Vi Bilägares forum

Så funkar fejkade växellådan i Hyundai Ioniq 5 N

Så funkar fejkade växellådan i Hyundai Ioniq 5 N

Hyundais elbil Ioniq 5 kommer i prestandaversion med en ny funktion som simulerar en åttastegad dubbelkopplingslåda.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-22 10:40

Kommentarer

Världen vill bedragas...

Uppdaterat: 2023-11-22 11:07

Slöseri med pengar! Kommer vara ytterst få som vill ha något sådant och de som ändå vill det kommer nog ganska snart tröttna på det och stänga av funktionen. Det är i alla fall något som är bra med det hela, att det går att stänga av :)

Uppdaterat: 2023-11-22 11:18
- Peugeot e-208 GT 2022

Haha, löjligt.

Uppdaterat: 2023-11-22 11:57

Glöm inte att detta är en bil utvecklad av N-avdelningen för bankörning.
Då kanske det kan vara av intresse, men för vardagsbilister fullständigt onödigt.
Men lite kul att Hyundai satsar på detta, dom rekryterade väl bland annat chefen från BMW:s M avdelning.
Så Axa, löjligt på en vardagsbil men kanske olöjligt för det bilen är utvecklad till.

Uppdaterat: 2023-11-22 13:07

Snoid
Jo, även för körning på bana blir det löjligt. ”Växlingarna” är simulerade(!). Det fyller ingen som helst funktion och finns ju ingen som helst mening med det.

Uppdaterat: 2023-11-22 16:10

Har svårt att tänka mig att en Ioniq 5 är lämpad för bankörning - även med ett N efter typbeteckningen. Det är nog mest för att höja ägarnas självförtroende i trafiken...:)

Uppdaterat: 2023-11-22 16:21
Axa skrev:

Snoid
Jo, även för körning på bana blir det löjligt. ”Växlingarna” är simulerade(!). Det fyller ingen som helst funktion och finns ju ingen som helst mening med det.

Du har tydligen inte läst om testkörningarna som gjorts på bana av sådana som kan hantera en bil på bana.
Jag skulle nog aldrig ha nytta av bilens prestanda och finesser. Men onekligen finns det sådana som tycker det är bra.
Men du kanske är en banförare av rang Axa?
Växlingarna är förändringar i vridmoment, på samma vis som en snabb sekventiell växellåda

Uppdaterat: 2023-11-22 16:22

Men som jag förstår det är detta simulerad växling och inget som påverkar vridmoment.
Om så är fallet så får man ju lika mycket vridmoment utan den fejkade växlingen och som elbil så har den säkert stark regen, så att "växla ner inför en kurva" bör inte heller göra någon skillnad mot att köra bilen oväxlad så att säga.

Uppdaterat: 2023-11-22 16:37
- Peugeot e-208 GT 2022

Nej då förstår du fel Bejje
Den simulerar en sekventiell växellåda. Har du fel ”växel” i i förhållande till farten så blir får du mindre vridmoment. Har du låg ”växel” i så begränsas farten och fejkljudet låter som övervarvningsskyddet går in och även bilen ”skuttar” på samma vis.
Så det är ingen låtsasgrej.
Det är en N-bil och den beter sig som en sådan, fast den är eldriven och har fejkljud både ute och inne.
Är väl som att köra en avancerad raceingsimulator.
Så kolla gärna testkörningarna av den på bana.

https://youtu.be/1N81QvAJRkI?si=MO04kkvA2241c9sb

Uppdaterat: 2023-11-22 17:15
Pi skrev:

Har svårt att tänka mig att en Ioniq 5 är lämpad för bankörning - även med ett N efter typbeteckningen. Det är nog mest för att höja ägarnas självförtroende i trafiken...:)

Då får du nog tänka om och läsa på lite vad Ioniq 5 N är för någon bil. Kan säga som så att det inte är en vanlig Ioniq 5 med lite plastsjok och större fälgar.
Googla får du göra själv.

Uppdaterat: 2023-11-22 17:00
Mr Snoid skrev:

Nej då förstår du fel Bejje
Den simulerar en sekventiell växellåda. Har du fel ”växel” i i förhållande till farten så blir får du mindre vridmoment. Har du låg ”växel” i så begränsas farten och fejkljudet låter som övervarvningsskyddet går in och även bilen ”skuttar” på samma vis.
Så det är ingen låtsasgrej.
Det är en N-bil och den beter sig som en sådan, fast den är eldriven och har fejkljud både ute och inne.
Är väl som att köra en avancerad raceingsimulator.
Så kolla gärna testkörningarna av den på bana.

