Vi Bilägares forum

BYD Dolphin blir en av Sveriges billigaste elbilar

BYD Dolphin blir en av Sveriges billigaste elbilar

BYD:s nya budgetelbil kostar från 359 900 kronor. Men då får köparna klara sig utan stolsvärme.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-25 08:59

Kommentarer

Den som vill betala ett överpris för vad som levereras kan ju alltid välja en BYD Dolphin.

MG4 är betydligt dyrare i Kina än BYD Dolphin, men kostar 329.000 kr här i Sverige... -rätt instegspris för BYD Dolphin's snikvariant hade snarare varit 279.000 kr.

BYD's överpris på 359.900 kr lär driva försäljning åt MG, då MG4:an för stunden är betydligt mer prisvärd (samma mått, större batteri, kraftigare motor, mer inarbetat varumärke, privatleasingkampanj)

Uppdaterat: 2023-10-25 09:57
LeifX skrev:

Den som vill betala ett överpris för vad som levereras kan ju alltid välja en BYD Dolphin.
MG4 är betydligt dyrare i Kina än BYD Dolphin, men kostar 329.000 kr här i Sverige... -rätt instegspris för BYD Dolphin's snikvariant hade snarare varit 279.000 kr.
BYD's överpris på 359.900 kr lär driva försäljning åt MG, då MG4:an för stunden är betydligt mer prisvärd (samma mått, större batteri, kraftigare motor, mer inarbetat varumärke, privatleasingkampanj)

För att inte tala om en mer tilltalande, traditionell design.
Jag hade nog inte lagt min egna pengar på att ha en "Build Your Dreams" hemma på uppfarten.

Uppdaterat: 2023-10-25 09:59

Ingen stolsvärme i budgetversionen, tja värme i förarsitsen brukar ändå lägga av efter ett antal år...

Uppdaterat: 2023-10-25 10:01
40-talisten skrev:

Ingen stolsvärme i budgetversionen, tja värme i förarsitsen brukar ändå lägga av efter ett antal år...

Har aldrig hänt mig, vad har du haft för bilar? Men 360 tkr och inte få denna komfort- och säkerhets(!)detalj. Nej tack!
Men den kanske är utrustad med rolig innerbelysning som går ändra färg på istället?🤣

Uppdaterat: 2023-10-25 11:07
Togga

Håller med, allt för dyrt! Hela 360 000 kr och man får inte ens stolsvärme.
Vad värre är ju att den laddas så långsamt. Det var många många år sedan elbilar kom ut och fortfarande hade så låg snabbladdning. Visst, Leaf och gamla BMW i3 och gamla versionen av Mini Cooper electric osv, men det är ju gamla modeller. Detta är en för Sverige i alla fall ny modell.

Sänk priset till under 300 000 så börjar det bli lite mer vettigt.

Uppdaterat: 2023-10-25 12:03
- Peugeot e-208 GT 2022

Folk tycks vara överens om att det föreligger ett överpris på BYD Dolphin, så jag antar att den som ändå är intresserad gör bäst i att vänta ett par månader. BYD lär få göra som Hongqi -första chansningen misslyckades, och man fick dumpa priset rejält. 20-30% ned får nog BYD fundera lite kring, och sedan ett extra lågt privatleasingpris för att komma igång, kanske 2495 kr, eller t o m 1995 kr för de första 500 bilarna kan hjälpa?

Uppdaterat: 2023-10-25 12:25
bejje skrev:

Håller med, allt för dyrt! Hela 360 000 kr och man får inte ens stolsvärme.
Vad värre är ju att den laddas så långsamt. Det var många många år sedan elbilar kom ut och fortfarande hade så låg snabbladdning. Visst, Leaf och gamla BMW i3 och gamla versionen av Mini Cooper electric osv, men det är ju gamla modeller. Detta är en för Sverige i alla fall ny modell.
Sänk priset till under 300 000 så börjar det bli lite mer vettigt.

Långsam laddning tror jag är egalt för dessa elbilar med litet batteri. De kommer att laddas hemma över natten, och några långfärder används de nog inte till.
Håller med om att priset är för högt, de måste nog minst sänka till konkurrenten MG4s nivå. Ska bli intressant att se priset på nya Citroen e-C3 nästa år.

