Vi Bilägares forum

Skoda Enyaq uppdateras: Ny version och längre räckvidd

Skoda Enyaq uppdateras: Ny version och längre räckvidd

Skoda börjar sälja en uppdaterad version av elbilen Enyaq med längre räckvidd. Främsta konkurrenten blir Tesla.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-02 06:40

Kommentarer

Pi skrev:

+100, Christer ! Vi vet sen länge A.L's åsikter om Skoda så att ständigt upprepa dessa låter som det kommer ifrån en gammal, glömsk man...:)

+100, Precis som ett gammalt schabrak 😂

Uppdaterat: 2023-11-03 12:38

Jo tvärtemot flertalet tyckare i denna tråd så har jag ägt ett plåtschabrak så jag vet vad jag pratar om.

Jag har dock inte ägt någon Enyaq utan enbart haft den hemma som lånebil i samband med att Skoda försökte åtgärda kablaget till batteriet i Superben (på grund av brandrisk) .

Och den är inte jämförbar med Tesla.

Hur många av er övriga här har någon praktisk erfarenhet av bilarna vi diskuterar?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-03 12:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Det stämmer att Enyaq inte är lika tekniskt förfinad som Tesla ifråga om effektiv drivlina. Men Skoda släppte första elbilen för ett par år sedan. Redan nästa version ska vara snålare och kommande plattform kommer förbättra konkurrensläget.

Å andra sidan kan Enyaq redan idag erbjuda en del som inte finns i 3/Y. Till exempel CarPlay, HUD och adaptiva dämpare.

Uppdaterat: 2023-11-03 13:00

A.L - du kanske inte är den som skall anklaga andra för "infantila tjuvnyp". Ge oss av dina kunskaper istället - det uppskattas mera.

Uppdaterat: 2023-11-03 13:07

Det är vi andra som har allt för mesigt språk, det är AL’s jargong som gäller nu. Skärpning era syltryggade schabrak. Anfäkta å anamma!

Uppdaterat: 2023-11-03 13:25
*Robban
Pi skrev:

A.L - du kanske inte är den som skall anklaga andra för "infantila tjuvnyp". Ge oss av dina kunskaper istället - det uppskattas mera.

+ 100

Uppdaterat: 2023-11-03 14:27

Tänk att i denna tråd så är det Axa som tycks förmå hålla huvudet kallt och klarar av att diskutera ämnet för artikeln. Resterande deltagare tycks inte vara ett dugg intresserade av frågan eller bilarna som den berör ö.h.t.

Herrarna Pi och Robban, nog måste ni väl ändå kunna få ihop något relevant? Eller? Om inte kan man ju undra vad ni anser er tillföra med era inlägg ö.h.t?

Angående Axa;s svar så tycks vi kunna enas om att Skodas schabrak inte kan matcha Tesla. Och det är också min poäng i denna tråd, d.v.s att Skoda inte har en konkurrenskraftig produkt i jämförelse med Tesla och därför skall den heller inte jämföras mot den. Den kommer inte kunna ta köpare från Tesla eftersom den inte säljer på motsvarande mervärden.

Min uppfattning- som herrarna mycket riktigt har förstått är en universell sanning😜😆 - är att Skoda inte kommer överleva på sikt. I alla fall inte så länge bilmarknaden ser ut som den gör.

Tråkigt för aktieägarna men positivt för köparna.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-03 16:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Det var inte riktigt så jag menade. Skoda har förmodligen en annan målgrupp än Tesla. Dvs folk som inte är intresserade av sportbilsprestanda och kala förarmiljöer.

Uppdaterat: 2023-11-03 16:29

Javisst Axa, helt riktigt!

Det är ju därför som man inte konkurrerar om samma köpare.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-03 16:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, jag tillför inte ett skit, men det beror på att du beter dig som det samma…
Ständigt översittaraktig.

Uppdaterat: 2023-11-03 17:38
*Robban

Nej Robban, du tillför inte något annat än förolämpningar.

På vilket sätt tycker du att det anspelar på trådens ämne?

Eller har jag måhända missförstått vad tråden handlar om?

Om du sedan har svårt att acceptera mina synpunkter på schabraken så håll dig utanför istället. Det du nu gjorde var inget annat än ett gravt övertramp mot regelverket.

