Vi Bilägares forum

Citroën: ”Vi bryr oss inte så mycket om Euro NCAP”

Citroën: ”Vi bryr oss inte så mycket om Euro NCAP”

Citroëns produkt- och strategichef bryr sig inte om vilket säkerhetsbetyg elbilen ë-C3 får hos Euro NCAP.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-20 09:54

Kommentarer

Stellantis tänker bara på profiten.

Uppdaterat: 2023-10-20 11:00

Kan förvisso förstå resonemangen man för. Att förlora en stjärna för att bilen inte har trötthetsvarnare (en varnare som räknar antalet körda kilometer och tidsenhet) visar ju inget på den faktiska krocksäkerheten.

När jag tittar på bilköp, tittar jag enbart på hur bilen skyddar åkandes i bilen. Passiva system som filhållning och likande är sekundärt.
De hjälper föga om man skulle vara med om en kollision, så även trötthetsvarnaren när man blir påkörd bakifrån vid en trafiksignal av en bmw suv med en person från "orten" bakom ratten som hävdar ishalka i September med torrt väglag och dagsljus (dock slitna allvädersdäck). Sista är av egen erfarenhet, men visar på att alla hjälpsystem som krävs för att få full pott, är helt verkningslösa när man tittar på hur bilen faktiskt hanterar en kollision.

Ett bredare resonemang är att titta på faktiska olyckor, förr gav Folksam ut en rapport kring detta årligen. De gör de tyvärr inte längre, i alla fall inte lika lättfunnen. Det går ju att bygga en bil för att få fint resultat i Euro NCAP, men om presterar modest i verkligheten.

Uppdaterat: 2023-10-20 11:42

Det är inget nytt att PSA inte har säkerhet som sitt huvudfokus.

Det gällde även när man gjorde bilar som skall nå femstjärnigt betyg hos NCAP

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-20 11:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
lsoderlund skrev:

förr gav Folksam ut en rapport kring detta årligen. De gör de tyvärr inte längre, i alla fall inte lika lättfunnen. Det går ju att bygga en bil för att få fint resultat i Euro NCAP, men om presterar modest i verkligheten.

Folksam gör det fortfarande, men de har aldrig gjort det varje år, tror att det är vart tredje år den uppdateras. Det händer inte så mycket på ett år.
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/hur-saker-ar-bilen

Uppdaterat: 2023-10-20 11:59

Inte så konstigt, Citroën är väl Stellantis budgetmärke?
Eller är det Opel som är det?
Kanske Fiat med?

Alla dessa märken!

Såhär, kanske?
Citroën är Stellantis franska budgetmärke, Opel är Stellantis tyska budgetmärke, Fiat är Stellantis Italienska budgetmärke och Chrysler är Stellantis amerikanska budgetmärke.

Korrekt, Raphael? Du är ju expert på Stellantis.

Uppdaterat: 2023-10-20 12:06
lsoderlund skrev:

Kan förvisso förstå resonemangen man för. Att förlora en stjärna för att bilen inte har trötthetsvarnare (en varnare som räknar antalet körda kilometer och tidsenhet) visar ju inget på den faktiska krocksäkerheten.
När jag tittar på bilköp, tittar jag enbart på hur bilen skyddar åkandes i bilen. Passiva system som filhållning och likande är sekundärt.
De hjälper föga om man skulle vara med om en kollision, så även trötthetsvarnaren när man blir påkörd bakifrån vid en trafiksignal av en bmw suv med en person från "orten" bakom ratten som hävdar ishalka i September med torrt väglag och dagsljus (dock slitna allvädersdäck). Sista är av egen erfarenhet, men visar på att alla hjälpsystem som krävs för att få full pott, är helt verkningslösa när man tittar på hur bilen faktiskt hanterar en kollision.
Ett bredare resonemang är att titta på faktiska olyckor, förr gav Folksam ut en rapport kring detta årligen. De gör de tyvärr inte längre, i alla fall inte lika lättfunnen. Det går ju att bygga en bil för att få fint resultat i Euro NCAP, men om presterar modest i verkligheten.

Håller helt med dig! Det jag bryr mig om är hur skyddad jag är i bilen. Om jag är mer skyddad i en krock i en 4-stjärnig bil än jag är i en 5-stjärnig så väljer jag hellre den med 4 stjärnor så klart.

Uppdaterat: 2023-10-20 13:37
- Peugeot e-208 GT 2022

Flera av er tänker precis tvärtom mot hur jag resonerar. Jag föredrar en bil som hjälper mig att inte hamna i en krock.

Uppdaterat: 2023-10-20 13:56

Bejje
Ett bra aktivt system minskar risken att det blir en olycka överhuvudtaget. Det skulle jag säga är viktigare än det passiva systemet. Nu händer ju en del olyckor iallafall så man vill ändå ha gott skydd om olyckan skulle vara framme.

