Vi Bilägares forum

Tesla tar jumboplatsen hos tyska besiktningen

Tesla tar jumboplatsen hos tyska besiktningen

Många elbilar har problem med bromsarna och hjulupphängningen på besiktningen, enligt tyska TÜV. Allra sämst är Tesla Model 3 som hamnar sist av alla modeller.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-17 10:47

Kommentarer

Ja det var ju väntat att elbilar som använder bromskraftsregenerering mest, kommer att få problem med bromsarna, enligt devisen, det man använder lite eller inte alls, kommer att få problem och sluta fungera så småningom.

Uppdaterat: 2023-11-17 11:28

Kan kanske vara därför ett sådant där el-härke inte kunde få stopp ordentligt häromdan och istället körde in i mig på motorvägen.
Fantastiska skapelser.

Uppdaterat: 2023-11-17 12:12

Skulle var intressant att veta vilka svag punkter TM3 har, om det är enbart bromsarna ? Kan misstänka att servicen som är frivillig kan ha en påverkan om tex bromsklotsarna fastnar.

Uppdaterat: 2023-11-17 13:12
J.L skrev:

Skulle var intressant att veta vilka svag punkter TM3 har, om det är enbart bromsarna ? Kan misstänka att servicen som är frivillig kan ha en påverkan om tex bromsklotsarna fastnar.

Saxat från Motor.no

Det er særlig hjuloppheng, lys og bremser Teslaene sliter med, ifølge TÜV, som særlig er bekymret for det siste – elbilers bremser, generelt.

Och att hjulupphängnigen är klen och att lyktorna lyser åt alla håll är heller inte okänt.
Bromsarna är så klart ett resultat av att bilen inte behöver servas

Uppdaterat: 2023-11-17 13:27

Det var tidiga Model 3 som mest hade problem med lysena som inte justerats från fabrik. Och det är väl dem som börjat trillat in för besiktning nu.
Bromsarna tror som de med skriver är hyfsat generellt för elbilar. Men ja, Teslas servicefrihet gör säkert att lite mer upptäcks först på besiktningen.

Det är bara en av våra Teslor som besiktigats än så länge och den gick genom UA. Men var en Model S.

Uppdaterat: 2023-11-17 13:43

Nåja. Även Tesla Y lär ha dåligt inställda lysen. Upplevs så som mötande iallafall.

Uppdaterat: 2023-11-17 13:55
Axa skrev:

Nåja. Även Tesla Y lär ha dåligt inställda lysen. Upplevs så som mötande iallafall.

Under de runt 9000 mil jag kört med Model Y har jag inte blivit mer blinkad på än med andra bilar så tror inte den har upplevts direkt störande.
Däremot har Model Y riktigt bra lyse, det uppskattas. Det hade inte Model S.

Uppdaterat: 2023-11-17 14:06

E-golf verkar inte ha några större problem med bromsarna... Så det går antagligen bygga rätt. Skulle tro att ID-bilarna klarar sig sämre.

Uppdaterat: 2023-11-17 14:24
Peter E skrev:

E-golf verkar inte ha några större problem med bromsarna... Så det går antagligen bygga rätt. Skulle tro att ID-bilarna klarar sig sämre.

Och E-golf har samma regen? Nej just det.....
Där används de vanliga bromsarna på ett annat sätt.
Anar du inte direkt skrev av egen erfarenhet?

Uppdaterat: 2023-11-17 14:25

Det var besiktningsresultatet jag kommenterade. Om kraftig regenering innebär problem med bromsarna så är det ju felbyggt.

Uppdaterat: 2023-11-17 14:32
Gaston skrev:

Axa skrev:
Nåja. Även Tesla Y lär ha dåligt inställda lysen. Upplevs så som mötande iallafall.

Under de runt 9000 mil jag kört med Model Y har jag inte blivit mer blinkad på än med andra bilar så tror inte den har upplevts direkt störande.
Däremot har Model Y riktigt bra lyse, det uppskattas. Det hade inte Model S.

