Vi Bilägares forum

Toyota ett steg närmare manuell låda för elbilar

Toyota ett steg närmare manuell låda för elbilar

Toyota utvecklar en manuell växellåda för elbilar som kan lanseras 2026, enligt nya uppgifter.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-01 10:10

Kommentarer

Tänk om dom la all kraft på att få fram konkurrenskraftiga elbilar i stället. Sådana som laddar snabbt och har vettig räckvidd, även vintertid, till en vettig kostnad.

Uppdaterat: 2023-11-01 10:54

Instämmer. Snacka om bortkastade resurser. Har de ens frågat elbilsförare ifall de vill ha manuell låda på elbil. Kan ju knappast tänka mig än att det är en nördig minoritet som önskar det.

Uppdaterat: 2023-11-01 11:03

Ja Toyota är ett mysterium. De gör allting precis fel när det kommer till elbilar. Först var de inte intresserade av att göra elbilar, sedan visade dom upp en massa prototyper och var helt plötsligt intresserade, sedan var de inte så intresserade igen. Sen släppte de skitbilen bz4x som visar att de inte riktigt vet hur man gör en bra elbil.

Sen har man ju hört om detta med elbilar med fakead manuell växling. Sånt kan väl säkert vara kul för en extremt liten grupp människor som vill ha en nischad bil, men varför lägga resurser på sånt när de måste få ut bra elbilar med lång räckvidd och till ett bra pris (som inte tappar hjulen).

De ligger ju så långt efter med elbilar och måste lägga så mycket resurser de bara kan för att komma ikapp i alla fall en aning

Uppdaterat: 2023-11-01 11:20
- Peugeot e-208 GT 2022

...och glöm inte Toyotas enorma satsning på vätgasdrivna personbilar i st f "batteridrivna" - som tydligen nu äntligen har skiftat fokus till vätgasdrivna lastbilar istället.Troligen en vettigare väg att gå om man absolut vill köra på vätgas.

Uppdaterat: 2023-11-01 11:25

Ena veckan:
Toyota nära att lansera Solid State
Nästa vecka:
Elbilen är död, det blir ammoniak istället.
Ytterligare en vecka:
Elbil med manuell väderlåda…
Ytterligare igen en vecka: Vi satsar allt på vätgas
Snart: vi kommer bara bygga bensinbilar…
Härligt med företag som har en tydlig strategi, det ger förtroende och trygga investerare och kunder 🫤

Uppdaterat: 2023-11-01 11:34
*Robban

Oavsett hur bra bilar Toyota bygger rent kvalitetsmässigt så verkar man ha ett icke obetydligt ledningsproblem f n.

Uppdaterat: 2023-11-01 11:38

De som vill växla manuellt och höra motorljud, vill väl hellre köpa fossilbil än el-dito?

Uppdaterat: 2023-11-01 11:45

Toyota gör allt fel just nu men dem säljer ändå en vansinnig mängd bilar.

Uppdaterat: 2023-11-01 14:44

Kanske har man tagit intryck från en undersökning i USA som visade på en ökning av intresset för manuellt växlade bilar.
För fem år sedan var antalet sålda manuellt växlade bilar under 1% medan det idag har gått upp till 3-4%!

Uppdaterat: 2023-11-01 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tre år...?
Tog Opel bara ett par månader att konvertera en manuell växellåda från 1974 till att driva en elbil.

"Elmotorn under huven är inte särskilt stark – den ger 147 hk och 225 Nm, men det intressanta är att den här kompletteras av något så ovanligt som en fyrväxlad manuell låda. Men fjärde växeln fungerar i princip som en automatlåda, så där behöver föraren inte växla alls."

Uppdaterat: 2023-11-01 23:20

Är någon förvånad över att det var just Opel som var först med manuell växellåda på en elbil?

Uppdaterat: 2023-11-02 09:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vet inte vad det är för grupp människor man försöker vända sig till med en manuellt växlad elbil?
De flesta som kört automat innan på avgasbilar kommer nog vilja fortsätta med det och de som endast kört manuellt växlad bil och testkör några vanliga elbilar, har jag också svårt att se att de absolut skulle vilja växla. Det medför ju inget extra, bara mer att hålla reda på istället för att göra körningen mer avslappnad.

Uppdaterat: 2023-11-02 09:30
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje, i den undersökning man gjorde i USA och som visade på en uppgång i antalet köpta manuellt växlade bilar var en av anledningarna det Collier, regionchef på CarMax, säger att vissa föräldrar ser manuella växellådor som ett sätt att avskräcka sina barn från att skicka sms när de kör, eftersom de kräver att man använder båda händerna.
En manuell låda förbättrar körupplevelsen och ger föraren mer kontroll över sitt fordon, säger Ivan Drury från Edmunds.com till sajten.
Personligen har jag lite svårt att förstå den sista anledningen, eftersom den amerikanska bilkörningen ofta innebär timmar i kö med korta körningar, precis då det är som mest behövligt med automatlåda, eller långa monotona körningar på oändliga raka vägsträckor.

