Vi Bilägares forum

Testa batterikapaciteten i elbil: Så mycket finns kvar

Testa batterikapaciteten i elbil: Så mycket finns kvar

En begagnad elbil med drygt 4 000 mil på mätaren. Hur mycket är det kvar av batteriet? Det ska vi låta testa.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-22 12:30

Kommentarer

Intressant artikel, men jag funderar på hur denna test skiljer sig från den som Aviloo gör och som ju inte på en elbil med 4000 mil på mätaren visar 99 eller 100% batteristatus. Carla använder denna i sina annonser och frågan är om ni på Vi Bilägare reflekterat över detta och kommer ev titta på skillnaden?

Uppdaterat: 2023-05-23 09:47

För mig känns det högst tveksamt att man med en kort och relativt billig test verkligen kan avgöra hur mycket kapacitet som drivbatteriet har kvar - och skicket ö h t på batteri-paketet.

Uppdaterat: 2023-05-23 10:36

Efter drygt 4000 mil med min bil "märker" jag ingen försämrad räckvidd på bilen. Det duger för mitt vidkommande. Det är väl ändå det som är intressant. Följer en Norsk grupp, en taxiägare har snart kört 18.000 mil med sin bil, skall bli intressant att se vad han får för resultat på den batteristatus kontroll som görs då.
Är väl ingen som testar sin bilmotor frekvent och ser hur mycket effekt den tappar, allt efter som milen ökar.

Uppdaterat: 2023-05-23 11:00

Jag har inte ifrågasatt livslängden eller försämringen av kapaciteten utan uteslutande själva testförfarandet - känns tveksamt hur en kort test skulle kunna ge ett tillförlitligt resultat. Sen är ju själva åldern på batteripaketet också en parameter i försämringen av batteripaketets prestanda men de svaren lär vi ju få vänta ett antal år på. Hittills verkar dock resultaten vara relativt positiva speciellt jämfört med andra applikationer med denna typ av batterier.

Uppdaterat: 2023-05-23 11:37

Pi, det verkar du ha rätt i.
Skulle tro det beror på rejält avancerad BMS med vätskekylning/värmning.
Tesla är väl de som har bäst och mest samlad data på gamla elbilsbatterier som används mycket. Läste nåns stans om samlad data från gamla Tesla S som rullat 30.000mil. Kommer inte ihåg vart, men kvarvarande kapaciteten var betydligt bättre än vad det siats om.

Uppdaterat: 2023-05-23 11:50

Det är ju bra med full kapacitet efter 4000 mil. Det trodde jag knappt.

Uppdaterat: 2023-05-23 14:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

LFP 3000-5000 laddcykler innan 80% och tål 0-100% bra.
Li-ion 1000-1500 laddcykler innan 80% och tål 0-100% sämre (10-80 bättre).

Bil som drar 2kWh per mil teoretiskt till 80% kapacitet:
Ett LFP på 60kWh nyttoenergi ger 30 mil x 3000-5000 = 90000-150000 mil.
Li-ion på 60kWh nyttoenergi som används 10-80% ger 21 mil x 1000-1500 = 21000-31500 mil.

Jag köper hellre en bil med 60kWh LFP än 77 kWh Li-ion…

Uppdaterat: 2023-05-23 15:12
Hackenbush skrev:

Det är ju bra med full kapacitet efter 4000 mil. Det trodde jag knappt.

Det beror ju på att tillverkare ibland gömmer en degraderingsbuffert som minskar med tiden.
Mercedes har även stor topp och bottenbuffert för att öka livslängden, detta varierar mycket mellan de olika märkena.

Uppdaterat: 2023-05-23 15:15
Hackenbush skrev:

Det är ju bra med full kapacitet efter 4000 mil. Det trodde jag knappt.

Vår Model S på företaget jag hade först har nu gått 16 800 mil på 4,5 år, den har tappat 15 km i beräknad räckvidd vid full laddning från ny. Så inget att oja sig över där heller.

EQE:n jag kör nu har inte tappat nåt alls enligt bilen på 5500 mil, men den har som någon mer var inne på en rätt rejäl buffert från fabrik.

Uppdaterat: 2023-05-24 08:33

Om tillverkaren nyttjar batteri-bufferten för att kompensera batterislitaget så fungerar ju detta så länge bufferten räcker och det lär den göra så länge batterigarantierna gäller. Men vi får hoppas att elbilsbatterierna är rimligt användbara även när bilen är typ 15 år gammal men detta återstår att se.