Uppdaterat: 2023-10-25 12:31

BYD vill helt enkelt inte ens sälja den billigare versionen - varför i så fall plocka bort nåt så basic som eluppvärmda framstolar. Så i princip börjar från-priset på 400.000 kr. Prisvärt - knappast.

Uppdaterat: 2023-10-25 12:48

Något jag noterat på BYD-bilarna är att när man åker bakom så ser man halva underredet då inte karossen dragits ner ordentligt.
Ser inte snyggt ut.
Vidare tycker jag det ser billigt ut att ha texten Build Your Dreams på bakänden.

Uppdaterat: 2023-10-25 13:13
Pi skrev:

BYD vill helt enkelt inte ens sälja den billigare versionen - varför i så fall plocka bort nåt så basic som eluppvärmda framstolar. Så i princip börjar från-priset på 400.000 kr. Prisvärt - knappast.

Men var det inte BMW som ville ta extra betalt för stolsvärme som redan fanns där, men blockerad via mjukvara?
Nån slags prenumerationstjänst de ville ha för stolsvärme. Totalt galet! Tror dock dom drog tillbaka det på grund av klagomål.

Uppdaterat: 2023-10-25 13:14
- Peugeot e-208 GT 2022

Detta kommer inte funka prismässigt, med den specifikationen ligger de ca 100 000 kr för högt i pris. Folk kommer att lägga till 40-80 tkr för att få en mer "normal" bil, tex en EX30 där väldigt mycket mer ingår.

Uppdaterat: 2023-10-25 13:25

Axa, hade inte Honda elbilen också liknande sak, du ser underredet på bilen.. jag tycker det är hur fult som helst. Har de inte plåt att fixa karossen på rätt sätt?

Uppdaterat: 2023-10-25 13:26

Hx
Vet inte. Det är fler BYD än Hondor på vägarna häromkring.
Det finns iallafall en hel del saker kring designen som jag ogillar.

Uppdaterat: 2023-10-25 14:33

MG4 kostar från 364 900 kr ordinarie pris. 329 900 kr är ett kampanjpris ”så långt lagret räcker”.
Det är ju alltid spännande att jämföra kampanjpriser för ett märke med ordinarie pris på ett annat märke.
Men att göra så är ju standard i detta forum.
Men MG4 standard är ingen storsäljare och det kommer inte heller Byd Dolphin bli.
Vi har ju förstått i detta forum att ett minimikrav på en elbil i Sverige är att den ska få dra en 2000 kg tung husvagn och klara sträckan mellan Skåne till Haparanda på vintern med sådan tillkopplad husvagn utan att behöva laddas under den sträckan.

Uppdaterat: 2023-10-28 08:08
Raphael skrev:

Vi har ju förstått i detta forum att ett minimikrav på en elbil i Sverige är att den ska få dra en 2000 kg tung husvagn och klara sträckan mellan Skåne till Haparanda på vintern med sådan tillkopplad husvagn utan att behöva laddas under den sträckan.

Nu tar du väl i, Raphael...

Uppdaterat: 2023-10-28 09:16

40-talisten då har du missat diskussionerna senaste året som sågar elbilar för att de inte kan dra 100 mil med 2000 kg husvagn på vintern utan att ladda…

Uppdaterat: 2023-10-28 09:55

Leif missar, som vanligt, att kinesiska BYD Dolphin och exportversionen inte är samma bil.

Kina-Dolphin är 4,125 mm lång medan export-Dolphin är 4,290 mm lång.

Export-Dolphin är alltså en större bil än Kina-Dolphin och därmed kostar mer att tillverka än Kina-Dolphin.

MG4 är 4,287 mm lång både i Kina-version och Export-version. Det är alltså inte konstigt att Dolphin är billigare i Kina än MG4 medan de har liknande pris i Europa.

Eftersom Dolphin är mindre än MG4 i Kina men i Europa är de samma storlek.