Ja men du har kört ett exemplar av Y.
Själv ser jag på mångt håll när en oftast M3 närmar sig med bländande lyktor, även Y är överrepresenterade skulle jag vilja påstå.
Men du verkar som alltid ha fått helt felfria exemplar av Tesla 😉

Uppdaterat: 2023-11-17 15:01

Jag bor på i ett område utanför stan där det finns minst ett tiotal Tesla Y. Det är ganska ofta jag möter någon av dessa på mörk 80-väg. Majoriteten av de gånger jag upplever att det bländar är pga Model Y.

Uppdaterat: 2023-11-17 15:18
Mr Snoid skrev:

Gaston skrev:
Axa skrev:
Nåja. Även Tesla Y lär ha dåligt inställda lysen. Upplevs så som mötande iallafall.
Under de runt 9000 mil jag kört med Model Y har jag inte blivit mer blinkad på än med andra bilar så tror inte den har upplevts direkt störande.
Däremot har Model Y riktigt bra lyse, det uppskattas. Det hade inte Model S.

Ja men du har kört ett exemplar av Y.
Själv ser jag på mångt håll när en oftast M3 närmar sig med bländande lyktor, även Y är överrepresenterade skulle jag vilja påstå.
Men du verkar som alltid ha fått helt felfria exemplar av Tesla 😉

Två exemplar av Model Y om vi ska vara petiga.... ;)
Vet inte om åldern spelar in med huruvida man upplever andra bilar som mer eller mindre bländande. Du är väl betydligt äldre än mig om jag inte minns fel. :)
Vad gäller felfria Teslor, ja men hyfsat..... Fem Teslor på firman, de har uppskattningsvis rullat tillsammans 55 000 mil, helt utan större fel. Min första fick laddluckan fixad samt en lite feljusterad baklucka, en kollegas Model Y slutade värmen fungera på, en annan kollegas Model Y fick ena baklyset bytt, allt utom bakluckans justering fixades av serviceranger på vårt kontor.

Uppdaterat: 2023-11-17 15:20
Axa skrev:

Jag bor på i ett område utanför stan där det finns minst ett tiotal Tesla Y. Det är ganska ofta jag möter någon av dessa på mörk 80-väg. Majoriteten av de gånger jag upplever att det bländar är pga Model Y.

Att just du bländas extra mycket av Teslor förvånar mig inte Axa..... ;)

Uppdaterat: 2023-11-17 15:21

Teslas ljusproblem är enkelt att fixa för den ägare som lyckats läsa bruksanvisningen. I servicemenyn kan man göra, dels automatiska justering av ljusbilden, dels manuell inställning.

Uppdaterat: 2023-11-17 16:50

Det var väl det där med att läsa bruksanvisningen som är problemet då.

Uppdaterat: 2023-11-17 17:15
Mr Snoid skrev:

Det var väl det där med att läsa bruksanvisningen som är problemet då.

+100

Uppdaterat: 2023-11-17 17:52

Det är ju ganska vanligt med anmärkningar på bromsar. oavsett vad det är för biltyp och det beror på dumheten att montera skivbromsar bak på en bruksbil.
Eftersom bakbromsarna bara tar upp i snitt 20% av fartminskningen, utom vid tung last då lastfördelningsventilen låter bakbromsarna jobba mer, rostar skivorna lätt och kolvarna fastnar.
På en elbil gör ju regenereringen problemet ännu värre.
VAG har ju försökt minska problemet genom att ha trummor bak, vi får väl se om det hjälper om några år.
Men problem med bakbromsarna är mycket mindre på småbilar som ha trummor bak.

Uppdaterat: 2023-11-17 18:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - numera är det nog tyvärr sällsynt med trumbromsar bak även på småbilar - märkligt nog.

Uppdaterat: 2023-11-17 18:28

Är skivbromsar billigare än trummor bak, eller är det bara status med skivor runt om? Ska bilen verka tuffare och snabbare?

Uppdaterat: 2023-11-17 18:38

E-golf har skivor bak. E-up med syskon har trummor. Gissa vilka som har minst problem.

