Vi Bilägares forum

Skoda Enyaq uppdateras: Ny version och längre räckvidd

Skoda Enyaq uppdateras: Ny version och längre räckvidd

Skoda börjar sälja en uppdaterad version av elbilen Enyaq med längre räckvidd. Främsta konkurrenten blir Tesla.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-02 06:40

Kommentarer

Modell Y må vara lika frekvent förekommande i trafiken som regn i oktober, och Skodan är snyggare i mina ögon.

Men där tar övertaget slut. Vem köper ett Schabrak istället för en Tesla? Den gruppen torde man kunna räkna på ena handens fingrar.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-02 07:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så du har provkört Enyaq då eftersom du kallar den ett schabrak?

Uppdaterat: 2023-11-02 08:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Wikipedia: Schabrak (från tyska Schabracke; ytterst av turkiska çaprak) är ett sadelunderlägg att läggas under ridhästens sadel. Ett schabrak kan också vara det stora, ofta heraldiskt utsmyckade hästtäcke som hästar som deltar i tornerspel bär.

Uppdaterat: 2023-11-02 08:37

Även fast jag har första versionen av Enyaq där man skulle önska snålare förbrukning och funktionen förvärmning så är jag ändå grymt nöjd och skulle aldrig få för mig att byta mot en Y. Är övertygad om att Enyaq på flera sätt är bekvämare än den förra Y.

Det är så många Y i krokarna där jag bor att man undrar hur andrahandsvärdet kommer blir om några år när Blocket översvämmas av beg Y.

Har för mig att nya Enyaq ska få de nya elmotorerna som förbättrar effektiviteten men jag kanske minns fel.

Kan mycket väl tänka mig en till Enyaq om de kan få till den ännu snålare. Å andra sidan kommer andra modeller som man blir nyfiken på. Tex nya ID7.

Uppdaterat: 2023-11-02 09:00

A.L dömer alla Skoda efter den instegsmodell av Superb han haft och kan inte förstå att det finns de som har annan erfarenhet.
Är man sniken och håller igen på de tillägg som erbjuds ska man nog inte kritisera bilen för det man missat.

Uppdaterat: 2023-11-02 09:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse och ni andra. Kan bara hålla med. Oerhört omogen kommentar av AL. Jag är ingen Skodafantast men bara barnslig kommentar.

Uppdaterat: 2023-11-02 09:27

Men eftersom allt AL väljer är det rätta så är allt AL säger rätt.
Slut på meddelandet.

Uppdaterat: 2023-11-02 09:47
*Robban
Hackenbush skrev:

Så du har provkört Enyaq då eftersom du kallar den ett schabrak?

Japp, haft den en hel helg hemma för provkörning.

En budgetprodukt som kommer bli utslagen av kineserna

Vågar påstå att Skoda jämte Opel och de franska rosthögarna är de märken som kommer duka under först.

Skall vi säga inom 10-15 år?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-02 09:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Haha. Ytterst tveksamt.

Uppdaterat: 2023-11-02 09:54
saabnisse skrev:

A.L dömer alla Skoda efter den instegsmodell av Superb han haft och kan inte förstå att det finns de som har annan erfarenhet.
Är man sniken och håller igen på de tillägg som erbjuds ska man nog inte kritisera bilen för det man missat.

Jo det var en lagerbil och med lite olika paket. Fick den på stället och är ju aldrig negativ till att testa nya grejer.

Att den inte var konkurrenskraftig hr vi redan avhandlat.

Det delar den med Enyaq som inte är i närheten av Teslas teknik och kördynamik.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-02 09:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
EnannanRobban skrev:

Men eftersom allt AL väljer är det rätta så är allt AL säger rätt.
Slut på meddelandet.

Stämmer! Allt jag skriver är ett axiom. 😄

Tvärtemot allehanda tokstollar som mest säger emot sig själva, ägnar sig åt åsiktsförtryck, föraktar sakkunskap och låter religionen gå före vetenskapen.

Slut på meddelandet.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-02 09:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Haha. Ytterst tveksamt.

Där tror jag att du kommer få fel. Kineserna kommer slå ut de tillverkare som inte kan lansera ny revolutionerande teknik först.