Uppdaterat: 2023-10-20 13:59

Stödsystemen är ju till för att undvika kollision och är en viktig del i aktiv säkerhet. Om olyckan är framme är det den passiva säkerheten som avgör hur skadeverkningen blir. Det är rätt att stödsystemen premieras av Euro-Ncap för att minska antalet olyckor. Nästa steg är att för biltillverkarna ta bort den "opålitliga" människan bakom ratten genom självkörning och leder till att trafiksäkerheten kommer upp till en ny nivå.

Uppdaterat: 2023-10-20 14:00
L. Mäkinen skrev:

Flera av er tänker precis tvärtom mot hur jag resonerar. Jag föredrar en bil som hjälper mig att inte hamna i en krock.

Visst, men det är så mycket fel och irritation med flera av dagens "moderna system" att man blir tokig och stänger av dom. Finns flera artiklar om saken, kanske var det även en artikel på denna sidan om saken?

Uppdaterat: 2023-10-20 14:09
- Peugeot e-208 GT 2022

Euroncaps totalbetyg säger inget om den faktiska säkerheten för de som färdas i bilen utan läggs ihop med en filassistent som piper tre gånger om man släpper ratten och kommer för nära en linjemarkering för att sen helt stänga av sig. Jo jag blir påmind med ett pip, ett pip som jag knappt hör om jag spelar musik samtidigt. Vad händer om jag verkligen somnar vid ratten? Jo bilen svänger tillbaka från linjer tre gånger för att sen helt enkelt köra av vägen och kanske in i ett träd. Dessutom kan jag varje gång jag startar bilen bara trycka på en knapp och stänga av assistenten. Det läggs också till skaderisken för en person jag råkar köra på.

Själv anser jag att säkerhet med bilbälte, sex krockkuddar, abs, antispinn, och antisladd räcker. Dessa saker har alla bilar oavsett eftersom de är obligatoriska och systemen är idiotsäkra och finns där passivt tills de behövs. Säkerhetssystem som man irriterar sig på/kan stänga av har inte i en bil att göra. Säkerhetssystem som går att stänga av är inga säkerhetssystem utan frivilliga. De går inte att stänga av permanent med varje gång man startar bilen. Ett frivilligt säkerhetssystem ska inte generera poäng i ett säkerhetstest så som det görs i euroncap.

Euroncap borde även ge ett betyg baserat på enbart säkerheten för de som kör och åker i bilen och inte enbart basunera ut ett totalbetyg. Så jo jag förstår de biltillverkarna som struntar i Euroncap.

Uppdaterat: 2023-10-20 15:55

Håller med dig Bo99.

Flera tillverkare som har bilar med "autokörning" på landsväg och motorväg, men där man måste hålla i ratten.
De är testade av många youtubers för att se, vad händer om man inte håller i ratten tillräckligt länge?
Det är skrämmande resultat, där ett flertal av bilarna helt stänger av självkörningsfunktionen om man inte håller i ratten på länge och därmed kör av vägen.

Hur tänkte de där? Det borde ge enorma minuspoäng i Euro NCAP eftersom någon som fått ett allvarligt sjukdomstillstånd mycket väl kan dö när bilen helt plötsligt stänger av systemet och kör av vägen eller in i mötande körfält.

Det rimliga är ju att det borde vara krav på alla sådana system att bilen gradvis, utan att riskera krock bakifrån, sänker hastigheten, kör in till kanten och drar igång varningsblinkers. Varför väljer vissa tillverkare att helt stänga av systemet istället och varför får de inte grova avdrag i Euro NCAP för det? Testar dom ens sånt?

Uppdaterat: 2023-10-20 16:34
- Peugeot e-208 GT 2022
A.L skrev:

Det är inget nytt att PSA inte har säkerhet som sitt huvudfokus.
Det gällde även när man gjorde bilar som skall nå femstjärnigt betyg hos NCAP
MVH AL

Undrar hur många som kört en bil med knäkrockkudde. Jag har gjort det. C5 heter den.

Uppdaterat: 2023-10-23 20:03
JKi
JKi skrev:

A.L skrev:
Det är inget nytt att PSA inte har säkerhet som sitt huvudfokus.
Det gällde även när man gjorde bilar som skall nå femstjärnigt betyg hos NCAP
MVH AL

Undrar hur många som kört en bil med knäkrockkudde. Jag har gjort det. C5 heter den.

Jaha, och?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-23 21:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

C5 är ju liksom inte ensam om detta men jag tror det behövs liiite mera för att betrakta en bil som hyggligt säker.

Uppdaterat: 2023-10-23 23:27