Vi Bilägares forum

Provkörning: Nio ET5 Touring (2023)

Provkörning: Nio ET5 Touring (2023)

Det är fortsatt tunnsått med helt eldrivna kombibilar. Kan nya Nio ET5 Touring vara ett alternativ för familjen med lastbehov?

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-21 07:20

Kommentarer

Finns det verkligen någon som vill ta risken att köpa den här bilen till det pris som angetts?
Det lär knappast bli någon storsäljare och andrahandsvärdet kommer nog att bli skrämmande lågt.

Uppdaterat: 2023-10-21 11:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Finns egentligen inget som motiverar denna framför en i5 kombi.

Uppdaterat: 2023-10-21 11:11
Axa skrev:

Finns egentligen inget som motiverar denna framför en i5 kombi.

Jo att den finns att köpa och så är den riktigt snygg. Och så lär den kosta åtminstone 300kkr mindre än BMW:n med samma utrustning och prestanda, troligen närmare en halv million billigare.

Uppdaterat: 2023-10-21 11:25

Snoid
Det är liknande frånpris som i5. Men visst vill man ha prestandan och bra utrustad i5 lär det väl kosta. Tror dock inte det blir så stor skillnad.
Jag tar ändå hellre en naken i5.

Uppdaterat: 2023-10-21 12:06
Axa skrev:

Snoid
Det är liknande frånpris som i5. Men visst vill man ha prestandan och bra utrustad i5 lär det väl kosta. Tror dock inte det blir så stor skillnad.
Jag tar ändå hellre en naken i5.

Ja om du jämför en Bakhjulsdriven tomhylsa med en fullutrustad 4wd NIO.
På BMW får dy inte ens aktiv körhjälp med i grundpriset.
Roade mig att bygga en iX1, 770kkr kostar en sådan innan man fått med de körhjälpsystem jag vill ha på en bil.
I5 passerar miljonen.

Uppdaterat: 2023-10-21 13:03

Fast för de flesta är nog alternativet att inte köpa Nio ET5 Touring utan nåt annat om än inte en BMW.

Uppdaterat: 2023-10-21 13:14

Tar också hellre en naken i5. Ett kinesiskt märke ska alltså sälja en kombi för närmare 900kkr, lycka till.

Uppdaterat: 2023-10-21 13:16
Apex skrev:

Tar också hellre en naken i5. Ett kinesiskt märke ska alltså sälja en kombi för närmare 900kkr, lycka till.

Vadå närmare 900kkr ? Det är om du köper loss det stora 100kWh batteriet.
Från 576 kkr kostar den om du hyr batteriet eller 706kkr om du köper det. Sedan kan de väl vara trevligt med ventilerade skinnsäten med massage, värmda baksäten och lite annat som ryms i ett komfortpaket för 15kkr.
Så du bommade med ett par hundra tusen 🤪

Uppdaterat: 2023-10-21 14:40

Snoid
Pris från 816 kkr med batteri. Det är ju det vi får utgå ifrån eftersom du själv påpekar att man behöver plocka på tillval på i5 för att det ska likvärdigt.

Som sagt. Hellre hellre en i5. Eller något helt annat än Nio.

Uppdaterat: 2023-10-21 15:33

Då förutsätter vi att Gurans nästa bil är en sån här som han så uppenbart gillar och tycker är väldigt prisvärd...:) Vi är nog många som inte håller med om det sistnämnda i alla fall.

Uppdaterat: 2023-10-21 16:33

Säkert en grym bil men tycker det finns prisvärdare alternativ.

Uppdaterat: 2023-10-21 16:39

Hur ska man kunna gissa värdet efter tre år?
Finns bilen om tre år?
Att köpa en i stort sett okänd och oprövad kinesbil för de här pengarna kräver nog att man har en väldigt fet plånbok eller att någon annan betalar.

Uppdaterat: 2023-10-21 18:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Snoid
Pris från 816 kkr med batteri. Det är ju det vi får utgå ifrån eftersom du själv påpekar att man behöver plocka på tillval på i5 för att det ska likvärdigt.
Som sagt. Hellre hellre en i5. Eller något helt annat än Nio.