Uppdaterat: 2023-11-17 18:41
saabnisse skrev:

Det är ju ganska vanligt med anmärkningar på bromsar. oavsett vad det är för biltyp och det beror på dumheten att montera skivbromsar bak på en bruksbil.
Eftersom bakbromsarna bara tar upp i snitt 20% av fartminskningen, utom vid tung last då lastfördelningsventilen låter bakbromsarna jobba mer, rostar skivorna lätt och kolvarna fastnar.
På en elbil gör ju regenereringen problemet ännu värre.
VAG har ju försökt minska problemet genom att ha trummor bak, vi får väl se om det hjälper om några år.
Men problem med bakbromsarna är mycket mindre på småbilar som ha trummor bak.

Jag är jävligt tveksam till att trumbromsar bak ger mindre problem, utan det är snarare att bromsar som inte används som får problem så småningom, och då har jag mekat med dessa eländiga trumbromsar de första 30 åren av mitt bilägarliv. På de senaste bilarna använder jag adaptivfarthållare, som motionerar bromsarna regelbundet (skivbromsar) och har inte haft problem med bromsarna sedan tidigt 2000-tal.

Uppdaterat: 2023-11-17 18:52

På "lill-bilen" har vi skivbromsar bak och det har föranlett ett par renoveringar av bakbromsarna. Vi hade en gång ett par Corsor och dom hade skivbromsar bak och det var tämligen underhållsfritt - men nästan det enda som var underhållsfritt på den sista Corsan...:)
Sen var det absolut problem med trumbromsar på bilar på 50--60-talen men då var det ju främst frambromsarnas ojämna bromsverkan - om inte minnet sviker. Och bakbromsarna på engelska bilar var emellanåt mekaniska och det var ju ingen höjdare.

Uppdaterat: 2023-11-17 19:30

Det absolut vanligaste felet med skivbromsar bak är att skivorna rostar och kolven eller kolvarna fastnar.
Det är något som ytterst sällan händer med trummor
Jag har bytt lager på bilar som gått betydligt över tjugotusen mil och där har det inte varit några rostskador och enbart normalt slitage.
På köpet får man en rejäl handbroms med trummor.

Uppdaterat: 2023-11-17 19:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fick själv anmärkningar på felinställda dimljus och halvljus. Samt ca 5mm glapp i ena styrleden! Model S med 8000 mil. Bes killen sa att det var mkt vanliga fel på dessa. Att behöva börja renovera framvagnen redan vid så lågt miltal kom som en chock.

Uppdaterat: 2023-11-17 19:46

På köpet får man en rejäl handbroms med trummor. Skrev saabnisse.
Det har jag aldrig upplevt. Handbromsen var alltid eländig och bilprovningen klagade eller godkände med största möjliga tvekan. Men jag har ju aldrig ägt eller mekat med en Saab, guds gåva till mänskligheten enligt vissa.

Uppdaterat: 2023-11-17 19:51

Man kan väl konstatera att Tesla är ett jädrans schabrak…

Uppdaterat: 2023-11-17 19:57

Christer, har du haft någon bil med trummor bak?
På vissa Saab och Volvomodeller och även Opel, har man skivor med en integrerad fjuttrumma till handbromsen.
Det är skräp som är väldigt svårt att få bra funktion på.

Uppdaterat: 2023-11-17 20:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har trummor bak på Enyaq. Tror dock det spelar mindre roll ifall det är skivor eller trummor. Eventuella problem beror nog mer på körstil och huruvida bromsar kontrolleras regelbundet tex vid service.

Uppdaterat: 2023-11-17 20:41

Det finns naturligtvis en nackdel med en av de största fördelarna med Tesla: Inga serviceintervaller. Och då är risken att service blir eftersatt. Tesla rekommenderar ändå att utföra bromsservice vartannat år eller oftare vid krävande klimat. Jag löser det med att demontera, rengöra och smörja bromsarna vid bytet från vinter- till sommarhjul. Däremot rostar inte skivorna eftersom bilen lägger an bromsarna för att hålla skivorna torra i fuktigt väder.

Uppdaterat: 2023-11-17 20:42
Axa skrev:

Man kan väl konstatera att Tesla är ett jädrans schabrak…

Från en Skoda fanboi

Uppdaterat: 2023-11-17 20:54

"En annan svag punkt för många elbilar är hjulupphängningen som inte klarar batteriets höga vikt. Dessa problem drabbar särskilt Renault Zoe och Tesla Model 3, men även många andra modeller."

