Vi Bilägares forum

Toyotas massiva vinst: 44 000 kr per bil

Toyotas massiva vinst: 44 000 kr per bil

Toyota går som tåget på grund av ökad försäljning och gynnsam valutakurs.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-02 09:24

Kommentarer

Och så finns det vissa här på forumet som tvivlat på att Toyota skulle överleva just för att de tagit det lugnt med utveckling av elbilar.
Det här visar vad jag påstått många gånger, de har sådana resurser att de har förhållandevis små problem att anpassa sina produkter till marknadens behov.

Uppdaterat: 2023-11-02 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De överlever säkert och frodas just nu saabnisse, men vi vet säkert alla vilket helvete det var för Tesla att skifta upp Model 3 till massproduktion när den kom. general Motors och Ford har samma problem. Det är otroligt kostsamt och de förlorar massa pengar vilket är oundvikligt, så var det också för Tesla, men när det väl är på plats och rullar på så vände ju Tesla det hela till en pengamaskin.

Problemet med Ford och GM är att de ser förlusterna på elbilar, men vågar inte satsa för att ta sig förbi det jobbiga steget. Istället drar de ner på elbilarna nu och Toyota har ju knappt börjat.

Men omställningen kommer ju gå snabbt, så står man där och inte är förberedd när den stora ökningen sker på elbilar och samtidigt en stor minskning sker på bensinbilar så kommer det vara försent.

Vissa tillverkare verkar tro att vi säljer bensinbilar så länge vi tjänar pengar på det, sen vips ställer vi bar aom och så massproducerar vi elbilar. De kommer i så fall bittert få inse att det inte fungerar så.

Uppdaterat: 2023-11-02 09:51
- Peugeot e-208 GT 2022

Stora, omvälvande omställningar innebär alltid en period av turbulens & instabilitet.

Om jag inte minns helt fel så gjorde Kodak väldigt bra resultat precis innan digitalkameran tog över helt, sannolikt beroende på merförsäljning pga att digitalkameran ökade intresset för fotografering och de som inte hade råd köpte analog fotografi...

Återstår att se hur det går för Toyota och om de lyckas navigera rätt i omställningen. Än så länge ger de ett minst sagt förvirrat intryck där de veckovis ändrar sig.

Uppdaterat: 2023-11-02 11:05

Precis LeifX, de som är duktiga på att på framtiden för ny teknik tror att bensinbilar kommer följa samma spår som andra teekniker som utdött redan har gjort.

D.v.s. att någonting nytt och revolutionerande kommer, men är dyrt. Snappas snabbt upp av de som vill ha det nya, men sen saktar det kortvarigt ner och priserna går ner på den utgående tekniken som de försöker hålla kvar vid och man kan se en liten högre försäljning igen för det utgående, men det är högst kortvarigt tills antingen priset på det nya gått ner så mycket att alla vill köpa det eller mervärdet på det nya är så högt att man absolut vill ha det.

För just bilar så finns det en annan ekvation också och det är ju miljöregler. Elbilar skulle nog ta över ganska snabbt ändå, men hårdare miljökrav på avgasbilar som gör det dyrare och svårare att tillverka kommer göra bilarna dyrare med tiden och dyrare skatter för bilisterna som köper dom kommer också leda till att det helt enkelt blir för dyrt att köpa avgasbilar. Slutligen förbjuds dom ju helt från att säljas.

Men innan förbudet, så köper nog de allra flesta redan elbilar. Förbudet i EU är väl från 2035, men jag är övertygad om att knappt någon köper avgasbilar efter 2030 redan.

Uppdaterat: 2023-11-02 11:19
- Peugeot e-208 GT 2022

Bra inlägg ovan gubbar, medhåll !

Uppdaterat: 2023-11-04 07:37
Gillar kurvor och rondeller

Norge visar vägen, inte många bensinbilar eller dieslar som säljs där.
Bara under oktober såldes 900000 laddbara bilar i Kina. Var tredje-fjärde bil som säljs i världen säljs i Kina.
Av de 900000 var över hälften rena elbilar resten plug-in, men plug-in i Kina är bilar som ofta har 20-30kWh batteri så de går mestadels på el.

