Vi Bilägares forum

Tre kinesiska elbilar får toppbetyg av Euro NCAP

Tre kinesiska elbilar får toppbetyg av Euro NCAP

Två BYD-modeller och en Xpeng får alla fem stjärnor i krocktest av Euro NCAP. Det får även två Mercedesmodeller.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-26 08:30

Kommentarer

Det börjar bli jobbigt nu med att slå ned på kinesiska bilar. Var inte länge sedan de kunde betraktas med förakt, dåligt krockskydd och kopierade lösningar. De lär sig, ungefär som koreanska biltillverkare gjorde eller japanska för den delen. De har inte riktigt fått till designen fullt ut, finns en del kvar att göra. Eller vad säg om fiolsträngarna i inredningen på BYD Atto3 som exempel. Frågan är om de någonsin kommer fullt ut till den Europeiska designen, tror det ligger för mycket styrka i den kinesiska kulturen för att vissa tokiga lösningar kommer försvinna. En annan grej som inte heller kommer att försvinna, som ligger och stör, är den kinesiska statens involvering och skickandet av användardata till kinesiska servers. Vem vill bli övervakad av kinesiska staten?

Uppdaterat: 2023-10-26 10:04

Ja, när kineserna tydligen lyckas med EuroNcap när europeer som Stellantis missar så börjar man ju undra.
Stellantis påstår sig inte bry sig men jag tror det är en fråga om inkompetens.

Uppdaterat: 2023-10-26 10:21

PSA och nu Stellantis har uteslutande tittat på försäljningssiffrorna, om man säljer massor av de bilar man tillverkar ser man ingen orsak att ändra på fel och brister eftersom en sådan ändring gör bilarna dyrare att tillverka.
Och ska man döma av kommentarerna från den enorma mängd som konsekvent hyllar Peugeot och andra så bryr sig köparna inte ett dugg om de fel och brister som finns.

Jag har påpekat at Corsa är säkrare än 208 på grund av den idiotiska allt för stora och skrymmande instrumentpanelen som siter i 208 och har bättre strålkastare, men endast 15 % av de som svarat på det uttalandet bryr sig ett smack om det, de vill ha 208 ändå.

Med sådana kunder behöver man som man säger inte bry sig om EuroNcap.
Det spar man ju oerhört mycket utvecklingskostnader på.
Precis så är det.
Kunderna bestämmer.

Uppdaterat: 2023-10-26 13:36

Corsa och 208 delar väl plattform. I alla fall elvarianterna har samma batteri, samma motor, mer eller mindre samma infotainment, men när jag valde min e-208 så var det för att den är mycket snyggare både invändigt och utvändigt om du frågar mig.

Sen måste man ha i tanken att en 4a på Euro NCAP inte behöver betyda att den är mindre krocksäker för passagerarna än en bil som fått en 5a då mycket annat måste stämma för att få en 5a som inte har något alla att göra med hur säker man är som passagerare i en krock. Bland annat kollas ju hur säkra andra bilister och fotgängare är om de krockar med den aktuella bilen.

Sen har vi alla dessa assistanssystem och säkerhetssystem som är bra att ha, men som inte påverkar själva krocken förutsatt att bilen som krockar kommer i samma vinkel i samma hastighet och krockar med samma fordon eller vägräcke, träd eller vad det nu kan vara.

Men idag låter det så väldigt allvarligt när en bil får näst högsta betyg i krocktester. Finns bara ett betyg som är högre, så det är alltså näst bästa som går att få där som sagt mycket handlar om annat än själva säkerheten i bilen om krocken inträffar.

Sen är det som vanligt att en krock i en liten bil är mer farligt än en stor.

Uppdaterat: 2023-10-26 15:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Optimus. vilken tur att det bara är Kinesiska bilar som skickar data. Och inte servrar, moderkort, telefoner osv. Fast.. nu är detta reglerat i EU. Skickar någon bil, eller annat data som du inte vill kan du begära att det stoppas. Följs det inte blir det dyra böter. Något som ett par amerikanska plattformar betalar dyrt för.

Uppdaterat: 2023-10-26 18:38

Det som gör att kinabilar ännu säljer dåligt är generellt för hög prisnivå på bilar som för de flesta är okända, osäker överlevnad för tillverkaren (för många kinabolag tillverkar elbilar) samt osäker hållbarhet över tid (rost osv).

Uppdaterat: 2023-10-26 20:45

"när jag valde min e-208 så var det för att den är mycket snyggare både invändigt och utvändigt om du frågar mig."

Precis... som sagt... bekräftar... PSA kunder prioriterar inte säkerheten...

Och nu var det ju den PASSIVA säkerheten som är bättre i Corsa, genom att instrumentpanelen är utformad så att man inte får de benskador som man får i 208, på grund av att Peugeot prioriterat "lyxigt" intryck framför säkerhet.
Och Corsa har matrixstrålkastare till lågt extrapris som ger en bättre chans att undvika älgolyckor än i 208, som man inte klarar i denna franska kaross, därför är det bäst att satsa på att undvika dem.

Alldeles bortsett från att Corsa är en helt överlägsen DESIGN... vilket är en HELT... annan sak, är det känslobaserade "snyggare"...

Design är en matematisk formel som kan beräknas med geometri, och därmed bevisas, "snygg"... är 100 % personlig åsikt som man inte kan och bör undvika att säga något om som kan uppfattas som kritik.

Därför vill jag understryka att jag ser design och "snygg" eller "ful" som totalt skilda saker som inte har med varandra att göra.

Geometriskt har 208 flera allvarliga designfel.
Det kan knappast någon ifrågasätta.
Men tydligen gillar man det ändå.

(Geometri, och proportionerlig harmoni - (där Peugot 208 faller igenom) är en grundläggande komponent i Opeldesign sedan 1962)

Jag har en teori att harmoni och perfektion av vissa människor uppfattas som negativt, vilket man också kan se inom många andra liknande områden som exempelvis dagens klädmode där dåliga proportioner och disharmoni dominerar och uppenbarligen uppskattas av majoriteten.

Uppdaterat: 2023-10-27 00:30