Även Toyota ligger pyrt till men kan räddas av nya lösningar som man säger sig utveckla.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-02 10:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Den Självgode har talat. Intresseklubben antecknar...

Uppdaterat: 2023-11-02 10:03
40-talisten skrev:

Den Självgode har talat. Intresseklubben antecknar...

Signerat ”Intelligentian”.

Jag kan som sagt inte hjälpa dig med dina känslor. Det finns det andra som är bättre lämpade för.

Däremot vidhåller jag att Tesla är en betydligt bättre produkt än plåtschabraket ifråga som denna artikel handlar om.

Testa gärna att skriva något om det - även om det uppenbarligen är för mycket begärt.🙄

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-02 10:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Corgie skrev:
saabnisse och ni andra. Kan bara hålla med. Oerhört omogen kommentar av AL. Jag är ingen Skodafantast men bara barnslig kommentar.

Ett fantastiskt inlägg signerat begåvningsreserven.
😂😂
MVH AL

AL, jag har inget emot dina inlägg i normala fall. Inget snack om att du har mycket kunskap men att använda ord som schabrak och begåvningsreserv gör att jag tappar förtroende för dig. Kan du inte bara sluta med detta och fortsätta att uppdatera oss med fakta som du faktiskt besitter, punkt slut.

Uppdaterat: 2023-11-02 10:23

Jaha, och?

Jag redogör för mina erfarenheter kring Skoda och Tesla. Och då är min slutsats att Skoda inte är konkurrenskraftig.

Dock finns det en grej hos Tesla som Skoda är bättre på och det är kvalitetskänslan. Tesla modell tre och Y känns pappiga och avskalade inuti. Där är Skodan bättre (i mina ögon)

Men så fort vägen svänger så glömmer man det. Skillnaderna blir ännu tydligare om det är halt och med fyrhjulsdrift(som är ljusår bättre hos Tesla)

Jag kan inte se hur Skoda skall kunna positionera denna produkt mot Tesla. Inte ens till rabatterat pris.

Kineserna kommer slå ut Skoda. Det är vad jag förutspår.

Ta bara Nio. Bättre rakt igenom och med smart batteribyte.

Teknikutvecklingen är det som är det vinnande konceptet idag och där är stora delar av de traditionella tillverkarna akterseglade. Skoda är inte ensamma om det.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-02 10:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

+100, Corgie !

Uppdaterat: 2023-11-02 10:42
Corgie skrev:

AL, jag har inget emot dina inlägg i normala fall. Inget snack om att du har mycket kunskap men att använda ord som schabrak och begåvningsreserv gör att jag tappar förtroende för dig. Kan du inte bara sluta med detta och fortsätta att uppdatera oss med fakta som du faktiskt besitter, punkt slut.

Ja, man vinner inget förtroende genom att tala illa om de som har en annan åsikt än en själv, väldigt narcissistiskt.

Uppdaterat: 2023-11-02 11:01
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

AL
Jo, när det gäller den dyrare modellen från Tesla som S så har ju Skoda inget motsvarande. Utifrån det perspektivet kan man mycket väl tycka att Enyaq är ett schabrak. Men det får stå för dig.

Hittills har ju kineserna inte på alla fronter visat att de kan utmana med sina elbilar. Skoda går bra och utifrån vad som finns i pipeline hos VAG med ny plattform så tror jag Skoda och resten i familjen mycket väl kan hålla jämna steg eller ligga bättre till än kineserna. Allt handlar ju inte bara om tekniskt lull-lull vilket kan tro gäller i Kina. Eller att allt handlar som prestanda med hänvisning till Tesla.

Vad gäller Enyaq i vinterföre så har jag tillräcklig erfarenhet att påstå att det är en utmärkt bil för vintern. Det som möjligen drar ner är ju förbrukning. Och ja, i det avseendet är Tesla bättre.

I slutändan handlar det om det totala paketet. Inte bara hur bilen är paketerad men även återförsäljare och serviceorganisation. Där tror jag Skoda ligger riktigt bra till jämfört med kineserna.