721kkr med 75kWh batteri inklusive metallic och komfortpaket.
Tja, är inte alls ett opris. Vad mer du behöver ”plocka på” vet jag inte.
Kommer absolut ha med en ET5 på listan.

Uppdaterat: 2023-10-21 19:59
Pi skrev:

Då förutsätter vi att Gurans nästa bil är en sån här som han så uppenbart gillar och tycker är väldigt prisvärd...:) Vi är nog många som inte håller med om det sistnämnda i alla fall.

Detta visar mer på din okunskap i fråga om vad bilen har för utrustning.
Men visst, det är dyrt och jag tycker nog det är onödigt dyrt. Men en BMWi4 kostar minst ett par hundra tusen till med samma utrustning.
Ger man tusan i att köpa batteriet så spar man 130.000kr.

Uppdaterat: 2023-10-21 20:13
saabnisse skrev:

Hur ska man kunna gissa värdet efter tre år?
Finns bilen om tre år?
Att köpa en i stort sett okänd och oprövad kinesbil för de här pengarna kräver nog att man har en väldigt fet plånbok eller att någon annan betalar.

Varför det? Tänk alla som köpte det oprövade amerikanska bilmärket, vill minnas att du trodde exakt det samma då Nisse.

Uppdaterat: 2023-10-21 20:05
Mr Snoid skrev:

saabnisse skrev:
Hur ska man kunna gissa värdet efter tre år?
Finns bilen om tre år?
Att köpa en i stort sett okänd och oprövad kinesbil för de här pengarna kräver nog att man har en väldigt fet plånbok eller att någon annan betalar.

Varför det? Tänk alla som köpte det oprövade amerikanska bilmärket, vill minnas att du trodde exakt det samma då Nisse.

Ändå viss skillnad på USA och Kina. Har länge funnits etablerade amerikanska bilmärken i Sverige, från Kina är det dyraste vi köpt typ smartphones och nu ska folk plötsligt köpa bilar för 800k därifrån. Jag tror att alla dyra kinesiska bilar floppar när det finns likvärdiga alternativ från Europa/Usa/Japan/Sydkorea till lägre pris.

Uppdaterat: 2023-10-21 21:57

Vi får väl se vad som sker.
Vadå dyraste vi köpt från Kina är smartphones
Vad med Polestar då? Mig veterligen är den helkinesisk.
Volvo XC60 byggdes i Kina och köptes gladeligen av Svenskar.
Vi får väl se vad som sker.
Men hittills har Kinesiska bilar lidit av dålig fart på snabbladdningen.
Men dom lär sig fort, se på Xpeng G9, 800V plattform med 300kW laddning.
Så jag är inte alls lika säker på att dom floppar som dig Apex

Uppdaterat: 2023-10-21 23:00
Mr Snoid skrev:

Vi får väl se vad som sker.
Vadå dyraste vi köpt från Kina är smartphones
Vad med Polestar då? Mig veterligen är den helkinesisk.
Volvo XC60 byggdes i Kina och köptes gladeligen av Svenskar.
Vi får väl se vad som sker.
Men hittills har Kinesiska bilar lidit av dålig fart på snabbladdningen.
Men dom lär sig fort, se på Xpeng G9, 800V plattform med 300kW laddning.
Så jag är inte alls lika säker på att dom floppar som dig Apex

Jämför du seriöst Volvos bästsäljande kassako med Nio som grundades 2014, är ett helt okänt kinesiskt märke för de allra flesta med ett obefintligt track record och som försöker sälja en kombi för 800 000 kr? I Sverige dessutom😂 lol.

Ja vi får se. Jag tror dom är chanslösa, oavsett hur bra bilarna är, när vi snackar 600-700-800 000 kr. Men en MG4 för 329000 borde inte vara några problem att sälja.

