Vi Bilägares forum

Dyr service för laddhybrider – elbil klart billigast

Dyr service för laddhybrider – elbil klart billigast

Många väljer en laddhybrid för att kapa milkostnaden. Men biltillverkarna upplyser inte om att servicekostnaden kan bli betydligt högre för en laddhybrid än andra biltyper – något som kan förstöra kalkylen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-30 06:30

Kommentarer

Oväntat.

Uppdaterat: 2022-11-30 10:49

Laddhybrid fyllde väl ett syfta innan laddmöjligheterna var så utbyggda, men nu är de mest en kombination av det sämsta med bensinmotorn kombinerat med det sämsta med elmotorn.

Vore det inte bättre att erbjuda en bensin- eller dieseldriven elgenerator, som tillval, för den med räckviddsångest? En sådan är ju mycket mer energieffektiv än en fossilmotor, och skulle eliminera behovet av parallell drivlina och annat som ökar vikt och kostnader.

Uppdaterat: 2022-11-30 16:18

Masterplaner
Men det är väl så Toyotas hybridmotorer fungerar?

Uppdaterat: 2022-11-30 17:23

Nej Axa. Men BMW i3 REX kan väl liknas vid en sådan.
Den har ganska litet batteri och en räckviddsförlängare i en tvåcylindrig bensinmotor som driver en generator.
Men den slutade man tillverka.

Uppdaterat: 2022-11-30 20:13
Mr Snoid skrev:

Nej Axa. Men BMW i3 REX kan väl liknas vid en sådan.
Den har ganska litet batteri och en räckviddsförlängare i en tvåcylindrig bensinmotor som driver en generator.
Men den slutade man tillverka.

Eller slutade man importera den?
Håller med att det är en bättre lösning annars, en bensindriven generator utan koppling till drivlinan men gärna med möjligheten att dra nyttan av värmen den ger om den måste anvåndas, antagligen är en fläktkyld motor det rimliga, då är det svårt att nyttja värmen till något vettigt, blåsa varmt på batteriet då det är kallt...typ.
Sen är väl en 15 literstank lite rimligare än 9 liter som REXen har, om jag minns rätt. Mazda var ju rågång med något liknande, men med en vankelmotor, tveksamt att det är den effektivaste motorn att välja, men går att få kompakt å andra sidan. Med konstant varv kanske den inte suger tanken tom orimligt snabbt.

Uppdaterat: 2022-12-06 11:54

Snoid
Ah ok.
Tydligen har nya Qashqai hybrid (nästan) en sådan lösning.

Uppdaterat: 2022-12-06 12:18

Ja det är ganska tokigt att idag år 2023 köpa en laddhybrid.
När räckvidden är så lång idag och laddning går så snabbt att man ändå knappt hinner äta lunch/middag eller vad det nu blir, så verkar det totalt meningslöst att köpa hybrid.

Uppdaterat: 2023-10-12 14:47
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Ja det är ganska tokigt att idag år 2023 köpa en laddhybrid.
När räckvidden är så lång idag och laddning går så snabbt att man ändå knappt hinner äta lunch/middag eller vad det nu blir, så verkar det totalt meningslöst att köpa hybrid.

Men det finns nog dom som inte bor i Kalmar och har dina fantastiska laddmöjligheter som fortfarande tvekar att köpa en ren elbil. De som bor på landet och flera mil ifrån staden, du vet.

Uppdaterat: 2023-10-12 15:37

Fast jag har svårt att se att man bor så långt ute på landet att man inte kan ta sig in till en stad/by och tillbaka på en laddning. "Flera mil" är ju inga problem så klart.

Uppdaterat: 2023-10-12 15:40
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Fast jag har svårt att se att man bor så långt ute på landet att man inte kan ta sig in till en stad/by och tillbaka på en laddning. "Flera mil" är ju inga problem så klart.

Ja men det säljs ju fortfarande laddhybrider av en anledning, som du inte förstår tydligen, som har ditt på det torra, vad gäller laddning, men inte andra har. Det är ett stort steg att gå till en elbil för vissa som inte har dina fördelar med att bo i en stad.

Uppdaterat: 2023-10-12 15:46

Vi har en laddhybrid för att kunna nyttja ett släkthus i Medelpad. Det finns el där, men klen matning så man vill inte belasta det för hårt. Närmsta laddplats är i Rätan med en stolpe 3-4 mil bort och åt andra hållet finns en stolpe i Ånge.
Visst hade vi kunnat haft en bensinbil i stället, men då hade vi inte haft en snittförbrukning på årsbasis under 0,4 liter/mil.

Uppdaterat: 2023-10-12 16:03
Christer skrev:

bejje skrev:
Fast jag har svårt att se att man bor så långt ute på landet att man inte kan ta sig in till en stad/by och tillbaka på en laddning. "Flera mil" är ju inga problem så klart.