Bättring nu tack.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-03 18:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Och helt plötsligt blev AL ett offer……

Uppdaterat: 2023-11-03 18:43

A.L du sablar ned Skoda Enyaq totalt men inte ens du har väl kört den nya uppdaterade Enyaqen och har därför ingen aning om det är en bullerburk. Du skulle ju kunna tala om vilka bilar och märken som du anser uppfyller dina bullerkrav istället för att håna andras åsikt. För åsikt är det och åsikter är inte objektiva utan subjektiva åsikter. Sedan har ju Enyaqen en fördel till mot t,ex Modell Y och det är ju att den ser ut som en bil och inte en tvålkopp. Observera det är min subjektiva åsikt och lika mycket värd som din åsikt om bullerburkar och hästtäcken. Fulare bil får man leta efter och då får den ha hur mycket teknik och andra fördelar som helst. Den går fetbort i min subjektiva värld.

Uppdaterat: 2023-11-03 18:45

Du klär i den kliande koftan AL.
Så länge du sprider din skit så kommer få ta dig på allvar, förstår du inte det, du som är så jävla kompetent?
När det gäller nya Enyaq så skulle det gärna vara en kandidat, vet inte hur den amerikanska rostburken kom på tal, den skulle dock inte fungera för mig med tanke på den patetiska lösningen för lasthållare.
Nöjd AL?

Uppdaterat: 2023-11-03 19:00
*Robban

Nej Christer, jag har inte kört den senaste versionen. Den kanske är befriad från det malande ljudet som tyvärr finns hos bilarna från både VAG, Tesla,Volvo SPA som BMW.

Men jag håller det inte för troligt.

Tysta bilar är allt från Lexus till tyska stora vagnar och även en rätt konfigurerad Volvo. Men tar det också slut.

Önskar Christer sedan bli lomhörd i en Enyaq är det hans val, inte mitt. Han kan ju köra med öronproppar. För egen del hamnar den inte på min uppfart.

Att den sedan inte är jämförbar med Teslan är vad artikeln handlar om, därav mitt inledande inlägg i denna tråd.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-03 19:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Och hur ser en rätt "en rätt konfigurerad Volvo" ut då? Nyfiken!

Uppdaterat: 2023-11-03 19:29
EnannanRobban skrev:

Du klär i den kliande koftan AL.
Så länge du sprider din skit så kommer få ta dig på allvar, förstår du inte det, du som är så jävla kompetent?
När det gäller nya Enyaq så skulle det gärna vara en kandidat, vet inte hur den amerikanska rostburken kom på tal, den skulle dock inte fungera för mig med tanke på den patetiska lösningen för lasthållare.
Nöjd AL?

Duktig pojke. Du kan ju om du bara lägger manken till😜😆. Även om det inte är med beröm godkänt 🤣

Tips, läs artikeln som du kommenterar så förstår du diskussionens kontext bättre.

”En av de främsta konkurrenterna blir Tesla Model Y som just nu toppar den svenska registreringsstatistiken, men som i Long Range Dual Motor-utförande är knappt 70 000 kr dyrare än Enyaq med likvärdig räckvidd.”

Vilket jag alltså anser är inkorrekt.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-03 20:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Christer skrev:

Och hur ser en rätt "en rätt konfigurerad Volvo" ut då? Nyfiken!

De har filt i däcken

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-03 20:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Christer skrev:
Och hur ser en rätt "en rätt konfigurerad Volvo" ut då? Nyfiken!

De har filt i däcken
MVH AL

Och hur vet du att filt i däcken hjälper objektivt. Mätmetod? Men om man tror att filt hjälper, så subjektivt blir det tystare. Jag är tveksam till nyttan, utan det handlar mera om tro och det gör man ju i kyrkan.

Uppdaterat: 2023-11-04 04:42
Christer skrev:

A.L du sablar ned Skoda Enyaq totalt men inte ens du har väl kört den nya uppdaterade Enyaqen och har därför ingen aning om det är en bullerburk. Du skulle ju kunna tala om vilka bilar och märken som du anser uppfyller dina bullerkrav istället för att håna andras åsikt. För åsikt är det och åsikter är inte objektiva utan subjektiva åsikter. Sedan har ju Enyaqen en fördel till mot t,ex Modell Y och det är ju att den ser ut som en bil och inte en tvålkopp. Observera det är min subjektiva åsikt och lika mycket värd som din åsikt om bullerburkar och hästtäcken. Fulare bil får man leta efter och då får den ha hur mycket teknik och andra fördelar som helst. Den går fetbort i min subjektiva värld.