Uppdaterat: 2023-10-22 00:40
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Vi får väl se vad som sker.
Vadå dyraste vi köpt från Kina är smartphones
Vad med Polestar då? Mig veterligen är den helkinesisk.
Volvo XC60 byggdes i Kina och köptes gladeligen av Svenskar.
Vi får väl se vad som sker.
Men hittills har Kinesiska bilar lidit av dålig fart på snabbladdningen.
Men dom lär sig fort, se på Xpeng G9, 800V plattform med 300kW laddning.
Så jag är inte alls lika säker på att dom floppar som dig Apex

Jämför du seriöst Volvos bästsäljande kassako med Nio som grundades 2014, är ett helt okänt kinesiskt märke för de allra flesta med ett obefintligt track record och som försöker sälja en kombi för 800 000 kr? I Sverige dessutom😂 lol.
Ja vi får se. Jag tror dom är chanslösa, oavsett hur bra bilarna är, när vi snackar 600-700-800 000 kr. Men en MG4 för 329000 borde inte vara några problem att sälja.

Driver så klart med dig om XC60, men du hade inga synpunkter på Kinesiska Polestar i alla fall.
Men beträffande NIO så verkar dom försöka sälja bilar för drygt 600kkr med batterihyra för knappt 1800kr. Vilket förövrigt är en förutsättning om du skall använda deras batteribytesstationer.
Men även 600kkr är onödigt dyrt, men är vad en iD3 minst kostar när man plockar på önskvärd utrustning……
Man får en RCF som är ett par år för samma peng 😉 det låter mer lockande, förutom när det skall fyllas bensin….

Uppdaterat: 2023-10-22 09:03

Hur tycker du det går det för Polestar? Blöder ju pengar, knappast ett argument för att kineserna ska klara sig.. och detta trots att många ser Polestar som svenskt.

Haha, det är den värd. Snart får man en LC 500 för samma peng.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/lexus_lc_500_5_0_v8_automat_sport_477hk/1000317569

Uppdaterat: 2023-10-22 12:30
Apex skrev:

Hur tycker du det går det för Polestar? Blöder ju pengar, knappast ett argument för att kineserna ska klara sig.. och detta trots att många ser Polestar som svenskt.
Haha, det är den värd. Snart får man en LC 500 för samma peng.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/lexus_lc_500_5_0_v8_automat_sport_477hk/1000317569

Bara ett problem, finns inte en chans att jag ryms i den. Har försökt flera gånger att knö mig in i den. Men icke, huvudet tar i taket, ovasett hur gärna jag vill få plats. RC och IS ryms jag dock fint i. Får väl ta en LS så åker man kungligt.
Men Polestar har faktiskt ökat försäljningen och minskat förlusterna under 2023. Har bestämt för mig att även Tesla hade ganska usla finanser första åren.

Uppdaterat: 2023-10-22 13:24
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Hur tycker du det går det för Polestar? Blöder ju pengar, knappast ett argument för att kineserna ska klara sig.. och detta trots att många ser Polestar som svenskt.
Haha, det är den värd. Snart får man en LC 500 för samma peng.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/lexus_lc_500_5_0_v8_automat_sport_477hk/1000317569

Bara ett problem, finns inte en chans att jag ryms i den. Har försökt flera gånger att knö mig in i den. Men icke, huvudet tar i taket, ovasett hur gärna jag vill få plats. RC och IS ryms jag dock fint i. Får väl ta en LS så åker man kungligt.
Men Polestar har faktiskt ökat försäljningen och minskat förlusterna under 2023. Har bestämt för mig att även Tesla hade ganska usla finanser första åren.

Eller en GS-F? Men priserna på dom går snarare upp än ner nu för tiden. Lite av en kultbil, sålde dåligt men älskad av mer eller mindre alla motorjournalister och alla som äger den. På pappret var den chanslös mot f10 M5 men IRL en skönare bil att köra.

Vi får se hur det går för Polestar och kineserna. Det är inget fel på bilarna, jag själv körde en BYD han för några dagar sen(kampanj för 599kkr), utmärkt bil för dom pengarna. Jag tror bara dom får det väldigt svårt, speciellt för dom summorna. Då tror jag de flesta köper bil från ett etablerat märke.

Uppdaterat: 2023-10-22 14:14

Personligen skulle jag aldrig köpa en statssubventionerad kinesisk bil i något läge. Marknaden kommer avgöra om Nio:s prissättning och försäljning lyckas.

