Vi Bilägares forum

Frågor och svar: Därför vill IF Metall strejka mot Tesla

Frågor och svar: Därför vill IF Metall strejka mot Tesla

Natten till fredag väntas en storskalig strejk bryta ut hos Tesla i Sverige. Här är bakgrunden till konflikten – och hur det påverkar dig som bilägare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-26 12:50

Kommentarer

Som jag skrev spekulativt som en kommentar till en relaterad nyhet, kanske Tesla helt enkelt ersätter personalen med personal från andra ställen, kanske även folk utanför Sverige om så behövs.

Låter nu lite grann som att det är så Tesla tänker.

Uppdaterat: 2023-10-26 13:05
- Peugeot e-208 GT 2022

Snart kommer inlägg från forummedlemmarna i övre medelklass, vilka har skyhöga löner som de minsann förhandlat fram själva, och inte behöver de någon sossemaffiafackförening. Vilket de då anser ska gälla alla oss övriga också...

Uppdaterat: 2023-10-26 13:15

Tesla, och alla andra företagare, har inga som helst skyldigheter att ingå avtal med en semifacklig organisation, som göder socialdemokratiska partiet i Sverige. Det råder mig veterligen än så länge avtalsfrihet, där den brinnande rätten att inte ingå avtal finns. Har man order ovanifrån, så är det, det som gäller.

Att facket vill in och styra, få insyn och personer på insidan är självklart.

Jag tycker inte att Tesla här gör fel, medans IF Metall (LO) verkar vilja göra en höna av en fjäder. Ingen som jobbar på Tesla som servicetekniker är ju där under tvång. Det står dem fritt att byta arbetsplats om de vill. Nu verkar många trivas på sin arbetsplats, och erfarenheten de erhåller kommer kunna gynna andra verkstäder i förlängningen om eller när de väl byter arbetsplats. Kommer inom några år finnas måååånga ägare som inte vill lämna in sin Tesla till Tesla för minsta problem.

Ta bara Grufman Bil i Järfälla som har låååång väntetid på att reparera Teslor pga det höga trycket som finns.

Facklig inblandning, så även signerad socialdemokraterna, är inte alltid av godo. Som tidigare arbetstagare på en kommunalansluten arbetsplats, så ser jag "rött" när kommunal, eller annat LO-anslutet fack är i farten, de lever ju inte ens som de lär. Men det är väl ett arv från socialdemokratin.

Uppdaterat: 2023-10-26 13:43

Måste vara jobbigt att bo i Sverige då Isoderlund. Flytt till drömlandet USA nära?

Uppdaterat: 2023-10-26 13:52

Att vara med i facket är frivilligt ja. Men många anställda hos Tesla i Sverige är med i facket.

Detta är inte bara en fråga om löner. Det finns uppenbart en tro här att facket bara handlar om lönenivåer och löneförhandling.
Det är en felaktig uppfattning.

En viktig faktor är arbetsförhållanden, arbetsvillkor och lönevillkor.
Förhållandena på arbetsplatsen, arbetstider, arbetstider, raster, övertid osv.

Tesla är världskända för usla arbetsförhållanden. Finns mängder av rapporter från USA om detta, men Teslas policys har även spritt sig till Europa. I Teslas fabrik i Tyskland strömmar arbetarna till tyska IG metall. Anledningen är höga säkerhetsrisker, extrem arbetsbelastning för att nå ambitiösa produktionsmål, personalbrist och svårigheter att få betalt för övertidsarbete.

Ett fackförbund värnar om sina medlemmar, varav alltså flera är anställda hos Tesla.

Tesla i Sverige har:
- Ett dåligt försäkringsskydd för de anställda.
- Betalar för lågt till pensioner.
- Lägre löner än branschens genomsnitt.
- inte ett komplett paket med försäkringar för de anställda.
- inte ett omställningsskydd och -stöd.
- ingen garanti för löneökningar.
- ingen möjlighet till arbetstidsförkortning.

Alla dessa punkter skulle åtgärdas om Tesla gick med på ett kollektivavtal. Allt detta regleras i Motorbranschavtalet.

