Vi Bilägares forum

Provkörning: Volvo EX30 (2023)

Provkörning: Volvo EX30 (2023)

Volvos minsta bil i modern tid är delvis utvecklad i Kina och lovar höga prestanda i litet format. Priset är konkurrenskraftigt men förarmiljön är en huvudvändare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-06 09:04

Kommentarer

Kamerorna som övervakar föraren i kombination med Kina känns sådär.

Uppdaterat: 2023-11-06 09:26

Byggd av små kineser för små kineser?

"Till råga på allt har jag svårt att få till körställningen, vilket är ovanligt i en Volvo. Fotstödet för vänster ben sitter nära och det är för trångt för att kunna knöla in en överbliven vänsterfot intill pedalerna."

"Baksätet är knappt tillräckligt för vuxna och dessutom ganska obekvämt"

Men det spelar ingen roll, det är ju en Volvo och då säljer den ändå!

Uppdaterat: 2023-11-06 09:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur tänker man här? Man kan inte sitta som vuxen i baksätet.. är det ingen som tänker till innan man släpper en ny produkt? Sedan ingen värmepump, hur mycket kostar en sådan att sätta dit? Varför är bilen så kort?? Den borde minst vara 4,5 meter lång.. så man får lite bagageutrymme och lite plats inne i bilen. Förstår inte alls mig på dagens nya bilmodeller. Sedan lägger man väldigt mycket krut på att göra en bil med flera hundra hästkrafter...varför? Räcker det inte med 150-200 st.. ?

Uppdaterat: 2023-11-06 11:27

Inte mycket man får för nästan 500.000:-
Ingen instrumentering bara en skärm, kass baksäte, litet lastutrymme.
Kommer folk att köpa denna bilen? Kanske volvofantaster.

Uppdaterat: 2023-11-06 11:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
hx30 skrev:

Sedan lägger man väldigt mycket krut på att göra en bil med flera hundra hästkrafter...varför? Räcker det inte med 150-200 st.. ?

Hemligheten med att bygga en snål elbil är effektiv bromskraftåtervinning. Detta åstadkoms enklast genom att "motorbromsa" elmotorn. För att få kraftig motorbroms måste elmotorn vara stark och då får man accelerationen på köpet.

Uppdaterat: 2023-11-06 11:44
Hackenbush skrev:

Inte mycket man får för nästan 500.000:-
Ingen instrumentering bara en skärm, kass baksäte, litet lastutrymme.
Kommer folk att köpa denna bilen? Kanske volvofantaster.

Basmodellen pris är faktiskt helt ok, men det är obegripligt att någon väljer en sådan här för 500 000.

Uppdaterat: 2023-11-06 11:47

Verkar som att denna är mer av ett Kina-bygge än något som är sverigeproducerat.

Uppdaterat: 2023-11-06 11:49
gmogmo skrev:

Hemligheten med att bygga en snål elbil är effektiv bromskraftåtervinning. Detta åstadkoms enklast genom att "motorbromsa" elmotorn. För att få kraftig motorbroms måste elmotorn vara stark och då får man accelerationen på köpet.

Jepp, men jag har tex kört Leaf och den har ställbar och väldigt bra motorbroms och bra regenering, men jag köper inte riktigt ditt resonemang rakt av. Visst, antagligen bättre.. men hur mycket och till vilken kostnad? I dagens bilbranch verkar allt lämnas åt slumpen, man drar på för fullt utan att se på helheten? Man kan göra avvägningar mellan pris, prestanda och hur mycket man vinner på vissa saker.

Uppdaterat: 2023-11-06 12:27

gmogmo, jag håller inte med dig heller om priset. Du kan köpa en Tesla modell Y för ca 560 tkr, en mycket större bil som lastar mer och antagligen inte drar så mycket mer än denna EX30. Detta är en småbil .. och prissättningen har nog kommit ifatt Volvo nu när andra märken sänker sina priser så kommer nog många inse att EX30 är inte så bra prissatt som man kan tyckas tro. Instegsmodellen är också antagligen helt värdelös här på hemmaplan utan värmepump tex. Det finns bättre modeller och framförallt större bilmodeller för samma pris att överväga. Såvida de inte sänker priset tror jag inte EX30 blir någon större framgång för mer än de som man lyckas sälja till helt oinsatta personer (äldre som man säkert kan lura).

