Vi Bilägares forum

Tufft för Polestar – tappar 190 000 kr per bil

Tufft för Polestar – tappar 190 000 kr per bil

Polestar tar in 4,9 miljarder kronor i lån från Volvo Cars och Geely, men kommer behöva ytterligare 14 miljarder för att nå positivt kassaflöde.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-09 09:03

Kommentarer

Gör som det var tänkt från början, att Polestar 2 skulle varit en Volvo. Gör Volvo av alltihop, så får Volvo ett starkt elbilsutbud. Nyttja Volvos ÅF-nät och Volvos styrka i ryggen. Där kan de kapa kostnader direkt, slipper dubbla försäljningsorganisationer och lokaler. Vad är det som är så svårt?

Uppdaterat: 2023-11-09 10:22

Polestar går i konkurs innan 2025. Finns för många elbilsmärken idag. För många aktörer och för liten marknad. Och många ser ändå Polestar som en Volvo, varför två märken?

Uppdaterat: 2023-11-09 10:42

Det här är lite löjligt självklart går ett bolag som detta med gigantiska förluster de första åren när alls nya modeller utvecklas!

Uppdaterat: 2023-11-09 15:03

Det hade varit bättre om Thomas Ingenlath hade fortsatt att designa Volvo-bilar. Det tycker jag han lyckades bra med.

Uppdaterat: 2023-11-09 19:21
V8-Power skrev:

Det här är lite löjligt självklart går ett bolag som detta med gigantiska förluster de första åren när alls nya modeller utvecklas!

Exakt
Mycket märklig debatt.
Alla elbilsföretag går med förlust i början. Även Tesla gjorde det.

Uppdaterat: 2023-11-09 21:33
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

V8-Power skrev:
Det här är lite löjligt självklart går ett bolag som detta med gigantiska förluster de första åren när alls nya modeller utvecklas!
Exakt
Mycket märklig debatt.
Alla elbilsföretag går med förlust i början. Även Tesla gjorde det.

Det är naturligtvis så att ett bolag kan gå med förlust, det kan vara en ren bokföringstekniskt sak. Men det viktiga är om bolaget har en egen kassa(pengar på banken) för att betala leverantörsskulderna som man drar på sig under utvecklingsperioden. Det tar ju som sagt ett tag innan man får ut sin produkt på marknaden och kan börja ta betalt, så man får in pengar i bolaget. Har man inte egna medel i kassan, så kan man ha en rik morsa(moderbolag) som kan skjuta till pengar(exempelvis lån som det står i artikeln) för att betala leverantörsskulderna. Har man inte det, då går det snabbt utför. Att bli skyldig en jäkla massa pengar till leverantörer hit och dit är inte så hälsosamt(ungefär som SAAB blev), de kan faktiskt begära bolaget i konkurs för att få betalt en del av skulden genom konkursen. Då är det tack o hej för Polestar.

Uppdaterat: 2023-11-09 22:14

Ett kriminellt upplägg där Geely och VolvoCars kontrollerar 95 % av bolaget skjuter till 5 miljarder. Övriga 15 miljarder ska alltså 5 % stå för, där svenska pensionsbolag redan förlorat miljardbelopp finns representerade. Det bästa vore om Volvo AB tog tillbaka varumärket och VolvoCars märker om bilarna till Polestar och avvecklar nuvarande Polestarbolag. Hur ska VolvoCars klara av att finansiera alla fabriker de ska bygga när det inte finns volym att fylla dem med?

Uppdaterat: 2023-11-09 22:17
J.L skrev:

Ett kriminellt upplägg där Geely och VolvoCars kontrollerar 95 % av bolaget skjuter till 5 miljarder. Övriga 15 miljarder ska alltså 5 % stå för, där svenska pensionsbolag redan förlorat miljardbelopp finns representerade. Det bästa vore om Volvo AB tog tillbaka varumärket och VolvoCars märker om bilarna till Polestar och avvecklar nuvarande Polestarbolag. Hur ska VolvoCars klara av att finansiera alla fabriker de ska bygga när det inte finns volym att fylla dem med?

Japp, håller med. Det står i inlägg nr1.

Uppdaterat: 2023-11-09 22:23

Ja, Polestar bildades som separat bolag för att kunna utveckla elbiltech på andras (investerare) bekostnad, och inte med Volvos pengar.
Skitsmart tyckte jag då de bildade bolaget.
Men det blev värre än jag hade förväntat mig, mycket värre.
Ändå var jag ytterst kritisk till upplägget då det begav sig.
Men det var grisigare än jag kunnat föreställa mig

Uppdaterat: 2023-11-09 22:33
Gillar kurvor och rondeller