Vi Bilägares forum

Kan jag blanda fossil diesel och HVO?

Kan jag blanda fossil diesel och HVO?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-21 05:00

Kommentarer

Grattis Nils-Åke Karlsson!

Du kan alltså tanka enbart HVO100 i din XC60-17 och därmed göra en stor insats och kapa Co2 utsläppen med ca 90% samtidigt som ditt partikelfilter håller betydligt längre eftersom HVO100 inte sotar på samma vis som vanlig diesel gör. Bilen går dessutom mjukare och startar lättare på HVO100. Har själv kört på enbart HVO100 i 11 år.

Uppdaterat: 2023-11-21 07:06

Det där var ju ett konstigt svar av Volvo då man tidigare sagt att det endast gäller bilar byggda på SPA- eller CMA-plattformarna. Det finns ingen annan info på Volvos hemsida.
Att det funkar att köra på HVO i äldre bilar är en sak men inga garantier gäller om eventuella problem kan härledas till felaktigt bränsle. Jag har själv kört ca 1000 mil på HVO i min S60 2017 (ej SPA) och den går precis som vanligt, lite mindre slammer från motorn. Jag har även testat B0 (blankdiesel) och då blir den snålare.

Uppdaterat: 2023-11-21 09:47

Men att köra med HVO kapar väl inga Co2-utsläpp?
Ur avgasröret kommer lika mycket Co2 som med vanlig diesel.
Däremot är HVO:ns Co2 icke fossil.
Dags att snart titta på totala utsläpp?
Verkar som om många tror att bilen faktiskt släpper ut mindre Co2 med HVO (eller etanol)

Uppdaterat: 2023-11-21 16:26
CPHB
Swenssons skrev:

Grattis Nils-Åke Karlsson!
Du kan alltså tanka enbart HVO100 i din XC60-17 och därmed göra en stor insats och kapa Co2 utsläppen med ca 90% samtidigt som ditt partikelfilter håller betydligt längre eftersom HVO100 inte sotar på samma vis som vanlig diesel gör. Bilen går dessutom mjukare och startar lättare på HVO100. Har själv kört på enbart HVO100 i 11 år.

Men fyy satan så dyrt.
Har man råd att tanka det konstant så har man nog råd med en elbil också med rejäl räckvidd och inga utsläpp av användningen.

Uppdaterat: 2023-11-21 23:06
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje:
Merkostnaden för HVO100 är inte speciellt hög.

En vanlig dieselbil som drar 0,5 liter per mil kostar kanske 3-5% extra i drift.

Bränslet kostar 4-5 kr per per liter x 0,5 liter per mil blir ca 2,5 kr extra per mil.

En vanlig hyfsat ny bil kostar ca 40 kr per mil i totalkostnad inkl värdeminskning, skatt, service, däck, reparation, försäkring etc.

Merkostnaden blir alltså ca 2,5 / 40 kr = 6%. Då får man dessutom ett partikelfilter som håller betydligt längre än om man kör på smutsig fossil diesel. Ett nytt partikelfilter kan kosta 10 000 tals kronor att byta ut.

Dyrt att köra på HVO100? Nä, inte speciellt!

Uppdaterat: 2023-11-24 00:00

Jag tänker mer på totala bränslekostnaden. Vad kostar en liter HVO? Vad kostar 11 år av HVO?

Relaterat till ämnet om diesel är att jag stör mig på och blir mer och mer arg med tiden när en dieselbil åket förbi.
Jag vet inte vad, men jag har börjat reagera mer och mer på de äckliga, snuskig avgaser som de spyr ut som går halsen att kännas som att man håller på att kvävas.

Jag hoppas verkligen Dieselbilar förbjuds att köra, inte bara på vissa gator i storstäder, men alla städer. Hade verkligen bli skönt att bli av med dom från gatorna.

Uppdaterat: 2023-11-24 08:10
- Peugeot e-208 GT 2022

Intressant att man kan kvävas av dieselavgaser

Den upptäckten torde vara en av de mer revolutionerande😅

Annars är det mig veterligen bensinmotorer som ger den effekten, inte diesel.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-24 08:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag ogillar så klart avgaser i allmänhet, vem gör inte det? Speciellt på vintern när det blir kallare och avgaserna pressas ner mot marken.

Men just dieselavgaser känns extra jävligt i halsen för mig i alla fall.

Uppdaterat: 2023-11-24 08:37
- Peugeot e-208 GT 2022