Vi Bilägares forum

Polestar 5 med ny teknik: 16 mil på 5 minuter

Polestar 5 med ny teknik: 16 mil på 5 minuter

Porsche- och Teslautmanaren Polestar 5 visas nu upp utan maskering. Den får ny snabbladdningsteknik – men ingen bakruta.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-10 09:15

Kommentarer

Wow, "Systemet levererar totalt 886 hk och 900 Nm".. det är ju bara typ 3 gånger så mycket som folk behöver. Jag tycker 300 Nm är mycket. Min nuvarande bil har ca 210 Nm (fast den är inte pigg hahaha...)

Uppdaterat: 2023-11-10 12:42

Ingen bakruta! Vem kom upp med den idén på designavd. Säkert väldigt tufft och designmässigt fint, men i verkligheten. Hur har man tänkt att det ska funka, kameror ska ersätta bakrutan. Visst, tjena hade det inte varit enklare att montera en bakruta istället än att försöka utmana verkligheten. Allt ser säkert väldigt bra ut, på skrivbordet!

Uppdaterat: 2023-11-10 16:08

Jag undrar vad som är nytt med den ”nya” snabbladdningstekniken.

Uppdaterat: 2023-11-10 16:52
Axa skrev:

Jag undrar vad som är nytt med den ”nya” snabbladdningstekniken.

Ja det kan man fundera på vad som är nytt med det. XPeng G9 laddar mig veterligen redan med Max 350kW, dvs Max vad t.ex IONITY kan leverera.
Och det är väl ungefär det som krävs för att ladda 16 mil på 5 minuter. Så med 800V teknik och ett stort batteri så är det väl ingen större revolutionerande nyhet.
Men det nämns inte något om hur laddkurvan är, den är ju mer intressant än maxeffekt under en kort tid.

Uppdaterat: 2023-11-10 17:10

Snoid
Jo. Och om jag inte minns fel så finns det begränsningar i effektuttag på snabbladdare.
Håller med att laddkurvan är ju mer intressant. Oavsett ifall systemet är på 400 eller 800V.

Uppdaterat: 2023-11-10 17:16

Det finns väl däremot fysiska begränsningar i hur länge en laddhandske kan leverera 500A DC, om jag inte minns fel finns det en begränsning om 8-10 minuter innan det behöver rampa ner strömmen pga värmeutvecklingen.

Uppdaterat: 2023-11-10 18:07
Power to the people
Grosser skrev:

Det finns väl däremot fysiska begränsningar i hur länge en laddhandske kan leverera 500A DC, om jag inte minns fel finns det en begränsning om 8-10 minuter innan det behöver rampa ner strömmen pga värmeutvecklingen.

Är väl därför Ionitys laddare har vattenkylning av kabel och troligen även handsken.

Uppdaterat: 2023-11-10 18:19

Sen är det som vanligt - detta annonseras att finnas om typ 2 år så först då närmar vi oss svaret.

Uppdaterat: 2023-11-10 18:27

Även Polestar 4 saknar väl bakruta? Jag har bara sett en sån och hann knappt reagera mer än att den såg konstig ut.

Uppdaterat: 2023-11-10 19:29
Pi skrev:

Sen är det som vanligt - detta annonseras att finnas om typ 2 år så först då närmar vi oss svaret.

Tja, Xpeng G9 klarar av att ta emot den effekten. Så det finns redan. Förövrigt klarar så klart alla 800V plattformar att hantera dubbla effekten jämfört med 400V. Är väl strömstyrkan som är begränsande.

Uppdaterat: 2023-11-10 20:44

Rent tekniskt så kan man ju välja 800 V för att hålla nere strömstyrkan ordentligt och inte nödvändigtvis ta ut väldigt hög laddeffekt.

Uppdaterat: 2023-11-10 21:33

Effekt = ström x spänning

Uppdaterat: 2023-11-11 09:16

Polestar borde fokusera på att bränna mindre av andras pengar. Hur hög är reklamkostnaden per bil ? Ser den förbannade Polestar reklamen överallt, men säljer de fler bilar ? Dålig företagsledning, styrelse med stor brist på entreprenörsanda.

Uppdaterat: 2023-11-11 09:19

J.L du verkar ha full insyn i Polestars ledning, eller du kanske bara gissar vilt 😉

Uppdaterat: 2023-11-11 09:23

J.L - i egenskap av "el-gubbe" så är jag tämligen välbekant med hur man beräknar effekten. Förstår inte riktigt vad du vill säga med det inlägget...

Uppdaterat: 2023-11-11 09:44

MrSnoid, jag har inte full insyn eller är medlem i Polestars ledning, vilket skulle gjort mig illojal om jag förde ut information därifrån. Rent fundamentalt om man ska investera i en aktie måste man göra en analys av bolaget och hur det sköts. Företagsledningen är "imperiebyggare" och missleder i vissa fall aktiemarknaden med information, vilket i mina ögon är kriminellt (kan inte den amerikanska lagstiftningen dock). LiShufu (VolvoCars) kontrollerar bolaget till 95% och resten av rösterna 5 % på övriga, vilket i Sverige enligt praxis > 90% tvångsinlösen av minoritetsägarna. Varför, jo likviditeten i aktien blir för låg på marknaden.

Uppdaterat: 2023-11-11 13:48
Pi skrev:

J.L - i egenskap av "el-gubbe" så är jag tämligen välbekant med hur man beräknar effekten. Förstår inte riktigt vad du vill säga med det inlägget...

Jag har inte en aning om vad du är för gubbe, men tycker att det är värt att förtydliga hur det hänger i hop för icke elgubbar o eltanter :-)

Uppdaterat: 2023-11-11 13:49