Men det är skillnad på riktiga växlar och fakeade. Är det riktiga kugg så kan det ju olika vridmoment, men med en riktig växel så finns det inte så mycket mer en fakead växling kan göra än att just låtsas som att du har för högt varvtal på första växeln osv samt låtsas som att du knappt kan accelerera på hög växel. Men vi flesta vet nog att det inte funkar så med en elmotor utan man får fullt vridmoment direkt.

Med andra ord får man säkert exakt samma prestanda med fakeväxel som med funktionen avstängd förutsatt att man växlar helt korrekt.

Nästan alla elbilar, inklusive Tesla har bara en växel framåt. Porsche Taycan har två så vitt jag vet, men det är riktiga växlar, även om bytet sker automatisk utan att användaren gör något.

Uppdaterat: 2023-11-22 17:21
- Peugeot e-208 GT 2022

Snoid
Det står i artikeln att den simulerar växlingarna. Är det så korkat att den stryper vridmomentet för att efterlikna en växellåda är det än mer korkat än vad jag trodde.

Uppdaterat: 2023-11-22 17:28
Axa skrev:

Snoid
Det står i artikeln att den simulerar växlingarna. Är det så korkat att den stryper vridmomentet för att efterlikna en växellåda är det än mer korkat än vad jag trodde.

Kolla yotubereportaget, tre inlägg tidigare, jag länkade så slipper du framstå som korkad 😉

Uppdaterat: 2023-11-22 17:35
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
Nej då förstår du fel Bejje
Den simulerar en sekventiell växellåda. Har du fel ”växel” i i förhållande till farten så blir får du mindre vridmoment. Har du låg ”växel” i så begränsas farten och fejkljudet låter som övervarvningsskyddet går in och även bilen ”skuttar” på samma vis.
Så det är ingen låtsasgrej.
Det är en N-bil och den beter sig som en sådan, fast den är eldriven och har fejkljud både ute och inne.
Är väl som att köra en avancerad raceingsimulator.
Så kolla gärna testkörningarna av den på bana.

Men det är skillnad på riktiga växlar och fakeade. Är det riktiga kugg så kan det ju olika vridmoment, men med en riktig växel så finns det inte så mycket mer en fakead växling kan göra än att just låtsas som att du har för högt varvtal på första växeln osv samt låtsas som att du knappt kan accelerera på hög växel. Men vi flesta vet nog att det inte funkar så med en elmotor utan man får fullt vridmoment direkt.
Med andra ord får man säkert exakt samma prestanda med fakeväxel som med funktionen avstängd förutsatt att man växlar helt korrekt.
Nästan alla elbilar, inklusive Tesla har bara en växel framåt. Porsche Taycan har två så vitt jag vet, men det är riktiga växlar, även om bytet sker automatisk utan att användaren gör något.

Svara dig samma, kolla Youtube länken i tidigare inlägg. Handlar endast om att ha kul, inte om att köra fortast möjligt.
Själv skulle jag nog aldrig köpa en sådan bil, lär nog kosta en million, då jag aldrig kört på bana och gillar att elbilen är som en elbil och Ioniq 5 lite ”sävliga” gång.

Uppdaterat: 2023-11-22 17:39

Snoid
Fortfarande löjligt. Är man rejsnörd så skaffar man nog hellre en fossilbil att åka på bana med än detta fjanteri.

Uppdaterat: 2023-11-22 21:55
Axa skrev:

Snoid
Fortfarande löjligt. Är man rejsnörd så skaffar man nog hellre en fossilbil att åka på bana med än detta fjanteri.

Det skriver du bara för att retas och att inte Skoda har nått motsvarande.
Om du inte missat det så körs till och med Formel-E och Rallycross med elbilar.
Men det har kanske gått dig helt förbi.
Jag tycker nog det verkar vara en riktigt kul bil i typiskt N anda. För du har väl testat någon av Hyndais andra N-bilar ? I30N eller I20N ?
Om inte så vet du inte vad du svamlar om 😉

Uppdaterat: 2023-11-22 22:00

Snoid
Jo, jag vet att det körs riktiga race med elbilar. Har de simulerade växlar? Vet ej men skulle knappast tro det. Min kritik är inte mot elbilar på bana utan mot den här typen av gimmick.

Uppdaterat: 2023-11-22 22:04
Axa skrev:

Snoid
Jo, jag vet att det körs riktiga race med elbilar. Har de simulerade växlar? Vet ej men skulle knappast tro det. Min kritik är inte mot elbilar på bana utan mot den här typen av gimmick.

Så klart är det en gimmick. Men det är så klart för att ”fossilnördar” kan ges en mjuk övergång till eldriftens fördelar.
Men erkänn att det är lite fräckt, som en racesimulstor fara IRL.
Kan säkert uppskattas av många.
Själv gillar jag det linjära i en elbil.