Teslas anställda har alltså sämre löner, lönevillkor, arbetsförhållanden, sämre pensioner och sämre säkerhet än anställda i konkurrerande företag som har tecknat kollektivavtal.

Då säger ni givetvis ”Det är frivilligt jobba på Tesla, gillar man inte villkoren kan man jobba någon annanstans”.

Nu är det så att säger man upp sig själv, oavsett anledning, får man ingen A-kassa på tre månader. Detta för att förhindra att man säger upp sig.

Är man arbetssökande är man skyldig att söka alla jobb som finns, dvs man måste söka jobb hos Tesla särskilt om man har en passande utbildning/erfarenhet. Gör man inte det åker man ur systemet och får inte A-kassa eller försörjningsstöd.

Erbjuds man en anställning, så måste man acceptera den. Man har inte rätt att neka. Är man arbetssökande och nekar en anställning, oavsett skäl, så blir man utskriven från Arbetsförmedlingen och man nekas A-kassa eller försörjningsstöd för man räknas då inte som arbetssökande.

Sådana är reglerna.
Så nej, det är inte frivilligt att jobba på Tesla. Blir man erbjuden jobb där måste man ta det även om man inte gillar arbetsförhållanden och löner osv.

Och reglerna är skrivna för att straffa den som säger upp sig. Så även om man inte trivs och inte mår bra på sitt jobb så har man inte rätt att sluta.

Facket kämpar för sina medlemmar. Att deras medlemmar oavsett vilket företag de jobbar på ska ha sjyssta arbetsförhållanden, säkerhet, få en bra pension och en rimlig lön.

Det är inte för mycket begärt. Tesla anser det är för mycket begärt.

Ett kollektivavtal skulle ge de anställda säkerhet, trygghet, sjyssta löner och sjyssta arbetsvillkor för Teslas anställda precis som hos konkurrenterna som har tecknat kollektivavtal.

Eftersom Tesla inte går med på att ge sina anställda sjyssta löner och arbetsförhållanden så utlyser facket en strejk.

Det är på deras medlemmars begäran. På begäran av de Tesla-anställda som är med i facket.

Facket agerar inte i egenintresse. Det handlar hela tiden om att värna deras medlemmar.

Sen detta med Socialdemokratin. Både facken och SAP är delar av arbetarrörelsen, det är arbetarrörelsens två ben. SAP är den politiska grenen av arbetarrörelsen, för att värna arbetare. SAP byggde folkhemmet, välfärden, såg till så vi har semestrar, pensioner, fri sjukvård, utbildning, sjukförsäkring och att arbetarna i Sverige faktiskt har rättigheter.

Svenska lagar ger ett grundskydd, men det är inte alls tillräckligt. Där kommer facket in för att värna om sina medlemmar.

Uppdaterat: 2023-10-26 14:15

Är det klarlagt? Att det är de fackligt anslutna hos tesla som driver på om kollektivavtal?

Uppdaterat: 2023-10-26 15:22
Axa skrev:

Är det klarlagt? Att det är de fackligt anslutna hos tesla som driver på om kollektivavtal?

IF Metall har försökt sedan 2017, då man knappt hade någon fackmedlem som jobbade på Tesla. Så min gissning är nej, men nu när det börjar skrivas om det så har säkerligen flera hakat på och anslutit sig, så kanske ett nja idag, men inte initialt

Uppdaterat: 2023-10-26 16:35

"Ta bara Grufman Bil i Järfälla som har låååång väntetid på att reparera Teslor pga det höga trycket som finns"

Det beror på att kvalitén på bilarna är inte bra. Det har inget med kollektivavtal att göra.
(Jag la själv 50k i reparationer på min Model S innan jag gav upp och sålde den)

Uppdaterat: 2023-10-26 17:05

Nu har IF Metall utökat sina stridsåtgärder till att inför ablockad för sina medlemmar att befatta sig med bilar från Tesla. Dvs även om dom inte är anställda av Tesla.