100+

Uppdaterat: 2023-11-04 07:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Christer skrev:

A.L skrev:
Christer skrev:
Och hur ser en rätt "en rätt konfigurerad Volvo" ut då? Nyfiken!
De har filt i däcken
MVH AL

Och hur vet du att filt i däcken hjälper objektivt. Mätmetod? Men om man tror att filt hjälper, så subjektivt blir det tystare. Jag är tveksam till nyttan, utan det handlar mera om tro och det gör man ju i kyrkan.

Volvo sätter själv dit dem om du köper en tillräckligt bred profil. Standard på 19 och uppåt. Bilen är konfigurerad efter dem således. Det var en kompromiss på grund av att SPA-bilen är såpass styv att en del resonanser och svängningar letade sig in i kupén. Dessutom var ett av utvecklingsmålen att bilen skall klarar en högfartskurva på samma sätt som BMW, vilket kräver grövre grejor som i sin tur ger oväsen.

Dock gjordes det en ändring i SPA-bilarnas bussningar som gick i produktion v43 -19 någongång som man menade skulle eliminera behovet av däckstypen (som ju är dyra).

Men kundklagomålen strömmade in och däcken återinfördes illa kvickt ( plus att drabbade fick rätt däck som garatiåtgärd från Volvo) för de som hade vett att klaga vill säga ). Det sjöng nämligen i hela bilen, ungefär som hos Skoda.

Hur jag vet detta? Jo jag körde exakt samma bil med och utan däckstypen och det var som natt och dag.

Går detta att mäta? Ja både och. Om man mäter rätt saker och på ett tillräckligt repeterbart sätt. Svårigheten är vilken kundgrupp man vänder sig till då vi uppfattar saker på olika sätt (men där finns modeller som jag kan berätta mera om vid tillfälle).

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-04 08:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag skulle också välja Skodan förenTeslan när nu priset är detsamma.

Uppdaterat: 2023-11-04 08:56

Ja som jag skrev finns det förstås en och annan som gör det valet (”ena handens fingrar”).

Men i stort lär Skodaköpare nog snarare titta på ett kinesiskt alternativ (vid sidan av de franska rostburkarna) istället för en Tesla.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-04 09:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Innan vi avrundar denna fars så måste jag tillägga att det är tämligen beklämmande hur några individer här i tråden reagerar på grund av att jag kallar Skoda för plåtschabrak.

Ni borde alla ta er funderar över hur ni kan reagera så starkt på grund av en metafor -som dessutom är helt korrekt. En bil består av lite pressad plåt på fyra hjul som ligger på skroten om sisådär 15-16 år (i fallet Skoda). Det blir inte mindre plåt bara för att någon klistrar dit ett varumärke mina vänner.

Tar man det så personligt bör man nog ägna sig åt något annat än att diskutera bilar, eller skaffa sig något mer lämpligt attribut att bygga upp sin självkänsla och identitet på.

Observera alltså; Det är alltså en bil vi pratar om. 🤣🫢

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-04 09:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag hittade lite matnyttigt i en artikel i VIB från 2019 A.L så du har rätt att det gör lite nytta på grovasfalt åtminstone. Länk : https://www.vibilagare.se/test/dack/test-tysta-dack

Uppdaterat: 2023-11-04 09:47

Al
Jag kan inte riktigt hålla med dig angående bilköparnas preferenser.
ID4/Enyaq säljer så pass bra både i Sverige och övriga Europa att det är svårt att se varifrån du får att Vw och Skodas målgrupp istället skulle välja kinesiskt. Det finns ju inget som tyder på det.

Uppdaterat: 2023-11-04 09:51
A.L skrev:

…eller skaffa sig något mer lämpligt attribut att bygga upp sin självkänsla och identitet på.
MVH AL

Du skulle testa ett värdigare språkbruk, men kanske är svårt för det sänker DIN självkänsla?
Skärp till språket så blir det trevligare diskussioner och kanske lite mer fokus på ämnet än person - då blir det riktigt bra!
Häppåre

Uppdaterat: 2023-11-04 09:55
*Robban
Christer skrev:

Jag hittade lite matnyttigt i en artikel i VIB från 2019 A.L så du har rätt att det gör lite nytta på grovasfalt åtminstone. Länk : https://www.vibilagare.se/test/dack/test-tysta-dack

Ja har du inte Inscription på XC60?

