Vi Bilägares forum

Kör med släckta bakljus – men många bilägare har ingen koll

Kör med släckta bakljus – men många bilägare har ingen koll

En ny studie visar att tända bakljus dagtid är säkrare än släckta, och rekommenderar att reglerna ändras.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-05 17:08

Kommentarer

Det här måste vara den absolut dummaste idén från EU någonsin. Moderna LED-bakljus drar ju i praktiken ingen ström alls. Vad kan vi prata om under tre timmars körning? Under tio watt? Ett kryddmått bensin? Att accelerera efter ett par vägbulor kostar garanterat mer soppa än att ha bakljusen tända under en månads körning.

Ändra tillbaka, för bövlingen!

Uppdaterat: 2023-10-05 17:46
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Det här måste vara den absolut dummaste idén från EU någonsin. Moderna LED-bakljus drar ju i praktiken ingen ström alls. Vad kan vi prata om under tre timmars körning? Under tio watt? Ett kryddmått bensin? Att accelerera efter ett par vägbulor kostar garanterat mer soppa än att ha bakljusen tända under en månads körning.
Ändra tillbaka, för bövlingen!

Du glömmer två saker:
1. Reglerna trädde i kraft 2011, vilket betyder att de troligen beslutades 2006 på ett beslutsunderlag från 2003 och då hade inte bilar ledbakljus.
2. Om man ändrar tillbaka så blir det ju de gamla EU-reglerna som där inga ljus skulle vara tända dagtid.

Uppdaterat: 2023-10-05 18:05

Lägg ansvaret på biltillverkarna ist så kanske dom kommer fram med sensorer som är tillräckligt känsliga för att fungera, men jag har reflekterat att det mest är asiatiska bilar som har problem att tända i tid.

Alternativet är att höja böterkostnaden ordentligt så att ingen "vågar" chansa med funktionen utan använder läget för halvljuset på bilmärkena som inte lyckas få till "auto" funktionen.

Uppdaterat: 2023-10-05 19:02

Det är så mycket ogenomtänkta saker inom bilindustrin...man undrar om IQ nivå sjunkit??Lättrullande livsfarliga däck istället för att sänka vikten och luftmotståndet..eller varför inte köra med mindre hjul och spara 10% förbrukning?? Det finns hur många exempel som helst. Ibland undrar jag om man uppfinner hjulet på nytt? Ingen verkar idag ha något som helst kritiskt tänkande eller analyserar...utan man verkar istället ignorera kunskap och fakta som redan tagits fram. Den där EX90 modellen som blivit försenad..nu sitter styrelsen där och fungerar på vad man skall säga när det klumpiga obäket kommer ut på vägarna...där man kan lasta föraren och en badboll sedan blir det maxlast och nytt körkort för att kunna köra med passagerare i bilen.

Uppdaterat: 2023-10-05 19:07
hx30 skrev:

Det är så mycket ogenomtänkta saker inom bilindustrin...man undrar om IQ nivå sjunkit??Lättrullande livsfarliga däck istället för att sänka vikten och luftmotståndet..eller varför inte köra med mindre hjul och spara 10% förbrukning?? Det finns hur många exempel som helst. Ibland undrar jag om man uppfinner hjulet på nytt? Ingen verkar idag ha något som helst kritiskt tänkande eller analyserar...utan man verkar istället ignorera kunskap och fakta som redan tagits fram. Den där EX90 modellen som blivit försenad..nu sitter styrelsen där och fungerar på vad man skall säga när det klumpiga obäket kommer ut på vägarna...där man kan lasta föraren och en badboll sedan blir det maxlast och nytt körkort för att kunna köra med passagerare i bilen.

Ja det kunde jag ge mig fan på att det är SUVarnas fel att vissa kör med släckta bakljus. Du är fantastisk vargen i din fanatism.

Uppdaterat: 2023-10-05 19:57

På en modern bil så finns det ljusrelä. Det går också att justera känsligheten, så ljuset tänds vid minsta skuggförhållande.
Bättre är ju ändå att t.ex. som Volvo och låta bakljusen lysa hela tiden.