Uppdaterat: 2023-11-06 12:32

hx30, kom ihåg att det är en Volvo och därför kommer den att sälja till Volvokramare även om den egentligen inte har något mer med Volvo att göra än järnhandlarmärket i trubbnosen.

Uppdaterat: 2023-11-06 12:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
hx30 skrev:

gmogmo skrev:
Hemligheten med att bygga en snål elbil är effektiv bromskraftåtervinning. Detta åstadkoms enklast genom att "motorbromsa" elmotorn. För att få kraftig motorbroms måste elmotorn vara stark och då får man accelerationen på köpet.

Jepp, men jag har tex kört Leaf och den har ställbar och väldigt bra motorbroms och bra regenering, men jag köper inte riktigt ditt resonemang rakt av. Visst, antagligen bättre.. men hur mycket och till vilken kostnad? I dagens bilbranch verkar allt lämnas åt slumpen, man drar på för fullt utan att se på helheten? Man kan göra avvägningar mellan pris, prestanda och hur mycket man vinner på vissa saker.

Förmodligen till en ganska liten kostnad. Tror inte det skiljer många kr mellan en elmotor på 200hk och en på 272. Det är just för att det är enkelt, billigt och inte påverkar förbrukningen samt ger bättre bromskraftåtervinning som man ofta får en stark elmotor.

Sen tycker jag det är konstigt att klaga på bilens dimensioner. Den är kort och liten för att tanken var att bygga en kort och liten bil för folk som inte behöver en lång och stor bil.

Det är som att klaga över att BMW 7-serien inte är 3m lång och att 1-serien inte är 5,5m lång.

Uppdaterat: 2023-11-06 12:47

@hx30. 422 000 är för mycket mindre pengar än 560 000 kr.

Att däremot köpa en utrustad EX30 för 500 k+ är galet.

Uppdaterat: 2023-11-06 12:54

Fast "extrautrustad" är väl att ta i. De flesta biljournalister räknar med att vi kunder i Sverige kommer att lägga runt 500.00 kr på EX30 p g a att vi väljer det lite större batteriet, bl a för att få värmepumpen, sen är det nåt paket man räknar med att det kommer att väljas av de flesta eftersom grundmodellen tydligen är lite påvert utrustad. Fast hastighetsmätare framför ratten går ju inte ens att köpa till...
Sen tillkommer väl som vanligt minst 30.000 kr för annan färg än vit och vinterhjul. Och för oss som vill dra släpvagn så lär det väl kosta typ 15.000 kr eller nåt sånt så nöjet att köra en liten Vokvo kan nog bli rätt kostsamt ändå.

Uppdaterat: 2023-11-06 13:03

Idag kostar en Renault Mégane E-Tech 429 000 kr, visserligen ett kampanjpris men ändå. Något mindre batteri än i Volvos billigaste version, men värmepump och en förarmiljö med mer fysiska reglage. Jag tror att Volvos mer konservativa kunder inte kommer att gilla EX30:s förarmiljö.
Känns för mycket av kompromiss.

Uppdaterat: 2023-11-06 13:00
Raphael skrev:

Idag kostar en Renault Mégane E-Tech 429 000 kr, visserligen ett kampanjpris men ändå. Något mindre batteri än i Volvos billigaste version, men värmepump och en förarmiljö med mer fysiska reglage. Jag tror att Volvos mer konservativa kunder inte kommer att gilla EX30:s förarmiljö.
Känns för mycket av kompromiss.

"Volvos mer konservativa kunder" tittar inte på några andra bilar än Volvo. Om de inte gillar EX30 kommer de att köpa en XC40.

Uppdaterat: 2023-11-06 13:47

Snygg men för liten och för dyr för att bli storsäljare och priset måste ned 50000-100 000 för att nå det målet.Den som köper nu och har bilen bara några år får därför ett rejält värdefall även om Volvo exporterar leasingbilar för att hålls andrahandvärdena uppe på en nästan död andramarknad i Sverige.
Däremot för den som vill köra bilen många år och den passar bra i storlek verkar det vara ett utmärkt val.

