Vi Bilägares forum

Larmrubrikerna är fel – elbilens däckslitage överdrivet

Larmrubrikerna är fel – elbilens däckslitage överdrivet

Flera medier har haft stora rubriker om elbilens stora däckslitage. Men Vi Bilägares egna långtestbilar visar en annan sanning. Vid vanlig vardagskörning sliter inte elbilar mer däck än andra, enligt våra siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-13 09:40

Kommentarer

… till förtret för alla elbilsbelackare.

Jag tror nog de flesta elbilsägare upptäckt detta för länge sedan. Var framförallt VAG som levererade bilar med Bridgestone däck som hade litet mönsterdjup och extremt kort livslängd. Sedan har så klart media rapporterat om detta helt okritiskt.

Uppdaterat: 2023-11-13 09:50

De flesta som har elbilar tror jag bränner på vid rödljusen. På alla mina bilar har jag kunnat köra ca 6000 mil på sormmardäcken och vinterdäcken har jag bytt ut pga ålder (gummi hårdnar med tiden). Elbilen jag hade under 2 år märkte jag inte ökat slitage på, för bilen levererades med kvalitetsdäck (leasing bil). Detta har jag nog sagt förr, men det är viktigt att köpa bra däck för det kommer kanske en dag rädda livet på dig. Vinterdäcken man köper skall vara gjorda för Nordiskt klimat.

Uppdaterat: 2023-11-13 09:57

Jag förstår dock inte vad skillnaden skulle vara med kraftig motorbroms eller motsvarande kraftigt bromsning med vanliga bromsen? Varför skulle det ena slita mer på däcken än det andra?

Bara för att man har kraftig motorbroms på en elbil så betyder ju itne det att man abrupt släpper på gasen allt som är möjligt så att det sliter på däcken som möjligt. Nej man styr ju så klart bromsningen så det passar genom att släppa på gasen passande mycket för den aktuella situationen.

Uppdaterat: 2023-11-13 10:07
- Peugeot e-208 GT 2022

Men... läser man artikeln noga så visar det sig ju att det finns en hel mängd förbehåll och reservationer som visar att du måste anstränga dig med rätt körsätt, rätt inställning i körvalen, du måste välja rätt bil och rätt däck...
DÅ minskar du slitaget...
Det är ju enkelt då...
MEN det är ju något helt... annat... än att basunera ut att "elbilar inte sliter däck" - PUNKT...

Låter som man slår knut på sig själv för att författa ett resultat som ska stödja den egna åsikten.

Uppdaterat: 2023-11-13 12:40

Ja du N-iklas, du förnekar dig aldrig.
Tur att din enorma läsförmåga och Omegan ger dig erfarenheter av alla världen olika bilar…..

Uppdaterat: 2023-11-13 12:57

Varför skulle man använda mer vridmoment i en elbil än man gör i en avgasbil? De flesta bilar jag har kört har haft analoga gasreglage och det som avgör hur mycket jag väljer att belasta däcken är främst hur raskt jag vill ändra hastighet.
Det är ganska sällan jag försöker accelerera så mycket bilen förmår.

Uppdaterat: 2023-11-13 19:57

Mäkinen
Det förstår du väl. Gaspedalen i en elbil är binär. Av eller på. Inget vridmoment eller Max vridmoment. ;-)

Uppdaterat: 2023-11-13 20:26

Jaja, det är en sån där digital gaspedal.

Uppdaterat: 2023-11-13 21:10
Axa skrev:

Mäkinen
Det förstår du väl. Gaspedalen i en elbil är binär. Av eller på. Inget vridmoment eller Max vridmoment. ;-)

😂🤣

Uppdaterat: 2023-11-13 22:04

Kör man lugnt med en elbil så sliter man inte på däcken mer än andra bilar. Men en del vill väl testa accelerationen och då slits däck, verkar mest gälla Tesla. Tesla börjar ju bli rätt vanliga så därför kanske en del rapporter om däckslitage.

