Vi Bilägares forum

Dubbdäck kan få användas längre på våren

Dubbdäck kan få användas längre på våren

Transportstyrelsen utreder om dubbdäck ska få användas två veckor längre på vären, för att minska ”bytesstressen” på verkstaden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-27 09:17

Kommentarer

Mängden partiklar på vägen på våren när det i 8 fall av 10 varit barmark i månader och dubbdäcken river upp asfalten, är en mardröm, varenda bil som kommer drar upp ett moln av damm som på en grusväg, det syns när solen skiner.
Är man rädd om livet kan man inte gå närmare en väg än 150 meter.

Det är brott mot mänskligheten att ens komma på ett sådant förslag.

Uppdaterat: 2023-10-27 11:34

Bättre att äntligen förbjuda dubbdäcken helt och hållet.

Uppdaterat: 2023-10-27 11:36

Även om jag kör dubbfritt så förstår jag att det finns de som har behov av dubbat och trots mitt obefintliga behov av längre "användningstid" på våren så har jag ändå varit förvånad av det nuvarande stoppdatumet eftersom Sverige trots allt sträcker sig bra långt norrut samt att många åker till fjällen runt påsk. Så ett par veckor till tror jag ändå är rätt väg att gå i detta fall för att undvika kaos vid de verkstäder som hjälper till med att skifta hjulen.

Uppdaterat: 2023-10-27 11:48
Gaston skrev:

Bättre att äntligen förbjuda dubbdäcken helt och hållet.

Kanske men det skiljer rätt mycket hur väglaget är från söder till norr så fan vet.

Uppdaterat: 2023-10-27 11:49
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Pi skrev:

Även om jag kör dubbfritt så förstår jag att det finns de som har behov av dubbat och trots mitt obefintliga behov av längre "användningstid" på våren så har jag ändå varit förvånad av det nuvarande stoppdatumet eftersom Sverige trots allt sträcker sig bra långt norrut samt att många åker till fjällen runt påsk. Så ett par veckor till tror jag ändå är rätt väg att gå i detta fall för att undvika kaos vid de verkstäder som hjälper till med att skifta hjulen.

Skulle säga att ingen har behov av dubbat, men en del föredrar dubbat när valet finns.

Uppdaterat: 2023-10-27 11:52
Hackenbush skrev:

Gaston skrev:
Bättre att äntligen förbjuda dubbdäcken helt och hållet.

Kanske men det skiljer rätt mycket hur väglaget är från söder till norr så fan vet.

De jag känner som bor i norr kör dubbfritt då de anser det vara bättre på snön.
Här i syd där jag bor finns absolut noll mening med dubb, för bara ett jävla oväsen och sliter sönder vägarna. De få gånger det är ren isgata kan man ta det lugnare.

Uppdaterat: 2023-10-27 11:54

Man skall nog vara lite försiktig med att likställa sina egna behov och krav med alla andras - nåt man om inte annat brukar inse med stigande ålder och erfarenheter. Även om jag själv tycker att dubbfritt ofta fungerar helt Ok. Ändå är det kanske där jag bor i Mellansverige som behovet ofta är störst av dubbdäck beroende på den "svart-halka" som inte är ovanlig här men kanske mera sällan i södra Sverige.

Uppdaterat: 2023-10-27 11:59
Gaston skrev:

De jag känner som bor i norr kör dubbfritt då de anser det vara bättre på snön.
Här i syd där jag bor finns absolut noll mening med dubb, för bara ett jävla oväsen och sliter sönder vägarna. De få gånger det är ren isgata kan man ta det lugnare.

Kan iofs hålla med dig, jag bor ju i skåne och har inte haft dubbdäck på ca 15 år tror jag.
Har aldrig varit i närheten av något tillbud heller men jag kör förstås efter hur väglaget är.

