Vi Bilägares forum

Syrener rattar Tesla Model Y LR 2023

Syrener rattar Tesla Model Y LR 2023

Hej!

Efter att egentligen ha varit på jakt efter en plug-in hybrid så beställde jag i början augusti en Tesla Model Y LR med leverans 1/9. Så snabba ryck..om nu teslalotterier faller ut till min fördel. Verkar vara lite si och sådär med deras utlovade datum. 

Det jag sökte i mitt letande var en laddbar familjebil med hyfsad dragvikt och fyrhjulsdrift.

I mitt velande så sneglade jag främst på Toyota RAV4, KIA Sorento och Volvo XC60 som laddhybrider samt KIA EV6 och Tesla Model Y som rena el-bilar.

Efter lite provkörningar och ivrigt påhejjad av diverse forummedlemmar så beställde jag i vilket fall en Tesla Model Y Long Range.

Det som vägde över till Teslas fördel var:

  • Snabb leverans
  • TCO (Med de parametrar som man nu kan gissa sig till)
  • Bagageutrymme
  • Rolig att köra
  • Känns modern
  • Inga servicekrav
  • Supercharger nätverket, även om andra bilar också får ladda på suc så ser jag ändå integrationen mellan teslas bilar och dess nätverk som en stor fördel för en elbilsnovis som jag.

Minustposterna är:

  • Stötig 
  • Bullrig
  • Elbil med allt vad det innebär av laddning och räckviddsångest
  • Stor, den är större än vad den ser ut och kommer att bli lite bökigare att hantera i vardagen än min nuvarande bil
  • Tveksam serviceorganisation

Återkommer med en rapport när bilen är i min ägo och jag har lite första intryck att dela med mig av.

Med Varma Hälsenor

Syrener

 

Edit: Klantarslet Syrener skrev fel leveransdatum

Uppdaterat: 2023-08-29 14:36

Kommentarer

Grattis Janne till en läcker Tesla Y! Det är / ska bli intressant att läsa dina Teslainlägg.

Uppdaterat: 2023-10-13 14:52

@jalfa, bra tips med högerspaken. Har faktiskt fnulat på varför bilen inte behagar justera farten enligt skyltar på egen hand, men är det bara att blippa lite på spaken så blir det ju klart bättre. Nu slipper jag köra 1000 mil för att komma på samma sak. :)

Ja, sommarfälgarna är inget vidare. Jag ska kränga på mina vinterdäck på orginalfälgarna och skaffat nya till sommardäcken. Mycket för att kåporna ska göra en smula för räckvidden, och det är på vintern den hjälpen behövs mest.

Vindrutetorkarna har funkat fint för mig, så där har jag inget att klaga på.

Håller med dig om att det är en mycket bra bil, sjukt nöjd med mitt val!

Uppdaterat: 2023-10-13 16:24

Syrener, så du menar att det blev bättre än först tilltänkta RAV4:an ? 😉

Uppdaterat: 2023-10-13 17:37

😊Det vet jag ju faktiskt inte, eftersom jag inte ägt någon rav4a. Teslan har ju iaf inte någon besindriven värmare. Det är jag tämligen säker på. 😁
Just nu skulle jag inte tveka till att göra om köpet, men vi får väl se hur det går under vinterns skidresor. Annars har bilen funkat prima för mina ändamål.

Uppdaterat: 2023-10-13 22:54

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/387783502_10160850698797381_5319926149759230499_n.jpg?stp=cp6_dst-jpg&_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=YNf0zBlwx8QAX8M4R1y&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=00_AfDCx8rE2NLusC6XsKB01Y_2Vak73UOtxK5yH14WEqF7AQ&oe=6535DCC9

Får se om detta funkar. Satte på en fartrand för att dels särskilja den mot alla andra vita MY och dels för att få den att gå ca 20% fortare :) - skall även måla/lacka bromsoken röda för att harmoniera med fartranden. De nya fälgarna är 18x8 ET35 och däcken 235/55 Conti VC 7 dubbfria.

Uppdaterat: 2023-10-19 19:36
Wer später bremst fährt länger schnell

@jalfa Din länk funkar inte, hursomhaver så funkar alla fartränder utom bruna. :)
Ja, det är ju lite småtrist att ha bil som är så pass vanlig som en vit model y, så du gör helt rätt i att pimpa bilen.
Jag tyckte att vit var snyggast samt så var de andra färgerna jag kunde tänka mig för dyra.

Nu när graderna börjar närma sig nollstecket så visar sig teslan funka utmärkt som vardagsbil. Värmen kommer blixtsnabbt och det är mysigt med rattvärme. Annars borde ju just värmen vara fossilbilars paradgren, men min dieselbil får inte alls kabinen varm lika snabbt.