Uppdaterat: 2023-11-02 11:22

Sen en inte oviktig aspekt till Axa och det är själva förarmiljön och hur lätt-accepterad den är - inte minst för oss som kört konventionella bilar tidigare. Och många presumtiva köpare har ju bl a kört olika VAG-produkter tidigare.

Uppdaterat: 2023-11-02 11:29

Pi, förarmiljön i ID3/4/5 och Enyaq är väl inte på något vis likt en tidigare VAG produkt. Förutom märket i ratten

Uppdaterat: 2023-11-02 11:54

Guran - visst är det mycket nytt men vissa "historiska" kunskaper och erfarenheter har antagligen hängt med - man har ju t ex spak för att välja blinkers-funktionen och instrument rakt framför föraren för den väsentliga informationen. Sen har väl just Skoda behållit en del fysiska knappar också.

Uppdaterat: 2023-11-02 11:59
Pi skrev:

Guran - visst är det mycket nytt men vissa "historiska" kunskaper och erfarenheter har antagligen hängt med - man har ju t ex spak för att välja blinkers-funktionen och instrument rakt framför föraren för den väsentliga informationen. Sen har väl just Skoda behållit en del fysiska knappar också.

Så klart, men nu jämför du med avarterna Tesla mfl som helt övergivit knappar. Men att ha instrumentering och blinkersspak är väl en lösning en betydande majoritet av tillverkarna har i sina bilar.
Se på nya Kona, där har man övergivit touchknappar till förmån för ”mekaniska”

Uppdaterat: 2023-11-02 12:08

Guran - jag har inte sagt att alla andra övergivit bl a blinkers-spaken men trots allt är Tesla den mest sålda elbilen i vårt land idag. Sen kan vi fortsätta med t ex manövrering av farthållare m m och även om många har "riktiga" knappar så är inte alla så logiska att använda - kolla bara på mso 1000's erfarenheter. Men smaken är som baken...

Uppdaterat: 2023-11-02 12:17
Pi skrev:

Guran - jag har inte sagt att alla andra övergivit bl a blinkers-spaken men trots allt är Tesla den mest sålda elbilen i vårt land idag. Sen kan vi fortsätta med t ex manövrering av farthållare m m och även om många har "riktiga" knappar så är inte alla så logiska att använda - kolla bara på mso 1000's erfarenheter. Men smaken är som baken...

Den Teslan som är mest såld har spakarna kvar. Om Tesla även vid uppdatering av Model Y tar bort dessa så får vi väl se om och hur det påverkar försäljningen så brutalt som det borde göra om man får tro alla dysterkvisar här inne som hävdar att det mer eller mindre är helt omöjligt att framföra en bil med en annan lösning än den man är van vid....

Uppdaterat: 2023-11-02 13:54

Jodå - fullt medveten om detta Henrik men det är inte bara detta med blinkers-spaken som saknas på Tesla. Om man nu får tycka att nåt i instrumenteringen saknas på det märket. Allt som Tesla hittar på måste inte per definition vara lyckat.

Uppdaterat: 2023-11-02 14:04
Pi skrev:

Jodå - fullt medveten om detta Henrik men det är inte bara detta med blinkers-spaken som saknas på Tesla. Om man nu får tycka att nåt i instrumenteringen saknas på det märket. Allt som Tesla hittar på måste inte per definition vara lyckat.

Såklart du inte måste tycka att allt är lyckat, men jag har svårt att tro att de hade sålt så bra om de var så usla som en del här vill få det till att låta hela tiden. ;)

Uppdaterat: 2023-11-02 14:23

Allt går att sälja med rätt pris och image. Det är bara att titta på Red Bulls imperium.

Uppdaterat: 2023-11-02 14:28

Var det inte just spakarna som har rykt i uppdaterade 3 och Y?

Uppdaterat: 2023-11-02 15:15
Axa skrev:

Var det inte just spakarna som har rykt i uppdaterade 3 och Y?

Bara Model 3 som uppdaterats.

Uppdaterat: 2023-11-02 15:19

Gaston
Ok. Så det finns en stor risk att spakarna försvinner vid nästa version av Y? Kan jag tänka mig.