Uppdaterat: 2023-11-06 16:53
bengt39

Storleksmässigt en bil som kommer passa oss, barnen utflugna, knappt någon som åker i baksätet. Inga problem med utrymmet. För tio år sedan hade vi en Opel Mokka (2012 årsmodell), mer eller mindre samma mått. Inga problem med utrymmen. Man kan så klart inte jämföra den med en V90 och klaga på att den är för liten. Vi sätter på dragkrok så har vi löst transportproblemen de få gånger man behöver mer utrymme.
Men som sagt jämför istället med bilar av samma storlek.

Tror absolut på att denna bil kommer sälja som smör i solskenet.

Uppdaterat: 2023-11-06 17:20

"Men som sagt jämför istället med bilar av samma storlek.", då tycker jag man får lite för pengarna..haha. Men visst, rika pensionärer och folk utan barn som har pengar kommer nog köpa en EX30. Men Volvo ville öka sin omsättning, och varje gång det kommer något nytt från dem så är det massor med uppenbara "missar" eller andra saker som drar ner betyget ordentligt. Jag tyckte denna EX30 hade varit intressant, tills informationen om att baksättet och bagaget var litet och man inte ens hade en riktig hastihetsmätare. Jag tycker det är synd att man inte förvaltar sina chanser till att får rullning på sin försäljning bättre.

Uppdaterat: 2023-11-06 17:28

Renault Mégane E-Tech 429 000 kr, men hallå, snacka om den är för dyr!. Vem köper en Fransk elbil till detta priset? Hade den legat ca 100 tkr lägre i pris hade jag kanske kunnat överväga ett köp.

Uppdaterat: 2023-11-06 17:30

En snabb jämförelse EX30 jmf nya H Kona
EX30 instegspris 429.000kr. Kona 474.000kr. Båda med det mindre batteriet.
EX30 med större batteri, 489.000kr. Kona 514.900kr. Båda med större batteri och lägsta utrustningspaket.
Litet batteri mer utr. EX30 464.000kr. Kona 504.900kr
Större batteri, mer utr EX30 529.000kr. Kona 549.000kr

Volvon är hela tiden billigare än Kona. Så den som får sänka priset nu direkt är Hyundai på sin nya Kona.
För att inte prata om Opel, som precis har släppt en facelift version av Corsa-e. Listpris 559.900kr, kampanjpris 489.900kr. Opel (eller KW Bruun) är ute och cyklar fullständigt.

Uppdaterat: 2023-11-06 17:35

HX30 "Vem köper en Fransk elbil..."Låter som fransmän bygger dåliga bilar det är nog en myt i Sverige bara

Uppdaterat: 2023-11-06 17:35
bengt39

Optimus "Opel (eller KW Bruun) är ute och cyklar fullständigt." '
Jo det är rejäl prispress nu på nybilar bara början. Syns bäst på mängden begagnade elbilar av vissa märken som är ökande med fel priser och det kommer säkert få stora genomslag på nypriserna 2024. Bara början blir nog betydligt köpvänligare med nybil framöver. De billiga privatleasingkontrakten från bonustiden går ut de närmaste åren och mer bilar in på andramarknaden . Köpa ny elbil nu utan att äga den många år kan bli en dyr affär om man köper fel bilmärke.

Uppdaterat: 2023-11-06 17:53
bengt39
Optimus skrev:

En snabb jämförelse EX30 jmf nya H Kona
EX30 instegspris 429.000kr. Kona 474.000kr. Båda med det mindre batteriet.
EX30 med större batteri, 489.000kr. Kona 514.900kr. Båda med större batteri och lägsta utrustningspaket.
Litet batteri mer utr. EX30 464.000kr. Kona 504.900kr
Större batteri, mer utr EX30 529.000kr. Kona 549.000kr
Volvon är hela tiden billigare än Kona. Så den som får sänka priset nu direkt är Hyundai på sin nya Kona.
För att inte prata om Opel, som precis har släppt en facelift version av Corsa-e. Listpris 559.900kr, kampanjpris 489.900kr. Opel (eller KW Bruun) är ute och cyklar fullständigt.