"Tisdagens utökade varsel omfattar samtliga arbetare, total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete som utförs på Tesla-bilar på verkstäder på följande orter:

Halmstad, Malmö, Södertälje, Göteborg, Örebro, Norrköping, Stockholm, Danderyd, Linköping, Kungälv, Kungsbacka, Helsingborg, Arlöv, Uppsala, Jönköping. "

Snacka om att använda påtryckningsmetoder som är rena maffiametoder.
vad händer med den stackars verkstadsägaren, dvs inte en Tesla verkstad, som har stora delar av sin omsättning på att repareta Teslor ?
Täcker IF Metall deras tappade intäkter, helt plötsligt drabbar konflikten helt oskyldiga verkstadsägare som har allt i ordning med kollektivavtal och lojala anställda.
Kan inte bli annat än förbluffad över hur man använder "klusterbomber" i för att försöka tvinga på motparten ett avtal som skall bygga på en önskan om ett sådant från båda parter.

Uppdaterat: 2023-10-26 17:40
Dana skrev:

"Ta bara Grufman Bil i Järfälla som har låååång väntetid på att reparera Teslor pga det höga trycket som finns"
Det beror på att kvalitén på bilarna är inte bra. Det har inget med kollektivavtal att göra.
(Jag la själv 50k i reparationer på min Model S innan jag gav upp och sålde den)

Och jag har kört nästan 20 000 mil i två Teslor, Model S och Model Y utan en krona i service eller reparationer. Firman har ytterliggare tre Teslor, Model Y och Model 3 som alla vart helt fria från kostnad på service och reparationer.
Så bara för att du haft otur eller ev. misshandlat din bil innebär inte att alla Teslor är skräp. 😄

Uppdaterat: 2023-10-26 18:34

Men Gaston, nu skrev väl inte Dana att Tesla var skräp? Bara att hans bil hade vissa reparationsbehov.

Uppdaterat: 2023-10-26 18:17
Mr Snoid skrev:

Men Gaston, nu skrev väl inte Dana att Tesla var skräp? Bara att hans bil hade vissa reparationsbehov.

Nja, han skrev att Grufman har mycket att göra för att Teslorna inte är bra. Det kan ju vara så att det har sålts väldigt mycket Teslor och det finns lite för lite verkstäder än som blivit bra på dem så de som är bra och har gjorts sig ett namn kring det har galet mycket att göra. Samt att Teslorna troligtvis har ett ganska högt milsnitt per år kontra en hel del andra märken, det tillsammans med att det sålts snabbare än det hunnits bygga upp eftermarknad i form av verkstäder etc. tror jag bidrar till högt tryck på de verkstäder som blivit bra.
Menade mest att hans enstaka exempel på intet sett är representativt för snittet.

Uppdaterat: 2023-10-26 18:34

Bra att du har koll på Teslapopulationen i Sverige Gaston 😂
Låter dock mer som ett försvarstal.
Skall jag basera eventuella dåliga eller bra bilar på mitt bilägande så måste Saab var världens absolut mest felfria bil. Följt av alla andra jag inte jag haft några större problem med.

Uppdaterat: 2023-10-26 19:05
Mr Snoid skrev:

Bra att du har koll på Teslapopulationen i Sverige Gaston 😂
Låter dock mer som ett försvarstal.
Skall jag basera eventuella dåliga eller bra bilar på mitt bilägande så måste Saab var världens absolut mest felfria bil. Följt av alla andra jag inte jag haft några större problem med.

Ta det för vad du vill, det var inget försvarstal utan mest en gissning från min sida i balans till Danas inlägg som jag inte tror så mycket på att det skulle vara den stora anledningen att Grufman har lång kö.
Sen som ytterligare balans har en kollega väntat väldigt länge på reparation av sin Skoda Enyaq, måste väl med då bero på hur usla Skodorna är......eller? :) Nä, mycket roliga inlägg här från kreti och pleti om det mesta.

Uppdaterat: 2023-10-26 19:15
bejje skrev:

Som jag skrev spekulativt som en kommentar till en relaterad nyhet, kanske Tesla helt enkelt ersätter personalen med personal från andra ställen, kanske även folk utanför Sverige om så behövs.
Låter nu lite grann som att det är så Tesla tänker.

Andra personer som ska göra de strejkandes arbeten? Kanske går i USA men knappast i Europa.

Uppdaterat: 2023-10-26 20:24
Villevalle

Jag tror att Tesla hellre lämnar Sverige än skriver på så detta kan sluta illa.

