Dom har tagit allt kunnande och teknik dom behöver för tillfället så då är det väl logistikt att dom säljer av. Långsiktiga målet är ju såklart att stå själva på egna ben med Geely och sen konkurera ut Volvo.
Finns ingen anledning att äga mer i Volvo cars än att man kan bestämma allt. De nya modellerna byggs på Geelys plattform och i vissa fall i Geelys fabriker så det går ju lika bra att ta ut vinsterna där via produktionskostnad eller plattformskostnad och där får man ju hela vinsten och slipper dela med akiteägare i Volvo cars.
Rent affärsmässigt skulle jag sålt av Polestar, eller lagt ihop det med Volvo. Det är ju Volvo som är kassako, Polestar är hittills bara en enda stor jäkla utgiftspost.
Kommentarer
Citat ur artikeln:
"fortsätter vara största majoritetsägaren"
Kan kinesiska företag har mer än en majoritetsägare?
Dom har tagit allt kunnande och teknik dom behöver för tillfället så då är det väl logistikt att dom säljer av. Långsiktiga målet är ju såklart att stå själva på egna ben med Geely och sen konkurera ut Volvo.
Ja dessa kineser vet man aldrig var man har, och hur de tänker.
Chilli
Precis vad jag också tänker.
Jag skulle inte bli förvånad om de säljer av majoriteten hux flux.
Ny ägare Stellantis… 😂
Eller IF Metall 🤣
De har gott om pengar dom kan använda till nått mer nyttigt.
Finns ingen anledning att äga mer i Volvo cars än att man kan bestämma allt. De nya modellerna byggs på Geelys plattform och i vissa fall i Geelys fabriker så det går ju lika bra att ta ut vinsterna där via produktionskostnad eller plattformskostnad och där får man ju hela vinsten och slipper dela med akiteägare i Volvo cars.
Rent affärsmässigt skulle jag sålt av Polestar, eller lagt ihop det med Volvo. Det är ju Volvo som är kassako, Polestar är hittills bara en enda stor jäkla utgiftspost.
Misstänker att Geely behöver cash, samt mjölkat kon till svältgränsen. Behövs ca 15 miljarder till Polestar utöver de 5 som VolvoCars/Geely pyntat in.
Är ju det man vet, exakt!
De stjäl teknologi o kopierar sedan
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.