Vi Bilägares forum

Audi fortsätter satsa på prenumeration på tillval

Audi fortsätter satsa på prenumeration på tillval

Inom kort ska möjligheten att betala en månadsavgift för att få tillgång till olika tekniska finesser rullas ut till fler Audimodeller.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-06 12:20

Kommentarer

Köper man en bil så vill man ju gärna ha tillgång till det som finns monterat och som man därmed säkert redan betalt för. Nä - alla dessa prenumerationer är inget som imponerar. Om man leasar bilen är det en sak men har man slantat upp för att verkligen KÖPA bilen och grejorna redan är monterade - då vill man inte betala extra för att kunna använda det man redan betalt för !

Uppdaterat: 2023-11-06 12:30

"något som bilägarna faktiskt efterfrågar."

Jag är skeptisk...

Uppdaterat: 2023-11-06 12:34

Det beror nog lite på hur Audi ställer frågorna... -som man frågar får man svar.

Förslag till fråga Audi kan ställa: Rattvärme kostar oss, Audi, ca 100 kr att installera i produktion. Vill du som Audi-köpare betala detta vid köpet av din Audi, för att sedan få möjligheten att prenumerera på rattvärme för 200 kr/månad?

Uppdaterat: 2023-11-06 12:35

Haha, den där Audi chefen verkar inte leva i samma värld som mig. Kommer aldrig någonsin köpa en bil där man skall betala månadsavgifter, redan idag finns det för många företag som kör liknande betalningsmodell och det kommer inte att funka i framtiden om alla företag gör på samma sätt. Jag tror inte folket vill lägga månadsavgifter på precis allt, även om det oftast handlar om små summor.... för många sådana, och det handlar om tusenlappar vare månad som skall betalas.

Uppdaterat: 2023-11-06 12:36

Fast det är ju i o f s redan infört på blinkersfunktionen på premium-märkena så där ser man ju betalnings-viljan...:)

Uppdaterat: 2023-11-06 12:49

Det enda som är klart är väl att kunderna inte efterfrågar Audi? De tappar ju ungefär 100 000 bilar / år i försäljning.

Uppdaterat: 2023-11-06 12:59

Köpa en bil med prenumerationer kommer aldrig på fråga.

Uppdaterat: 2023-11-06 13:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

En av mina vänners fru har nyligen hämtat ut en Audi Q4 e-tron som förmånsbil och till deras förvåning har en så dyr bil inte adaptiv farthållare som standard, måste prenumereras för 100 kr i månaden! Många vanliga " Svensson bilar " som kostar hälften av den bilen har numera adaptiv farthållare som standard.

Uppdaterat: 2023-11-06 14:24

Min Kamiq ha adaptiv farthållare utan prenumeration och den kostade 285.000:-

Uppdaterat: 2023-11-06 14:27
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken - men skall du använda >Skoda-appen efter 1 år så får du nog betala - såg så ut i ViBs långtidstest.

Uppdaterat: 2023-11-06 15:17
Stefan Eriksson skrev:

En av mina vänners fru har nyligen hämtat ut en Audi Q4 e-tron som förmånsbil och till deras förvåning har en så dyr bil inte adaptiv farthållare som standard, måste prenumereras för 100 kr i månaden! Många vanliga " Svensson bilar " som kostar hälften av den bilen har numera adaptiv farthållare som standard.

Det är vansinne! Jag säger inte att adaptiv farthållare måste ingå i alla trim-nivåer, men det ska gå att få med i en eller flera av nivåerna i alla fall.

Att betala en månadskostnad för det är ju rena tokerierna och jag kommer aldrig skaffa en bil där man måste prenumerera för det. Skulle vara om alla tillverkare gör likadant då, men så länge det finns många alternativa tillverkare där man inte behöver prenumerera så kommer tillverkare som Audi och andra som vill göra samma sak, gå bort direkt.

Uppdaterat: 2023-11-06 15:45
- Peugeot e-208 GT 2022
Stefan Eriksson skrev:

En av mina vänners fru har nyligen hämtat ut en Audi Q4 e-tron som förmånsbil och till deras förvåning har en så dyr bil inte adaptiv farthållare som standard, måste prenumereras för 100 kr i månaden! Många vanliga " Svensson bilar " som kostar hälften av den bilen har numera adaptiv farthållare som standard.

Ja hur man kan välja Q4:an av VAGs syskonskara är mig en gåta. Den når inte på något vis upp till ”Audistandard” på interiören.

