Vi Bilägares forum

Straffskatt och körförbud stoppar inte dieselbilsköparna

Straffskatt och körförbud stoppar inte dieselbilsköparna

Straffskatt, körförbud och stigande literpris. Trots att tumskruvarna dras åt på dieselbilen finns stor efterfrågan på begagnade dieslar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-24 12:30

Kommentarer

Tror de flesta dieselåkare i normalfallet åker billigare med en modern hybridlina likt Toyota haft i evigheter, svårt pressa deras bilar över 0.55 å då pratar jag stora rav4.... bilsäljare har helt andra agendor än den enskilde kundens driftskostnader tyvärr. Åker själv nya kuga laddhybrid som är sjukt snål även utan batteri. Långt under vad mina tidigare dieselbilar dragit. Otroligt impad över drivlinan i verklig körning....passar även långkörning i Norrland där man segelflyger utan batteri kring 0.4 eller under tom...

Uppdaterat: 2023-10-24 22:46
vv.13 skrev:

Tror de flesta dieselåkare i normalfallet åker billigare med en modern hybridlina likt Toyota haft i evigheter, svårt pressa deras bilar över 0.55 å då pratar jag stora rav4.... bilsäljare har helt andra agendor än den enskilde kundens driftskostnader tyvärr. Åker själv nya kuga laddhybrid som är sjukt snål även utan batteri. Långt under vad mina tidigare dieselbilar dragit. Otroligt impad över drivlinan i verklig körning....passar även långkörning i Norrland där man segelflyger utan batteri kring 0.4 eller under tom...

Dream on. Bilåkande går ju inte bara ut på att åka billigt, utan man vill ju också att det händer något när man trycker ned gasen, vilket ofta är svårt att få till när man åker Toyota.

Uppdaterat: 2023-10-25 03:07
Christer skrev:

vv.13 skrev:
Tror de flesta dieselåkare i normalfallet åker billigare med en modern hybridlina likt Toyota haft i evigheter, svårt pressa deras bilar över 0.55 å då pratar jag stora rav4.... bilsäljare har helt andra agendor än den enskilde kundens driftskostnader tyvärr. Åker själv nya kuga laddhybrid som är sjukt snål även utan batteri. Långt under vad mina tidigare dieselbilar dragit. Otroligt impad över drivlinan i verklig körning....passar även långkörning i Norrland där man segelflyger utan batteri kring 0.4 eller under tom...

Dream on. Bilåkande går ju inte bara ut på att åka billigt, utan man vill ju också att det händer något när man trycker ned gasen, vilket ofta är svårt att få till när man åker Toyota.

Verkar som om du inte provkört senaste hydbridrivlinan i RAV4/Lexus NX Camry/ES. Den är inte alls oäven, 120hk elmotorn ger riktigt bra med extra kraft för att få helt ok effekt på fartökningen då man trycker på gasen.

Uppdaterat: 2023-10-25 08:57
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
vv.13 skrev:
Tror de flesta dieselåkare i normalfallet åker billigare med en modern hybridlina likt Toyota haft i evigheter, svårt pressa deras bilar över 0.55 å då pratar jag stora rav4.... bilsäljare har helt andra agendor än den enskilde kundens driftskostnader tyvärr. Åker själv nya kuga laddhybrid som är sjukt snål även utan batteri. Långt under vad mina tidigare dieselbilar dragit. Otroligt impad över drivlinan i verklig körning....passar även långkörning i Norrland där man segelflyger utan batteri kring 0.4 eller under tom...
Dream on. Bilåkande går ju inte bara ut på att åka billigt, utan man vill ju också att det händer något när man trycker ned gasen, vilket ofta är svårt att få till när man åker Toyota.

Verkar som om du inte provkört senaste hydbridrivlinan i RAV4/Lexus NX Camry/ES. Den är inte alls oäven, 120hk elmotorn ger riktigt bra med extra kraft för att få helt ok effekt på fartökningen då man trycker på gasen.

Nej dom bilarna har jag aldrig provkört och är inte heller sugen på det, utom möjligen deras elbil. Däremot har jag provat de flesta andra Toyotor och de sprudlade inte precis av körglädje och kraft.

Uppdaterat: 2023-10-25 09:15
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
vv.13 skrev:
Tror de flesta dieselåkare i normalfallet åker billigare med en modern hybridlina likt Toyota haft i evigheter, svårt pressa deras bilar över 0.55 å då pratar jag stora rav4.... bilsäljare har helt andra agendor än den enskilde kundens driftskostnader tyvärr. Åker själv nya kuga laddhybrid som är sjukt snål även utan batteri. Långt under vad mina tidigare dieselbilar dragit. Otroligt impad över drivlinan i verklig körning....passar även långkörning i Norrland där man segelflyger utan batteri kring 0.4 eller under tom...
Dream on. Bilåkande går ju inte bara ut på att åka billigt, utan man vill ju också att det händer något när man trycker ned gasen, vilket ofta är svårt att få till när man åker Toyota.
Verkar som om du inte provkört senaste hydbridrivlinan i RAV4/Lexus NX Camry/ES. Den är inte alls oäven, 120hk elmotorn ger riktigt bra med extra kraft för att få helt ok effekt på fartökningen då man trycker på gasen.