Du behöver jämföra EX30 Ultra med Advance utrustad Kona.
567.000 kontra 589.000 för Kina med soltak
Men fortsatt är Kona dyrare och en dryg dm längre samt har HUD och instrumentering framför ratten

Uppdaterat: 2023-11-06 17:55
Mr Snoid skrev:

Mr Snoid skrev:
Du behöver jämföra EX30 Ultra med Advance utrustad Kona.
567.000 kontra 589.000 för Kina med soltak
Men fortsatt är Kona dyrare och en dryg dm längre samt har HUD och instrumentering framför ratten

OK, så kanske det är. Frånsett det så har jag i alla fall svårigheter med att Kona skall sälja bättre än en Volvo EX30 i Sverige. Men det är ju en helt annan sak.

Uppdaterat: 2023-11-06 18:53

Räcker bilstorleken och det inte är ett absolut krav på elbil så finns ju t ex den modell som Hacken nyligen köpt alltså Skoda Kamiq för under 300.000 kr tämligen väl utrustad - och av allt att döma också klart rymligare. För att få ett litet perspektiv för främst privatköpare som kanske inte ḱör så mycket på årsbasis.

Uppdaterat: 2023-11-06 19:12

Fäller inte backspeglarna ner sig automatiskt när man lägger i backen på bilar idag ??

Uppdaterat: 2023-11-06 19:23

Återstår att se när norska Motor kört sitt räckviddstest samt Björn Nyland vilken nivå bilen hamnar på. Målgruppen är delvis ny och misstänker att priset blir kritiskt för dem. Har de lyckats med en effektiv produktionsteknik för bilen så att de kan sänka priset kan det lyckas annars inkråmskonkurrens.

Uppdaterat: 2023-11-06 19:28
Optimus skrev:

Men fortsatt är Kona dyrare och en Frånsett det så har jag i alla fall svårigheter med att Kona skall sälja bättre än en Volvo EX30 i Sverige. Men det är ju en helt annan sak.

Det har du helt säkert rätt i.
Men jag är övertygad om att Kona är en stabilare mer beprövad elbil. Nu öven med förvärmning av batteriet inför snabbladdning.

Uppdaterat: 2023-11-06 19:29

Med de priser som skrivs om i tråden finns ju helt klart andra modeller att fördra än detta schabrak.

Uppdaterat: 2023-11-06 19:48

Som vad Axa?

Uppdaterat: 2023-11-06 19:51

Tesla.
Eller till och med Enyaq X med maxpaketet. För ”bara” 50 kkr mer. Då får man en hel del inkl adaptiva dämpare. Större bil och säkert bekvämare.
Eller Tesla.

Uppdaterat: 2023-11-06 20:59

Om man inte vill ha en koloss då, Axa?

Uppdaterat: 2023-11-06 21:06
L. Mäkinen skrev:

Om man inte vill ha en koloss då, Axa?

Då kan man köpa en Dacia Spring och spara resten av pengarna till något trevligare.

Uppdaterat: 2023-11-06 21:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag skulle gärna ha en bekväm bil utan att tvingas köra omkring i något som väger två ton eller mer. För mig är det inte nödvändigt att få in ett knippe byggnadsarbetare i baksätet och kylskåp i bagageutrymmet.

Uppdaterat: 2023-11-06 21:15

Mäkinen
Ska man ha den maxade EX30 så väger den in på nästan 2 ton.
Men visst. Du slipper ha gott om utrymme där bak och i bagage.

Uppdaterat: 2023-11-06 21:25
Rikard skrev:

Fäller inte backspeglarna ner sig automatiskt när man lägger i backen på bilar idag ??

Det är en inställning i huvudmenyn oftast, om speglarna skall vinkla ned eller inte.

Uppdaterat: 2023-11-06 21:28

Jag väntar in nya Citroen e-C3, kommer nästa år. Räckvidd 30 mil sommar och 20 mil vinter är tillräckligt för mig.

https://www.citroen.se/modeller/nya-c3.html

Uppdaterat: 2023-11-06 21:29

Mégane E-Tech har utsetts till årets smartaste elbil och köp i kompaktklassen, av tidningen Motor (Motormännens tidning). Det är en alldeles utmärkt och välfungerande elbil med lyxkänsla invändigt.

