Vi Bilägares forum

Volvo V90: Stukad men godkänd igen

Volvo V90: Stukad men godkänd igen

Vår långtest-Volvo har nu passerat 20 000 mil.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-12 11:30

Kommentarer

Idag känns det otroligt att man för inte så längesen kunde köpa en V90 D3 AWD för 307k.

Uppdaterat: 2023-10-12 12:39
Apex skrev:

Idag känns det otroligt att man för inte så längesen kunde köpa en V90 D3 AWD för 307k.

Ja, vem köper en nytillverkad gammal V90 som pluginhybrid för (från!) 624 000 kr och dessutom måste man vänta 7-8 månader för att få den levererad!?
Då måste man ja vara mer än lovligt märkeslojal!

Uppdaterat: 2023-10-12 14:08

Vänta 7 - 8 månader på en ny Volvo?

Så här ligger det till:

Det som skiljer barn från vuxna är att barn v i l l ha allting nu, jag kan vänta.

Uppdaterat: 2023-10-12 20:35

När jag tittar på de fyra besiktningarna som gjorts på ViB Volvo V90 AWD har den tydligen aldrig fått någon enda anmärkning trots drygt 20 000 mil eller ca 4 000 körda mil per år.

Uppdaterat: 2023-10-12 20:41

Swensson
Allt som kan ge anmärkningar kanske åtgärdas på verkstad innan besiktning. Mer intressant med antalet verkstadsbesök.

Uppdaterat: 2023-10-12 21:03

Hur kör Vi bilägares medarbetare egentligen. Jag tycker det krockas hela tiden med testbilar.

Uppdaterat: 2023-10-12 21:45

V8;
Jag tycker också att de verkar vara avsevärt klantigare än genomsnittsbilisten map antal fordonsskador per fordon.

Försäkringspremierna står troligen för en onormalt hög andel av bilarnas totala driftkostnad.

Uppdaterat: 2023-10-12 23:01

Axa:
Alla som har bilar servar väl dem efter behov, eller???

Det är snarare så att företagsbilar generellt tex ViB’s Volvo V90 lever ett betydligt hårdare liv än vad privatägda fordon gör.

Titta bara på hur företagsvolvobilar ser ut i trafiken skitiga och dana med minimal tvätt på vintern.

Uppdaterat: 2023-10-12 23:05
Swenssons skrev:

Axa:
Alla som har bilar servar väl dem efter behov, eller???
Det är snarare så att företagsbilar generellt tex ViB’s Volvo V90 lever ett betydligt hårdare liv än vad privatägda fordon gör.
Titta bara på hur företagsvolvobilar ser ut i trafiken skitiga och dana med minimal tvätt på vintern.

De fick byta länkarmar på den när den var typ 3-4 år gammal pga rost.

Uppdaterat: 2023-10-13 00:20

Jaha

Uppdaterat: 2023-10-13 03:47

Försäljningen av S o V modellerna har ju kraftigt minskat, vilket gjort dem nedläggningshotade. Men å andra sidan är det svårt att hålla intresset uppe för gamla modeller som inte är tidlösa och utvecklas. Tesla är ju beviset på motsatsen hur man lyckas med en tidlös modern design och kontinuerliga förbättringar upprätthålla intresset för bilarna. Men VolvoCars är ju i gott sällskap av flera gammelbilstillverkarna som står i väntrummet hos sankte Per på väg till bilkyrkogården.

Uppdaterat: 2023-10-13 06:18

Är det konstigt att försäljningen av kombimodellerna V60 och V90 minskar då leveranstiden ligger på +12 månader?

Uppdaterat: 2023-10-13 08:17

Att dessutom sluta sälja de fina sk CrossCountry modellerna är dessutom fullständigt feltänkt!

Uppdaterat: 2023-10-13 08:18
Swenssons skrev:

Är det konstigt att försäljningen av kombimodellerna V60 och V90 minskar då leveranstiden ligger på +12 månader?

Så klart ett resultat av att de prioriterat SUV modellerna som ger högre vinst per såld bil.

Uppdaterat: 2023-10-13 08:30
J.L skrev:

Försäljningen av S o V modellerna har ju kraftigt minskat, vilket gjort dem nedläggningshotade. Men å andra sidan är det svårt att hålla intresset uppe för gamla modeller som inte är tidlösa och utvecklas. Tesla är ju beviset på motsatsen hur man lyckas med en tidlös modern design och kontinuerliga förbättringar upprätthålla intresset för bilarna. Men VolvoCars är ju i gott sällskap av flera gammelbilstillverkarna som står i väntrummet hos sankte Per på väg till bilkyrkogården.

Du låter som en broschyr Elon har skrivit varje gång du pratar om Tesla

Uppdaterat: 2023-10-13 09:31

Av kommentarerna att döma så känns det som att Volvo inte vill sälja sina V- och S-modeller - sen kan man skylla på bristande efterfrågan. Vilket inte är konstigt om man skall behöva vänta typ + 1 år på en vanlig Volvo-kombi.