Uppdaterat: 2023-11-15 14:47

Raphael, nu gissar du bara och önskar Tesla allt ont.
Speciellt är det VAG som haft kassa lättrullade däck.
Även BMW i4 sliter bakdäck. Men det är de aggressiva hjulvinklarna som sliter ut bakdäcken på insidan.
Och så klart är Tesla X ökänd för att sluta däck, men den är ovanlig i Sverige

Uppdaterat: 2023-11-15 15:28

Snoid, du har väl anat lite smått i övriga trådar här att Raphael inte är så överdrivet förtjust i Tesla. ;)
Hur man kan försvara fackets agerande så till den milda grad är för mig obegripligt. Och när man häromdagen läste hans kommunistpropaganda blev man ju nästan mörkrädd...
Jag har kört två stycken Teslor rejält många mil och de har inte slitit ett dugg mer däck än de bilar jag haft tidigare med motsvarande däckstorlekar.

Uppdaterat: 2023-11-15 15:43
Gaston skrev:

Snoid, du har väl anat lite smått i övriga trådar här att Raphael inte är så överdrivet förtjust i Tesla. ;)
Hur man kan försvara fackets agerande så till den milda grad är för mig obegripligt. Och när man häromdagen läste hans kommunistpropaganda blev man ju nästan mörkrädd...
Jag har kört två stycken Teslor rejält många mil och de har inte slitit ett dugg mer däck än de bilar jag haft tidigare med motsvarande däckstorlekar.

Vad det anbelanger så blir jag lika mörkrädd vad gäller ditt hat mot facket och vad de kämpar för, som dom alltid gjort.

Uppdaterat: 2023-11-15 16:09

Vem har sagt att jag hatar facket?! Jag hatar inte facket, anser att de gjort mycket bra förr i tiden även om de numer spelat ut sin roll mer och mer. Jag var själv fackligt engagerad i Metall i min tidigare jobbkarriär men hoppade av när jag såg hur illa och ineffektivt och felsatsat de jobbade i den regionen jag var verksam.
Nej, jag hatar inte facket, men jag anser att de gått över alla vettiga gränser i detta fallet.
Lägg inte ord i min mun Christer, det är väldigt fult gjort....

Uppdaterat: 2023-11-15 16:12

Ska den här tråden också börja spåra ur?

Uppdaterat: 2023-11-15 17:15
40-talisten skrev:

Ska den här tråden också börja spåra ur?

Varför skulle tråden spåra ur? Bara för att vi tycker olika utan synbara personangrepp?

Uppdaterat: 2023-11-15 17:20
Christer skrev:

40-talisten skrev:
Ska den här tråden också börja spåra ur?

Varför skulle tråden spåra ur? Bara för att vi tycker olika utan synbara personangrepp?

+100 Christer

Uppdaterat: 2023-11-15 17:35
Christer skrev:

40-talisten skrev:
Ska den här tråden också börja spåra ur?

Varför skulle tråden spåra ur? Bara för att vi tycker olika utan synbara personangrepp?

Trådens rubrik handlar om däckslitage. Men att göra inlägg om politik triggar tydligen omedelbart gensvar, och så är knivkastningen igång...

Uppdaterat: 2023-11-15 21:41

Skönt att lite hårda fakta om däckslitage..

Uppdaterat: 2023-11-15 20:08
Power to the people

Vi bytte till en elbil på jobbet för några år sedan. Och den äter däck i jämförelse med den tidigare bilen vi hade. Elbilen va även inne på kontroll av hjulinställningar, på grund av det orimliga däck slitaget. Det var dock inget fel på hjulinställningen.

Uppdaterat: 2023-11-15 22:38

Lobocut
Bilar på jobbet slits betydligt fortare än normalt. En elbil på jobbet desto mer. Men det beror också på vad man har för jobb och vilka som kör.

Uppdaterat: 2023-11-15 22:41

Jag skulle tro att mina däck på elbilen slits märkbart snabbare än vad jag varit van med tidigare, men så kör jag också mycket mer stadskörning nu än tidigare med många stopp och start.

Sen borde en bil med fyrhjulsdrift slita däcken mer jämnt än om man har tvåhjulsdrift kan jag gissa?

Har själv framhjulsdriven bil vilket troligen är sämst för däcken?