Uppdaterat: 2023-11-06 16:03

Pi
Fast appen har inget med adaptiva farthållaren att göra. Det kostar ca 200 kr per år att styra tex kupévärmaren. Vill man inte lägga den pengen kan man ändå schemalägga kupévärmaren.

Uppdaterat: 2023-11-06 16:08

Men, då borde väl inte autobromsen heller funka om inte den adaptiva farthållaren är aktiv eller? Det är väl samma sensorer som jobbar tillsammans, eller har de lyckats bara ta bort funktionen att bilen håller avståndet men det funkar när avståndet minskar snabbt och indikerar en förestående kollision?

Uppdaterat: 2023-11-06 17:19

Det är två olika sensorer till det. Brukar vara kamera till autobroms och radar till adaptiv farthållare.

Uppdaterat: 2023-11-06 17:22

Vågar man köpa en VAG bil hädanefter? Jag funderade ett tag på om Enyaq kunde vara något.. men jag vill inte hålla på att betala månadsavgifter för att appar och saker skall funka som avsett, det är bara dumheter.

Uppdaterat: 2023-11-06 17:22

Vargen, du brukar kunna välja på att köpa funktionen vid köp eller så kan du hyra det. Så är det i alla fall på BMW, skulle gissa på att Audi inte är annorlunda.
Det kan du säkert se om du bygger en bil på hemsidan.

Uppdaterat: 2023-11-06 17:24

"Förespråkarna hävdar å andra sidan att lösningen blir billigare för den som sällan använder ett tillval..."

Jojo... man ska till att vara mer än lovligt naiv om man tror att tillverkaren "bjudit" på kostnaden för de flashiga fabriksmonterade strålkastarna, bara för att man inte prenumererar på funktionen. Kunden kommer alltid vara förloraren på det här upplägget. Nej tack!

Uppdaterat: 2023-11-06 17:46
Pi skrev:

Köper man en bil så vill man ju gärna ha tillgång till det som finns monterat och som man därmed säkert redan betalt för. Nä - alla dessa prenumerationer är inget som imponerar. Om man leasar bilen är det en sak men har man slantat upp för att verkligen KÖPA bilen och grejorna redan är monterade - då vill man inte betala extra för att kunna använda det man redan betalt för !

Exakt så!
Jag tror aldrig jag kommer äga en bil som man är tvungen att betala en månadsavgift 😡för att kunna använda alla funktioner man köpt!

Uppdaterat: 2023-11-06 18:38

Axa - har jag påstått att appen har nåt med den adaptiva farthållaren att göra ? Jag kommenterade Hacken där han skrev att han aldrig skulle köpa en bil där det behövdes abonnemang. Vilket tydligen behövs även på Skoda om man vill ha full funktionalitet i appen efter första året.

Uppdaterat: 2023-11-06 19:03

Pi
Jag missuppfattade dig. Men faktum är att du inte behöver appen för bilens funktioner.

Uppdaterat: 2023-11-06 20:01

Axa - full funktionalitet sa jag nog

Uppdaterat: 2023-11-06 20:43

Pi
Bilen har full funktionalitet även utan appen. Dvs du kan styra förvärmning även utan appen. Bara att schemalägga.

Jag tror att man behöver skilja på den här typen av prenumerationer som Audi inför och vad en app gör.

Uppdaterat: 2023-11-06 20:50

Axa - mitt första inlägg om detta är fortfarande giltigt och du är ute på en aning hal is. För det första talar jag om appens fulla funktionalitet och för det andra så har en Kamiq ingen bränslevärmare.
Gissar att det är samma funktionalitet i appen till Kamiq som till Fabia och enligt ViBs genomgång i det senaste numret kostar det 619 kr/år att till fullo "låsa upp" appens funktionalitet. Men gissar att första året är fritt - inte helt ovanligt - för man vill ju gärna locka in kunden. Sen kanske man inte behöver appen och då kostar det ju inget och inte heller om man nöjer sig med grundfunktionaliteten...:)

Uppdaterat: 2023-11-06 22:52
Pi skrev:

Hacken - men skall du använda >Skoda-appen efter 1 år så får du nog betala - såg så ut i ViBs långtidstest.

Ja Pi, men jag bryr mig inte om skoda-appen. Det räcker med android-auto för mig.

Uppdaterat: 2023-11-07 06:07
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Pi
Låt höra? Vad är det för funktionalitet du får genom appen som du inte får utan?

