halvmesyrer till bilar och det kommer kunderna upptäcka.

Vi går mot en stor förändring av bilmarknaden, och det är Kina som är orsaken till det.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-29 07:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Hacken
De har ju en hel del mindre crossovers och småbilar som säljer. Tex ID3 säljer ju riktigt bra på elbilssidan. T-Roc, Golf och Polo säljer fortfarande bra i Europa.

Uppdaterat: 2023-11-29 08:40

Axa, lönsamheten är troligen låg på dom små modellerna. Alla har velat sälja stora lyxiga SUVar som ger god marginal.
Men självklart finns det inte köpare till alla dessa stora lyxiga SUVar.

Uppdaterat: 2023-11-29 09:17

Det kanske är ett svenskt VW-problem - alltså att Svenska VW tydligen inte idag vill satsa på de billigare bilarna i sortimentet typ Polo (som inte alls säljs) och Golf som genomgått en rätt saftig prishöjning. Man kanske fokuserat väl hårt på sina dyra eldrivna modeller ?

Uppdaterat: 2023-11-29 09:21

Problemet är väl att bilarna är lite för dyra mot vad man får. Som exempel kostade en V90 i ingångspris 2017 under 300k, 2021 kostar samma bil 433kkr. Inflation, råvarupriser och allt annat tillsammans rättfärdigar inte en prisökning på närmare 150kkr på fyra år.

Elbilarna har inte blivit billigare, det är fossilbilarna som blivit dyra.

Uppdaterat: 2023-11-29 09:27
lsoderlund skrev:

Elbilarna har inte blivit billigare, det är fossilbilarna som blivit dyra.

Stämmer väl till stor del även om det finns lite större utbud av lite billigare elbilar idag än för nåt år sen. Men gissningsvis vill inte tillverkarna att vi skall köpa deras ICE-bilar när dom väl lanserat snarlika el-modeller och då är ju prishöjningar på ICE-bilarna en väg att gå för att få det att se ut som elbilarna relativt sett blivit billigare. Konspiratoriskt måhända men det förekommer nog en hel del fulspel trots allt...

Uppdaterat: 2023-11-29 09:35
Axa skrev:

Hacken
De har ju en hel del mindre crossovers och småbilar som säljer. Tex ID3 säljer ju riktigt bra på elbilssidan. T-Roc, Golf och Polo säljer fortfarande bra i Europa.

Visst men detta är bara några få modeller i deras stora modellflora.

Uppdaterat: 2023-11-29 09:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
A.L skrev:

De som däremot är mer illa ute är märken som Opel, Fiat, Citroën/Peugeot och måhända Mazda.

Opel, Fiat, Citroën och Peugeot ingår redan i samma koncern, Stellantis, eller som jag brukar tänka på dem, Förlorarnas klubb. Om VW går tillräckligt dåligt så kommer de inte att gå under, de kommer att gå med i Förlorarnas klubb, precis som Fiat och Chrysler gjorde först och PSA med förloraren Opel gjorde sen.

Uppdaterat: 2023-11-29 10:34

Jo det är ett bra namn. Men jag tror inte att den amerikanska delen går under lika snabbt som de övriga.

Men som vanligt kommer det lanseras räddningspaket som finansieras av franska, italienska och tyska staten.

Därefter blir det nya uppköp - troligtvis av en aktör som ligger borta i öst.

Det kommer bli en utslagning av bilmärken på marknaden eftersom det inte finns plats med så många aktörer.

Vad tror ni övriga.?

Hur ser bilmarknaden ut år 2040?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-29 11:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Jag är övertygad om att VW fortsatt lever 2040. Kanske på nåder beroende modellutbud och kostnadseffektivisering.
Det är svårt att sia utifrån en specifik modell men ID7 verkar lovande och framför allt visar att de lyssnar på kritik…till viss del. Men koncernen är förhållandevis konservativ vilket kan bli deras fall.

Uppdaterat: 2023-11-29 17:02

Axa; ja Volkswagen finns sannolikt kvar. De är ju inte bara dominerade idag utan har också starka och inflytelserika ägare i ryggen. Dessutom har de hög ingenjörsmässig kompetens och relativt konkurrenskraftiga produkter. Så de klarar sig troligtvis även om de nog positionerar sig annorlunda.

Däremot tror jag att märken som Fiat, Alfa, Opel, Peugeot, Citroën och kanske till och med Renault kommer ligga pyrt till. De ligger för långt bakom produktmässigt och säljer på volym och klena marginaler.

Vilka som först går under är däremot lika mycket en politisk fråga.