I så fall sitter det ett par sådana däck på din bil från fabrik. Du ser det genom att titta på däcksidan efter märkningen, hos Michelin Acoustic och hos Pirelli (som brukar sitta på från fabrik) PNCS.

Det är alltså Volvo själva som väljer denna lösning.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-04 10:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Al
Jag kan inte riktigt hålla med dig angående bilköparnas preferenser.
ID4/Enyaq säljer så pass bra både i Sverige och övriga Europa att det är svårt att se varifrån du får att Vw och Skodas målgrupp istället skulle välja kinesiskt. Det finns ju inget som tyder på det.

Men vi var ju tidigare överens om att Skoda och Tesla inte vänder sig till samma målgrupp, eller hur?

Kineserna har gott om olika märken och modeller som kommer konkurrera både med Tesla som VW-gruppen.

Min uppfattning är att det blir VW och särskilt de utan tydlig profilering som först kommer tappa köpare till kineserna.

Tesla är också påverkade men har ännu så länge sin teknik-nisch att luta sig mot.

Men det kan ju ändras.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-04 10:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
EnannanRobban skrev:

A.L skrev:
…eller skaffa sig något mer lämpligt attribut att bygga upp sin självkänsla och identitet på.
MVH AL

Du skulle testa ett värdigare språkbruk, men kanske är svårt för det sänker DIN självkänsla?
Skärp till språket så blir det trevligare diskussioner och kanske lite mer fokus på ämnet än person - då blir det riktigt bra!
Häppåre

Jag kommer alltid använda metaforer. Det är en del av ett värdigt språkbruk. Plåtschabrak och tokstollar är några jag ofta använder, gröna khmerer ett annat. Och jag är inte ensam - om du mot all förmodan läser någon form av tidningar och (ännu värre) internationell press.

https://www.expressen.se/kronikorer/i-ar-vann-makten-mot-tokstollarna/

Klarar man inte av det skall man nog pyssla med annat.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-04 10:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Christer skrev:
Jag hittade lite matnyttigt i en artikel i VIB från 2019 A.L så du har rätt att det gör lite nytta på grovasfalt åtminstone. Länk : https://www.vibilagare.se/test/dack/test-tysta-dack

Ja har du inte Inscription på XC60?
I så fall sitter det ett par sådana däck på din bil från fabrik. Du ser det genom att titta på däcksidan efter märkningen, hos Michelin Acoustic och hos Pirelli (som brukar sitta på från fabrik) PNCS.
Det är alltså Volvo själva som väljer denna lösning.
MVH AL

Jo min XC60 är tillverkad i Januari 2019 och det satt Michelin Latidude Acoustic däck på och jag blev lite besviken när jag köpte den, eftersom jag inte upplevde, subjektivt, någon förbättring av ljudet i bilen jämfört med XC60 från 2017. Men jag skall köpa nya däck till nästa sommarsäsong, så det blir Michelin Pilot Acoustic för att se om Michelin har förbättrat sina däck angående däckbuller. Hoppas!

Uppdaterat: 2023-11-04 10:59

AL
Jag kanske missuppfattades. Nja, det stämmer väl att Tesla och VW/Skoda inte riktigt har samma målgrupp. Jag skulle tro att VW/Skoda säljer elbilar till de som tidigare kört från samma märken men även att de tar kunder från andra europeiska märken. Jag tror inte de som köper Enyaq/ID4 är den kundgrupp som är särskilt intresserade av kinesiska elbilar. Väljer man inte en VAG produkt igen är det förmodligen något annat tyskt eller möjligen koreanskt.

Uppdaterat: 2023-11-04 11:09
EnannanRobban skrev:

Dåså

Ja det kan inte vara lätt att inte klara av metaforer.

Går ju inte att läsa en ledare i tidningen, kolla på en debatt eller se på nyheterna på TV.

Torde bli tämligen avskärmad på det viset.

Tips; håll dig borta från Storbritannien och allra mest engelska humorn.