Uppdaterat: 2023-11-07 08:31

Axa, starta värmare, låsa upp bilen kolla data om körning, service o.s.v.
Men detta kan man kolla när man är i bilen.

Uppdaterat: 2023-11-07 08:39
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

På min Peugot ingår app funktionalitet gratis i 3 år. Vad det kostar sen vet jag inte, men kommer inte ha kvar bilen då. Men appen är ganska dålig. Man kan starta värmare/kylning direkt eller sätta schema för det, sätta schema för laddning, kolla kördata, kolla efter mjukvaruuppdateringar, men inget mer än så.

Den funkar dock otroligt dåligt och många gånger reagerar den inte på kommando. Jag är långt ifrån ensam då forum avslöjar att mer eller mindre alla upplever dessa problem. Vissa mer frekvent än andra.

Så hade jag haft kvar bilen efter 3 år så hade det absolut inte varit värt att betala för det så länge som det fungerar så dåligt.

Uppdaterat: 2023-11-07 08:45
- Peugeot e-208 GT 2022

Hacken
Det är ju det jag menar. Du har fortfarande tillgång till funktionerna även om du får sitta i bilen för att styra dessa.
Audis påhitt är ju något annat. Då ska du betala för att få funktionen överhuvudtaget. Tex Matrixljus.

Uppdaterat: 2023-11-07 09:18

Axa - du får väl läsa redogörelsen i senaste ViB - där har dom specat funktionaliteten. Men åter - jag har hela tiden talat om funktionaliteten i appen och inget annat. App-styrning av våra bilar är ju också en funktion som man absolut bör betrakta som betal-funktion om den inte är fullständig utan extra kostnad. Hade bilen haft bränslevärmare så vill man ju kunna starta den via app när behovet finns - likaså t ex kolla om bilen är låst. Eller om den har navigation så vill man ju få online-info om t ex vägarbeten eller olyckor. Och sånt kan ju hänga på appen i värsta fall - vet inte hur det är i Skoda-fallet.
Hacken - men nån bränslevärmare finns ju inte att få i Kamiq så den styrningen via app finns ju inget behov av heller.

Uppdaterat: 2023-11-07 09:30

Pi
Jo, vill man använda en app för styrning av vissa funktioner så kan det i vissa fall kosta.
Men du har de funktioner i bilen du har betalat för vid köp av bilen. Man måste inte ha appen.
Inte som med Audis prenumerationer. Då har du betalat för ett par Matrix men det kostar även att använda funktionen.

Uppdaterat: 2023-11-07 09:52

Pi, det är lite därför jag inte bryr mig om appen.

Uppdaterat: 2023-11-07 09:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Axa - har du svårt att förstå ? Jag har precis hela tiden talat om APPENS funktionalitet och inte om bilens. Och att Skoda i detta fall tar betalt för att kunna använda appens hela funktionalitet !

Uppdaterat: 2023-11-07 10:40

Pi
Jo, jag förstår. Men jag förstår inte riktigt om du menar att det skulle vara samma sak som det skrivs om i artikeln med prenumerationer på bilens funktioner.

Uppdaterat: 2023-11-07 12:20

Axa - får att kunna använda appen till sin fulla potential så får man betala en prenumerationsavgift. HW el SW - sak samma om man måste betala extra efter köpet för att kunna använda till fullo. Tämligen enkelt att förstå trycker jag.

Uppdaterat: 2023-11-07 12:42

Pi
Nja, ifall hårdvaran redan är installerad så har man ändå betalat för den även om du inte prenumererar på en särskild funktion som hårdvaran kan erbjuda.
Som köpare får du betala för Matrixlysena på din Audi oavsett om du vill prenumerera på den adaptiva funktionen eller inte. Samma med tex sätesvärme. Värmeslingan är ju redan monterad, vilket även avspeglas på köpepriset och du behöver även betala prenumeration för att få använda den funktionen.

Man betalar helt enkelt dubbelt för den här typer av prenumerationer. För jag tror knappast tillverkarna erbjuder fullsmetade modeller till lägre priser.

Uppdaterat: 2023-11-07 14:04

Axa - precis vad jag skrev i det allra första inlägget i denna tråd. Men du kanske inte har läst hela tråden...

Uppdaterat: 2023-11-07 15:23

Pi
Sorry. Det missades.

Uppdaterat: 2023-11-07 16:46