Uppdaterat: 2023-10-05 20:32

En enkel kryssruta i infotainmentsystemet för att alltid aktivera bakljus i Auto-läge vore väl enklaste lösningen för biltillverkarna?

Uppdaterat: 2023-10-05 21:38
Power to the people

En enkel kryssruta i infotainmentsystemet för att alltid aktivera bakljus i Auto-läge vore väl enklaste lösningen för biltillverkarna?

Uppdaterat: 2023-10-05 21:38
Power to the people

Ja ja, finns säkert betydligt viktigare trafiksäkerhetshöjande åtgärder än att baklyktorna skall lysa. Sällan man kommer i en våldsam fart och kör i röven på en makligt körande framförvarande bilist.
Men nu gällde studien nått annat:
blir lättare för andra att avgöra om bilen är igång eller inte. Studien visar också att bilister håller större avstånd när de kör förbi en parkerad bil som har tända ljus än med släckta.
Ja tjena huruvida man kan upptäcka om en parkerad bil är igång eller avslagen är väl ändå helt oväsentligt, blir oavsett knappt några allvarliga skadeföljder vid kollision med en parkerad bil i stadsmiljö.
Men ni kanske inte har läst och förstått artikelns innehåll.
Men jag håller med Christer, det är SUV:anas fel 🤣

Uppdaterat: 2023-10-05 22:13
gmogmo skrev:

SnookerPro skrev:
Det här måste vara den absolut dummaste idén från EU någonsin. Moderna LED-bakljus drar ju i praktiken ingen ström alls. Vad kan vi prata om under tre timmars körning? Under tio watt? Ett kryddmått bensin? Att accelerera efter ett par vägbulor kostar garanterat mer soppa än att ha bakljusen tända under en månads körning.
Ändra tillbaka, för bövlingen!

Du glömmer två saker:
1. Reglerna trädde i kraft 2011, vilket betyder att de troligen beslutades 2006 på ett beslutsunderlag från 2003 och då hade inte bilar ledbakljus.
2. Om man ändrar tillbaka så blir det ju de gamla EU-reglerna som där inga ljus skulle vara tända dagtid.

Punkt 1: Jag vet att reglerna trädde i kraft 2011 men håller inte med om din "historik bakåt". Men oavsett så var lagen genomkorkad även med det gamla bakljuset, eftersom den el det drog också den var försumbar i det stora hela.

Självklart kan och måste EU ändra detta genast så att bakljuset är tänt hela tiden. Så här kan det inte fortsätta.

Uppdaterat: 2023-10-06 03:28
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Mr Snoid skrev:

Ja ja, finns säkert betydligt viktigare trafiksäkerhetshöjande åtgärder än att baklyktorna skall lysa. Sällan man kommer i en våldsam fart och kör i röven på en makligt körande framförvarande bilist.

Det är alltså sällan som du kommer i en våldsam fart och kör i röven på en makligt körande framförvarande bilist? Jag undrar bara hur ofta det ändå sker att du kommer i en våldsam fart och kör i röven på en makligt körande framförvarande bilist? Ett par gånger i kvartalet?

Om jag inte har fel får även nummerskyltsbelysningen vara släckt dagtid. Om föraren inte ser till bakljuset är tänt när det blir mörkt, förbli ju även nummerskyltsbelysningen släckt. Det är inte alls bra för till exempel vittnen vid en olycka eller när en skum bil stryker omkring i kvarteret när det är mörkt ute.

Uppdaterat: 2023-10-06 03:37
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Ser man inte en bil i dagsljus om de inte har lyktorna tända skall man inte köra bil.

Uppdaterat: 2023-10-06 06:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Irriterande, eftersom min gamla bil tänder ljusen automatiskt och varnar om en lampa inte brinner, har jag ingen vana att vrida på ljuset annat än när det mörknar för att få instrument och helljus, när jag kör en nyare bil glömmer jag alltid vrida på ljuset fast jag vill göra det, men det är omöjligt att komma ihåg.
Värre är det när instrumenten alltid brinner på nya bilar med skärmar, då finns det ingenting som påminner alls.