Uppdaterat: 2023-05-24 09:08
Pi skrev:

Om tillverkaren nyttjar batteri-bufferten för att kompensera batterislitaget så fungerar ju detta så länge bufferten räcker och det lär den göra så länge batterigarantierna gäller. Men vi får hoppas att elbilsbatterierna är rimligt användbara även när bilen är typ 15 år gammal men detta återstår att se.

Finns en hel del statistik på de äldre Teslorna varav en del gått riktigt långt med, så jag är inte direkt orolig faktiskt.

Uppdaterat: 2023-05-24 09:33

Jag är inte heller orolig…

Uppdaterat: 2023-05-24 09:35

Det man inte har riktigt lika mycket statistik på är elbilar i åldern 10--15 år. Och det bekymrar ju inte nybilsköpare men kan ju vara intressant för de som köper äldre, begagnade bilar.

Uppdaterat: 2023-05-24 10:10
Pi skrev:

Det man inte har riktigt lika mycket statistik på är elbilar i åldern 10--15 år. Och det bekymrar ju inte nybilsköpare men kan ju vara intressant för de som köper äldre, begagnade bilar.

Alltid hittar du något att ”oroas över” Pi 😉
”Det går aldrig”
Men är väl lika som med en ICE bil, rasar växellådan, skär turbon, är motorn utsliten….
Ja listan kan göras lång om man nu vill hitta något att oroa sig över.

Uppdaterat: 2023-05-24 16:11

Guran - jag var nog positiv till elbilar långt innan många här ens hade en tanke på att skaffa en eldriven bil. Men jag har också rätt omfattande erfarenhet av laddningsbara batterier av olika typer av kemier och jag tycker att man bör vara realist. Visst - accepterar vi fortsättningsvis en livslängd på 10--12 år på våra (dyra) elbilar så är det i sig Ok men då skall man nog inte heller förvänta sig höga andrahandsvärden på dessa fordon utan räkna med en rätt hög årlig avskrivning och inte som det varit de allra senaste åren. Men ingen av oss har svaren - däremot bör man kunna ställa även för vissa uppenbart jobbiga frågor - ingen vinner på att liksom strutsen köra ner huvudet i sanden. Det är nog ingen tillfällighet att de flesta tillverkare lämnar upp till 8 års "garanti" på drivbatteriet misstänker jag... Vad nu den "garantin" i realiteten är värd - det kanske blir som för alla "rostskydds-garantier" som i praktiken varit i stort sett värdelösa.

Uppdaterat: 2023-05-24 16:30

När det Gäller VAG bilar på MEB plattformen..säger en hel del kunniga personer att netto kapaciteten inte stämmer.. du betalar för tex nto 77kwh men får 72kwh som ny. Konstigt
Måste kolla min Q4..

Uppdaterat: 2023-11-14 15:49

Dp
Så är det på alla elbilar.

Uppdaterat: 2023-11-14 17:32
Axa skrev:

Dp
Så är det på alla elbilar.

Ja användbar netto tills bilen går i ”limpmode”

Uppdaterat: 2023-11-14 17:57

Loggade min MEB ..efter 350 mil..tappat 6kwh.
Härligt..Laddar
Från 2% ( nästan knuffat bilen till Stolpen). Laddat till 100%.. men vad tusan.. det saknas 6kwh till uppgivet full ladd och Audis nyttjande grad. Jag och många kan känna sig blåsta PS..Loggar även med Car Scanner...för kontroll.

Uppdaterat: 2023-11-14 20:31

Dp
Det är ingen blåsning. Visst antal kWh är reserverade för att inte batteriet ska tömmas helt.

Uppdaterat: 2023-11-14 20:35

Fast nettokapaciteten borde vara användbar kan man tycka.

Uppdaterat: 2023-11-14 22:52
Pi skrev:

Fast nettokapaciteten borde vara användbar kan man tycka.

Jo då det är den. Du kan köra alla elbilar även efter att mätaren visar 0% kvar i batteriet.
Finns tester på det om du önskar förkovra dig.
Men på samma vis du undviker köra långt under reserven på en ICE bil så gör du helst det samma på en elbil. Men reserven efter 0% finns användbar. Dock Svårare att fylla på med ström från en reservdunk på en elbil.