Uppdaterat: 2023-10-27 12:06
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Pi skrev:

Även om jag kör dubbfritt så förstår jag att det finns de som har behov av dubbat och trots mitt obefintliga behov av längre "användningstid" på våren så har jag ändå varit förvånad av det nuvarande stoppdatumet eftersom Sverige trots allt sträcker sig bra långt norrut samt att många åker till fjällen runt påsk. Så ett par veckor till tror jag ändå är rätt väg att gå i detta fall för att undvika kaos vid de verkstäder som hjälper till med att skifta hjulen.

Ja, det är väl inget att utreda. Två veckor hit eller dit.
Ingen polis kontrollerar ändå vilket du däck du har i april.
:)

Uppdaterat: 2023-10-27 12:17
Villevalle
Pi skrev:

Man skall nog vara lite försiktig med att likställa sina egna behov och krav med alla andras - nåt man om inte annat brukar inse med stigande ålder och erfarenheter. Även om jag själv tycker att dubbfritt ofta fungerar helt Ok. Ändå är det kanske där jag bor i Mellansverige som behovet ofta är störst av dubbdäck beroende på den "svart-halka" som inte är ovanlig här men kanske mera sällan i södra Sverige.

+100
Ja vad skulle 14 dagar till kunna medföra för stora skillnader. Det är ju bara att kolla nu i Oktober där norra Sverige har vinter och södra Sverige har höst med plusgrader. Det är samma förhållande oftast i slutet av April. Har alltid tyckt att 15 April är ett korkat slutdatum även om man får använda dubbdäck vid vinterväglag.

Uppdaterat: 2023-10-27 12:42
Hackenbush skrev:

Kan iofs hålla med dig, jag bor ju i skåne och har inte haft dubbdäck på ca 15 år tror jag.
Har aldrig varit i närheten av något tillbud heller men jag kör förstås efter hur väglaget är.

Vilken del av Skåne bor du i Hacken? Skåne var mitt hem med under ett gäng år, men nu tillbaks i Småland och Växjö igen sen ett par år.

Uppdaterat: 2023-10-27 13:02

Instämmer med Pi ifråga om ett större behov av dubbdäck i Mälardalen. Vissa vintrar är det återkommande is- och svarthalka. Då är det tryggare med dubbdäcken.

Uppdaterat: 2023-10-27 13:24

Gaston, Norra skåne men jag är född och uppvuxen i Malmö, har även bott ett par år i Trelleborg

Uppdaterat: 2023-10-27 13:50
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Gaston, Norra skåne men jag är född och uppvuxen i Malmö, har även bott ett par år i Trelleborg

Jag bodde en 5 år utanför Hässleholm och 1 år i Hjärup.
Norra Skåne trivs jag väldigt bra i, inte omöjligt man landar där igen men kanske då närmre västkusten än sist.

Uppdaterat: 2023-10-27 14:16

Hmmm, "... krav mellan 1 december till 31 mars, *eller* om det råder vinterväglag.", är det inte "krav mellan 1 december till 31 mars, *och* om det råder vinterväglag under denna tid"?
Du får väl ha sommardäck 1:a april även om det snöar då. Må vara dumt men det är en annan sak.

Uppdaterat: 2023-10-27 16:23
NH

Jo, om du inte kör på vinterväglag kan du ha sommardäck. Det blir väl inte mycket kört då, men visst. :)

Polisen: Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag.
https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/vinter--och-sommardack/

Uppdaterat: 2023-10-27 16:35
Villevalle

Ja vi är alla i behov av dubbade däck.

Anledningen är att de ruggar upp ytan så att även vi som kör på dubbfritt kan ta oss fram.

Det har gjorts försök med att förbjuda dubb i andra länder och konsekvenserna blev att halkolyckorna ökade radikalt. Vägbanorna blev helt enkelt så polerade att man hade kunnat använda dem till till tävlingar i konståkning.

Så det är inte en bra lösning.

I tätorter och på vissa platser river dubben upp asfaltspartiklar, främst i den grövre fraktionen. Dessa har en negativ hälsopåverkan.

Vi har dock en motsvarande problematik också hos dubbfria däck - där de negativa hälsoeffekterna troligtvis är ännu värre. Så nettoresultatet från ett dubbförbud med avsikt på folkhälsan är inte helt enkelt att reda ut.