Uppdaterat: 2023-11-22 22:08
Mr Snoid skrev:

Själv gillar jag det linjära i en elbil.

Jag med, hacket under acc i Taycan är otroligt irriterande.

Uppdaterat: 2023-11-22 22:47
Gillar kurvor och rondeller

Mycket intressant bil -läs på nätet - nu behövs bara:
-mellangas vid växling under acceleration med -kortvarigt - öppna spjäll
-differential med planetväxlar och kopplingar och "lite elektronik", som kan minska krängning vid hård kurvtagning
-analoga mätare
-4 grova kromade avgasrör
-röd startknapp i ratten (Ferrari patent)
-vikt om c:a 1800kg
så är man - nästan - i klass med min bil.

mc, "hacken" när 8-vxl ZF "kuggar i" nästa växel är en del av upplevelsen -kombinerat med ljudet enl. ovan.

Uppdaterat: 2023-11-23 06:44

Ja med fossilmotor och manuell låda. Men fejkad växling i elbil är bara fånigt

Uppdaterat: 2023-11-23 07:09
Gillar kurvor och rondeller

Jag har bensinmotor och ZF automatlåda.

Uppdaterat: 2023-11-23 07:47
motorcykelentusiasten skrev:

Ja med fossilmotor och manuell låda. Men fejkad växling i elbil är bara fånigt

Jag tror de flesta som är intresserade av fossilbilar och bankörning kommer tycka att det är fånigt.

Uppdaterat: 2023-11-23 09:15

Med det sagt så har jag sett lite klipp och de verkar ha lyckats överraskande bra. Studsar till och med när man når rödmarkeringen 😂 Ser fan kul ut.

Uppdaterat: 2023-11-23 12:00
Apex skrev:

Med det sagt så har jag sett lite klipp och de verkar ha lyckats överraskande bra. Studsar till och med när man når rödmarkeringen 😂 Ser fan kul ut.

Ja det är ju det jag skrivit.

Uppdaterat: 2023-11-23 12:09
Apex skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Ja med fossilmotor och manuell låda. Men fejkad växling i elbil är bara fånigt

Jag tror de flesta som är intresserade av fossilbilar och bankörning kommer tycka att det är fånigt.

Säkert.
Men jag som älskar min Miata (låter som fan, stenhård och man får jobba uppåt varvstopp innan det drar iväg) - skulle LÄTT föredra en elbil som drar hårt från noll hastighet. Utan fejkade växlar.

Uppdaterat: 2023-11-23 12:56
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Apex skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Ja med fossilmotor och manuell låda. Men fejkad växling i elbil är bara fånigt
Jag tror de flesta som är intresserade av fossilbilar och bankörning kommer tycka att det är fånigt.

Säkert.
Men jag som älskar min Miata (låter som fan, stenhård och man får jobba uppåt varvstopp innan det drar iväg) - skulle LÄTT föredra en elbil som drar hårt från noll hastighet. Utan fejkade växlar.

Är inget som tvingar dig att använda gimmicken med fejkad sekventiell låda. Allt är valbart och inställbart på I5N även kraftfördelningen fram/bak kan du justera som du vill.

Uppdaterat: 2023-11-23 13:00

Patetiskt!

Uppdaterat: 2023-11-23 16:42
Pi skrev:

Har svårt att tänka mig att en Ioniq 5 är lämpad för bankörning - även med ett N efter typbeteckningen. Det är nog mest för att höja ägarnas självförtroende i trafiken...:)

Hör kan du förkovra di lite mer om Ioniq 5N

https://www.dagensps.se/motor/ar-hyundai-ionic-5n-marknadens-basta-elbil/

https://www.tv2.no/broom/endelig-testet-den-morsomste-elbilen-vi-har-kjort/16234592/?fbclid=IwAR0wcNR-DtmbiBISrpi5qnp-i4j4mMvo36_BacGQ9IT5UZvBtz0ERybqod8

Uppdaterat: 2023-11-24 09:04

Guran - oavsett hur bra bilen är så har jag svårt att tro att nån köper en sån för att aktivt idka bankörning eller annan form av racing.

Uppdaterat: 2023-11-24 09:14
Pi skrev:

Guran - oavsett hur bra bilen är så har jag svårt att tro att nån köper en sån för att aktivt idka bankörning eller annan form av racing.

Nu skrev du nått annat Pi, nämligen att den inte var LÄMPAD för ändamålet.
Att någon köper den enkom för det kan jag nog hålla med om att det mindre troligt

Uppdaterat: 2023-11-24 09:21