Helljus använder man ju inte i dagsljus så om det numera också fungerar med avstängt ljus vet jag inte, inte kört en ny bil i mörker på 10 år.

Känns som om "nya" bilar är tillbaka på 1970-talets nivå.

Uppdaterat: 2023-10-06 08:22

Det handlar inte om man ser en bil eller ej. Det handlar om att man ser direkt att bilen är igång/i bruk/kan svänga ut/etc etc etc.

Lyser bakljusen, då vet man att bilen framför är just i bruk och kan flytta sig av föraren.

Lyser inga bakljus, så får man chansa på att bilen är parkerad eller ej.

Att så många som kommenterar, är rent korkade, är kusligt.

Bilar som används, ska ha belysning på, fram och bak, för att underlätta för övriga trafikanter att veta att den är i bruk.

Läs artikeln innan ni kommer med puckade inlägg.

Uppdaterat: 2023-10-06 08:23

Just i detta fall måste jag hålla med Ignore...:)
F ö fattar inte heller jag hur man kunde införa denna galenskap för bränsleförbrukningen kan knappast ha påverkats nämnvärt av att bakljusen drog typ 10 W med de konventionella lamporna år 2010.
Men den allvarligaste konsekvensen är ju de bilar som dels inte har auto-läge utan där föraren måste tända manuellt och de bilar med auto-läge som är väldigt senfärdiga att tända bakljusen när det skymmer.

Uppdaterat: 2023-10-06 09:46
gmogmo skrev:

Du glömmer två saker:
1. Reglerna trädde i kraft 2011, vilket betyder att de troligen beslutades 2006 på ett beslutsunderlag från 2003 och då hade inte bilar ledbakljus..

Tack för förklaringen! Minnas att det var helt obegripligt när reglerna kom ungefär samtidigt som alla bilar fick LED bak men processen är trög förstås. (sen kan man argumentera för att i Sverige där vi har mycket skymning och gryning så är det korkat från början, i länder mer söder ut där den stora lampan släcks och tänds lite snabbare kanske reglerna är mer rimliga...)

Uppdaterat: 2023-10-06 10:17

Med tanke på hur många som kör omkring utan vare sig bakbelysning eller halvljus mörker, dis och dåligt väder borde det vara lag på att belysningen alltid är på.

Uppdaterat: 2023-10-06 12:10
Axa skrev:

Med tanke på hur många som kör omkring utan vare sig bakbelysning eller halvljus mörker, dis och dåligt väder borde det vara lag på att belysningen alltid är på.

+100

Uppdaterat: 2023-10-06 13:15

Axa skrev:
Med tanke på hur många som kör omkring utan vare sig bakbelysning eller halvljus mörker, dis och dåligt väder borde det vara lag på att belysningen alltid är på.
Inkluderat blinkers också.

Uppdaterat: 2023-10-06 21:56

Crylen
Exakt. Och därför borde det bli lagkrav på blinkersspak så Tesla blir tvungna att sätta dit sådan på M3. ;-)

Uppdaterat: 2023-10-06 22:00
Axa skrev:

Crylen
Exakt. Och därför borde det bli lagkrav på blinkersspak så Tesla blir tvungna att sätta dit sådan på M3. ;-)

Eller lag på PTV när man kör bil 🤣😂

Uppdaterat: 2023-10-06 23:03
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Crylen
Exakt. Och därför borde det bli lagkrav på blinkersspak så Tesla blir tvungna att sätta dit sådan på M3. ;-)

Eller lag på PTV när man kör bil 🤣😂

Helt klart är PTV viktigt, speciellt när man kör bil.

Uppdaterat: 2023-10-07 05:52

Här är Skodas lösning med autoljus perfekt, vid skymning så tänds halvljus och bakljus automatiskt.

