Vi Bilägares forum

Toyota har dyrast service – och slarvar med rekommendationen

Toyota har dyrast service – och slarvar med rekommendationen

När vi granskar långtestbilarnas service hittar vi stora prisskillnader. Allra dyrast är Toyota – trots att märket avviker från egna rekommendationer.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-09 10:30

Kommentarer

Hur kan man släppa en bilmodell som vänder sig till Svenssons, som kräver serviceåtgärder för 10.000kr för 3000mils körning. Skamligt.
För övrigt är bilservice fortfarande en ruffel o båg bransch.

Uppdaterat: 2023-11-09 12:16

Såg reklam för en bilverkstad, det var så här typ:
"Vi ser nu utfallet av långa serviceintervaller och erbjuder därför kostnadsfritt ändring av bilens servicedator till mer rimliga 1.500 mil/1 år"

Uppdaterat: 2023-11-09 12:58

Skoda kör med "fulspel" att man skall göra "inspektion" typ varje eller vartannat år... som kostar massor med pengar och ändå är det inte mer än vad som görs på en vanlig bilbesiktning. Man sparkar på däcken och kollar om spolarvätska finns och plockar ut ca 2000 kr från kunden. Jag servade min Skoda på andra verkstäder och tjänade nog ca 15000-20000 kr under 9 år på detta. Första service gjordes dock på Skoda märkesverkstaden, men det var bara första och sista gången eftersom det blev hål i plånboken.

Uppdaterat: 2023-11-09 13:06

Först, angående Toyota så är det säkert så att 0w-20 finns som bulk då flera modeller haft det sen 2010 eller längre, dess utom så är den betydligt billigare än 0w16 än sålänge, som det skrivs får vi hoppas att kunderna betalar det lägre priset, är det något som märks i praktiken i motorn? Inte en chans.

Sedan är det trist nog att vi får tugga i oss att det kostar 5000 och upp åt i runda slängar med bilar där oljan ska bytas, per år. Blev själv irriterad nog att "vaska" garantin på 5 år som Mitsubishi har då man ville ha 5000 kr i service efter 1 år och knappa 200 mil för att byta motorolja (3 liter) plus oljefilter samt sedvanlig okulärbesiktning. Köpte olja och filter själv och bytte, nu när bilen är 3 år och knappt 800 mil på mätaren (det är en 3:dje bil) så har jag sparat minst 13000 kr på detta på en liten pluttbil, vilket antagligen ger mig nya däck och en reparation om det mot förmodan behövs utan att få nyttja någon garanti.

Till nästa bil, råkade få se vad servicen hos KIA kostade internt när jag servade en leasad E-Soul 2022 (borde vara jämförbar med Niro EV, samma drivlina), det var drygt 700 kr det kostade, vad man gjort var uppmätning av batteriet (12 V) samt okulärbesiktning, ställer mig alltså tveksam till att något mer görs på Niro EV, dock så hade jag 1500mil/12 mån på E-soulen så 14-1500 kr under 2 år då.

Man försöker allt vad det går att ta överpriser, gärna i garantins namn, men dessvärre sr det nog rätt lika ut mellan olika bilmärken. Tesla undantaget som inte kräver service, kör också en Tesla, men där ser vi ju andra bekymmer just nu...en annan variant av fulspel.

Uppdaterat: 2023-11-09 14:29

Betalar 2 100 kr för årligt olje- och filterbyte på min äldre Toyota. Rimligt tycker jag, och självklart att göra det varje år. Men det är nog tveksamt om det är nyttigt att sträcka oljebytet till 3 000 mil, även om man kör det på ett år.

Uppdaterat: 2023-11-09 14:32

Det gäller att kolla Landrin Lund saluför Mercedes så de Mercedespåslag i verkstaden det är väl känt. Billigare serva KIA på mindre ort i Skåne om man har den tiden.

Uppdaterat: 2023-11-09 16:24
bengt39

Kör till Höör.. om du har en Toyota, du sparar pengar, men när de ringer dig efter 30 minuter du lämnat bilen och undrar om de skall byta bromsklossar så säger du att du inte vill göra det (för antagligen behövs det inte). Generellt ta inga beslut över telefon om du inte tvunget måste, för verkstäderna älskar när du har bråttom och vill att du skall ta dåliga beslut som drabbar din plånbok. En gång sade jag nej, vid besikningen frågade jag om bromsarna och klossarna, och de sade att det var minst 1000-2000 mil till utan problem.

Uppdaterat: 2023-11-10 16:07

Har hittat lite om oljekvalitet 0w-16
Det skrivs att den kan sänka bränsleekonomi
med upp till 2%
Bilarna är spec. i Europa för skattesatser m.m.
Och då har naturligtvis rekommenderad olja använts
Toyota bilar kanske behöver omtypas.
Jag har åkt ett antal olika bilfabrikant
Brukar läsa den information som finns
Har aldrig varit med om att en auktoriserad verkstad använt något annat än rekommenderad delar-vätskor

Sedan när man läser reportaget läser man att verkstäderna vill sälja från bulk
Det är för att verkstaden ska kunna tjäna mera
Slutkunden får alltid betala listpriset
Har någon varit med om att man inte följt rekommendationerna
Ha en bra dag

Uppdaterat: 2023-11-13 14:05
Is oil