Togga - Skoda har såvitt jag sett haft fysiska knappar på alla sina ICE-bilar och tror jag även till viss del i sin elbil. Så jag tror att du slår mot fel håll med din kritik.
Det jag sett är att i Skodas ICE-bilar har man fysiska knappar på "allt" utom hanteringen i multimediaskärmen vilket är rätt naturligt på en touch-skärm - men allt som man till vardags behöver ändra har jag kunnat ändra på fysiska knappar i alla Skoda-modeller jag kollat. Senast provkörde jag t ex en Kamiq. Men mso 1000 kan säkert beskriva detta bättre...:)
I Kamiq kan man styra klimatkontrollen med knappar förutom fläkthastigheten den får man gå in på skärmen för att ställa. Men man kommer till den skärmbilden med ett knapptryck på knappen "menu" vid klimatkontrollen.
Kunde lika enkelt varit ett vred till vid klimatkontrollen för fläkthastigheten tycker jag.
Uppdaterat: 2023-10-18 11:55
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Det absolut mest självklara är att de funktioner som används oftast och/eller snabbt behövs, ska naturligtvis styras med fysiska knappar som ska sitta ganska högt upp i mittkonsolen. Exempel på sådana funktioner är värme/kyla/ventilation, bakrutetorkare, eventuell strålkastarspolning, stolsvärme med mera. Och självklart ska bilen ha riktiga reglage bredvid ratten för blinkers samt ljusfunktioner. Föraren ska inte behöva bläddra i en massa menyer för att komma åt de mest använda funktionerna. Ytterst handlar det här faktiskt om trafiksäkerhet.
Uppdaterat: 2023-10-18 13:24
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Hade en Kia EV=6 några mil härom dagen och nog fanns det gott om fysiska knappar och reglage, men jag tyckte de var utspridda lite väl mycket.
Inget man bryr sig om att lära sig för någon timmes körning, man nöjer sig med det primära.
Vad som fanns på menyn tog jag aldrig reda på, men den var snygg.
Uppdaterat: 2023-10-18 21:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Hade en Kia EV=6 några mil härom dagen och nog fanns det gott om fysiska knappar och reglage, men jag tyckte de var utspridda lite väl mycket.
Inget man bryr sig om att lära sig för någon timmes körning, man nöjer sig med det primära.
Vad som fanns på menyn tog jag aldrig reda på, men den var snygg.
Jo då, halvsyskonet till Ioniq 5 är inte alls oävet. Riktigt bra elbil och samma knappar med marginell skillnad på placering .
Kommentarer
Togga - Skoda har såvitt jag sett haft fysiska knappar på alla sina ICE-bilar och tror jag även till viss del i sin elbil. Så jag tror att du slår mot fel håll med din kritik.
De har haft en blandning av fysiska knappar och touch. De "nya" verkar vara lite väl många funktioner i en. Men man får väl se/testa såsmåningom.
Det jag sett är att i Skodas ICE-bilar har man fysiska knappar på "allt" utom hanteringen i multimediaskärmen vilket är rätt naturligt på en touch-skärm - men allt som man till vardags behöver ändra har jag kunnat ändra på fysiska knappar i alla Skoda-modeller jag kollat. Senast provkörde jag t ex en Kamiq. Men mso 1000 kan säkert beskriva detta bättre...:)
Ehm, Skoda har haft fysiska knappar på ratt och i övrigt utanför pekskärmen.
Det är syskonen inom VW som håller på med touchknappar överallt.
Tillägg. Men ja, funktioner för värme och ventilation kan ha styrning från pekskärm. I tex Enyaq.
Bra, kan de kanske också minimera "krom" inne i bilen så vore det bra, det blänker till och kan störa en när man kör.
I Kamiq kan man styra klimatkontrollen med knappar förutom fläkthastigheten den får man gå in på skärmen för att ställa. Men man kommer till den skärmbilden med ett knapptryck på knappen "menu" vid klimatkontrollen.
Kunde lika enkelt varit ett vred till vid klimatkontrollen för fläkthastigheten tycker jag.
Till Skodas försvar kan man väl säga att man ändrar fläkthastigheten väldigt sällan - i alla fall om klimatanläggningen fungerar bra.
Det absolut mest självklara är att de funktioner som används oftast och/eller snabbt behövs, ska naturligtvis styras med fysiska knappar som ska sitta ganska högt upp i mittkonsolen. Exempel på sådana funktioner är värme/kyla/ventilation, bakrutetorkare, eventuell strålkastarspolning, stolsvärme med mera. Och självklart ska bilen ha riktiga reglage bredvid ratten för blinkers samt ljusfunktioner. Föraren ska inte behöva bläddra i en massa menyer för att komma åt de mest använda funktionerna. Ytterst handlar det här faktiskt om trafiksäkerhet.
Ja, det är sant.
Hade en Kia EV=6 några mil härom dagen och nog fanns det gott om fysiska knappar och reglage, men jag tyckte de var utspridda lite väl mycket.
Inget man bryr sig om att lära sig för någon timmes körning, man nöjer sig med det primära.
Vad som fanns på menyn tog jag aldrig reda på, men den var snygg.
Jo då, halvsyskonet till Ioniq 5 är inte alls oävet. Riktigt bra elbil och samma knappar med marginell skillnad på placering .
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.