Uppdaterat: 2023-10-26 20:42

Man kan ju hoppas att IG Metall i Tyskland ställer samma krav. Då tar det nog lite hårdare.

Uppdaterat: 2023-10-26 20:47

Tesla har precis fått godkänt att bygga ytterligare en gigantisk fabrik i Tyskland.

Uppdaterat: 2023-10-26 20:53
Mr Snoid skrev:

Nu har IF Metall utökat sina stridsåtgärder till att inför ablockad för sina medlemmar att befatta sig med bilar från Tesla. Dvs även om dom inte är anställda av Tesla.
"Tisdagens utökade varsel omfattar samtliga arbetare, total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete som utförs på Tesla-bilar på verkstäder på följande orter:
Halmstad, Malmö, Södertälje, Göteborg, Örebro, Norrköping, Stockholm, Danderyd, Linköping, Kungälv, Kungsbacka, Helsingborg, Arlöv, Uppsala, Jönköping. "
Snacka om att använda påtryckningsmetoder som är rena maffiametoder.
vad händer med den stackars verkstadsägaren, dvs inte en Tesla verkstad, som har stora delar av sin omsättning på att repareta Teslor ?

Snoid, vi fattar att du har haft en dålig erfarenhet av facket, enligt din tidigare beskrivning. Jag har också lite delade meningar, men det förtar inte vad man i grunden får när ett företag har kollektivavtal jmf med att inte ha kollektivavtal. Jag har personliga erfarenheter från mindre företag som inte har haft kollektivavtal, vilket inte är särskilt kul som anställd, där snackar vi om dåligt med skyddsnät som anställd. Nej, jag föredrar att vara anställd på företag som har kollektivavtal, då vet jag vad man får. Det går att förhandla med chefen i alla fall, vanligtvis brukar man vara rädd om bra och kompetent personal. Din beskrivning där du jämställer facket med maffiametoder är väl lite överdrivna, du vet ju inte ett skvatt vad som ligger bakom deras agerande. Låter mer som att du spyr galla bara för att du har egna dåliga erfarenheter.

Uppdaterat: 2023-10-26 22:25

Låter lite som när en mindre Japansk koncern köpte fabriken jag jobbade på av en stor svensk koncern. Det var nästan som att de trodde byggnaden och marken den låg på skulle förvandlas till ett japanskt konsulat och att allt skulle vara precis som hemma. Att folk skulle jobba 12h per dag, sova på kontoret och aldrig ta semester eller sjukskriva sig.

Gick hem när de gjorde samma sak i USA men fick snällt acceptera att det aldrig kommer gå hem här. Vilket var tur, just denna fabriken går överlägset bäst av alla, nästan 15% vinstmarginal 2022 trots att alla trivs på jobbet till skillnad från fabrikerna i Japan jag besökte. Nästintill slavarbete.

Uppdaterat: 2023-10-27 00:47
V8-Power skrev:

Jag tror att Tesla hellre lämnar Sverige än skriver på så detta kan sluta illa.

Det tror jag inte en sekund på.

Uppdaterat: 2023-10-27 06:04
Optimus skrev:

Mr Snoid skrev:
Nu har IF Metall utökat sina stridsåtgärder till att inför ablockad för sina medlemmar att befatta sig med bilar från Tesla. Dvs även om dom inte är anställda av Tesla.
"Tisdagens utökade varsel omfattar samtliga arbetare, total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete som utförs på Tesla-bilar på verkstäder på följande orter:
Halmstad, Malmö, Södertälje, Göteborg, Örebro, Norrköping, Stockholm, Danderyd, Linköping, Kungälv, Kungsbacka, Helsingborg, Arlöv, Uppsala, Jönköping. "
Snacka om att använda påtryckningsmetoder som är rena maffiametoder.
vad händer med den stackars verkstadsägaren, dvs inte en Tesla verkstad, som har stora delar av sin omsättning på att repareta Teslor ?