Uppdaterat: 2023-11-15 22:52
- Peugeot e-208 GT 2022

Så är det Bejje. Det där extraknäcket räcker väl till det ökade däckskontot 😉
Och jag kan intyga att en AWD bil sliter däcken helt jämnt. Min bil driver alltid både fram och bak upp till 30km/tim, sedan kopplas frontmotorn ur i ”Normal” och kopplar in vid kraftigare gaspådrag (frikopplas med mekanisk koppling) i Sport alltid variabel 4wd och Eco kopplar aldrig frontmotorn in oavsett hur mycket man gasar. Finns sedan ett Snow läge där bilen är 4wd 50/50.
Men oavsett att jag till 98% kör i Normal så är däcken helt jämnt slitna. Detta tack vare att bilen alltid är 4WD då den skall sätta fart på bilen.

Uppdaterat: 2023-11-15 23:09

Bejje
Sedan kan det bero på att vissa elbilar utrustas med mjukare ”ekodäck”.

Uppdaterat: 2023-11-15 23:30

Helt klart är det minst däckslitage på en bil som driver på alla hjulen. Och egentligen är det bara en bil som gör det. Subaru. Jag har genom åren haft ett flertal Subaru som är den enda bil jag vet som driver konstant på alla hjul. Hela tiden. Till och med min WRX med 300 hk kunde jag köra över 7000 mil på en uppsättning däck. Sedan några år kör jag nu Tesla och har märkt att den sliter mer på bakdäcken. Sannolikt naturligtvis beroende på att den driver mer på bakre hjul än de främre. Inte alarmerande men jag märker tydligt att bakdäcken tar slut fortare.

Uppdaterat: 2023-11-15 23:39
Boxer skrev:

Helt klart är det minst däckslitage på en bil som driver på alla hjulen. Och egentligen är det bara en bil som gör det. Subaru. Jag har genom åren haft ett flertal Subaru som är den enda bil jag vet som driver konstant på alla hjul. Hela tiden. Till och med min WRX med 300 hk kunde jag köra över 7000 mil på en uppsättning däck. Sedan några år kör jag nu Tesla och har märkt att den sliter mer på bakdäcken. Sannolikt naturligtvis beroende på att den driver mer på bakre hjul än de främre. Inte alarmerande men jag märker tydligt att bakdäcken tar slut fortare.

Nej då det finns flera.
Min Ioniq5 kan jag välja Wintermode på så driver den konstant 50/50, och även återladdar.
Finns säkert andra elbilar, alla på E-GMP plattformen har det, som även har denna finessen.

Uppdaterat: 2023-11-15 23:47
Axa skrev:

Lobocut
Bilar på jobbet slits betydligt fortare än normalt. En elbil på jobbet desto mer. Men det beror också på vad man har för jobb och vilka som kör.

Som jag skrev, bilen vi hade innan va det inte detta problem med. Bilen va samma storlek, samma personer som kör och det är samma rutt som körs.

Uppdaterat: 2023-11-16 19:06

Läste nån artikel där man talat med nån på Michelin och även den herren påstod att elbilarna generellt var lite hungrigare på däck. Rätt eller fel...

Uppdaterat: 2023-11-16 19:16
Pi skrev:

Läste nån artikel där man talat med nån på Michelin och även den herren påstod att elbilarna generellt var lite hungrigare på däck. Rätt eller fel...

Tror jag nog kan vara korrekt, speciellt med mycket stadskörning. Det direkta vridmomentet tror jag nog sliter lite mer på gummit. Men vid mer landsvägskörning tror jag det är egalt, förutom viktens påverkan slitaget.

Uppdaterat: 2023-11-16 21:48
Mr Snoid skrev:

Tror jag nog kan vara korrekt, speciellt med mycket stadskörning. Det direkta vridmomentet tror jag nog sliter lite mer på gummit. Men vid mer landsvägskörning tror jag det är egalt, förutom viktens påverkan slitaget.

Ja, jag tror också att de som är lite heta på gasen med vridmomentet i en elbil kan slita däck snabbare än vanligt men kör man lugnt och som du säger så sliter inte en elbil mer däck vid landsvägskörning än vilken bil som helst.

Uppdaterat: 2023-11-17 11:28
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.