Uppdaterat: 2023-10-13 11:02

Tack Apex.
Bra med endast ett verkstadsbesök med hänsyn till körsträckan. Kanske föga förvånande att det dock handlade om rostskador med tanke på Volvo ”magiska” ickebehandling mot rost.

Swensson, jo tjänstebilar eller motsvarande kan mycket väl slitas snabbare än privatägda. Tycker det ändå är intressant med verkstadsbesök utöver sedvanliga servicen.

Uppdaterat: 2023-10-13 12:36

Apex, känns snarare som en komplimang :-)
Volymerna är ju några tusental bilar av respektive modell, vilket snarare tyder på låg efterfrågan och nedläggningshot av modellerna.

Uppdaterat: 2023-10-13 15:56
Swenssons skrev:

Vänta 7 - 8 månader på en ny Volvo?
Så här ligger det till:
Det som skiljer barn från vuxna är att barn v i l l ha allting nu, jag kan vänta.

Som sagt, är man villig att betala löjligt mycket och dessutom vänta 7 - 8 månader för en föråldrad produkt, så är man mer än lovligt märkeslojal.

Uppdaterat: 2023-10-13 16:46
J.L skrev:

Apex, känns snarare som en komplimang :-)
Volymerna är ju några tusental bilar av respektive modell, vilket snarare tyder på låg efterfrågan och nedläggningshot av modellerna.

Det får du göra :)

Jag och det tror jag inte har med design att göra öht. Tror knappast Tesla Model 3 och Y(framförallt) säljer bra pga tidlös design(håller verkligen inte med om att den är tidlös). Snarare oerhört kompetenta elbilar till ett rimligt pris.

Model S däremot, den är tidlös. Känns fräsch och snygg 14 år efter lansering.

Uppdaterat: 2023-10-13 21:08
Apex skrev:

J.L skrev:
Apex, känns snarare som en komplimang :-)
Volymerna är ju några tusental bilar av respektive modell, vilket snarare tyder på låg efterfrågan och nedläggningshot av modellerna.

Det får du göra :)
Jag och det tror jag inte har med design att göra öht. Tror knappast Tesla Model 3 och Y(framförallt) säljer bra pga tidlös design(håller verkligen inte med om att den är tidlös). Snarare oerhört kompetenta elbilar till ett rimligt pris.
Model S däremot, den är tidlös. Känns fräsch och snygg 14 år efter lansering.

Instämmer i din beskrivning Apex. Model S är den enda Tesla jag suktar efter. De andra liknar tvålkoppar.

Uppdaterat: 2023-10-14 06:15

Bilar liknas vid tvålkoppar, men vad är en tvålkopp? Vad det någon sak på raksalongerna förr i tiden? Och hur är utseendet på en tvålkoppsbil? Klossliknande eller strömlinjeformade?

Känns som att vi behöver en definition här...

Uppdaterat: 2023-10-14 07:53

Ja, Model S är helt klart den enda Teslan som man kan kalla vacker - om man nu vill använda det uttrycket om en bil...:)

Uppdaterat: 2023-10-14 09:11

Jag tycker nog att Tesla 3 har fått ett rejält lyft med faceliften.
Har dock bara sett den på bild

Uppdaterat: 2023-10-14 09:14

Guran - men att skapa ett "lyft" jämfört med den ursprungliga Model 3 borde ju inte vara så svårt...:)
Den ursprungliga ser verkligen inte så trevlig ut och speciellt inte i den vita kulör som är alltför vanlig. Men det beror väl på Teslas väl tilltagna pris-tillägg för trevligare kulörer.

Uppdaterat: 2023-10-14 09:18

Nej det var inte så svårt tydligen och röd skall den vara.
Vit är som du säger rejält tråkig.
Men oavsett så är det svårt att blunda för att man får mycket bil för pengarna.

Uppdaterat: 2023-10-14 09:23

Även om jag gillar röda bilar så är min favoritfärg på just denna modell deras blå-metallic. Det skall oavsett inte vara nån ljus kulör för då blir glastaket alltför accentuerat.

Uppdaterat: 2023-10-14 09:32

Det bruka parkera en vit Tesla Model Y vid min arbetsplats och fronten på den bilen påminner mig mest om mumintrollet.

Uppdaterat: 2023-10-14 13:42
SKF skrev:

Det bruka parkera en vit Tesla Model Y vid min arbetsplats och fronten på den bilen påminner mig mest om mumintrollet.

Ja det är en stötig bullerburk till bil. Dessutom ful.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-14 14:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

Jag tycker nog att Tesla 3 har fått ett rejält lyft med faceliften.
Har dock bara sett den på bild

Aldrig tyckt model 3 är ful, men inte snygg heller. Den är helt okej. Model Y har jag svårt för. Ser så otroligt klumpig ut, för rund taklinje, för kort huv, för fet baktill. Ingen facelift kan rädda den.

Uppdaterat: 2023-10-14 15:14

De skulle passat på och tagit bilder på rosten när den var uppe på bilprovningens lyft, vore intressant o se hur det utvecklas.
Såg bilder på en V60 -20 på ett annat forum, den var inte vacker under.