Uppdaterat: 2023-11-14 23:18

quote=Axa]Dp
Det är ingen blåsning. Visst antal kWh är reserverade för att inte batteriet ska tömmas helt.[/quote]
Blir knappast någon nyttjande grad..när bilen är knappt körbar vid 3% i batteriet....

Uppdaterat: 2023-11-15 07:39

Kollade en test på en Kines bil..BYD Atto3 här stämmer nyttjade grad till 100%. Åkte 31.5mil med en förbrukning av 1.58kw 31.5X1.58,= 49.77kwh.. detta var standard modellen med 50hwh batteri.. Men annars var detta det bästa med bilen..

Uppdaterat: 2023-11-15 07:46

Guran - vad jag avser är att anger man t ex 50 kWh som nettokapacitet så är det 50 kWh som man faktiskt kan använda utan större risk för långsiktig skadlig degradering - då skall det alltså finnas ett antal kWh kvar som säkerhetsmarginal.
I annat fall är ju nettokapaciteten som man anger inget värd. Bruttokapaciteten skall ju vara lite större just för att undvika alltför hög grad av urladdning som då kan skada batteriet - därför har tillverkaren satt en nettokapacitet och en övervakning för att undvika skadliga urladdningsnivåer.
Sen är det som vanligt när det gäller laddningsbara batterier långsiktigt bättre att inte ladda ur det till max tillåten nivå men det skall trots allt vara möjligt att ibland göra detta och utan bestående men för batteriet. Den gränsen sätter alltså tillverkaren och den skall inte gå att passera.
Bäst är ju att ligga inom typ 20--80 % laddnivå men det låter sig ju knappast göra jämt för ibland behöver man ju faktiskt mera räckvidd än vad 60 % av nettokapaciteten kan generera.

Uppdaterat: 2023-11-15 10:12

Pi, jag bryr mig inte så mycket om att mäta och värdera. Den bil jag har använder jag som en helt vanlig bil. Laddar till 100%, kör och laddar på nytt när det ligger runt 20%.
Är jag på långtur så snabbladdar jag när jag kan, blir vad det blir med procenten och fyller till Max 80% eller så det räcker hem.
Hur mycket ström som i realiteten ryms i batteriet är egalt, det är tillfyllest för mina behov.

Uppdaterat: 2023-11-15 13:25

Förstår vad du menar..
Jag jobbar och sliter för att betala min Elbil..Vill inte bli blåst på det viktigaste och dyraste som finns i min elbil. Hv Batteriet.. Men många har typ leasingbil och någon annan betalar..Då skiter man i att det dyra batteriet saknar rätt.
storlek...För mig är den utlovade nyttjande graden viktig.. Ganska enkelt för mig...

Uppdaterat: 2023-11-15 16:29
dp935 skrev:

Förstår vad du menar..
Jag jobbar och sliter för att betala min Elbil..Vill inte bli blåst på det viktigaste och dyraste som finns i min elbil. Hv Batteriet.. Men många har typ leasingbil och någon annan betalar..Då skiter man i att det dyra batteriet saknar rätt.
storlek...För mig är den utlovade nyttjande graden viktig.. Ganska enkelt för mig...

Min är betald med egna surt förvärvade pengar.
Men jag låter inte nån oro för batteriet förta glädjen av att köra med bilen.
Förstår inte de som ägnar tid till att mäta och registrera allt med carscanner.
Däremot har jag börjat fundera på att byta bil nu efter drygt 6000mil.
Räckvidden är fortfarande den samma. Det duger som kvitto för mig att på allt är i ordning

Uppdaterat: 2023-11-15 16:40
Mr Snoid skrev:

Däremot har jag börjat fundera på att byta bil nu efter drygt 6000mil.

Inte nöjd med bilen?

Uppdaterat: 2023-11-16 05:37
Gillar kurvor och rondeller

Angående tyska ADACs test angående degradering av ID3s batteri efter 10.000mil.
När jag läste igenom resten såg jag att deras kalkyl såg riktigt bra ut trots att dom alltid laddade 100% knappt något slitage. Men värt att tänka på dom utgick från 74kwh när det är ett 77kwh batteri.

Uppdaterat: 2023-11-16 07:56

Dp
Ja, det stämmer. Det är ingen större degradering på elbilsbatterier.
Men du har fortfarande inte förstått varför man reserverar en liten del av batteriet?

Uppdaterat: 2023-11-16 09:17
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Däremot har jag börjat fundera på att byta bil nu efter drygt 6000mil.