Dubben behövs helt enkelt, men de bör begränsas inne i tätorterna.

På vägbanor som är täckta med snö och is är valet av däck av uppenbara skäl inte längre relevant. Med is blir slitaget av toppbeläggningen helt enkelt noll. Partiklarna likaså (bortsett från det elände som friktionsdäcken släpper ifrån sig).

Avslutningsvis: även Om grandiositeten som vanligt inte vet några gränser så bör tilläggas att ingen kan se de fraktioner av partiklar sommar farliga. Det damm man ser med blotta ögat bredvid en vägbana (mest bestående av grus)!är inte särskilt skadligt (i alla fall inte på det sättet som avser PM1,2,5 och 10).

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-27 16:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Stenfliset är det värsta bekymmret, det ligger i drivor längs vägarna ända in på våren skapar damm. Massa stenskott blir det också. Det fastnar i sjalpningarna på däcken också så även dubbfria däck nöter på vägbanan.

Uppdaterat: 2023-10-27 22:26

Sverige, Sverige ... Ständigt denna undfallande attityd. Aldrig att det går att ställa krav på folk. Nu ger staten efter och det enda som kommer att hända är att byteskaoset flyttas fram två veckor. Och slitaget på vägarna samt partiklarna ökar. Genomkorkat. Korta tiden i stället till den 31 mars. Och i förlängningen bör dubbdäcken förbjudas - eller i vart fall beläggas med höga miljöskatter. Om inskränkt folk bums "måste" ha dubbdäck, ska de också betala för det - samtidigt som samhället stimulerar folk att välja dubbfritt.

Uppdaterat: 2023-10-27 23:02
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Gaston skrev:

Jag bodde en 5 år utanför Hässleholm och 1 år i Hjärup.
Norra Skåne trivs jag väldigt bra i, inte omöjligt man landar där igen men kanske då närmre västkusten än sist.

Jag bor utanför Hässleholm nu och det bästa med detta är att det finns så många otroligt fina vägar här att köra mc på. Har bott här sedan 1977.

Uppdaterat: 2023-10-28 06:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Snooker;

Var det något i mitt inlägg som var svårt att förstå?

Ett renodlat dubbförbud kommer att göra både vägbanorna såphala. Dubben behövs och ser till att även friktionsdäcken greppar.

Däremot har både dubb som friktionsdäcken negativa effekter på folkhälsan som behöver balanseras.

Det betyder att man inte bör ha för mycket dubb inne i tätorterna och att hastigheten begränsas för både dubbade som vanliga vinterdäck.

Att däremot förbjuda dubben är att göra oss alla en björntjänst.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-28 14:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Snooker;
Var det något i mitt inlägg som var svårt att förstå?
Ett renodlat dubbförbud kommer att göra både vägbanorna såphala. Dubben behövs och ser till att även friktionsdäcken greppar.
Däremot har både dubb som friktionsdäcken negativa effekter på folkhälsan som behöver balanseras.
Det betyder att man inte bör ha för mycket dubb inne i tätorterna och att hastigheten begränsas för både dubbade som vanliga vinterdäck.
Att däremot förbjuda dubben är att göra oss alla en björntjänst.
MVH AL

Men är det inte bara så att asfalten i dom länderna där de testat förbjuda dubbdäck inte har världens grovaste asfalt från början som vi i Sverige har? Svenska vägar hade mått bra av att bli polerade, så kan man åka tyst utan att behöva köpa en S-klass.