Jag åkte för ett par år sedan med en taxichaufför ut till Arlanda, och jag frågade om det här med taxi och elbilar. Han sa då att han hade haft en Tesla som taxi och att det sett till laddningen och så hade fungerat bra, men: Vägbulorna trasade sönder hjulupphängningen, vilket ledde till att hjulupphängningen på alla fyra hjulen behövde bytas för smått otroliga 60 000 kronor! Nu har han Teslan privat, men en fossiltaxi i tjänsten.

Och vi minns ju från ViBilägare för några år sedan om Tesla som hade sättningar i just hjulupphängningarna/chassit. Rena skräpet!

Uppdaterat: 2023-11-17 21:23
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

JL
Haha, nej det var just TÜV som konstaterade det.

Uppdaterat: 2023-11-17 22:39
saabnisse skrev:

Christer, har du haft någon bil med trummor bak?
På vissa Saab och Volvomodeller och även Opel, har man skivor med en integrerad fjuttrumma till handbromsen.
Det är skräp som är väldigt svårt att få bra funktion på.

Ja herregud saabnisse, det var trummor bak från min Rekord 65:a till min Rekord 84:a, d.v.s 4 bilar och vad man svor när trummorna bak skulle tas bort. Våld var ofta bara förnamnet.
Fjuttrummorna bak till handbromsen var en styggelse på Opel Omega, där bromsbackarna var fästade i den utvändiga skyddsplåten. Vilken skitkonstruktion.

Uppdaterat: 2023-11-18 03:37

Att få hjulupphängningen renoverad för 15000sek per hjul låter misstänkt billigt!
Troligen bara delrenovering.

Uppdaterat: 2023-11-18 09:38

Skivor eller trummor, båda tar bra om man duger till att justera dem (även eller extra om vi pratar parkeingsbroms), men trummor är betydligt billigare samt att det är allt mer sällsynt så folk har väl mindre vana, men även jag tror att trummor är bättre i saltblask på bromsar som används sparsamt.

Uppdaterat: 2023-11-18 11:22

Tidigare kunde man få ut information om bilarnas körsträckor och antal fel. Finns den funktionen kvar?

Annars kan man inte dra slutsatser i eventuella skillnader mellan modellerna då variationen i körda mil är en störande variabel.

När man förr i tiden kollade sådana data hos TUV var det alltid de franska och italienska plåtschabraken som underpresterade samtidigt som tyska, japanska och svenska bilar var bättre.

Jag är ganska övertygad om att det förhållandet kvarstår.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-18 14:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja, ganska intressant att veta om bil A har 2 fel på i snitt 5000 mil medans bil B har 1,5 fel och därmed ser bättre ut men det visar sig att det är på ett snitt av 2000 mil.
Jag kan ha otroligt fel här, men anar att Teslorna har ett för elbil iaf snitt på rullade mil som ligger i övre delen av gänget som jämförts.

Uppdaterat: 2023-11-18 14:52

Enligt TüV:
”Detta placerar Model 3 på sista plats i rankingen för 2- till 3-åringar bland de 111 undersökta biltyperna i denna åldersgrupp. Även om körsträckan efter tre år är 55 000 kilometer, långt över snittet på 41 000, presterar andra frekvent körda fordon betydligt bättre.”

Uppdaterat: 2023-11-18 17:38

Axa: ja men man redovisar inte miltalet och antalet fel längre?

Det gjorde man tidigare.

Om någon hittar sådana data så dela gärna med er så kan vi räkna på saken och göra jämförelser

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-18 22:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag lyckades få fram listan och även om Tesla inte är någon höjdare så har den inte flest fel per körd kilometer.

Den platsen äger istället Dacia och Opel. Även Skoda har någon modell som inte är någon succé direkt.

Men Tesla har ett klart sämre resultat än dyrare premiumbilar i samma klass. Därom råder det inga tvivel.

Ty att bli jämförd med en Dacia vars teknik härstammar från plåtschabraken från Renault är knappast i linje med något framstående kvalitetsarbete direkt.

https://car-recalls.eu/reliability/reliability-tuv-report-2024-2-3-years/

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-19 02:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jobbigt när Tesla hamnar i nivå med andra schabrak…

Uppdaterat: 2023-11-19 11:21

Axa; Ja det är ingen hedrande plats med tanke på prislappen och tekniknivån.