Inte nöjd med bilen?

Jo absolut har ännu inte funnit någon lika bra ELbil till det priset som passar min kropp.
Så funderar på att byta till en likadan fast tre år nyare. Dom har 10% rabatt nu. Du vet det där med den sjunkande försäljningen sätter sina spår på lagret av nya bilar 😉
Så beroende på ”milkostnaden” så skall alternativet värderas. Får nya däck och även vinterdäck ingår i erbjudandet dom kör i december.

Uppdaterat: 2023-11-16 10:04
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Mr Snoid skrev:
Däremot har jag börjat fundera på att byta bil nu efter drygt 6000mil.
Inte nöjd med bilen?

Jo absolut har ännu inte funnit någon lika bra ELbil till det priset som passar min kropp.
Så funderar på att byta till en likadan fast tre år nyare. Dom har 10% rabatt nu. Du vet det där med den sjunkande försäljningen sätter sina spår på lagret av nya bilar 😉
Så beroende på ”milkostnaden” så skall alternativet värderas. Får nya däck och även vinterdäck ingår i erbjudandet dom kör i december.

Nya Tesla M3 då?

Uppdaterat: 2023-11-16 10:32

40-talisten - ja, för den som aldrig använder blinkersfunktionen så kan den ju vara ett alternativ...:)

Uppdaterat: 2023-11-16 10:47
40-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Mr Snoid skrev:
Däremot har jag börjat fundera på att byta bil nu efter drygt 6000mil.
Inte nöjd med bilen?
Jo absolut har ännu inte funnit någon lika bra ELbil till det priset som passar min kropp.
Så funderar på att byta till en likadan fast tre år nyare. Dom har 10% rabatt nu. Du vet det där med den sjunkande försäljningen sätter sina spår på lagret av nya bilar 😉
Så beroende på ”milkostnaden” så skall alternativet värderas. Får nya däck och även vinterdäck ingår i erbjudandet dom kör i december.

Nya Tesla M3 då?

Frugan vill ha en högre bil.
Alternativet är BMWiX1. Men blir 150kkr dyrare

Uppdaterat: 2023-11-16 11:03
Axa skrev:

Dp
Ja, det stämmer. Det är ingen större degradering på elbilsbatterier.
Men du har fortfarande inte förstått varför man reserverar en liten del av batteriet?

Det är inte frågan om buffert..Utan man kan inte hitta på egna uträkningar för att höja ett batteris kvalitet. Ej heller påvisa låg degration med felaktiga värden..
Man bör ju utgå från när batteriet var nytt.. I detta fall ett 82kwh batteri som har netto 77kwh när O buffer samt + buffer är medräknad...
Ha en bra dag..

Uppdaterat: 2023-11-16 11:14

Dp
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Ett elbilsbatteri redovisas normalt brutto.
Sedan finns en nettokapacitet som är den faktiska och möjlig att använda. Är batteriet slut, dvs 0%, så är det nettokapaciteten som är förbrukad.
Mellanskillnaden är för att batteriet inte ska bli HELT urladdat och bilen kan bli helt obrukbar.

Uppdaterat: 2023-11-16 17:06

Nej AXA, på nästan alla elbilar är det nettokapaciteten som redovisas. Bruttokapaciteten är ganska irrelevant då man ändå inte har nån nytta av den. Men du kan säkert finna den.

Uppdaterat: 2023-11-16 17:32

DEt kan också vara båda uppgifterna som redovisas. Men Axa's förklaring är korrekt.

Uppdaterat: 2023-11-16 19:07
Pi skrev:

DEt kan också vara båda uppgifterna som redovisas. Men Axa's förklaring är korrekt.

Så klart den är korrekt, men läser du på biltillverkarnas hemsidor så presenteras oftast nettokapacitet, förbrukning och förväntad räckvidd. Oftast även en kalkylator där du kan välja körmönster och årstid för att få ett bättre hum om räckvidden. Som naturligtvis är ett resultat av nettokapacitet och energiförbrukning

Uppdaterat: 2023-11-16 21:51

Snoid
Du har nog rätt. Tänkte att det var främst bruttokapacitet som redovisas. I vissa fall, tester och recensioner, jag läst så har det hänt att man använt sig av bruttokapacitet.

Istället för att stirra sig blind på nettokapacitet så kanske man bara ska tuta och köra.

Uppdaterat: 2023-11-16 22:12