Uppdaterat: 2023-10-28 15:06

Nej du Apex, det är den stenrika asfalten i Sverige som blir polerad och behöver ruggas upp av dubbdäck.
Så det AL skriver är helt korrekt.
Och så jäkla grov asfalt har vi inte 11mm är störta stenstorlek i asfalten, men jäkligt slitstarkt stenmaterial som är väldigt tåligt för att tåla slitage av dubbdäck. Därav blir stenarna polerade och ytan slät och fin om det inte hela tiden är lite dubbdäck som fixar till en lite mer skrovlig yta på stenarna. Bullret kommer från håligheterna mellan stenarna där bitumen har slitits bort. Eller på de där fattigmanslösningarna när man limmar fast krossad sten uppe på en gammal sliten beläggning

Uppdaterat: 2023-10-28 19:23

Vettefan, varje gång jag har kört runt i Europa så känns det ungefär som att köra med ett fönster öppet när jag kommer tillbaka på svensk mark. Bortsett från Norge.

Uppdaterat: 2023-10-28 23:17
A.L skrev:

Snooker;
Var det något i mitt inlägg som var svårt att förstå?
Ett renodlat dubbförbud kommer att göra både vägbanorna såphala. Dubben behövs och ser till att även friktionsdäcken greppar.
Däremot har både dubb som friktionsdäcken negativa effekter på folkhälsan som behöver balanseras.
Det betyder att man inte bör ha för mycket dubb inne i tätorterna och att hastigheten begränsas för både dubbade som vanliga vinterdäck.
Att däremot förbjuda dubben är att göra oss alla en björntjänst.
MVH AL

Jag läste aldrig ditt inlägg.

"Däremot har både dubb som friktionsdäcken negativa effekter på folkhälsan som behöver balanseras.
Det betyder att man inte bör ha för mycket dubb inne i tätorterna och att hastigheten begränsas för både dubbade som vanliga vinterdäck."

Jag kan lova att även sommardäcken har negativa effekter på folkhälsan "som behöver balanseras". Bäst är alltså att förbjuda alla bilar - precis som Miljöpartiet vill. Inte trodde jag att du är Miljöpartist, A.L! =)

Uppdaterat: 2023-10-29 02:44
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Apex skrev:

Vettefan, varje gång jag har kört runt i Europa så känns det ungefär som att köra med ett fönster öppet när jag kommer tillbaka på svensk mark. Bortsett från Norge.

Du skall väl inte blanda ihop bullret och asfalten som blir hal i Sverige.
I Sverige används stenrik asfalt som slitlager. 11 Mm stenstorlek blandat med bitumen. Det är för att asfalten skall bli slitstark. Men för att den skall klara kylan används relativt mjuk bitumen.
Nere i Europa, eller redan Danmark så har man inte alls den kylan vi har i Sverige och inga dubbdäck som sliter.
Vilket leder till att man använder annat recept på asfalten. Mindre stenstorlek, utan att veta skulle jag gissa på 8mm och betydligt hårdare bitumen. Detta ger en slätare yta som bullrar mindre. Men den asfalten fixar inte det svenska klimatet och dubbslitaget.

Uppdaterat: 2023-10-29 07:52
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Vettefan, varje gång jag har kört runt i Europa så känns det ungefär som att köra med ett fönster öppet när jag kommer tillbaka på svensk mark. Bortsett från Norge.

Du skall väl inte blanda ihop bullret och asfalten som blir hal i Sverige.
I Sverige används stenrik asfalt som slitlager. 11 Mm stenstorlek blandat med bitumen. Det är för att asfalten skall bli slitstark. Men för att den skall klara kylan används relativt mjuk bitumen.
Nere i Europa, eller redan Danmark så har man inte alls den kylan vi har i Sverige och inga dubbdäck som sliter.
Vilket leder till att man använder annat recept på asfalten. Mindre stenstorlek, utan att veta skulle jag gissa på 8mm och betydligt hårdare bitumen. Detta ger en slätare yta som bullrar mindre. Men den asfalten fixar inte det svenska klimatet och dubbslitaget.

Många länder i Europa som har betydligt kallare och hårdare vintrar än södra Sverige. I Gbg är en typisk vinterdag +5 grader och regn, tror inte det behövs extra slitstark asfalt för att klara det. Men dubbdäck ställer till det.