Vi får se hur det ser ut om några år när vi får in fler observationer även med nyare årsmodeller.

Den första årgången brukar ju ofta ha en del fel som sedan åtgärdas i produktion. Något vi ser hos alla tillverkare.

Och då sjunker också felfrekvensen.

Så det gäller som vanligt att hålla tungan rätt i mun när man läser och tolkar sådana här mätningar.

Ett tips: Grundläggande koll på statistisk inferens är vägen fram för att slippa landa i slutsatser som saknar vetenskapligt stöd.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-19 11:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Om jag fattat rätt så refererar man till 2--3 år gamla bilar och bara det är ju frapperande - med såpass nya bilar så förväntar i alla fall inte jag mig så pass hög felfrekvens som Testa uppvisar. Inget jag upplevt i alla fall och mina bilar har gått klart längre innan dom blivit utbytta och i de allra flesta fall utan tillstymmelse till så många fel. Men som sagt - statistik är inte jämt lätt att tyda rätt och sen har man ju inte så stor koll på vad som orsakat anmärkningarna.

Uppdaterat: 2023-11-19 11:42

Pi:

Jämförelsen gäller årsmodellerna år 2020-2021. Det är visserligen inte den först årsmodellen av modell tre men å andra sidan torde antalet modell tre tidigare än så kunna räknas på ena handens fingrar. Så underlaget blir därför inte representativt. Därav mina påpekanden.

Felfrekvensen borde rimligtvis sjunka till modellerna 2022-2023 när produktionen och försäljningen skalades upp och en del barnsjukdomar åtgärdades.

Men oavsett det är Teslas resultat helt klart inte i nivå med premiumsegmentet och definitivt inget som speglar en kvalitetsprodukt. Inte ens om man tar hänsyn till produktionen och produktlivscykeln.

Ett resultat i paritet med plåtschabraken är knappast något att vara stolt över…

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-19 13:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Jag driver lite med dig. Det intressanta är att Tesla inte är så felfria såsom man skulle kunna tro. Men det kanske är bättre med Model S?
Och som du skriver, det ska blir intressant hur det ser ut med MY22/23 om tre år. Både vad gäller Tesla men även övriga.

Uppdaterat: 2023-11-19 13:43

Axa; ingen fara. För egen del spelar det ingen roll om Tesla har många eller få fel hos besiktningen. Det är inte personligt för mig.

Men visst är resultatet dåligt. Jag tror dock frekvensen kommer att sjunka lite till nästa mätning - av de skäl jag angav. Dock troligtvis inte till några revolutionerande låga nivåer.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-19 13:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tror faktiskt inte Tesla kommer att rycka upp nått speciellt i den listan.
Tveksam till att deras produktionsmetoder, livslängdskrav och tolleranskrav kommer ge ett sådant resultat.
Bil är för sin storlek och batteridrift förhållandevis lätt. Dvs man har valt klenare komponenter något som nu visas i resultatet.

Uppdaterat: 2023-11-19 13:58

Jag har en kompis som fick sin första Model 3 i mitten av 2019 så jag håller nog med Guran i det att nån radikal uppryckning beroende på tidiga barnsjukdomar knappast kommer att ske. Även Model 3 hade 2020 funnits på EU-marknaden under i vart fall ett drygt år och Tesla modifierar ju bilarna successivt och inte bara vid ett tillfälle per år. Men som vanligt - den som lever får se.

Uppdaterat: 2023-11-19 16:29
Mr Snoid skrev:

Jag tror faktiskt inte Tesla kommer att rycka upp nått speciellt i den listan.
Tveksam till att deras produktionsmetoder, livslängdskrav och tolleranskrav kommer ge ett sådant resultat.
Bil är för sin storlek och batteridrift förhållandevis lätt. Dvs man har valt klenare komponenter något som nu visas i resultatet.

Många killgissningar och spekulationer där. Är det bromsarna eller felaktig ljusinställning som är största problemet ?

Uppdaterat: 2023-11-19 20:31