Uppdaterat: 2023-10-23 06:15

Den protektionism som ofta uttrycks här i trådarna kostar den globala ekonomin tusentals miljarder kronor varje år.

Resurser man borde kunna använda till bättre saker än att skydda dåliga produkter från välbehövlig konkurrens.

Om kineserna förser marknaden med tillräckligt bra produkter så lär köparna upptäcka det. Och då tar man marknadsandelar.

Att stormakter sedan agerar tvivelaktigt inom flertalet områden generellt sett (där USA är den i särklass värsta aktören) motiverar knappast att vi skall åk omkring i dyra bilar med sämre prestanda. Den typen av argument är således inget annat än rappakalja (och dessutom kontraproduktiva)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-23 07:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Som vanligt tramsigt av AL. Han vill säkert att man helst ska köpa ryska och nordkoreanska produkter.

Det kan ju vara så enkelt att man som privatkonsument helt enkelt inte vill ha en kinesisk elbil.

Uppdaterat: 2023-10-23 10:09
Axa skrev:

Som vanligt tramsigt av AL. Han vill säkert att man helst ska köpa ryska och nordkoreanska produkter.
Det kan ju vara så enkelt att man som privatkonsument helt enkelt inte vill ha en kinesisk elbil.

Men är det så Axa så kommer marknaden att bestämma vad som överlever av bilmärken var dom än produceras och ägs av. Problem löst.
Skulle inte tro att Al förordar ryska eller nordkoreanska bilar. Det var tramsigt skrivet av dig.

Uppdaterat: 2023-10-23 15:25

Det är onekligen inte lätt det här med att förstå vad man läser.

Och när man inte förstår så måste man hitta på egna argument som man därefter klistrar på andra och därefter bemöter.

Kanske enklare för Axa om han istället skrev med sig själv?

Vilka orsakerna är till folks bilval kan som vi varit inne på tidigare bara den enskilda köparens själv avgöra bäst. Vissa tycker så att en kinesisk bil är bra, andra inte.

Men då huvuddelen av köparna också jämför bilens egenskaper med dess pris så medför protektionism betydande prisökningar och därmed en minskad nytta för konsumenterna.

Med uppenbara matchningsförluster som konsekvens.

Fenomenet är för övrigt inte unikt för kinesisk bilindustri utan hr förekommit långt tillbaka i tiden också hos andra tillverkare.

Allt för att rädda kvar dåliga produkter på den egna marknaden

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-23 16:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Snoid
Pris från 816 kkr med batteri. Det är ju det vi får utgå ifrån eftersom du själv påpekar att man behöver plocka på tillval på i5 för att det ska likvärdigt.
Som sagt. Hellre hellre en i5. Eller något helt annat än Nio.

721kkr med 75kWh batteri inklusive metallic och komfortpaket.
Tja, är inte alls ett opris. Vad mer du behöver ”plocka på” vet jag inte.
Kommer absolut ha med en ET5 på listan.

Men snälla, vad skall jag med en bil till som kan byta batteri om det inte finns någonstans att byta batteri? Då vill inte jag betala 2 999 kr/mån för en snabbladdning oå 125 kW och en laddkurva som är under all kritik. Då betalar jag nog hellre några hundra tusen till för en i5 som kan ladda lite snabbare. För innan det är utbyggt med Power Stations så att jag kan åka Europa runt på batteribyte, så kommer de andra att ladda lika snabbt.

Uppdaterat: 2023-10-23 17:37

Christer och AL
Det tramsiga är att man lyfter in frågan om protektionism i en diskussion som inte ens anspelar på detta. Begreppet protektionism har inget med enskilda konsumenters val av bilmärke. Alla får göra sina egna val, och i tråden så diskuteras fördelar och nackdelar med att köpa Nio eller för den delen annan kinesisk bil.

Det är ju inget i tråden som hänvisar till protektionism men AL vill gärna göra höna av en fjäder.
Om man nu ska lyfta diskussionen så tycker jag att det är mer intressant att diskutera säkerhetspolitiska implikationer av Kinas ekonomiska politik. Men det är ju en annan diskussionen. Man kan ju dock undra om AL ens förstår sig på säkerhetspolitik?