Uppdaterat: 2023-10-27 14:03

Nu är det ju äntligen vinter!
Tycker jag, det verkar dock inte bilen tycka.
Den verkar inte vara särdeles nöjd med snö och kyla. Värmen kommer snabbt och jag har inte haft några problem med dörrar, fönster eller handtag som jag varit rädd för.
Laddluckan däremot, vilken skitgrej.
När jag ska öppna för att börja ladda så är den igenfrusen, och på morgonen när jag ska dra ut sladden så går den inte att stänga p.g.a. is. Här hemma går det ju att lösa rätt lätt, om än omständligt att ens behöva tänka på.
Men hur gör man om detta uppstår när man står vid en snabbladdare?

Jag har testat att avfrosta bilen, men det hjälper föga för att stänga eller öppna en frusen lucka. På långfärd kommer ju kupén vara långt under de 28 grader som avfrostningen sätter värmen på, så risken är ju överhängande att detta kommer att hända igen.

Uppdaterat: 2023-11-29 12:44

Vart i landet bor du?
Jag har kört massa mil i riktigt vinterväder med mina Teslor och aldrig haft de problem du beskriver. Var senast i Jämtland för nån vecka sen med massa snö och - 15 grader som värst. Inga problem alls med luckan.
Har du tvättat den precis innan eller nåt?
Testat att stryka siliconspray runt på listen eller nåt?
Skulle säga att Teslorna är bland de bästa vinterbilar jag haft, grym fyrhjulsdrift, snabb värme som bara den och som du skriver inga problem med rutorna vilket man skulle kunna tro med karmlöst.

Uppdaterat: 2023-11-29 13:46

Enyaq har inte världens bästa laddlucka och nu har min börjat strula. Men jag har trots is och snö aldrig haft problem med att sätta i eller dra ut laddsladden. Men jag brukar vara noga med att borsta/blåsa bort snö som skulle kunna ställa till det.

Uppdaterat: 2023-11-29 17:05

Jag bor i Stockholm.
Nope, ingen tvätt av bilen i närtid. Visst har det kommit en del snö senaste tiden, men det har varit någre minusgrader och torr luft. Fattar inte riktigt hur det kunna frysa igen, men det gör den uppenbarligen.

Uppdaterat: 2023-11-29 20:10

Nu har det för en gångs skull varit rejäl vinter under lång tid och Teslan har fått prövas i diverse väglag och väder. Jag måste backa på mina tidigare klagomål angående bilen och vintertid. Den funkar skitbra!
Efter att ha följt ett tips jag läst på ett annat forum så sätter jag på värmaren och går ut och borstar av eventuell snö, Vips så är alla problem med fastfryst laddlucka borta, är tydligen smältvatten från snö på bilen som rinner ner och sedan fryser.

Dieselbilen har jag vid tillfällen inte kommit in i eftersom dieselvärmaren inte velat gå igång när det varit typ -15. Säkert så är det batteriet som är genomfruset så vill inte värmaren starta. Teslan däremot blir varm på en gång och allt funkar som det ska....förutom de eländiga vindrutetorkarna då. De är inte ens speciellt bra när de vispar vid rätt tillfälle.

Räckvidden är över förväntan. Bilen överpresterar både vad den egna navigationen och a better route planner säger. Körde 23 mil i -8 och snöoväder och hade 47 % kvar i tanken när jag var framme. Imponerande!

Lite meckigt är det dock när man är bortanför hemmaplan. Jag blir lite harig när det gäller att hitta destinationsladdare/snabbladdare samt att matcha bilens laddnivå med de aktiviteter man har för sig för tillfället.
Att åka iväg till Romme eller Kungsberget över dagen för att åka lite skidor skulle kännas motigt. Där är dieselbilens räckvidd ett klart plus.

Uppdaterat: 2024-01-17 10:32

Kul att läsa vad du tycker och hur det fungerar. Håller med om att räckvidden i vinter är bättre än man tror den borde vara. Har kört många elbilar men ingen som ökar så lite i förbrukning även i rejäl kyla som Model Y.
Jag hade -19 och rejält snöoväder i går morse när jag körde 9 mil, då snittade den 215, det tycker jag är väldigt bra.

Synd dock att laddångesten inte lagt sig för dig än riktigt. Jag har vart på skidsemester i Sälen nu i vinter bland annat, gick hur bra som helst.

Uppdaterat: 2024-01-17 11:22

Angående laddångesten så har jag gjort för få resor än. Det kommer att lösa sig med tiden.

