Skoda börjar sälja en uppdaterad version av elbilen Enyaq med längre räckvidd. Främsta konkurrenten blir Tesla.
Skoda Enyaq uppdateras: Ny version och längre räckvidd
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-02 06:40
Kommentarer
Nio har ju prisat bort sig fullständigt i detta land så dem är inget alternativ, hade batteriet ingått i priserna hade det varit mer intressant.
Jag har inte räknat på bilarna utifrån ekonomin men jag har däremot kört dem båda och Nio är fullt konkurrenskraftig.
Om jag tolkade dem rätt bygger man mängder av stationer. Byte på tre minuter till en fulladdad bil är ett mervärde som jag tänker mig att många vill betala för.
Två byten ingår per månad förutom just nu då det är ett fritt anat byten. Lönar sig om man kör mycket så klart.
Men konceptet är helt klart ett vinnande sådant - särskilt för de som reser mycket.
Prestanda och utförande var helt i Tesla-klass. Inredningen var heller inte lika avskalad utan mer ombonad.
MVH AL
En Tesla modell 3 long range ligger på 609 på Tesla hemsida att jämföra med Nio med ett frånpris på 556 000 kr. Tillkommer leasing av batterier från 1799 kr/mån eller 2999 om man vill ha det större. Plockar man in utrustning i Nio går den upp till 615, med leasing om 2999 kr/mån för batteriet.
Jag tycker inte det är orimligt dyrt.
MVH AL
Men tesla short range går väl lika långt som Nio 75kWh och då skiljer det uppemot 150-200000:-
Jag gillar Nio men ser dem som alldeles för dyra.
Därav skulle jag hellre välja nya Skoda Enyaq framför båda. Men egentligen är alla för dyra så det är snarare en bensinbil som ligger närmre att välja. Tjänstebilsåkarna får ta elbilarna…
För egen del jämför jag bara med fyrhjulsdrivna versioner. Sitta och åka med tvåhjulsdrift är inte min grej. Vet inte om ET5 erbjuds med något annat?
Det som jag personligen gillar mest med Nio är konceptet med batteribyte. Bygger man ut det i den takt som man säger sig vilja göra blir den oslagbar som resebil.
Fast då är nog ET7 att föredra. Både Tesla modell tre, Nio ET5 eller Skoda är för dålig komfort för mina behov.
ET7 däremot skall jag prova nästa gång.
MVH AL
Offerkoffan har talat igen 🤭
Det är väl snarare de som tar kritik mot ett bilmärke som ett personangrepp som är det verkliga offren.
För egen del står jag helst över sådant.
Bilproduktion, märken och hela den här debatten har ett enda syfte. Och det är att tjäna pengar åt sina aktieägare
Förstår man inte de enkla sambanden så blir det personligt.
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.