Uppdaterat: 2023-10-23 18:25

Axa har lite svårt med läsförståelsen som sagt;-).

Det är inte första gången.

Protektionism är i allra högsta grad en variabel ifråga om folks bilval. Att Axa inte förstår det får nog bokföras på annat håll än på kunskapskontot.😆.
Tips; Tullar du vet, vad påverkar det? 😅

Angående säkerhetspolitik så ligger det inte inom min expertis. Men då jag i alla fall har en viss insyn i saker som Axa tydligen helt saknar (av tidigare trådar att döma)!så räknar jag med att ha lite mer information.

Och min uppfattning är att vi inte hjälper världen i en fredlig riktning via sådana här tankegångar utan snarare det motsatta.

Det finns också gott om litteratur som stödjer och bekräftar den ståndpunkten.

Men det bygger i och för sig på att man kan läsa🤣

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-23 19:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Och vem är det som bestämmer tullar? Inte är det den enskilda konsumenten. Och här har vi inte diskuterat varken tullar eller protektionism. Men det kanske börjar bli trögt på ålderns höst?

Du kanske behöver läsa om inläggen i tråden.

Uppdaterat: 2023-10-23 19:57

Det är som sagt inte lätt Axa att förstå någon när man av rent prestigeladdade skäl måste argumentera emot. Är det inte dags att komma ur det beteendet nu?

Parallellen till tullar var ett exempel, något till och med du borde kunna ta in. Ålder eller inte.

Protektionism tar sig nämligen många olika former, och de har uttryckts både i denna som andra trådar. Därav min kritik.

Vilka förlorar på sådana argument?

Jo bilköparna och konsumenterna, både på enskild som kollektiv nivå. Räknar man ihop det rör det sig om enorma summor. Resurser som man kan använda till vettigare saker som sagt.

Trillade poletten ner nu?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-23 21:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det verkar som AL saknar polett överhuvudtaget.
Återigen diskussionen i tråden rör Nio samt kinesiska motsvarigheter och huruvida dessa är prisvärda jämfört med andra modeller på marknaden.
Vad den enskilda konsumenten gör för val är ju upp till den själv. Eller har AL själv glömt bort sitt eget mantra om att var och en gör sin egna val ifråga om konsumtion.
Vidare kan jag tycka att det är märkligt att AL tycker att vi ska köpa det en del av oss uppfattar som undermåliga produkter. Gör vi inte det är det alltså protektionism? Har han blivit kommunist?

ALs utspel om protektionism kanske mer hör hemma på Flashback. Eller i moderatstyrda Habo.

Uppdaterat: 2023-10-23 22:48

Alltid lika spännande med slutsatserna från AL. Protektionism eller inte vad vi i väst satt oss i för situation nu med Ryssolja, produkter som i vissa fall tillverkas i kinesiska koncentrationsläger, en tillverkningsindustri i Kina som kontrolleras direkt eller indirekt av XiPing med statliga subventioner. Är det konkurrens på lika villkor ? Knappast, finns inte ett spår av frihandel eller att befolkningen i Kina skulle få mer frihet och demokrati, materiellt har en fjärdedel fått det bra med västmått. Konsumenter måste göra medvetna val, även avseende bilar men tyvärr ser framtiden allt annat än ljus ut med den rovdrift på i stort sett allt som behövs för att vi ska kunna konsumera och skapar sopberg av astronomiska mått i U-länder. Tycker U-lands befolkningen att det är bra med frihandel måntro?

Uppdaterat: 2023-10-24 06:15

J.L tar därefter vid med ett inlägg som intendent definition behöver vara felaktigt, men som tyvärr bara speglar en del av myntet. Djupet saknas tyvärr min vän.

Låt mig därför åter en gång gå igenom vilka konsekvenserna är av dollarns särställning i världsekonomin.

Och där rök också samtliga av J.L;s invändningar all världens väg, även om han precis som Axa inte har kapacitet att förstå varför.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-24 19:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL kanske borde sätta på glasögonen och läsa tråden, igen. Fortfarande har diskussionerna rört något annat än det AL vanföreställningar sig. AL verkar vara mest intresserad av att göra politiska utspel a la SD. Tokstolleri på högsta nivå.