Uppdaterat: 2023-10-29 11:00
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Vettefan, varje gång jag har kört runt i Europa så känns det ungefär som att köra med ett fönster öppet när jag kommer tillbaka på svensk mark. Bortsett från Norge.
Du skall väl inte blanda ihop bullret och asfalten som blir hal i Sverige.
I Sverige används stenrik asfalt som slitlager. 11 Mm stenstorlek blandat med bitumen. Det är för att asfalten skall bli slitstark. Men för att den skall klara kylan används relativt mjuk bitumen.
Nere i Europa, eller redan Danmark så har man inte alls den kylan vi har i Sverige och inga dubbdäck som sliter.
Vilket leder till att man använder annat recept på asfalten. Mindre stenstorlek, utan att veta skulle jag gissa på 8mm och betydligt hårdare bitumen. Detta ger en slätare yta som bullrar mindre. Men den asfalten fixar inte det svenska klimatet och dubbslitaget.

Många länder i Europa som har betydligt kallare och hårdare vintrar än södra Sverige. I Gbg är en typisk vinterdag +5 grader och regn, tror inte det behövs extra slitstark asfalt för att klara det. Men dubbdäck ställer till det.

Nej och det skrev jag inte heller. För att hantera kylan har man mjukare bitumen (asfalt)
Och jag tror inte, jag vet då jag jobbat med vägprojektering sedan 1992
Bullret är den stenrika asfaltens fel, inte att den är så speciellt grov, men den består i stort sett bara av ”singel”
Vill du förkovra dig kan du kolla här:
https://bransch.trafikverket.se/contentassets/46aaaeff7d264c71b8ec953091e24ace/1994_26_bitumenbundna_lager.pdf

ABS 11 är en vanlig beläggning på högtrafikerade vägnätet.
I länder som inte har dubbslitage så är det ABT slitlager, innehåller mer finmaterial och blir slätare och bullrar mindre. Dom har även mindre största stenstorlek. I Sverige är det vanligen ABT16 som används på vägar med mindre trafik.

Uppdaterat: 2023-10-29 11:28
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Vettefan, varje gång jag har kört runt i Europa så känns det ungefär som att köra med ett fönster öppet när jag kommer tillbaka på svensk mark. Bortsett från Norge.
Du skall väl inte blanda ihop bullret och asfalten som blir hal i Sverige.
I Sverige används stenrik asfalt som slitlager. 11 Mm stenstorlek blandat med bitumen. Det är för att asfalten skall bli slitstark. Men för att den skall klara kylan används relativt mjuk bitumen.
Nere i Europa, eller redan Danmark så har man inte alls den kylan vi har i Sverige och inga dubbdäck som sliter.
Vilket leder till att man använder annat recept på asfalten. Mindre stenstorlek, utan att veta skulle jag gissa på 8mm och betydligt hårdare bitumen. Detta ger en slätare yta som bullrar mindre. Men den asfalten fixar inte det svenska klimatet och dubbslitaget.
Många länder i Europa som har betydligt kallare och hårdare vintrar än södra Sverige. I Gbg är en typisk vinterdag +5 grader och regn, tror inte det behövs extra slitstark asfalt för att klara det. Men dubbdäck ställer till det.

Nej och det skrev jag inte heller. För att hantera kylan har man mjukare bitumen (asfalt)
Och jag tror inte, jag vet då jag jobbat med vägprojektering sedan 1992
Bullret är den stenrika asfaltens fel, inte att den är så speciellt grov, men den består i stort sett bara av ”singel”
Vill du förkovra dig kan du kolla här:
https://bransch.trafikverket.se/contentassets/46aaaeff7d264c71b8ec953091e24ace/1994_26_bitumenbundna_lager.pdf
ABS 11 är en vanlig beläggning på högtrafikerade vägnätet.
I länder som inte har dubbslitage så är det ABT slitlager, innehåller mer finmaterial och blir slätare och bullrar mindre. Dom har även mindre största stenstorlek. I Sverige är det vanligen ABT16 som används på vägar med mindre trafik.

Jag tror dig. Tack för all info!

Uppdaterat: 2023-10-29 13:31