Uppdaterat: 2023-11-02 15:26
Axa skrev:

Gaston
Ok. Så det finns en stor risk att spakarna försvinner vid nästa version av Y? Kan jag tänka mig.

Det är nog väldigt troligt, ja. Men frågan är ju, vore det så illa som en del här verkar tro? Blir bilen osäljbar, oanvändbar?

Uppdaterat: 2023-11-02 15:38

Alltså - om Tesla i vart fall satt knapparna på vänster resp höger ratteker hade det u alla fall funnits nån logik i det hela men ovanför varandra på vänster eker - som gjort får felhantering. Fast det bästa hade ju varit att välja den normala lösningen som nästan alla andra standardbilar har. Men eftersom så få ändå använder blinkers så blir det väl ingen större skillnad...

Uppdaterat: 2023-11-02 16:05

Sedan finns ett par andra saker där Enyaq är överlägsen Y och det gäller komforten.
Dels sittkomforten och dels avsaknaden av buller och det är absolut det som är mest värdefullt för mig.
Det är nog få bilar som är tystare än Enyaq!
Tesla må vara bättre på vägen, men det kompenserar inte för oljudet.

Uppdaterat: 2023-11-02 17:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gaston skrev:

Axa skrev:
Gaston
Ok. Så det finns en stor risk att spakarna försvinner vid nästa version av Y? Kan jag tänka mig.

Det är nog väldigt troligt, ja. Men frågan är ju, vore det så illa som en del här verkar tro? Blir bilen osäljbar, oanvändbar?

Så svart och vitt är det inte. I jakten på att spara pengar så kan en produkt försämras utan att den blir oanvändbar och osäljbar. Den kan trots försämringen vara det bästa alternativet.

Uppdaterat: 2023-11-02 20:44
saabnisse skrev:

Sedan finns ett par andra saker där Enyaq är överlägsen Y och det gäller komforten.
Dels sittkomforten och dels avsaknaden av buller och det är absolut det som är mest värdefullt för mig.
Det är nog få bilar som är tystare än Enyaq!
Tesla må vara bättre på vägen, men det kompenserar inte för oljudet.

+1
Väljer en Enyaq alla dagar i veckan.

Uppdaterat: 2023-11-02 20:44

Kikade in de nya modellerna och priserna. Utan att granska i detalj verkar de nya modellerna kunna bli billigare än när jag handlade min. Verkar vara generösare grundutrustning.

Uppdaterat: 2023-11-02 21:00
saabnisse skrev:

Sedan finns ett par andra saker där Enyaq är överlägsen Y och det gäller komforten.
Dels sittkomforten och dels avsaknaden av buller och det är absolut det som är mest värdefullt för mig.
Det är nog få bilar som är tystare än Enyaq!
Tesla må vara bättre på vägen, men det kompenserar inte för oljudet.

Den jag har kört hade samma vidriga stomljud som resterande bilar på samma plattform - och som Tesla modell 3 och Y också lider av.

Så inte ett dugg tyst och en sjuka hos många tillverkare tyvärr.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-02 21:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Byggde en Skoda Enyaq 85 X L&K med maxpaket, adaptivt chassie och panoramaglastak och då ingick drag massagestolar med elinställning m.m. Blev imponerad av priset och vad man fick för pengarna jämfört med t.ex. Volvo XC 40.(och man slipper recharge däcken) Tror nog att denna bil kan vara lika tyst som en Volvo vad än A.L säger om hästtäcken i sitt Skoda hat. Upplevelsen av tystnad är väldigt individuell eftersom det beror på vad man jämför med och där däcken är väldigt viktiga. Bilen finns med på min lista över tänkbara val av nästa bil.

Uppdaterat: 2023-11-03 04:53

Tror också att Enyaq är ett bra val vid köp av ny bil men för dyr för mig.

Uppdaterat: 2023-11-03 07:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Som jag skrev tidigare har bristen på buller högsta prioritet för mig.
Ur ViBs test:
" Enyaq var tystast av alla när Vi Bilägare mätte kupébullret i 31 bilar i höstas."

Uppdaterat: 2023-11-03 09:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mätte kupébullret?

Med vad?