Uppdaterat: 2023-10-14 23:16

Varför är det så svårt att hålla sig till tråden som handlar om Volvo V90?
Tesla har flera speciella trådar där den avhandlas!

Uppdaterat: 2023-10-15 12:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok. Har själv haft både S90 och V90 och det är i grunden bra långfärdsbilar med världens högsta säkerhetsstandard och till ett överkomligt pris (kontra kvaliteten)

Men numera föråldrade kontra BMW I5.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-15 13:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Håller med. Fina bilar att köra och åka i. Tycker dock drivlinorna lämnar en del att önska. Dom är inte dåliga men motorer, växellådor och AWD är vassare hos konkurrenter.

Uppdaterat: 2023-10-15 16:04

Vet inte om jag tycker att BMW x-drive eller Audi:s Quattro (så länge vi inte pratar torsen)är bättre. De bygger ju båda på att hjulen spinner innan man får lite hjälp från det frikopplade hjulparet.

Alltså precis samma elände som Haldex- kopplingen hos Volvo

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-15 17:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Vet inte om jag tycker att BMW x-drive eller Audi:s Quattro (så länge vi inte pratar torsen)är bättre. De bygger ju båda på att hjulen spinner innan man får lite hjälp från det frikopplade hjulparet.
Alltså precis samma elände som Haldex- kopplingen hos Volvo
MVH AL

Rätt säker på att BMW har permanent awd i 3-serien och uppåt. Samma med Mercedes i C-klass och uppåt. Alltså bilar som byggs på bakhjulsdrivna plattformar. Audis urkopplingsbara Q är betydligt snabbare än Volvos dito. I somras kändes det som att haldexkopplingen sov när jag körde V90CC. Krävdes mycket för att bakhjulen skulle vakna till liv.

Uppdaterat: 2023-10-15 19:00

BMW x-drive driver bakhjulen ända tills de spinner. Då kopplas framhjulen in. Men man har haft olika konfiguration under åren. Systemet är dock permanent i grundutförandet och enligt vad jag hittat på nätet reagerar det på 100 ms vilket är snabbare än Volvo och Audi. Mb har jag ingen direkt erfarenhet av.

Audi har en inkopplingstid på 250 ms vilket är samma som Haldex hos Volvo.

Men jag håller med om att det tar tid innan man märker att bakhjulen skjuter på i V90 även om den är bättre än den äldre XC70 och ljusår bättre än bilarna som hade Visco.

Audi gav upp sin torsen var ett av de mer dumma idéerna.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-15 19:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Mig veterligen är BMW X-drive permanent fyrhjulsdriven med variabel kraftfördelningen fram/bak
Så även Mercedes 4matic.
Jag har haft en av varje, förvisso årsmodell 2014 och 2018. Däremellan en 2016 Mazda CX5, den var dock framhjulsdriven och bakhjulen kopplades in då framhjulen började slira.

Uppdaterat: 2023-10-15 20:11

Enligt info på nätet så är det permanent fyrhjulsdrift (40/60) på BMWs större modeller.

Uppdaterat: 2023-10-15 20:23
Axa skrev:

Enligt info på nätet så är det permanent fyrhjulsdrift (40/60) på BMWs större modeller.

Jepp, var väldigt bra och slet däcken helt lika fram/bak

Uppdaterat: 2023-10-15 21:02

Vad jag vet så har X-drive förekommit i flertalet olika utföranden under årens lopp. Hos de större varianterna med klart bakhjulsdrivet uppträdande, medan de mindre varianterna mer är framhjulsdrivna är fyrhjulsdrivna.

Hade själv en F11 med x-drive och därefter körde jag många mil i F48 och därefter 320d - alla med x-drive. Både femman och trean var mer bakhjuls-än fyrhjulsdrivna och hos den mindre X1 sov bakhjulen oftast både länge på morgonen som middag. Var sällan de var vakna..

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-15 21:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Vad jag vet så har X-drive förekommit i flertalet olika utföranden under årens lopp. Hos de större varianterna med klart bakhjulsdrivet uppträdande, medan de mindre varianterna mer är framhjulsdrivna är fyrhjulsdrivna.
Hade själv en F11 med x-drive och därefter körde jag många mil i F48 och därefter 320d - alla med x-drive. Både femman och trean var mer bakhjuls-än fyrhjulsdrivna och hos den mindre X1 sov bakhjulen oftast både länge på morgonen som middag. Var sällan de var vakna..
MVH AL

BMWX1 E84 var sista bakhjulsdrivna modellen med ”riktig” Xdrive
T.om F48, MY2016, blev det en helt ny framhjulsdriven plattform som inte har ”äkta” Xdrive, konstant 4-hjulsdrift.
Och självklart har alla BMW, även med Xdrive, en duglig bakhjulsdriven karaktär.
Som AXA skrev 60/40 fördelning bak/fram och anpassas till där kraften behövs.

Uppdaterat: 2023-10-15 22:28