Snoid, vi fattar att du har haft en dålig erfarenhet av facket, enligt din tidigare beskrivning. Jag har också lite delade meningar, men det förtar inte vad man i grunden får när ett företag har kollektivavtal jmf med att inte ha kollektivavtal. Jag har personliga erfarenheter från mindre företag som inte har haft kollektivavtal, vilket inte är särskilt kul som anställd, där snackar vi om dåligt med skyddsnät som anställd. Nej, jag föredrar att vara anställd på företag som har kollektivavtal, då vet jag vad man får. Det går att förhandla med chefen i alla fall, vanligtvis brukar man vara rädd om bra och kompetent personal. Din beskrivning där du jämställer facket med maffiametoder är väl lite överdrivna, du vet ju inte ett skvatt vad som ligger bakom deras agerande. Låter mer som att du spyr galla bara för att du har egna dåliga erfarenheter.

Nej då jag har inte alls några dåliga erfarenheter av facket. Har jobbat som statlig tjänsteman och sedan privat. Så ett väl fungerande fack där det aldrig vara några konflikter. Diametralt motsatt till hur Metall stövlar på. Det är snarare de metoderna jag vänder mig mot, att via tvång och maktutövning föröka påtvinga nån något som dom inte vill ha.
Hela modellen bygger på ömsesidig önskan om att ingå ett avtal.

Uppdaterat: 2023-10-27 07:30

Strejken inleddes idag fredag. Kolla Peter Esses YT-kanal för bakgrund och information (länkar inte).

Uppdaterat: 2023-10-27 08:02

Väldigt intressant inslag av Esse.
Det är ju inte bara IF som bråkat med Tesla så Snoids upprördhet är lite missriktad.

Och ska man tro det som framkommer i klippet så finns det all anledning till stridsåtgärder. Jag tycker det är helrätt att facket går in hårt.

Uppdaterat: 2023-10-27 08:57

Intressant information : https://www.youtube.com/watch?v=avITSfVqSds&ab_channel=PeterEsse

Uppdaterat: 2023-10-27 11:41

Den Tesla-representant som reportern talat med verkade ju ovanligt okunnig/ointresserad av vad saker och ting kallas/betyder i arbetskonflikter. Är man lite illasinnad skulle man kunna kalla denna för lite korkad...:)

Uppdaterat: 2023-10-27 11:52

Det var väl sammanfattat Raphael. I motsatt vad alla anarkokapitalister tycker här om den fria människans rätt och i synnerhet statens inblandning i det privata livet, så har vi inte kommit särskilt långt i människans evolution att vi bara vill varandra väl. Omvärldens elände är ett tecken på det.
Vad tror ni lagar och regler behövs för? Avtals skrivs individuellt och kollektivt för att vi ska ha möjlighet att andas i denna värld, eller ska vi gå tillbaka till daglönearbetare? Trots allt är det människans drift att bilda familj (i de flesta fall) och skapa en trygghet.
Men vi vet alla att pengar är roten till allt ont, det enda vi behöver är mat och tak.

Uppdaterat: 2023-10-27 12:09
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Jag tycker att Tesla Sverige ska sluta kollektivavtal så har jag sagt det.
Men jag tolkar det som många här har någon typ av dubbelmoral när man "skriker" bojkotta Tesla.
Som jag skrev i en annan tråd tidigare kan någon här nämna ett bilmärke som inte har lik i lasten?

Uppdaterat: 2023-10-27 12:18
Pi skrev:

Den Tesla-representant som reportern talat med verkade ju ovanligt okunnig/ointresserad av vad saker och ting kallas/betyder i arbetskonflikter. Är man lite illasinnad skulle man kunna kalla denna för lite korkad...:)

Teslas informationschef menar du? Ja, det heter väl något annat på Teslaspråk.
Hon är väl ung eller säger bara vad de i Kalifornien säger. Huvudkontoret.
Bara om man flyger in folk är det fel.
Låter väldigt amerikanskt. :)

Uppdaterat: 2023-10-27 13:33
Villevalle

2TT2
Kan ju finnas andra anledningar till att ”bojkotta” Tesla än frågan om kollektivavtal.

Uppdaterat: 2023-10-27 13:26

Axa
Så kan det vara, man kanske inte gillar bilen helt enkelt.

Uppdaterat: 2023-10-27 13:40