Uppdaterat: 2023-10-07 06:19
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Här är Skodas lösning med autoljus perfekt, vid skymning så tänds halvljus och bakljus automatiskt.

Att köra med tända bakljus 24/7 är ju säkrare, så varför skulle Skodas lösning vara perfekt?

Det är ju bevisligen inte bra, vilket undersökningar och sunt förnuft har visat och bevisat genom åren.

Uppdaterat: 2023-10-07 14:15
Ignore skrev:

Hackenbush skrev:
Här är Skodas lösning med autoljus perfekt, vid skymning så tänds halvljus och bakljus automatiskt.

Att köra med tända bakljus 24/7 är ju säkrare, så varför skulle Skodas lösning vara perfekt?
Det är ju bevisligen inte bra, vilket undersökningar och sunt förnuft har visat och bevisat genom åren.

Som jag sagt tidigare, ser man inte en bil om inte bakljusen är tända så skall man inte köra bil alls.

Uppdaterat: 2023-10-08 06:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Ignore skrev:

Hackenbush skrev:
Här är Skodas lösning med autoljus perfekt, vid skymning så tänds halvljus och bakljus automatiskt.

Att köra med tända bakljus 24/7 är ju säkrare, så varför skulle Skodas lösning vara perfekt?
Det är ju bevisligen inte bra, vilket undersökningar och sunt förnuft har visat och bevisat genom åren.

Kan någon smart jävel förklara, (ja inte han Einstein (ignore) som tror att alla vet att 16" däck inte passar 17" fälgar eller vice versa), vad som menas med : " tända bakljus 24/7 " ? Betyder det tända bakljus från kl 24.00 till kl 07.00 , eller? Skodas autoljus, eller andra bilmärkens, är väl helt perfekt som tänder halvljus och bakljus automatiskt vid skymning, som Hacken skriver. Bevisat enligt ignore?

Uppdaterat: 2023-10-08 15:50
Christer skrev:

Ignore skrev:
Hackenbush skrev:
Här är Skodas lösning med autoljus perfekt, vid skymning så tänds halvljus och bakljus automatiskt.
Att köra med tända bakljus 24/7 är ju säkrare, så varför skulle Skodas lösning vara perfekt?
Det är ju bevisligen inte bra, vilket undersökningar och sunt förnuft har visat och bevisat genom åren.

Kan någon smart jävel förklara, (ja inte han Einstein (ignore) som tror att alla vet att 16" däck inte passar 17" fälgar eller vice versa), vad som menas med : " tända bakljus 24/7 " ? Betyder det tända bakljus från kl 24.00 till kl 07.00 , eller? Skodas autoljus, eller andra bilmärkens, är väl helt perfekt som tänder halvljus och bakljus automatiskt vid skymning, som Hacken skriver. Bevisat enligt ignore?

Det finns en väldigt vedertagen definition av vad dygnet runt betyder. Trodde i min förhoppning att alla vuxna individer visste vad 24/7 betyder, men uppenbarligen inte.

Det är bevisat enligt alla studier som gjorts i ämnet Christer. Vad är det du inte begriper?

Tror det är väldigt uppenbart för 99% av alla människor och det är lika tydligt att du inte tillhör den gruppen.

Uppdaterat: 2023-10-08 16:21

Vilken grupp tillhör du då Ignore, förutom den stöddiga och nedlåtande gruppen?

Uppdaterat: 2023-10-08 18:39

"...tända bakljusen är kopplat till bättre synlighet, högre trafiksäkerhet och att det blir lättare för andra att avgöra om bilen är igång eller inte. Studien visar också att bilister håller större avstånd när de kör förbi en parkerad bil som har tända ljus än med släckta...."

Jag är den som kan läsa och ta till mig fakta, studier, forskning och sunt förnuft, samt använda mig av det i mitt dagliga liv.

Det du håller på med, är personangrepp, men det bryr sig inte moderatorerna om.

Jag bryr mig inte om att du håller på med det, för det är tecken på dålig självkänsla och självförtroende.