Uppdaterat: 2023-10-24 20:09

Axa, om du hade ägnat lite mer energi åt att läsa innantill så hade du förstått mitt första inlägg och var i diskussionens kontext det passar in.

Men det klarar du uppenbarligen inte av

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-24 20:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja, väldigt intressant att dra in frågan om protektionism i en tråd om Nio och diskussionen kring ifall andra bilmärken är bättre köp. Senilsnöre på för AL.

Uppdaterat: 2023-10-24 20:40

Fortfarande inte läst ser jag😅. Det blir ju en allt mer tragikomisk tråd det här.

Kapacitetsbegränsningarna döljs f.ö inte av en massa ärekränkande tillmälen. Tvärtom.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-24 21:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men AL, så att även du förstår, har du något vettigt att tillföra om Nios modeller? Eller deras konkurrenter?

Uppdaterat: 2023-10-24 22:10
Axa skrev:

Men AL, så att även du förstår, har du något vettigt att tillföra om Nios modeller? Eller deras konkurrenter?

Ja om du inte hade varit i behov av att argumentera om en sak baserat på att du inte förstod vad jag skrev så hade vi ju varit där för länge sedan.

Men det är ju där skon så ofta klämmer.

Men för att ge dig en väg ut; jag tycker den här bilen för en gång skull är snygg - i alla fall på bild. Sedan såg jag en provkörning och där fick den dåligt betyg på grund av vägljud.

Och då hamnar den inte på min uppfart.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-25 05:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Alltid lika spännande med slutsatserna från AL. Protektionism eller inte vad vi i väst satt oss i för situation nu med Ryssolja, produkter som i vissa fall tillverkas i kinesiska koncentrationsläger, en tillverkningsindustri i Kina som kontrolleras direkt eller indirekt av XiPing med statliga subventioner. Är det konkurrens på lika villkor ? Knappast, finns inte ett spår av frihandel eller att befolkningen i Kina skulle få mer frihet och demokrati, materiellt har en fjärdedel fått det bra med västmått. Konsumenter måste göra medvetna val, även avseende bilar men tyvärr ser framtiden allt annat än ljus ut med den rovdrift på i stort sett allt som behövs för att vi ska kunna konsumera och skapar sopberg av astronomiska mått i U-länder. Tycker U-lands befolkningen att det är bra med frihandel måntro?

Ja undvik köp från Ryssland o Kina. Undvik beroende som diktaturer sedan kan utnyttja.
Att Geely gladeligen säljer bilar till Ryssland känns tex inte bra alls.

PS
Ingen Kinabil har egenskaper som lockar mig heller.
Om de ändå var billiga men över 700k ???

Uppdaterat: 2023-10-25 06:13
Gillar kurvor och rondeller

Trevligt att det blev mitt fel kring att dina argument inte hörde hemma i tråden. Ditt inlägg om protektionism var inlägg nr 24. Tråden dessförinnan handlade om positivt och negativt med Nio jämfört med konkurrenterna.

Låter mer som att jag erbjöd dig en väg ut att släppa tramset om protektionism.

Uppdaterat: 2023-10-25 09:34

Garvar* Axa.

Att du inte förstår jämställs alltså med att andra inte pratar om de saker som Axa lyckats ta in.

Kan inte vara lätt att leva så.

Och på vilka grunder Axa sedan belägger folk med munkavle (oavsett om det är för att han tycker ämnet är för svårt eller inte förstår vad där står) är en annan intressant reflektion att göra. Även den tragikomisk.

Ty inte heller där finns det någon självinsikt.

Men det är väl den sedvanliga rännsten som är igång igen.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-25 13:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
motorcykelentusiasten skrev:

J.L skrev:
Alltid lika spännande med slutsatserna från AL. Protektionism eller inte vad vi i väst satt oss i för situation nu med Ryssolja, produkter som i vissa fall tillverkas i kinesiska koncentrationsläger, en tillverkningsindustri i Kina som kontrolleras direkt eller indirekt av XiPing med statliga subventioner. Är det konkurrens på lika villkor ? Knappast, finns inte ett spår av frihandel eller att befolkningen i Kina skulle få mer frihet och demokrati, materiellt har en fjärdedel fått det bra med västmått. Konsumenter måste göra medvetna val, även avseende bilar men tyvärr ser framtiden allt annat än ljus ut med den rovdrift på i stort sett allt som behövs för att vi ska kunna konsumera och skapar sopberg av astronomiska mått i U-länder. Tycker U-lands befolkningen att det är bra med frihandel måntro?