Och inte minst undrar man ju hur man kan hänga på en biltidnings hemsida vars tester kryllar av metaforer. Måste ju vara fruktansvärt jobbigt😅

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-04 12:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men metaforer mot honom själv, gillas icke av AL...

Uppdaterat: 2023-11-04 12:19
40-talisten skrev:

Men metaforer mot honom själv, gillas icke av AL...

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-05 06:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Christer skrev:

A.L skrev:
Christer skrev:
Jag hittade lite matnyttigt i en artikel i VIB från 2019 A.L så du har rätt att det gör lite nytta på grovasfalt åtminstone. Länk : https://www.vibilagare.se/test/dack/test-tysta-dack
Ja har du inte Inscription på XC60?
I så fall sitter det ett par sådana däck på din bil från fabrik. Du ser det genom att titta på däcksidan efter märkningen, hos Michelin Acoustic och hos Pirelli (som brukar sitta på från fabrik) PNCS.
Det är alltså Volvo själva som väljer denna lösning.
MVH AL

Jo min XC60 är tillverkad i Januari 2019 och det satt Michelin Latidude Acoustic däck på och jag blev lite besviken när jag köpte den, eftersom jag inte upplevde, subjektivt, någon förbättring av ljudet i bilen jämfört med XC60 från 2017. Men jag skall köpa nya däck till nästa sommarsäsong, så det blir Michelin Pilot Acoustic för att se om Michelin har förbättrat sina däck angående däckbuller. Hoppas!

Fast XC60 år 2017 byggde ju inte på SPA utan på den äldre plattformen som vi tog fram ihop med Ford.

Den var tystare och körmässigt sämre än SPA och inte i närheten av lika stark.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-04 12:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

AL
Jag kanske missuppfattades. Nja, det stämmer väl att Tesla och VW/Skoda inte riktigt har samma målgrupp. Jag skulle tro att VW/Skoda säljer elbilar till de som tidigare kört från samma märken men även att de tar kunder från andra europeiska märken. Jag tror inte de som köper Enyaq/ID4 är den kundgrupp som är särskilt intresserade av kinesiska elbilar. Väljer man inte en VAG produkt igen är det förmodligen något annat tyskt eller möjligen koreanskt.

Vilket för oss in på substitut.

Kineserna är substitut till Skoda och även VW generellt. Så även PSA.

Och det är dess som kommer få släppa ifrån sig volymer till kineserna framöver.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-04 12:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Herregud, narcissisten har talat, avslutade med lille vän som är ohyggligt förnedrande och förminskande såklart.
Tesla har så många nackdelar så det är lätt att välja bort den bilen.
De tidigaste Y fick ju inte ens köras med 5 personer i bilen pga låg lastvikt.
Sedan vägrar jag sponsra en person som mr Musk.
Svår att reparera med väntetider och höga kostnader som leder till dyr försäkring.
Fram till nu bullrig och stötig, nya highland Model 3 löser det men har istället idiotiskt nog har blinkersspaken tagits bort samt sensorer ersatts med icke fungerande kameralösning osv osv.

Uppdaterat: 2023-11-04 15:02

Det är onekligen inte lätt det här med att förstå diskussionens kontext.

Jag förbehåller mig rätten att vara oförskämd mot dem som är det mot mig och som ö.h.t inte skriver för att hålla sig till ämnet utan istället för diskussionen om varandra.

Såsom det sista pöbelinlägget exempelvis.

Att Tesla sedan har svagheter är det ingen som har förnekat.
Det debatten har handlat om ( om vi bortser från allt övrigt imbecillt trams) är huruvida plåtschabraket är en konkurrent eller inte.

Där är min ståndpunkt redan klar.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-04 15:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Alla har sina för- och nackdelar man väljer helt enkelt det som passar sin egna smak.
Det är en otrolig skillnad på att säga:
”Jag tycker att Enyaq är stor och ful”
och:
”Enyaq ÄR ett plåtschabrak”

Gäller åsikter som är tyckande, sedan finns det saker som är objektiva som ljudnivåer, kostnader osv och då kan det vara bra att vara sanningsenlig och vid behov plocka fram källa.

Uppdaterat: 2023-11-04 15:29

Att plåtschabraket ifråga inte är en konkurrent till Tesla är alltså frågeställningen.

Min uppfattning är att den inte är det. Just då det är ett plåtschabrak.