Har lite mer input angående bilen och dess funktioner dock:

Efter senaste uppdateringen så funkar parkeringshjälpen bra! Klart att ett par sensorer inte skulle skada, men den nya 360 graders vyn funkar tillräckligt bra tycker jag. Den är ju långt ifrån knivskarp. Det är mest som att backa in mellan ett gäng molntussar, men så länge som man aktar sig för molntussarna är allt frid och fröjd. :)

Instrumentkluster framför skärmen saknar jag inte, däremot är frånvaron av knappar lite frustrerande ibland.
Att t.e.x behöva göra flera klick på en skärm för att få bort imma på rutorna när man kör in i ett varm garage är klart sämre än att bara trycka på en knapp som alltid sitter där den sitter. Finns säkert något bra röstkommando för att aktivera, men jag har inte hittat rätt än.

Sedan är det lite störiga varningar/information som dyker upp på skärmen i tid och otid som tar bort fokus från vägen när man kör..

Den största nackdelen med bilen är dock vändradien. Den är kass, inte ett dugg kul i trånga parkeringsgarage.

Uppdaterat: 2024-01-18 14:16

"Den största nackdelen med bilen är dock vändradien. Den är kass, inte ett dugg kul i trånga parkeringsgarage."
Det är nog vad jag är mest impad över på Enyaq, trots fyrhjulsdriften vänder den stora klunsen som en småbil!

Uppdaterat: 2024-01-18 14:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ja, jag har kört en del Enyaq tidigare, och den är klart smidigare att hantera.

Den föll dock bort ganska så tidigt i urvalsprocessen. Mest på grund av priset, men också att bagageutrymmet inte är mycket att hurra för. Enyaq ligger bra till när man räknar liter, men jag upplevde det som svårstuvat. När jag jämförde med en Volvo X60 som ska ha nästan 200 l mindre bagage, så fick jag ändå in mer i Volvon.

Jag är nöjd med Teslan, men de få gånger laddångesten har gjort sig påmind så finns en hemlig önskan om att ha en XC60 laddhybrid istället. Men schhhhhhhh. Säg det inte till någon.

Uppdaterat: 2024-01-18 17:06
syrener skrev:

Jag är nöjd med Teslan, men de få gånger laddångesten har gjort sig påmind så finns en hemlig önskan om att ha en XC60 laddhybrid istället. Men schhhhhhhh. Säg det inte till någon.

Besökte Volvohandlaren i helgen.
Provsatt en XC90 med all utrustning, otroligt fina stolar. Som i min E-klass, kanske bättre till o med.
Ljust läder överallt.
Blev sugen trots att jag inte gillar SUV!
Men schhhhhhhh. Säg det inte till någon. ;-)

Är en sucker för fin inredning i alcantra o läder.
En nivå över XC60

Uppdaterat: 2024-01-18 22:13
Gillar kurvor och rondeller

Ja, Volvo har bra stolar!
Gillar heller inte SUV egentligen, men blidde en sådan eftersom eldriva kombis med bra räckvidd är ovanliga än så länge. Finns ju några i horisonten dock, så vi får väl se vad det blir nästa gång.

Måste ju skriva lite positivt angående Enyaq också. Den är klart tystare än Teslan.
Och har:
Strålkastarspolning
En bakruta som man faktiskt ser ut genom (Med torkare!).
Samt inte minst, har knappar.
Lite mindre kaross och bättre vändradie.
Hade det inte varit för pris och bagage hade det nog kunnat bli en sådan. Gillar den mycket bättre än fålka ID.4.

Uppdaterat: 2024-01-19 08:07
syrener skrev:

Ja, Volvo har bra stolar!
Gillar heller inte SUV egentligen, men blidde en sådan eftersom eldriva kombis med bra räckvidd är ovanliga än så länge. Finns ju några i horisonten dock, så vi får väl se vad det blir nästa gång.
Måste ju skriva lite positivt angående Enyaq också. Den är klart tystare än Teslan.
Och har:
Strålkastarspolning
En bakruta som man faktiskt ser ut genom (Med torkare!).
Samt inte minst, har knappar.
Lite mindre kaross och bättre vändradie.
Hade det inte varit för pris och bagage hade det nog kunnat bli en sådan. Gillar den mycket bättre än fålka ID.4.

Provkörde en Tesla Y performance 2013 idag.
Fortfarande rätt bullrig, men trevlig fast chassi.
KASS backkamera (skitar ned sig = ser knappt inget)
Bra sido-kamera!
Bra drag.
Trevlig men plastig inredning om man kommer från en fullmatad E-klass.

Uppdaterat: 2024-01-19 21:19
Gillar kurvor och rondeller

Ja, när det gäller Y kontra Enyaq hänger mycket på vad Tesla har för dagspris på Y.
Kikar man idag tycker jag nya Enyaq är mer prisvärd.

Uppdaterat: 2024-01-20 12:32

Rackarns bananer, du har rätt. Var tvungen att kika och enyaq solid edition verkar ju ge mycket för pengarna. Onekligen!

Uppdaterat: 2024-01-20 21:46