Vi vet ju av erfarenhet att vissa länders politiker mer än gärna gärna tar av medborgarnas pengar för att bibehålla bilfabrikerna i landet.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-29 17:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Så kan det vara. Jag har för dålig koll på Stellantis möjligheter till att överleva men de verkar ändå lyckas leverera modeller som säljer bra. Jag skulle kunna föreställa mig att de minskar ner sin märkesportfölj för att överleva. Till exempel sälja av Opel till kineserna?

Uppdaterat: 2023-11-29 17:50

@Axa Systerbilarna Peugeot 208 / Opel Corsa är Europas mest sålda modell om man räknar dem som samma (de ligger på plats 5 & 6 i år). Stellantis verkar ju satsa på att sakta ta bort de modeller som inte är lönsamma så att vissa märken får allt färre modeller. Chrysler har väl bara två. Lancia en eller inga. Alfa Romeo också allt färre, medan Jeep breddas allt mer. Tvivlar på att något säljs till Kina där. Däremot kommer de fusionera med nästa europeiska eller amerikanska tillverkare i kris. Kanske GM?

Uppdaterat: 2023-11-29 19:48

Ligger mycket i ALs resonemang, det kommer bli ett stålbad i bilbranschen globalt.

Uppdaterat: 2023-11-29 19:55

"Däremot tror jag att märken som Fiat, Alfa, Opel, Peugeot, Citroën och kanske till och med Renault kommer ligga pyrt till. De ligger för långt bakom produktmässigt och säljer på volym och klena marginaler."

NIX... Stämmer inte alls, Stellantis strategi ligger i att hålla vinstmarginalen uppe och istället sälja färre bilar och krympa verksamhet till den nivå som motsvarar försäljningen.
Inga stora volymer i jämförelse med de som verkligen säljer på "volymer".
Eftersom alla bilar är samma bil kostar det nästan ingenting att ta fram dem eller tillverka dem.
Och man har planer på att flytta mer av tillverkningen till fabrikerna i Algeriet om det blir nödvändigt att sänka priserna för att ändå hålla hög vinstmarginal.

Dessutom har man en helt ny typ av integrerad batteriteknik på gång till 2026 där all "kringutrustning" teknik som nu sitter i bilen, utöver elmotorn, istället är integrerad i batteriet, det gör tillverkningen enklare, sänker vikten, minskar kostanden för bilen som helhet och ger mer rutrymmen.

Uppdaterat: 2023-11-30 11:59

Vilka källor har du på detta?
Är tveksam till dessa uppgifter då alla vill sälja mer och elektronik i ett batteri lever ett hårt liv.

Uppdaterat: 2023-11-30 16:45
Gillar kurvor och rondeller

Vilka källor har du på detta?
Är tveksam till dessa uppgifter då alla vill sälja mer och elektronik i ett batteri lever ett hårt liv.

Uppdaterat: 2023-11-30 16:45
Gillar kurvor och rondeller

Styrelektroniken lär inte vara integrerad i själva battericellerna men visst kan dom göra ett paket av battericeller och styrelektronik. Om det blir en billigare lösning än nuvarande lösningar är dock en annan sak. Knappast billigare för den bilägare som tvingas betala en reparation av denna stora enhet i vart fall.

Uppdaterat: 2023-11-30 18:48

N-kilas: det du inte förstår är att med fler aktörer så skapas en prispress nedåt där producenterna till slut säljer produkterna till produktionspris plus ränta. Övervinsterna försvinner.

I takt med att kineserna pumpar in nya modeller som i mångt och mycket är lika bra - eller också bättre - så kommer det inte finnas utrymme för existerande aktörer. De kommer slås ut från marknaden och det gäller särskilt dem som försöker öka sin marginal på bekostnad av volym. Där finns det nämligen inget ekonomiskt utrymme för innovationer - som de kinesiska alternativen (och Tesla) kryllar av.

Att Stellantis går ut och pratar om nya kommande produkter bekräftar ju bara resonemanget. Man märker uppenbarligen redan av problemen. Detta är man förvisso inte ensamma om. Både Toyota och Volkswagen håller på med samma sak.

Jag ger Opel tjugo år till, sedan är det tack och adjö.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-30 21:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

På VAGs testanläggning i Lappland märks ingen nerdragning.
De frågade när vi kom hit hur länge vi skulle jobba, hela veckan svarade jag.
"Vi har inga rum på fredag, då är det fullt"
Det betyder att 440 tyska ingenjörer är här och testar bilar.
Fast det kanske är annat man drar ner på ??