Saabnisse känner väl till att man inte får särskilt mycket till användbar information via db(A).

Jag har kört åbäket i fråga (och för er som undrar är åbäke en synonym till schabrak) och där är den där sjungande sången som också ID3, BMW 3-serie, Tesla modell 3 och Y och en rad andra bilar lider av. Det låter ungefär som förr i tiden när man fick på dubbdäcken och kom upp i lite fart.

Tyst är den alltså inte.

Men kanske om man kostar på den däck med filtmatta. Det hjälper ju på större bilar.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-03 10:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men AL. Det här har vi ju diskuterat förut. Visst kan det vara så att man störs sig på oljud i vissa frekvenser men den sammantagna mängden och nivån av oljud kan mycket riktigt upplevas som lägre i Enyaq jämfört med andra modeller.
Nej, Enyaq är inte knäpptyst som de exklusivare bilarna från Tyskland men är tillräckligt tyst i sin prisklass för att man ska uppfatta och uppskatta det.

Uppdaterat: 2023-11-03 10:48

Ja vi har diskuterat det tidigare och jag kvarstår i min uppfattning sedan dess.

Skrället till bil är inte tyst. Det sjunger i bilen på samma irriterande vis som i Tesla Y.

Skillnaden mot Tesla är att där får man en bra vägvagn på köpet och det är (b.la) därför som jag inte anser att Skoda kan använda plåtschabraket för att attrahera Tesla -kunderna.

Skoda kommer behöva profilera sig bättre snart. Annars är man borta ur leken.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-03 11:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Alla kanske inte vill ha en sportigt inställd Y med stötighet? Och det finns en hel del kunder som vill ha en förarmiljö med blinkersspak.
Kunderna i Europa verkar ju iallafall gilla Enyaq.

Uppdaterat: 2023-11-03 11:55

Ja Axa. Det finns nog kunder som i nuläget inte är i behov av en tekniktung bil. De köper kanske en Skoda.

Men huvuddelen av Teslas profil bygger på teknik. Att slå mot Tesla utan att erbjuda en snarlik teknisk nivå tror jag därför är dödfött.

Kineserna är dessutom här nu och de har produkter i nivå med Tesla och till rimliga priser.

Hur skall Skoda, Opel, PSA mfl möta det?

Det är därför jag menar att några tillverkare kommer slås ut. Det finns inte tillräckligt med köpare för att bekosta deras apparatur.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-03 12:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

AL
Alla kanske inte vill ha en sportigt inställd Y med stötighet? Och det finns en hel del kunder som vill ha en förarmiljö med blinkersspak.
Kunderna i Europa verkar ju iallafall gilla Enyaq.

Nej,nej Axa. Har A.L bestämt att en Skoda bullrar så är det så. Att buller är subjektivt oftast gäller inte honom. Man kan reta sig på det mesta här i världen, om man vill, och han retar sig på Skoda.

Uppdaterat: 2023-11-03 12:13

+100, Christer ! Vi vet sen länge A.L's åsikter om Skoda så att ständigt upprepa dessa låter som det kommer ifrån en gammal, glömsk man...:)

Uppdaterat: 2023-11-03 12:21

Ja om man står ut med att det sjunger i kupén så köper man en Skoda.

Det gör det nämligen oavsett den kommer från Skoda eller Volkswagen. Det sjunger f.ö även i en XC60 om den inte är utrustad med filtmatta i däcken.

Att Tesla också har det som standard är en av orsakerna till att jag inte köper en modell Y eller tre (men var nära på en performance för att leka med men drog mig ur i sista stund)

Jag återupprepar; Skoda kan inte konkurrera med Tesla. De vänder sig inte till samma kunder.

Att Pi likt några ytterligare sedan kryper fram från sin Sten och delar ut lite infantila tjuvnyp ändrar inte på den saken.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-03 12:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Christer skrev:

Nej,nej Axa. Har A.L bestämt att en Skoda bullrar så är det så. Att buller är subjektivt oftast gäller inte honom. Man kan reta sig på det mesta här i världen, om man vill, och han retar sig på Skoda.

100+

Uppdaterat: 2023-11-03 12:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.