Vi Bilägares forum

Tesla tar jumboplatsen hos tyska besiktningen

Tesla tar jumboplatsen hos tyska besiktningen

Många elbilar har problem med bromsarna och hjulupphängningen på besiktningen, enligt tyska TÜV. Allra sämst är Tesla Model 3 som hamnar sist av alla modeller.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-17 10:47

Kommentarer

Kritiken mot Omega är fullkomligt tokig, det där stämmer inte alls.
Och "bromsbackarna var fästade i den utvändiga skyddsplåten" är ett helt obegripligt påstående, en sådan konstruktion vore ju totalt omöjlig, det går inte att få något sådan att fungera.

Det har aldrig varit minsta problem med vare sig skivor eller handbroms, handbromsen på den jag har är självjusterande.

Däremot har den ett helt annat problem som ni missat, att klämman som skall hålla fast en låshylsa på vajern som siter monterad på bakaxel, släpper med jämna mellanrum så att vajern börjar glida fram och tillbaka 10 cm och därmed inte kan dra åt bromsen mer än för parkering, i de högre karv som besiktningen ställer att den ska kunna bromsa bilen från högre fart klarar den inte av.

Så var 3-4 månad måste vajern placeras tillbaka i klämman.
Men själva bromsen har det aldrig varit något fel på.
Om den 6-cylindriga från 91 har ändrade bromsar mot äldre 4-cylindriga som väl är vad som hänvisas till, är inget jag vet, men det är ju möjligt.

Uppdaterat: 2023-11-19 20:50

Nicklas skrev : "Och "bromsbackarna var fästade i den utvändiga skyddsplåten" är ett helt obegripligt påstående, en sådan konstruktion vore ju totalt omöjlig, det går inte att få något sådan att fungera."

Och likförbannat var det så att bromsbackarna för handbromsen var fästade med en låssprint i skyddsplåten. Fick byta den skyddsplåten 2 gånger för att den rostade så låspinnarna lossade.

Uppdaterat: 2023-11-19 21:30
J.L skrev:

Mr Snoid skrev:
Jag tror faktiskt inte Tesla kommer att rycka upp nått speciellt i den listan.
Tveksam till att deras produktionsmetoder, livslängdskrav och tolleranskrav kommer ge ett sådant resultat.
Bil är för sin storlek och batteridrift förhållandevis lätt. Dvs man har valt klenare komponenter något som nu visas i resultatet.

Många killgissningar och spekulationer där. Är det bromsarna eller felaktig ljusinställning som är största problemet ?

Troligen hela bilen som har en lättviktskonstruktion
Skulle den vara robust och pålitlig borde den inte hamna på jumboplats.
Men det svider väl i ditt Teslahjärta att läsa något sådant.
Onekligen ledande på mjukvara och som elektrisk bil. Men chassit verkar vara av en annan amerikansk kvalitet.
Men vidgår väl vänta till nästa års statistik från TüV och se om den bättrar sig.
Fram tills dess är det väl bara att konstatera fakta att bilen får många anmärkningar på besiktningen. Därom råder ingen tvivel.

Uppdaterat: 2023-11-19 22:16

Så med andra ord är en elbil på 3 ton en robust konstruktion om vikten är ett mått på kvalitetsnivån, de koreanska bilarna är väl inte bekymmersfria vad jag läst.

Uppdaterat: 2023-11-20 06:07

Om vi börjar med Tesla och deras resultat så är det vad jag förstår de dåliga länkarmarna som slår igenom i besiktningsprotokollet. De byts oftare än hos normalbilen. De uppdaterades år 2021 till kraftigare grejor.

Jag menar därför att när fler bilar besiktigas där denna egenskap inte är lika frekvent så borde antalet fel per körd kilometer sjunka. Men oklart hur mycket.

Att J.L sedan inte klarar av att medge att Tesla har brister (oavsett den ställer till med olyckor, har en tokig huvudägare som går Rysslands ärenden eller har kvalitetsbrister) är inte unikt för denna tråd.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-20 11:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Om jag fattat rätt så refererar man till 2--3 år gamla bilar och bara det är ju frapperande - med såpass nya bilar så förväntar i alla fall inte jag mig så pass hög felfrekvens som Testa uppvisar. Inget jag upplevt i alla fall och mina bilar har gått klart längre innan dom blivit utbytta och i de allra flesta fall utan tillstymmelse till så många fel. Men som sagt - statistik är inte jämt lätt att tyda rätt och sen har man ju inte så stor koll på vad som orsakat anmärkningarna.

Nä, med 1500 mil per år ska en bil gå minst 10 år utan fel.
Min firmabil slog just om till 10" mil på 2,5 år och är faktiskt helt felfri.....trots att det är en Ford !!!
Om ett halvår vid ca 12-13" mil ska den besiktas, blir spännande och se om nått glappar då.
Dock dålig jämförelse med en elbil då detta är en fosilbil som körs mycket i stadstrafik = noll problem med bromsarna.

Uppdaterat: 2023-11-20 08:29
J.L skrev:

Så med andra ord är en elbil på 3 ton en robust konstruktion om vikten är ett mått på kvalitetsnivån, de koreanska bilarna är väl inte bekymmersfria vad jag läst.

Nu var det väl Teslas jumboplats det handlade om och vad det kan bero på att bromsar och hjulupphängning fallerar.
Kan väl inte ha att göra med att koreanska bilar har problem?

