Vi Bilägares forum

Höga och kantiga bilar orsakar värre fotgängarolyckor

Höga och kantiga bilar orsakar värre fotgängarolyckor

”Det finns ingen funktionell fördel med massiva frontpartier”, säger forskningsingenjören.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-14 09:50

Kommentarer

Att de som kör aggressivt också väljer bilar som ser aggressiva ut är ju välkänt. Att de inte heller bryr sig om säkerheten för omgivningen, och knappast miljön heller, är ju självklart. Frågan är varför det är tillåtet att sälja bilar som inte har högsta tillgängliga säkerhet.

Uppdaterat: 2023-11-14 16:15

Tyvärr har det kommit med SUV-trenden. Massivt frontparti utan funktion och med utifrån varumärkesidentifikation.

Uppdaterat: 2023-11-14 17:29

Men det finns SUV's som går före och sätter ny standard, tänker närmast på modell Y. Den är låg som en personbil i fronten, fast bilmodellen är ca 1,6 meter på högsta stället. Jag tänker ofast på en MPV när jag ser en modell Y, fast sedan när man ser bakänden på bilen så blir det åter en "SUV", med väldigt sluttande bakdel.

Uppdaterat: 2023-11-15 14:06

Men visst, SUV:ar blir högre i nosen och det är bara nackdelar. Man ser folk köra runt i sin SUV med inventerad "gam nacke" de lutar huvudet väldigt långt bakåt för att kunna se vad som händer precis framför bilen (speciellt när de kör sakta). Det ser väldigt roligt ut...
Själv testade jag Skoda Enyaq, en väldigt bra bilmodell på alla sätt förutom att den är onödigt hög och sikten intill bilen blir lidande. Nackdelen är så klart också högre förbrukning (speciellt på motorvägen). Nä, jag har inte förstått mig på SUV trenden, det erkänner jag. En MPV kan jag förstå och till och med vilja äga för mer utrymme.

Uppdaterat: 2023-11-15 14:11

HX
Jag anser inte att Enyaq är en SUV. Den är som en XC70 i höjd.

Uppdaterat: 2023-11-15 14:23
Axa skrev:

HX
Jag anser inte att Enyaq är en SUV. Den är som en XC70 i höjd.

I min värld är Enyaq en SUV och det är positivt för mig till skillnad för hx30.

Uppdaterat: 2023-11-15 17:25

Christer
Visst är Enyaq en SUV om man utgår från vad Skoda anger och hur den är klassad, Compact Crossover SUV.
Men jag uppfattar den inte som en SUV. Den är som sagt någon millimeter högre än XC70. Jag uppfattar enyaq mer som en storvuxen kombi.
Den är även ungefär lika hög som en Ioniq 5. Ioniq 5 är samma fordonsklass som Enyaq. Uppfattar inte heller den som en SUV.

Som sagt. Benämningen crossover kanske passar bättre. Men det är ju min uppfattning.
Och jag känner mig ganska liten bredvid en BMW iX eller XC90.

Uppdaterat: 2023-11-15 17:48

Jag uppfattar Enyaq större än en XC40, men i samma storlek som en ID4 och båda räknas nog som SUVar och inte som crossovers.

Uppdaterat: 2023-11-15 19:41

Christer
Nja, Enyaq är faktiskt lägre en ID4. Enyaq sportline ännu lägre. Men båda modellerna klassas in som ”Compact Crossover SUV”, eller SUV i C-segmentet.

Det jag vill påpeka är att en Enyaq inte är högre än en XC70. Och att jag inte uppfattar Enyaq som en SUV. I trafik som upplevs den som en större kombi, eller typ en XC70.

En XC40 är faktiskt högre än Enyaq.

Som sagt, det är ju bara min uppfattning och jag förstår att man inordnar modeller i klasser där Enyaq räknas som C-SUV.

Uppdaterat: 2023-11-15 21:58

Det finns ingen allmänt erkänd definition på SUV - eller C-SUV - eller......
I USA har bilar med 8" markfrigång lägre skatt - ursprungligen tänkt för pick-ups för "lantisar"
"Vi" gjorde en intern definition för flera år sedan:
"Normal" sedan/combi är 1350 - 1450 mm hög
Cross over är 1450 - 1600mm hög
SUV är 1600+mm - hög.

Uppdaterat: 2023-11-19 16:27

Det finns - eller fanns - ett prov konstruerat av IIHS, som mätte skador på docka som föreställde fotgängare.
Bilen kördes då på stående docka i 25mph.
Det finns/fanns bilar med huv vars bakdel "sköts upp" vid kollision med fotgängare/krockdocka, för att minska "skador"/acceleration.

Uppdaterat: 2023-11-19 16:36