Ja undvik köp från Ryssland o Kina. Undvik beroende som diktaturer sedan kan utnyttja.
Att Geely gladeligen säljer bilar till Ryssland känns tex inte bra alls.
PS
Ingen Kinabil har egenskaper som lockar mig heller.
Om de ändå var billiga men över 700k ???

Jag tycker den här bilen är snygg (med Kina-mått mätt). I övrigt är den inte intressant för mig heller även om jag egentligen inte vill uttala mig utan att ha provat.

De övriga värderingarna är svårare att bemöta. Det finns som jag ser det små möjligheter att utifrån ett konsumentperspektiv inte på det ena eller andra sättet komma i kontakt med kinesiska eller ryska intressen.

Och om man nu dessutom inte tycker om stormaktspolitiken så blir det ju inte mycket annat än det man själv odlar hemma i trädgården som blir användbart.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-25 10:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Har idag provkört bilen och här är mina intryck.

Litet bagageutrymme. Känns som en småbil.

Konstig sittvinkel i baksätet. Förvisso gott om plats men för hög placering. Huvudet slår lätt i taket och c-stolpen

Vägljudet var riktigt påfrestande. Fjädringen stötig. Bilen låg på 20-tummare.

Ögonen som blänger på en mitt på panelen och pratar var riktigt irriterande. Funktionen var tveksam.

Bra acceleration och fint kurvgrepp. Styrde in fint.

Bra design. Riktigt snygg bakifrån

Fin inredning. Inte lika avskalad som en Tesla. Kändes mer gedigen i materialen

En rakt igenom konkurrenskraftig bil. Smart med batteribyte på 3 minuter. Det senare gick snabbt och smidigt och kändes ljusår bättre än att ladda.

Skulle jag ta en sådan här? Ja

Före en Tesla? Nej

Före ett Plåtschabrak från Tjeckien eller Frankrike?
Alla dagar i veckan.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-26 14:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Se där AL. Bra och informativt om modellen ifråga.

Har själv inte haft möjlighet att titta närmare på modellen. Men det fanns inte möjlighet att vinkla baksätet? Vill minnas att man kan göra det på deras EL6.
Du upplevde den inte som plastig? En del har rapporterat om plastig interiör.

Sedan har du helt fel om att denna väljs före en Skoda. Det är ju helt omöjligt. ;-)

Däremot tror jag att den närmaste utmanaren från VAG bör bli kommande ID7.

Uppdaterat: 2023-10-26 15:17

A.L, du skriver att vägljudet var påfrestande och ändå tar du den före Skoda som lär vara den tystaste bilen på marknaden oavsett prisklass enligt ViB?
För mig går tystnaden i bilen före allt annat, jag sitter hellre på cementstoppade säten än på ejderdunstoppning, bara det går tyst.
Åkte EV-6 nyligen, den går inte tyst!

Uppdaterat: 2023-10-26 16:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, skall du åka tyst och komfortabelt, köp en Lexus LS.
En bättre begagnad kostar inte mer än en Tjeckisk elbil.
Nog med förslag

Uppdaterat: 2023-10-26 17:49

Axa; jag fick aldrig möjlighet att kolla om baksätet var flyttbart. Men det var samma visa i 7:an som också fanns på plats (men som jag inte provade)

Tyckte inte den var plastigare än något annat sånär på knappen man öppnar dörren med. Den kändes som om den var köpt på RUSTA.

I övrigt en bra bil som är fullt konkurrenskraftig. Bättre än flertalet europeiska elbilar och väl i linje med Tesla modell tre sånär på utrymmet i bagaget.

Dessutom snyggare;)-

Så jag förstår att många i EU försöker stoppa dessa produkter. De sopar nämligen mattan med flertalet volymtillverkare här.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-26 18:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”