Uppdaterat: 2023-10-08 19:10

Verkar onödigt att ha lyktorna tända 24 timmar om dygnet tycker jag.

Uppdaterat: 2023-10-09 06:36
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Verkar onödigt att ha lyktorna tända 24 timmar om dygnet tycker jag.

+100

Uppdaterat: 2023-10-09 13:39
Hackenbush skrev:

Här är Skodas lösning med autoljus perfekt, vid skymning så tänds halvljus och bakljus automatiskt.

Om tekniken fungerar är det ju bra, men hur många bilar har det så där? Att halvljus slås på.
De flesta nya bilar tycks köra omkring med någon typ av varsellampor/slingor/autoljus? fram och släckt bak.
En liten slinga kan de väl ha tänd bak. :)

Uppdaterat: 2023-10-09 14:15
Villevalle

Jag vet att den här artikeln är en månad gammal nu men jag var ute i Stockholmstrafiken och körde i spöregnet i helgen både på norrsidan och sydsidan. Jag gjorde en lista på bilmärken och modeller som inte hade bakljus på fast de borde haft det med tanke på väder och sikt. Antingen fungerar dessa bilars automatik riktigt dåligt eller så är förarna korkade.
Renault Clio
Nissan Qashqai
Skoda Enyaq
Hyundai i30
Mazda CX5
Volkswagen Polo
Fiat 500
Honda någon modell
Ford Transit
Renault Captur
MG elbil
Range Rover
BMW x5
Mazda 2
Kia Sportage
Kia Picanto
Mercedes Vito
Kia Rio
BYD
Hyundai Kona
Toyota Yaris
Toyota Avensis
Toyota någon modell Verso
Kia Ceed
Skoda Fabia
Nissan Juke
Skoda Scala
BMW i3
BMW 5 serie
Ford Focus
BMW 3 serie

Uppdaterat: 2023-11-05 17:24

Skrämmande!

Uppdaterat: 2023-11-05 17:38

Är det Enyaq handlar det om att föraren inte slagit på automatiken. Automatiken sköter ljuset som det ska.

Uppdaterat: 2023-11-05 17:40

"Antingen fungerar dessa bilars automatik riktigt dåligt eller så är förarna korkade." Därför skrev walle _x detta.

Uppdaterat: 2023-11-05 17:47

De flesta bilar jag ägt som haft släckta lyktor bak dagtid har alla haft automatisk tändning när mörkret faller.

Ford har varit bäst eftersom dem tänds även när vindrutetorkarna används.

Uppdaterat: 2023-11-05 17:57
Axa skrev:

Är det Enyaq handlar det om att föraren inte slagit på automatiken. Automatiken sköter ljuset som det ska.

Ja för inte kan automatiken på en Enyaq anse att det är såpass ljust att den inte skall tända halvljuset? 😉

Uppdaterat: 2023-11-05 17:59
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Är det Enyaq handlar det om att föraren inte slagit på automatiken. Automatiken sköter ljuset som det ska.

Ja för inte kan automatiken på en Enyaq anse att det är såpass ljust att den inte skall tända halvljuset? 😉

Ja, det var en lustig automatik. Automatik som inte är automatisk.
:)

Uppdaterat: 2023-11-05 19:35
Villevalle

Ljusautomatiken kan slås av, precis som det ska vara. Att en massa förare inte känner till hur den egna bilen fungerar eller helt enkelt inte bryr sig är tråkigt.

Uppdaterat: 2023-11-05 19:45

Var ut till Arlanda idag, Enyac är populär som taxi dit, så jag såg många, tror ingen hade bakljusen tända likt många andra bilar.
Vädret var lämpligt för att ha ljus på även mitt på dagen, mörkgrått och duggregn.
Det är 100% förarens fel om ljuset inte lyser.

Uppdaterat: 2023-11-05 22:22

Tesla brukar inte ha bakljus tända vid dagsljus men jag såg ingen släckt Tesla vid helgens åktur.

Uppdaterat: 2023-11-05 23:34