Volkswagen väljer återigen att lägga planerna på en ny batterifabrik i Östeuropa på is. Anledningen är låg efterfrågan på nya elbilar.
Allt trögare för nya elbilar – VW skjuter upp batterifabrik
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-02 14:22
Kommentarer
Oj, det var dyrt!
Och då får man inte ens fyrhjulsdrift.
MVH AL
OK - ja, vi kanske uppfattar t ex stolarna lite olika beroende på våra olika behov. Fast "tältstolar med tyg" upplevde man i bl a Renault 4 så nog tycker jag att stolarna i Id.3 är nåt helt annat...:)
Många med hyperkänsliga ryggar och rumpor här. Typ prinsessan på ärten... :)
Har du provat en ID3 ?
Vill påstå att till priset på bilen är standardstolarna under all kritik. Duger att åka en sväng till affären i, men inte att sitta å köra längre sträckor.
Jag kan nog hålla med Snoid här. Upplever också att interiören känns lite för billig i ID3. Har dock inte tittat på nya versionen.
Jag har heller inte sett den med största batteriet någon gång i bilhallen.
Håller man sig till basic så är priset helt ok men vill man ha en hyggligt utrustad ID3 blir det så dyrt att man istället förmodligen väljer ID4.
Tja, 400.000 kr får väl i dagsläget anses acceptabelt för en ny Id.3 - om än i det "gamla" utförandet.
Ja - under förutsättning att ens bakre delar fungerar med stolarna...:)
Ja då får du en grå basutrustad, utan körassistans. 80kkr billigare än en ny.
Helt ok pris om man vill ha en hyfsad elbil till vardagskörning och klarar sig med räckvidden, förvisso räcker det för majoriteten av bilägarna.
Men apropå artikeln så är det inte konstigt att det går trögt för VW. Folk börjar ställa lite högre krav på elbilarna och drygt 600kkr för en iD3 i ”vettigt” utförande är så klart en av anledningarna.
En bakhjulsdriven Tesla M3 kostar 100kkr mindre. För priset på en ID3 med stora batteriet kostar mer än en Tesla M3 AWD när man plockar på utrustning för att komma upp i Teslans utrustningsnivå.
För mig är det inte baken som lider av VWs usla stolar utan det är benen som är utan stöd. De passar möjligen vertikalt underutvecklade bättre.
+100
Första året tyckte jag stolen var hemsk att sitta i, men nuförtiden tycker jag den är helt okej. Kan det vara så att skummet format sig efter min kropp?
Jag är inte så jättepetig när det gäller inställningsmöjligheter för stolar. Men två senaste bilarna har varit GT-modeller vilket innebär att de har "sportstolar" vilket många av mina tidigare bilar har haft också som olika Saab turbo modeller och det brukar vara nog för mig.
Då sitter man ofta "intryckt" i stolen på ett bra sätt med bra sidostöd.
Instegsmodeller av bilar har ofta skitsäten för mig där de är relativt platta jämfört med sportstolarna så att man inte får tillräckligt stöd från sidan.
Dessa stolar är gjorda för att normalbyggda män ska sitta säkert i frän kurvtagning. Men kvinnor har bredare höfter och underdelar, och sitter ofta även på stolsvalkarna, vilket blir obekvämt minst sagt. Men bilar anses ju fortfarande vara männens domän, så problemet finns väl inte...
Ja, varför skall man klämmas ihop i en bilstol i en standardbil bara för att sitta fast ordentlig vid hård körning ? Nåt som knappast förekommer i vardagen och som inte heller är dessa bilars huvudsakliga användningsområde. Kanske därför som jag sällan upplever problem ens med "standardstolarna" i de flesta bilar.
Pi
Vissa föredrar sidostödet även vid normal vardagskörning. Jag tycker helt enkelt att jag sitter skönare. Men alla tycker olika och har olika kroppsbyggnad.
Axa - sidostöd kan ju utformas olika och inte nödvändigtvis vara av "sportig" typ. Kraftiga sidostöd försvårar ju även att t ex ta sig ur stolen.
Håller med, det handlar inte om några snabba kurvtagningar utan att jag sitter bekvämare när jag har sidostöd.
Jag är väl på gränsen till överviktig för min längd eller mittimellan normal och överviktig, men alla sportstolar jag suttit i passar mig bra.
Har sidostöd i min Kamiq men inte så mycket som i sportstolar. De är precis så att de är sköna vid körning.
Nej du behöver inte hålla med.
Men fakta är att elbilar generellt ÄR slarvigt byggda.
Men de kostar mycket mer än fossilbilar.
Den ekvationen går inte ihop.
600k för en VW???
600k för en slarvigt byggt VW är ännu värre!
För 600k får man en sprillans ny E-klass, den nya modellen.
Den är sjukt tight och har gedigen känsla.
Kan hålla med om att för oss konsumenter och speciellt de som ännu inte haft någon elbil så låter ju inte bara Volkswagen, men många andra elbilar som överdrivet dyra, men då ska man komma ihåg att de flesta tillverkare går back på sina elbilar. Vissa enormt mycket back också trots det höga priset.
just Volkswagen är jag inte superinsatt i just nu, men skulle inte förvåna mig om de också går back på bilarna som de flesta andra. Har i alla fall inte hört något om några stora framgångar vinstmässigt.
Bejje - din favvo Tesla går väl rätt bra f n tycker jag mig ha läst.
Ja det finns ju undantag och det största är ju Tesla såklart, men BYD går också plus om än inte alls i närheten av Tesla och jag tror det finns någon till som går bara aningen plus.
Fast det är mer osäkert, då BYD säljer en stor mängd hybrider.
Så om deras elbilar (BEV) går med vinst är högs oklart.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.