Uppdaterat: 2023-11-30 21:12

Det vi konsumenter och makthavare ännu inte fattar är att framtiden ligger i våra händer. Europeisk tillverkning och arbetstillfällen beror på dins och mina val i köpögonblicket.

Väljer vi asiatiska eller kinesiska bilar framför svenska och europeiska bilar försvinner våra arbetsuppgifter.

Svårare än så är det inte!

Nä, vår och europeiska jobb styrs via vår konsumtion så det är enbart en pedagogisk fråga.

Makthavare / politiker/ företagare:

Lär oss européer varför vi ska köpa våra egna varor så löser sig resten helt automatiskt!

Uppdaterat: 2023-11-30 23:12

Det är ett mycket underligt resonemang att svagheten är att sälja stora volymer med liten vinst och att sälja små volymer med stor vinst, båda är lika illa och att göra stora vinster och ha mycket pengar innebär att det inte finns "ekonomiskt utrymme för innovationer".

Och att komma med ny innovativ teknik innebär en bekräftelse på att man inte har möjlighet att komma med ny innovativ teknik.
Helt... obegripligt resonemang.

Vidare kan jag inte finna att kinesiska bilar är "fyllda med innovativ teknik".
Det enda är att man varit några år före med LFP batterier, som nu övriga kommer med, Citroen Opel Fiat börjar sälja sin version efter nyår och sju andra modeller följer.

Allt annat de kinesiska bilarna erbjuder bygger uteslutande på lågt pris som gör det möjligt att packa dem med tidigare dyr och omfattande utrustning, vars FUNKTION... i praktisk användning vi vet lite om...
Samma trick japanska bilar körde med redan på 1980-talet.

Det är inte "innovativt" bara för att det är mycket utrustning.
För att det ska vara "innovativt" måst det vara en ny teknik som inte tidigare funnits, inte bara att man lastar in massor av gammal teknik, DET är inte innovativt.
Bare ett försäljningstrick, massor av prylar för lite pengar, knappast en ny aldrig tidigare sedd säljmetod.

Teknikens värld provkörde nyligen Ora 300 Pro som har så stora funktionella brister i hur den är utformad bakom ratten att den är helt oanvändbar.
Total idioti.
Massor av teknik och utrustning men med en helt vansinnig funktion.

Det är en sak att packa in en utrustning på papperet och en helt annan att få den att fungera perfekt i verkligheten.

Listan på kinesiska "innovationer" som listas här bedömmer jag endast som krimskrams, "prylar för pengarna" ingen verklig innovation utöver LFP batteriet finns med på listan.

https://energy5.com/what-features-make-chinese-electric-cars-stand-out

Uppdaterat: 2023-12-01 00:14
N-iklas skrev:

"Däremot tror jag att märken som Fiat, Alfa, Opel, Peugeot, Citroën och kanske till och med Renault kommer ligga pyrt till. De ligger för långt bakom produktmässigt och säljer på volym och klena marginaler."
NIX... Stämmer inte alls, Stellantis strategi ligger i att hålla vinstmarginalen uppe och istället sälja färre bilar och krympa verksamhet till den nivå som motsvarar försäljningen.
Inga stora volymer i jämförelse med de som verkligen säljer på "volymer".
Eftersom alla bilar är samma bil kostar det nästan ingenting att ta fram dem eller tillverka dem.
Och man har planer på att flytta mer av tillverkningen till fabrikerna i Algeriet om det blir nödvändigt att sänka priserna för att ändå hålla hög vinstmarginal.
Dessutom har man en helt ny typ av integrerad batteriteknik på gång till 2026 där all "kringutrustning" teknik som nu sitter i bilen, utöver elmotorn, istället är integrerad i batteriet, det gör tillverkningen enklare, sänker vikten, minskar kostanden för bilen som helhet och ger mer rutrymmen.

Nu vet jag inte var du fått all desinformation från Niklas. Opel är ju direkt inte bilvärldens lysande stjärna och har dessutom en medioker ekonomi att utveckla egen ny teknologi.

Uppdaterat: 2023-12-01 06:16

JL
Han har dock rätt i att det är många modeller från Kina som har en massa teknik som fungerar mindre bra i verkligheten.

Uppdaterat: 2023-12-01 09:25

Sen är ju s k LFP-batterier långt ifrån nån nyhet - har ju funnits under många år i andra applikationer. Bland de första som använde den batteritypen som då ofta kallades 123-batterier (baserat på tillverkarens namn) var DeWalt i sina proffsmaskiner.

Uppdaterat: 2023-12-01 11:03