EX30 har inställning av elspeglar på skärmen och elhissarna i mittkonsolen vid mugghållarna. Jag tror att konservativa Volvo-köpare kommer störa sig på det, Volvo söker uppenbart en ny kundkrets. Får se om det räcker.

Uppdaterat: 2023-11-06 21:50

Läser på annat håll om EX30 och jag får uppfattningen av att det är en dyr budgetbil. Ska bli intressant att läsa när de gjort lite mer ordentliga provkörningar.

Uppdaterat: 2023-11-06 21:55

Axa, jag har aldrig förstått varför jag ska frakta runt flera kubikmeter luft.

Uppdaterat: 2023-11-06 22:06
Rikard skrev:

Fäller inte backspeglarna ner sig automatiskt när man lägger i backen på bilar idag ??

På Skoda kan man ställa in så höger spegel viker ner och ser trottoaren när man backar in i p ruta.

På E-Niron viker båda ner så man får ingen koll på trafiken i den vänstra, vansinnigt dåligt.

Uppdaterat: 2023-11-06 22:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Mr Snoid skrev:

Men jag är övertygad om att Kona är en stabilare mer beprövad elbil. Nu öven med förvärmning av batteriet inför snabbladdning.

Fast Kona bygger ju fortfarande på samma gamla platform med snabbladdning som maxar på 70 kW. Uselt 2023.

Uppdaterat: 2023-11-06 22:49
mso 1000 skrev:

Rikard skrev:
Fäller inte backspeglarna ner sig automatiskt när man lägger i backen på bilar idag ??

På Skoda kan man ställa in så höger spegel viker ner och ser trottoaren när man backar in i p ruta.
På E-Niron viker båda ner så man får ingen koll på trafiken i den vänstra, vansinnigt dåligt.

Jo, kan vara både bra och dåligt som du säger.
Dock fick jag nytta av det i helgen på en enkelriktad gata när jag fickparkerade på vänster sida.
Men i normala fall räcker det med höger.

Uppdaterat: 2023-11-06 22:54

Ja, det är väl en svaghet den delar med motsvarande Niro, gmogmo. Så nog är den alltför dyr relativt vad den ger och dess tekniknivå.

Uppdaterat: 2023-11-06 22:55
gmogmo skrev:

Mr Snoid skrev:
Men jag är övertygad om att Kona är en stabilare mer beprövad elbil. Nu öven med förvärmning av batteriet inför snabbladdning.

Fast Kona bygger ju fortfarande på samma gamla platform med snabbladdning som maxar på 70 kW. Uselt 2023.

Nej då, 101kW är det nu och framförallt förvärmning så du får fart på laddningen även vid kyligt väder.
Är lite väl mycket fokus på Max laddhastighet, mer intressant med laddkurvan och om bilen har batteriförvärmning

Men visst är det en plattform som börjar bli ”till åren” och med det har så klart många barnsjukdomar tvättats bort

Uppdaterat: 2023-11-07 06:43
Mr Snoid skrev:

gmogmo skrev:
Mr Snoid skrev:
Men jag är övertygad om att Kona är en stabilare mer beprövad elbil. Nu öven med förvärmning av batteriet inför snabbladdning.
Fast Kona bygger ju fortfarande på samma gamla platform med snabbladdning som maxar på 70 kW. Uselt 2023.

Nej då, 101kW är det nu och framförallt förvärmning så du får fart på laddningen även vid kyligt väder.
Är lite väl mycket fokus på Max laddhastighet, mer intressant med laddkurvan och om bilen har batteriförvärmning
Men visst är det en plattform som börjar bli ”till åren” och med det har så klart många barnsjukdomar tvättats bort

Absolut är laddkurvan det viktigaste. Dock så lär Volvon med 175 eller 130 kW vara betydligt snabbare och det skulle förvåna mig om den inte har förvärmning då XC40\C40 har det idag.