Man kan också jämföra med hur bruksbilarna var före automatlådans tillkomst, stora lågeffektmotorer med högt vridmoment och tre växlar där bara tvåan och trean användes.
Ettan var bara för exceptionella förhållanden och ingen körväxel.

Uppdaterat: 2023-11-02 09:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"bara mer att hålla reda på istället för att göra körningen mer avslappnad."

Baserat på hur jag själv upplevt det sedan jag fick körkort kan jag bara säga att om man måste "hålla reda på" att växla, så borde man nog aldrig ha godkänts i bilskolan...

Jag ägnade tre månader extra - uteslutande - åt att lära mig växla en Toyota Avensis (som var en total katastrof att lära sig köra och växla samtidigt) uteslutande för att klara det utan att behöva tänka på det.
(Hemma hade jag en Ascona och Omega och där behövde man ju inte tänka när man skulle växla.)

Har man bara erfarenhet av bilar som Avensis, då är det inte märkligt att man älskar automatlådor...

MEN baserat på vad jag såg i bilskolan är det nog så att 80 % med körkort aldrig borde ha fått något.
Så att majoriteten tycker det är alldeles svårt nog att tvingas anstränga sig för att begripa sig på hur ratten ska användas, och inte orkar med fler uppgifter samtidigt, är ju mer än förståeligt.

Uppdaterat: 2023-11-02 23:13
V8-Power skrev:

Toyota gör allt fel just nu men dem säljer ändå en vansinnig mängd bilar.

Även Kodak sålde massor av plastfilm strax innan digitalkameran tog över…

Uppdaterat: 2023-11-03 05:46
Gillar kurvor och rondeller

Ja och bara genom att läsa N-iklas inlägg här i tråden så inser man att han inte förstått det som bilskolan lärde honom.

Så även han borde blivit underkänd.

För er övriga som undrar kan tilläggas att den förarkategori som är överlägset farligast ute på vägarna är de som inte förstår hur riskerna integrerar och deras eget bidrag till desamma.

Förarna som bygger sin körning på grandiositet är gravt överrepresenterade i olyckorna och som av en händelse framförallt i singel och dödsolyckorna.

Om vi på något bra sätt kunde hitta metoder för att rensa bort dessa herrar - ja majoriteten består av män - så skulle trafikdödligheten mer än halveras.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-03 06:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
N-iklas skrev:

"bara mer att hålla reda på istället för att göra körningen mer avslappnad."
Baserat på hur jag själv upplevt det sedan jag fick körkort kan jag bara säga att om man måste "hålla reda på" att växla, så borde man nog aldrig ha godkänts i bilskolan...
Jag ägnade tre månader extra - uteslutande - åt att lära mig växla en Toyota Avensis (som var en total katastrof att lära sig köra och växla samtidigt) uteslutande för att klara det utan att behöva tänka på det.
(Hemma hade jag en Ascona och Omega och där behövde man ju inte tänka när man skulle växla.)
Har man bara erfarenhet av bilar som Avensis, då är det inte märkligt att man älskar automatlådor...
MEN baserat på vad jag såg i bilskolan är det nog så att 80 % med körkort aldrig borde ha fått något.
Så att majoriteten tycker det är alldeles svårt nog att tvingas anstränga sig för att begripa sig på hur ratten ska användas, och inte orkar med fler uppgifter samtidigt, är ju mer än förståeligt.

Jag är absolut inte en av dom som hade problem med körkort. Tog mitt körkort år 2000 och körde sedan inget annat än manuell till 2019, med undantag för någon enstaka hyrbil här och där som var automat.

Jag menar inte att man måste tänka på växlandet, det har aldrig varit något problem, men det är så klart ännu smidigare att slippa det. Några gånger det rent ut sagt är irriterande är när man med manuellt växlad bil hamnar i rusningstrafik i någon större stad och allt bara står still, rör sig en halv meter och står still igen osv.

Har också hänt flera gånger att det uppstått någon bilolycka på en motorväg så det blir helt stopp, sen när räddningstjänsten börjar släppa på så är det bara i en fil och det krypkörs runt den andra filen, men då är kön redan så lång med två filer att det blir som att köra i rusningstrafik.

Trots att jag större delen av mitt liv kört med manuell så vill jag aldrig mer tillbaka till det, men jag är ändå glad att jag har den erfarenheten, för det har ju hänt senaste åren också att jag har haft hyr eller lånebil som varit manuellt växlad.

Uppdaterat: 2023-11-03 08:15
- Peugeot e-208 GT 2022

Tycker ungefär som bejje med den skillnaden att jag kört främst manuellt växlade bilar under +50 år men numera är det automat och jag har inte den minsta vilja att byta tillbaka. Kör emellanåt manuellt och det fungerar fortfarande lika "automatiskt" som tidigare men det hjälper inte - fortsättningsvis är det automat som gäller. Synd att jag inte insåg det tidigare.

Uppdaterat: 2023-11-03 08:33

Pi, kan det inte också vara så att en modern automat och bensin eller diesel är riktigt bra, men gamla automater kunde vara allt annat än trevliga?