Ljudnivån finns det inget jämförbart mått att tillgå. Kostnader är likaså svårbärderat (då den största posten utgörs av värdeminskning) och design med mera är individuellt.

Kördynamik är däremot möjligt att mäta och diskutera i ingenjörsmässiga termer.

Men det handlar då om en jämförelse mellan fordonen vilken är omöjlig att göra då de inte vänder sig till samma köpare. Måluppfyllelsen blir på så vis olika.

Tesla är en tekniktung bil. Eller ett rullande TV-spel om man så önskar. Bara mängden data som en Teslabil samlar in är många gånger högre än hos de allra flesta. Så även nivå på fyrhjulsdrift osv.

Tesla vänder sig därför till de köpare som efterfrågar sådana attribut. Skoda gör inte det. De har andra köpare som vill ha något annorlunda.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-04 16:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Fast jag vill påstå att det idag finns möjligen något enstaka kinesiskt substitut. Om ens det. Vilka modeller menar du det skulle vara?

Uppdaterat: 2023-11-04 16:49

Relativt okända Kina-bilar till i stort sett samma pris (eller t o m högre) som motsvarande ifrån mera etablerade tillverkare - nä, jag tror inte på den ekvationen. Kina-märkena får nog finna sig i att skall dom etablera sig hyggligt snabbt så måste dom i vart fall ha en klart lägre prislapp och minst motsvarande teknik-nivå och utförande-nivå som bilarna ifrån de mera etablerade märkena. I vart fall för att locka oss privatköpare och med betoning på KÖPARE - alltså inte de som leasar sin bil där man kanske inte har samma krav på långsiktig överlevnad på vår marknad. Dessutom har ju hittills många Kina-bilar faktiskt inte haft speciellt hög tekniknivå även om det säkert kommer.
Så f n ser jag inte att Kina-bilarna kommer att vara nåt reellt hot till t ex VAG och deras bilmodeller. Däremot kommer nog många märken i vårt land att få förbereda sig på betydligt lägre försäljningsvolymer de närmsta åren. Det är i alla fall min gissning.

Uppdaterat: 2023-11-04 17:15

Kolla in svenska auto motor & sports senaste youtube där de testar Xpeng G9.
Xpeng G6 kommer vara trevlig liksom BYD Seal och BYD Song L.

Uppdaterat: 2023-11-04 17:30

"Kommer att" - alltså tar vi det när vi har produkten här och vet priset.

Uppdaterat: 2023-11-04 17:35

Ja samma med Nio.

Var själv av samma uppfattning ända tills jag provade ET5. Förutom att den är snygg (som touring) så har den fina prestanda och kördynamik. Dessutom fylld av teknik och till ett fullt rimligt pris.

Den är i nivå med Tesla modell tre och enligt mig långt före européernas alternativ.

Är ganska övertygad om att köparna snart upptäcker det.

Enligt säljaren som övertalade mig att provköra bilen så har expansionen bara börjat. Man bygger ut batteribytesstationer i en rasande takt (tar tre minuter att få ett fulladdat batteri) och ett förmånligt privatleasingalternativ kommer snart presenteras.

Där ser jag inget skäl att den intendent tar köpare från Tesla som Skoda.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-04 17:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Läste nån test av en Nio-bil häromdagen och den vann inte - om man säger så. Långt därifrån. Med batterihyra så blir den tillkommande månadskostnaden väldigt hög - med batteriköp så blir nypriset väldigt högt. Så högst tveksamt om dessa kommer ta nån större del köpare ifrån både VAG och Tesla.

Uppdaterat: 2023-11-04 17:51

Var det ET5 som testades?

Angående leasing av batterier så skall man komma ihåg att de är fulladdade när man byter. Så behovet av laddning bortfaller.

Vet inte om det testet tog hänsyn till det.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-04 18:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jodå A.L - och i grunden är det tydligen 2 byten/månad som ingår. Även om det just nu är lite "friare" vilket man kan förstå med tanke på hur få bilar som sålts. Och dessa stationer finns det ju inte så många av i vårt land så inte speciellt användbart. Det var säkert ET5 man testade för motståndaren har jag för mig var Tesla M3 - vilken vann överlägset i den kampen. Inte minst ekonomi-ronden.

Uppdaterat: 2023-11-04 18:15