Uppdaterat: 2023-11-07 08:40
Optimus skrev:

En snabb jämförelse EX30 jmf nya H Kona
EX30 instegspris 429.000kr. Kona 474.000kr. Båda med det mindre batteriet.
EX30 med större batteri, 489.000kr. Kona 514.900kr. Båda med större batteri och lägsta utrustningspaket.
Litet batteri mer utr. EX30 464.000kr. Kona 504.900kr
Större batteri, mer utr EX30 529.000kr. Kona 549.000kr
Volvon är hela tiden billigare än Kona. Så den som får sänka priset nu direkt är Hyundai på sin nya Kona.
För att inte prata om Opel, som precis har släppt en facelift version av Corsa-e. Listpris 559.900kr, kampanjpris 489.900kr. Opel (eller KW Bruun) är ute och cyklar fullständigt.

Håller helt med. Stellantis tar riktiga överpriser på sina bilar. Skulle jag skaffat den Peugot e-208 som jag har idag med samma utrustningsnivå så hade jag fått betala över 500 000 kr. Det är totalt vansinne för en sådan liten bil. När det kommer till privatleasing på samma bil så går den inte ens att välja via deras sida. Kanske därför de skäms över hur högt månadspris en fullt utrustad e-208 skulle få.

Och som du säger, Corsa-e också på tok för dyr.
Hade bilarna haft motor på 200-250 hk, stark regenerering, 10 mil extra i räckvidd, snabbare snabbladdning och ett bra infotainmentsystem och navigering baserat på Google där den känner av var man bör stanna och ladda så skulle det börja bli mer accepterat.

Uppdaterat: 2023-11-07 10:58
- Peugeot e-208 GT 2022

Stellantis nya infotainmentsystem är baserat på Android Automotive och använder Snapdragonplattformen. Men ovanpå det har Stellantis byggt sitt eget skal/miljö.

Gällande priser så sätter KW Bruun priserna i Sverige för de märken de importerar. De importerar dock inte alla Stellantis-märken. Italienska + amerikanska Stellantis har annan importör.

Det kan upplevas förvirrande med KW Bruun att de har flera prisnivåer, och det är otydligt vad skillnaden är. Men i regel är kampanjpris ett prutbart rekommenderart ordinarie ca pris på lagerbilar, medan ordinarie pris är beställningspris dvs fabriksbeställning. Sen sätter återförsäljarna sitt eget pris. ë-C4 kan du få för 360 000 kr ute hos återförsäljare, dvs rabatt och kampanj på kampanjpriset.

Men det är inte bara Stellantis-märken som KW Bruun har en förvirrad prisbild för. De importerar även Mitsubishi. Och har samma pris-tänk. För t.ex. ASX ger KW Bruun tre olika priser.
Ordinarie rekommenderat ca pris, kampanj rekommenderat ca pris och introduktion rekommenderat ca pris.

Uppdaterat: 2023-11-08 08:16

Nu har jag bara sett Stellantis nya infotainment (nyaste Peugeot) på video och visst jag ser att det är skillnad och jag förstår att det är Androidi grunden, men utav det jag har sett finns ingen appstore för appar som Spotify och andra musikappar, ingen Netflix, HBO eller Youtube för när man väntar på snabbladdning.

Jag kan ha fel, eftersom jag inte testat det själv, men har inte hittat något som påvisar att sådant finns.
Om de inte heller har infotainment som är integrerat med bilen så att man kan få förslag på när och var man bör stanna för att ladda så går deras nya bilar helt bort tills de har åtgärdat det. Det är nu snart år 2024, så sånt tycker jag absolut att man kan förvänta sig av bilar som kostar halvmiljonen.

Uppdaterat: 2023-11-08 08:46
- Peugeot e-208 GT 2022

Nu handlar den här tråden om Volvo EX30 och då tycker jag vi ska hålla oss till den.
Stellantis bilar kan avhandlas i en annan tråd!

Efter att ha läst AMS och Autocars åsikter om EX30 så har mina förutfattade meningar bestyrkts.

Det här är ingen Volvo, det är en överprisad kinesisk plåtburk med järnhandlarmärke!
Den befinner sig tydligen långt från det Volvo sedan länge har stått för.

Uppdaterat: 2023-11-08 09:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre