Vi Bilägares forum

Regeringens klimatrapport: Förslagen som påverkar bilägarna

Regeringens klimatrapport: Förslagen som påverkar bilägarna

Utredaren och nationalekonomen John Hassler har släppt sin klimatrapport som regeringen beställde tidigare i år. Bland förslagen finns slopad reduktionsplikt – och ett nytt stöd till landsbygdsbor.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-18 16:49

Kommentarer

Var börjar landsbygden?

Uppdaterat: 2023-10-18 17:29
Villevalle
Villevalle skrev:

Var börjar landsbygden?

Det finns tydliga definitioner av vad som är tättbebyggt, landsbygd och glesbygd. Hos SCB om jag minns rätt.

Uppdaterat: 2023-10-18 17:59
Villevalle skrev:

Var börjar landsbygden?

Där EPA-traktorerna börjar, dvs Täby och Lidingö.....

Uppdaterat: 2023-10-18 18:09

Malus skatten som skulle bekosta Bonus bilarna blir kvar. Dessa har varit en ren inkomst sedan miljöpremie togs bort.

Men att ge tillbaka dessa pengar till en ny premie vill inte regeringen göra utan dessa pengar ska säkert bekosta endel av förlusterna av skatter för borttagen reduktionsplikt.

Detta är helt emot att öka elektrifieringen och sänka beroende av råolja som istället nu kommer ökas markant när man slutar blanda in biobränslen.

Uppdaterat: 2023-10-18 18:14
Elbilar

Hassler = en klimattomte lierad med SD som regeringen hittat under en stubbe låååångt ute i ”no-where”!

Kommer tyvärr a l d r i g mer rösta borgerligt, hitintills alltid på M som jag under 37 år hållit benhårt i!

Uppdaterat: 2023-10-18 18:38
Villevalle skrev:

Var börjar landsbygden?

Betyder väl att du åtminstone skall ha en ko och ett par grisar.

Uppdaterat: 2023-10-18 18:40
Swenssons skrev:

Hassler = en klimattomte lierad med SD som regeringen hittat under en stubbe låååångt ute i ”no-where”!
Kommer tyvärr a l d r i g mer rösta borgerligt, hitintills alltid på M som jag under 37 år hållit benhårt i!

Intresseklubben antecknar

Uppdaterat: 2023-10-18 19:43

På aktuellt gav Hassler ett förnuftigt intryck och hävdade att "dammsuga" världen på slaktavfall och biobränsle inte är en hållbar väg. Elektrifieringen skulle drivas på, dock utan stimulanser, vilket är märkligt i sig. Hassler var inte övertygad om att regeringen, underförstått SD som bestämmer, skulle agera enligt hans rapport.

Uppdaterat: 2023-10-19 06:05

Att nivån på reduktionsplikten varit idiotisk har stått klart allt sedan den infördes.

Dyr, ineffektiv och med uppenbara undanträngningseffekter. Dessutom helt utan påvisbara effekter på klimatet. Varför behålla en sådan lösning? Kan inte se några bärande skäl till det ö.h.t.

Rapporten i sin helhet är sedan både bra och dålig.

Bra utifrån perspektivet att en del dumheter tas bort.

Dålig på så vis att malus bibehålls.

Men vi får se hur man tänker sig att prissätta utsläppen framöver

https://www.tn.se/naringsliv/28056/miljoforskare-reduktionsplikten-forsamrar-klimatet/

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-19 11:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Hassler sade också att landbygdsbor ska få stödet för att det inte fungerar med elbil på landsbygden.
Sant?

Uppdaterat: 2023-10-19 12:32
Villevalle

Biobränslen behövs för att sänka utsläppen för äldre bilar, det är osannolikt att snabbt byta ut hela den äldre bilparken med elbilar. Särskilt eftersom regeringen tog bort elbilsstödet. Det är i praktiken bara företag som skaffar elbilar idag. Nyförsäljningen hos privatägare har sjunkit drastiskt.
Registreringsstatistiken släpar efter, det är fortfarande bilar som beställdes innan elbilsbonusen försvann som kommer in bland nyregistreringar.
EU har krav för ökad andel biobränslen, även om Sverige minskar reduktionsplikten nu så måste den höjas sen eftersom EU höjer sina krav.
EU har krav på marknadsandel/utbud biobränslen sett till totala utbudet/försäljning av bränslen.
Antingen möter man det med reduktionsplikt eller så möter man det genom ökning av marknadsandelen för HVO100.
Och så har EU utsläppsmål att möta, anpassat för varje EU-land. Målet för Sveriges minskning av utsläpp kommer inte nås genom regeringens politik vilket regeringen själva har erkänt.
Då återstår böter. Böter som betalas genom för lite anslag till skola, sjukvård och äldreomsorg.
Detta är tragiskt.
Regeringen försöker komma undan genom handel med utsläppsrätter. De minskar inte utsläppen utan bara flyttar dem.
Tragisk politik.

Uppdaterat: 2023-10-19 14:38

Raphael; Om du läser vad forskningen säger om reduktionsplikten så ser du att allt är inte guld som glimmar.

Det är fullkomligt irrationellt att köra bilar på biobränslen när det exempelvis finns flyg och inte minst värmeverk som behöver energin.

Hur många schimpanser skall sätta livet till för att tokstollarna inte kan räkna?

https://www.tn.se/naringsliv/28056/miljoforskare-reduktionsplikten-forsamrar-klimatet/

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-19 15:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nu blev det tydligen för svårt för Raphael

Men för er övriga kan nämnas att det som Chalmers Tekniska högskola visar i sin forskning i länken är att om resterande delar av världen hade följt svenska tokstollerier så hade regnskogen varit helt skövlad samt att vi inte skulle ha några arealer att odla livsmedel på. Klimatet hade på så vis belastats ännu hårdare.

Så blir det när man låter dålig faktakoll och den heliga klimatreligionen styra på bekostnad av ingenjörsmetodisk kunskap.

Förstår Raphael varför det blir så här?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-19 18:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Villevalle skrev:
Var börjar landsbygden?

Det finns tydliga definitioner av vad som är tättbebyggt, landsbygd och glesbygd. Hos SCB om jag minns rätt.

Nää, hittade rapporten sent omsider. Förslag 34:
- "Ett särskilt transportstöd till hushåll i glesbygden, till exempel definierat som ett avstånd på minst 50 km till närmaste tätort med minst 3000 invånare." - se sid 110.

https://www.regeringen.se/contentassets/0b09ab52d60b4f8f8212acc1b71fbbb8/sveriges-klimatstrategi---46-forslag-for-klimatomstallningen-i-ljuset-av-fit-for-55.pdf

Fast Hasslers rapport hamnade väl i papperskorgen..
:)

Uppdaterat: 2023-11-23 10:55
Villevalle