Uppdaterat: 2023-11-20 08:45

För märkesfanatiker (och i sandlådan) brukar svaret på dålig prestation från det egna märket bli en motattack på andras val.

Bilvalet är nämligen så personligt för vissa. Kritik jämställs med ett angrepp både på den egna personen som på ens familj och värderingar.

Men det är onekligen skickligt gjort av marknadsförarna - även om de inte direkt är överförtjusta i de tongångar som präglat dessa trådar direkt (om Toyota exempelvis)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-20 13:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Varför lägger du din uppfattning på mig AL ? I och med att jag äger en TM3 kan det vara intressant att veta om eventuella problem i och med att min egen erfarenhet efter 8000 mil är fortsatt mycket goda, ja jag är inne på TM3 nummer 2. Har via hörsägen hört att att bakre bärarmarna är en svag punkt och Tesla har bytt ett antal på garanti, bland annat på ViB exemplar. Upplever båda exemplaren väl ihopskruvade och karossen "böjer" sig inte när man hissar upp bilen på en punkt med garagedomkraften vid hjulbyten och AL har ju påtalat att det är en hård karosstyp.

Uppdaterat: 2023-11-20 16:39

J.L. Jag konstaterar att Tesla har ett uruselt resultat hos den tyska bilprovningen. Den ligger i klass med de absolut sämsta.

Detta med en produkt som är såpass dyr.

Tesla är bland de sämsta, oavsett vilka fel och resultat som andra bilmärken har.

Ett faktum som J.L inte förefaller kunna acceptera.

Och Så jobbar bara faktaresistenta fanatiker.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-20 18:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tror att den frivilliga servicen för Tesla inte direkt förbättrar statistiken. Nu upptäcker besiktningen brister som en service hade upptäckt och troligtvis åtgärdat.

Uppdaterat: 2023-11-20 19:19

Men AL, jag konstaterar precis samma sak som du men vill ha mer fakta om var problemen ligger. Kan bara referera till mina egna erfarenheter där de nya Volvobilar jag ägt varit behäftade med oproportionerligt många fel samt vissa fel rent trafikfarliga jämfört med VW, få problem och nu senast Tesla, felfria. Bilarna har kört på samma sätt av mig och Teslan har hittills vållat minst bekymmer inga garantiverkstadsbesök, har ingen aning om hur Teslas verkstäder fungerar. Men en inbiten Volvofantast som du AL, har svårt att acceptera att min upplevelse är felaktig enligt dig och att du vet bättre.

Uppdaterat: 2023-11-20 19:34

Ja du J.L. Nu är det inte dina påstådda erfarenheter av Tesla som tråden handlar om utan den tyska besiktningsstatistiken. Det är alltså när auktoriserade och utbildade mekaniker kontrollerar bilarna enligt en snarlik och repeterbar metod och med avsikt på samma kontrollpunkter som man kan konstatera att Tesla har osedvanligt många fel i relation till körda mil och kontra konkurrenterna.

Eftersom data samlas in på ett någorlunda homogent sätt så kan vi också göra jämförelser mellan olika bilar, även om vi förstås måste korrigera för variationer i körda mil först.

Man kan förstås tycka illa om detta faktum och agera likt en treåring i sandlådan. Men märkesfanatismen motsäger inte fakta, även om det blir en smula tragikomiskt av det hela 😅vare sig Hyundai eller nu senast Volvo hamnar på så dåliga placeringar som Tesla. Hänvisningar till dem är irrelevant. Teslas dåliga resultat (2,72 gånger fler fel än hos Volvo och 1,7 gånger fler än hos Hyundai) kvarstår nämligen i alla fall 😅

Men som upplysning och då det är det enda som J.L klarar av. Tesla bygger utmärkta bilar. Jag är själv mycket förtjust i dem.(dock inte bullerburkarna modell tre och Y).

Men kvaliteten är rent ut sagt diskutabel - i alla fall i jämförelse med andra premiumvagnar.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-20 21:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vad är det konkret för fel samt andel i % AL? Det var min grundfråga i mitt första inlägg. Du AL som har tid att "Googla" och skriva kommentarer hela dagarna kan väl ta reda på det.

Uppdaterat: 2023-11-21 05:58

Kör hellre en bil som behöver repareras men som nan trivs med, än en felfri skitbil !
Svängde förbi o kollade på aseatiska bilar - katastrof avseende eegonomi och ologiska funktioner.
Inte undra på att man tycker Tesla är befriande ”enkel”.
Ändå bättre att ta bort något som kan vara dumt implementerat, än att ha det kvar

Uppdaterat: 2023-11-21 06:55
Gillar kurvor och rondeller
J.L skrev:

Vad är det konkret för fel samt andel i % AL? Det var min grundfråga i mitt första inlägg. Du AL som har tid att "Googla" och skriva kommentarer hela dagarna kan väl ta reda på det.

Gå gärna tillbaka och läs i tråden före du kommenterar. Nedan hittar du listan. Återkom om du behöver assistans kring hur du korrigerar för störande variabler för att jämföra.

https://car-recalls.eu/reliability/reliability-tuv-report-2024-2-3-years/

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-21 08:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag håller med dig MC. Även om Tesla med stor sannolikhet har fler fel än andra så är deras övriga företräden så stora att man förlåter alla tokigheter.

Sedan är det ju skönt att slippa service och kör det där man åker på hos en vanlig bil.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-21 08:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”