Uppdaterat: 2023-11-04 09:04

Tesla går plus 9800 dollar per såld bil, dvs dubbelt så lönsamma...för att sätta saker i perspektiv.

Uppdaterat: 2023-11-05 23:37

Toyota satsar brett, därför har de inte lagt alla äggen i samma korg angående elbilar. De kommer nog att hitta dit också men just nu verkar de fullt upptagna med annoniak motorer? De verkar inte vilja släppa taget om vanliga motorer.. också med viss rätt..alla kan inte/vill inte köra elbil.

Uppdaterat: 2023-11-05 23:42
V8-Power skrev:

Norge visar vägen, inte många bensinbilar eller dieslar som säljs där.
Bara under oktober såldes 900000 laddbara bilar i Kina. Var tredje-fjärde bil som säljs i världen säljs i Kina.
Av de 900000 var över hälften rena elbilar resten plug-in, men plug-in i Kina är bilar som ofta har 20-30kWh batteri så de går mestadels på el.

Det är lätt att glömma att det finns många länder där infrastrukturen inte är, eller kommer att bli, utbyggd så att den passar elbilar och det kommer för många av dessa att ta decennier.

Att Kina satsat på eldrift är inte så underligt, man har ont om petroleum men gott om kol.
Tidigare eldade man upp kolet i ånglok och i enskilda anläggningar, men nu bränns det centralt i stora kraftverk eftersom det är billigare att framställa el och transportera elektrisk energi.

Men många länder kommer att vara tvungna att fortsätta med konventionella ICE bilar och det är där Toyota och några till tar hem mycket pengar.

Uppdaterat: 2023-11-06 12:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, så är det nog ja, men de som fortfarande behöver ice-bilar långt in i framtiden, säger efter 2035, de får nog vara beredda på att dessa bilar kommer bli märkbart dyrare då produkten då skalats ner kraftigt till förmån för elbilar.

Som alla vet så blir det allt billigare att producera saker ju större skala man har på det hela och detsamma kommer gälla tvärt om, att när elbilar blir billigare och billigare med större volymer så kommer ice-bilar bli allt dyrare. Många tillverkare kanske inte ens tillverkar ice-bilar efter 2035, men Toyota kommer nog vara en av dom som fortfarande gör det.

Uppdaterat: 2023-11-06 15:19
- Peugeot e-208 GT 2022

Men sen finns det ju sam saabnisse antyder en enorm marknad utanför EU så behovet av ICE-bilar lär knappast försvinna.

Uppdaterat: 2023-11-06 15:25

Inte försvinna, men märkbart lägre produktion när större delen av Europa inte säljer dom och vid det laget runt 2035 har nog även majoriteten av USA vaknat till och börja köpa elbilar i stora volymer.

Antingen för att delstaterna förbjuder det vilket redan är på tapeten, men också för att jag misstänker att elbilar vid det laget är så billiga att det blir en förlust inte bara äga, men också köpa ice-bilar.

Redan idag, om man jämför bilpriser i allmänhet i USA, så är Tesla med 3 och Y billigare än genomsnittsbilen i USA att köpa och det är utan statliga subventioner. Med subventionerna så är de så billiga att en Toyota corolla kostar typ samma som en Tesla model 3. Att då köpa Corollan är ju helt galet om du frågar mig.

Men sen visar ju undersökningar också att majoriteten av folk som tillfrågats i USA, inte ens vet om att de kan få kraftiga subventioner på elbilar. När det ljuset börjar gå upp så kommer elbilsförsäljningen att ta fart i USA.

Uppdaterat: 2023-11-06 15:32
- Peugeot e-208 GT 2022

Det är som vanligt bejje - den som lever får se...:)

Uppdaterat: 2023-11-06 15:45