Nej dom bilarna har jag aldrig provkört och är inte heller sugen på det, utom möjligen deras elbil. Däremot har jag provat de flesta andra Toyotor och de sprudlade inte precis av körglädje och kraft.

GR86, GR Yaris, GR Supra . tre bilar i Toyotas modellprogram som jag tror ger dig fullt tillräckligt av det du söker. Fort gjort man baserar åsikten om Toyota på deras gamla hybrider.
Att du inte är sugen är en helt annan sak.

Uppdaterat: 2023-10-25 09:35
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
vv.13 skrev:
Tror de flesta dieselåkare i normalfallet åker billigare med en modern hybridlina likt Toyota haft i evigheter, svårt pressa deras bilar över 0.55 å då pratar jag stora rav4.... bilsäljare har helt andra agendor än den enskilde kundens driftskostnader tyvärr. Åker själv nya kuga laddhybrid som är sjukt snål även utan batteri. Långt under vad mina tidigare dieselbilar dragit. Otroligt impad över drivlinan i verklig körning....passar även långkörning i Norrland där man segelflyger utan batteri kring 0.4 eller under tom...
Dream on. Bilåkande går ju inte bara ut på att åka billigt, utan man vill ju också att det händer något när man trycker ned gasen, vilket ofta är svårt att få till när man åker Toyota.

Verkar som om du inte provkört senaste hydbridrivlinan i RAV4/Lexus NX Camry/ES. Den är inte alls oäven, 120hk elmotorn ger riktigt bra med extra kraft för att få helt ok effekt på fartökningen då man trycker på gasen.

Mycket trevlig drivlina, till skillnad från de äldre svagare drivlinorna fungerar den även bra på motorvägen. Vill minnas att den var snabbast vid en omkörning när ViB testade Camry mot bla Skoda Suberb(?) 2.0 tdi.

Uppdaterat: 2023-10-25 14:28

Ja Apex, jag gillar den drivlinan, efter att ha provkört en ES i drygt 50 mil.
Väldigt lik en elbil i känslan fast en ICE motor är primär drivkälla.
Man märker inte av fartökningen på samma vis då det inte brummar med olika frekvens, men den finns där. Ingen raket 0-100 men fin körprestanda.
Men tydligen är det något negativt med att det inte brummar och rycker lite då bilen accelererar, för oftast läser man om den monotont ylande motorn och slöa accelerationen.
Jäkla skillnad på gen 3 och 4, nu kommer gen 5.

Uppdaterat: 2023-10-25 11:39
Mr Snoid skrev:

Ja Apex, jag gillar den drivlinan, efter att ha provkört en ES i drygt 50 mil.
Väldigt lik en elbil i känslan fast en ICE motor är primär drivkälla.
Man märker inte av fartökningen på samma vis då det inte brummar med olika frekvens, men den finns där. Ingen raket 0-100 men fin körprestanda.
Men tydligen är det något negativt med att det inte brummar och rycker lite då bilen accelererar, för oftast läser man om den monotont ylande motorn och slöa accelerationen.
Jäkla skillnad på gen 3 och 4, nu kommer gen 5.

Så många superlativer och då kan man undra varför köpte du inte sådan bil, med sådan drivlina, (för mig en låtsas elbil), utan en elbil Ionic 5?

Uppdaterat: 2023-10-25 12:28
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Ja Apex, jag gillar den drivlinan, efter att ha provkört en ES i drygt 50 mil.
Väldigt lik en elbil i känslan fast en ICE motor är primär drivkälla.
Man märker inte av fartökningen på samma vis då det inte brummar med olika frekvens, men den finns där. Ingen raket 0-100 men fin körprestanda.
Men tydligen är det något negativt med att det inte brummar och rycker lite då bilen accelererar, för oftast läser man om den monotont ylande motorn och slöa accelerationen.
Jäkla skillnad på gen 3 och 4, nu kommer gen 5.

Så många superlativer och då kan man undra varför köpte du inte sådan bil, med sådan drivlina, (för mig en låtsas elbil), utan en elbil Ionic 5?

Jo det var för att Ioniq 5 hade ett förmånligt pris då den lanserades och kostade lika mycket, efter bonus, som den Lexus ES sport som jag hade fått offert på.
Hade Ioniqen kostar vad den gör i dag hade jag inte köpt den utan då hade jag kört Lexus.
Där är hela förklaringen och får se vad nästa bilbyte ger för resultat, tänker inte lägga 700kkr i en elbil som uppfyller mina krav. Det är 200kkr över limit.
Får se vad marknaden har att erbjuda.

Uppdaterat: 2023-10-25 13:39