Uppdaterat: 2023-10-28 10:03

Sen tycker jag absolut det är ”hål i huvudet” att lansera en bil utan värmestolar i Sverige (men samtidigt har den elektriskt uppvärmda sidospeglar) och det är troligt den dyrare modellen som kommer vara den som väljarna köper. Och då ska den jämföras med MG4:s dyrare version Luxury som kostar 394 600 kr.

Och BYD Dolphin Comfort och MG4 Luxury är likvärdiga i pris, batteri, räckvidd, utrustning och storlek.

Uppdaterat: 2023-10-28 10:09

Citroën ë-C3 är något mindre ön Dolphin och MG4 med en längd på 4,090 mm. Men den är mer fyrkantig och högre. Vilket kan innebära mer effektivt rumsutnyttjande. Det får ett test visa.

Den har ett liknande 44 kWh LFP-batteri som den billigaste Dolphin, och saknar värmepump men troligtvis får värmestolar i Sverige.

Elektroniska assistenshjälpmedel lär vara på en lägre nivå för att få ner priset, oklart om det blir så även i Sverige då svenske importören brukar ta in Citroën med högre nivå på elektronisk assistans som är tillval i Frankrike.

Priset i Sverige återstår att se men i Frankrike kommer den säljas till ”nettopris” med lägre marginal.

Och den har ju Citroëns mjuka fjädring och sköna stolar. Även om 32 mils räckvidd kan tolkas som för lite för Sverige åtminstone för vintern då räckvidden sjunker. Jag tror inte ë-C3 blir stor i Sverige men som stadsnära bil så räcker den till för de flesta.
Dessutom har den ju helt Ok laddningsförmåga för en billig elbil.

Uppdaterat: 2023-10-28 10:20
Raphael skrev:

40-talisten då har du missat diskussionerna senaste året som sågar elbilar för att de inte kan dra 100 mil med 2000 kg husvagn på vintern utan att ladda…

Tja detta är som sagt ett krav som ingen elbilsägare brukar ha. De som ställer dessa kraven kommer oavsett aldrig köpa en elbil då de anser att det är förenat med så mycket negativt för deras del.

Uppdaterat: 2023-10-28 16:00
Raphael skrev:

MG4 kostar från 364 900 kr ordinarie pris. 329 900 kr är ett kampanjpris ”så långt lagret räcker”.
Det är ju alltid spännande att jämföra kampanjpriser för ett märke med ordinarie pris på ett annat märke.
Men att göra så är ju standard i detta forum.
Men MG4 standard är ingen storsäljare och det kommer inte heller Byd Dolphin bli.
Vi har ju förstått i detta forum att ett minimikrav på en elbil i Sverige är att den ska få dra en 2000 kg tung husvagn och klara sträckan mellan Skåne till Haparanda på vintern med sådan tillkopplad husvagn utan att behöva laddas under den sträckan.

Raphael, hur tänker du nu? En kund som idag står och väljer mellan en BYD Dolphin och en MG4... -kommer kunden kräva att få betala det högre priset 365k istället för 330k för MG4:an eller be BYD bums starta en kampanj "annars blir det inget köp".... -eller nöjer sig kunden med att konstatera att idag, för 30k mindre, så får denne en bil med samma mått, men med större motor, större batteri, mer inarbetat varumärke.

Nu går väl de flesta MG4:orna till låga leasingpriset 2995 kr, så det bör nog BYD fundera över att slå med en rimlig nivåskillnad.

Uppdaterat: 2023-10-28 20:42

Jag ska skaffa ny bil till våren 2025.

Just nu känns det inte alls som att jag vill ha något kinesskit, men kan hända att jag ändrar mig.

Vill dock ha något relativt billigt men utan att gå för lågt i standard. Värmda säten,adaptiv farthållare, Android auto och mycket annat vill jag ha. Finns inte sånt så blir det inget köp eller lease.

Tesla går inte bara bort just nu för att de är för dyra, men för att de inte har android auto. Det är nästan en krav för mitt yrke, så mycket tråkigt at Tesla inte har det.

Uppdaterat: 2023-10-28 20:27
- Peugeot e-208 GT 2022