Provkörde några begagnade bilar med automat långt tillbaka i tiden, men de var så ryckiga och otrevliga, antingen för att de var dåliga från början eller för att de var slitna med åldern, men det var inget trevligt.

När jag kollade efter ny bil 2015 som sedan hämtades ut 2016, så var ett alternativ en så kallad "robotautomat" också. Gillade det verkligen INTE. Det är en sådan med manuell låda, men en robot som lägger i växlarna. Kändes också ryckigt och onaturligt, men den aktuella bilen gick bara att få med den automaten eller manuell, så det fick bli manuell.

2019 blev det då den Peugot 308 med automat som jag hade innan elbilen och den var riktigt skön och smidig.
Hade det inte blivit elbil nu senast så hade det annars blivit bensin med automat, men elbilarna är ju ännu skönare också då det på de flesta elbilar inte finns mer än en växel framåt, så mjukare körning går inte riktigt få.

Uppdaterat: 2023-11-03 08:51
- Peugeot e-208 GT 2022

För mig tillför inte själva bytandet av växel något, men på en avgasbil får man ofta olika reaktion på andra reglage beroende på vilken växel man har valt. På en elbil har jag svårt att se nyttan med det eftersom man inte har samma karakteristik på vridmomentskurvan.

Uppdaterat: 2023-11-03 09:24

Jag hör dagligen den bilmodell jag kört som har haft mest deprimerande växellåda av alla bilar jag har kört, nämligen smart Roadster. Det passerar hundratals bilar varje dag, men jag reagerar på det lite sportigare ljudet från den trean.
Om man startar en sån från stillastående med gaspedalen mot golvet tills man når 100 km/h kommer man att tillbringa längre tid med att vänta på att den byter växel än tiden den faktiskt ökar farten.
Jag vill ändå ha en.

Uppdaterat: 2023-11-03 09:42

Jag tror att det här förslaget från Toyota mest är en gimmick för att väcka uppmärksamhet, någon egentlig nytta med det finns knappast och det kommer naturligtvis inte att få någon spridning.
En elmotor med sitt stora vridmomentområde behöver ju normalt ingen stegad växellåda förutom en anpassningslåda med fast utväxling för att få rätt varvtal till hjulen.

Det är ju här skillnaden mot en ICE-motor blir märkbar, där speciellt dieselmotorer med sitt snäva vridmomentområde, kräver många växlar.

Men det finns dock en minoritet som anser det sportigt och engagerat att köra med manuell växellåda och saknar den möjligheten när de går över till elbil.

Naturligtvis är det engagerat och teknikkrävande att köra med en mängd växlar, speciellt osynkroniserade.
Men sportigt?
Nix, enbart jobbigt!

Uppdaterat: 2023-11-03 09:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En god poäng Saabnisse.

Jag tror också att Toyota gör vad man kan för att vinna mediautrymme.

Har man inget nytt att visa upp så kan man ju alltid påstå sig utveckla något nytt och på så vis lockar man trafik till sin hemsida och förhoppningsvis en och annan köpare (även om det sistnämnda är svårt att påvisa)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-03 10:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja och bara genom att läsa N-iklas inlägg här i tråden så inser man att han inte förstått det som bilskolan lärde honom.
Så även han borde blivit underkänd.
För er övriga som undrar kan tilläggas att den förarkategori som är överlägset farligast ute på vägarna är de som inte förstår hur riskerna integrerar och deras eget bidrag till desamma.
Förarna som bygger sin körning på grandiositet är gravt överrepresenterade i olyckorna och som av en händelse framförallt i singel och dödsolyckorna.
Om vi på något bra sätt kunde hitta metoder för att rensa bort dessa herrar - ja majoriteten består av män - så skulle trafikdödligheten mer än halveras.
MVH AL

Japp, bilskolan ville lära mig att krocka med rådjur genom att sitta och sova bakom ratten, men jag tyckte inte det var någon bra ide så jag lät bli, sådan uppstudsighet ska man ju bli underkänd för ja, mmm...

Uppdaterat: 2023-11-04 19:03

Det bilskolor lär dig N-iklas är riskmedvetenhet.

Hur risker ser ut i trafiken är inget du kan tänka ut på din kammare ute i skogen, utan kräver mångåriga och ingående analyser av trafikdata. Ändå finns det områden som ingen kan förklara fullt ut än. Antalet händelser och kombinationen av desamma går mot oändligheten, så komplext är det.

En person som konsekvent överskattar sin egen körförmåga är inte riskmedveten. Han är tvärtom den förarkategori som är farligast i trafiken idag. Därom är data mycket tydlig.

Att en 18-åring i trafikskolan sedan inte alltid förstår bakgrunden till vissa saker (såsom ni exemplifierar tidigare) förklaras i huvudsak (om vi bortser från det ungdomliga oförståndet) av bristande körrutin.

Men om alla bara följde våra viktigaste regler i trafiken så skulle vi kunna mer än halvera trafikdödligheten. Reglerna finns för att rädda liv - även om man som enskild trafikant inte alltid förstår hur de olika mekanismerna ser ut och orsaken till reglernas utformning.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-05 10:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”