Ja men det säljs ju fortfarande laddhybrider av en anledning, som du inte förstår tydligen, som har ditt på det torra, vad gäller laddning, men inte andra har. Det är ett stort steg att gå till en elbil för vissa som inte har dina fördelar med att bo i en stad.

Jag känner en som bor på landet ca 4 mil utanför Östersund som har elbil och tycker det är perfekt. Även om man skulle ha 10 mil dit man ska så är det ju inga problem så länge man kan ladda hemma.

Och bor man på "landet" så kan man ju ladda hemma. Kan man inte det så har man helt enkelt inte köpt det man behöver köpa.

Men men, det är inte dig jag ska övertyga...
Vissa har bara förutfattade meningar om elbil som helt enkelt inte stämmer.
USA till exempel, folk där är ovanligt mycket mot elbilar. Såg en undersökning där bilister över hela USA hade ställts frågorna om vad de ville ha för typ av bil som nästa bil, el, bensin/diesel eller hybrid. En klar majoritet och över 50% sa att bensin/diesel.

De fick också frågan om de hade valt annorlunda om priset inte spelade någon roll, men resultatet blev nästan lika.

Det var ett antal följdfrågor också där svaren visade på att folk har helt fel uppfattning om räckvidd, laddning osv. Misstänker att många på landsbygden i Sverige har liknande uppfattning, att det är omöjligt att ha elbil om man bor några mil ute på landet, men det borde nästan vara enklare med elbil då man kan "tanka" hemma medans bensinmacken kanske är många mil bort.

Uppdaterat: 2023-10-12 16:04
- Peugeot e-208 GT 2022
L. Mäkinen skrev:

Vi har en laddhybrid för att kunna nyttja ett släkthus i Medelpad. Det finns el där, men klen matning så man vill inte belasta det för hårt. Närmsta laddplats är i Rätan med en stolpe 3-4 mil bort och åt andra hållet finns en stolpe i Ånge.
Visst hade vi kunnat haft en bensinbil i stället, men då hade vi inte haft en snittförbrukning på årsbasis under 0,4 liter/mil.

Min svärfar bor ute på landet och det skulle vara perfekt för hans fru att ha en elbil då hon pendlar ca 6-7 mil varje dag, men ännu har han inte slagit till. Dock bor de i ett hus med endast 16A matning, men det borde funka ändå tänker jag så länge man styr laddningen till natten. Även om man stryper laddningen till under 10A så borde det räcka för att ladda de mil som behövs.
Sedan finns också möjlighet att ladda på jobbet.

Uppdaterat: 2023-10-12 16:13
- Peugeot e-208 GT 2022

Egna årsmil och värdefall på bilen påverkar i avsevärt större utsträckning ekonomin i bilvalet än några tusenlappar på servicekostnaderna per år. Ändå bra med denna typ av jämförelser som kan avgöra vid jämförelser av totalekonomin med egna årsmil.

Uppdaterat: 2023-10-12 16:20
bengt39

Bejje skrev : "Jag känner en som bor på landet ca 4 mil utanför Östersund som har elbil och tycker det är perfekt. Även om man skulle ha 10 mil dit man ska så är det ju inga problem så länge man kan ladda hemma.
Och bor man på "landet" så kan man ju ladda hemma. Kan man inte det så har man helt enkelt inte köpt det man behöver köpa.

Det är just det där med att ladda hemma, som är ett stort steg att ta, om man inte känner sig helt bekväm med den investeringen. Då tycker jag det är konstigare att köpa en "låtsas elbil" som "laddar sig själv" , än att köpa en laddhybrid. Mildhybriden är dyrare att köpa, att serva och ger inte den besparing som utlovas om man bor på landet i alla fall. I det fallet är det ju smartare att gå på elbil direkt, med investeringen med laddbox och kanske större huvudsäkring.

Uppdaterat: 2023-10-12 16:25

Laddbox och installation kan bli riktigt billigt. Har sett flera annonser om det senaste tiden där en laddbox inklusive installation kan bli så billigt som 4995 kr. Men sen har man ju det där med större säkring, men som sagt är det inte säkert att man ens behöver det så länge man kan ladda på natten och inte behöver pendla allt för många mil.

Uppdaterat: 2023-10-12 16:30
- Peugeot e-208 GT 2022

Med en trefas laddbox är säkringsstorlek inget större problem. Jag har själv en laddbox med 16A matning som alltså kan ge 11kW . Men den effekten använder jag nästan aldrig. Sätter oftast ner laddströmmen till 6-8A och bilen är ändå laddad till de rekommenderade 80% nästa morgon.

Uppdaterat: 2023-10-12 16:40

Om jag minns rätt så såldes det rätt friskt med elbilar i norrlänen enligt någon statistik för ett år sedan.

Uppdaterat: 2023-10-12 18:14

Bästa sättet att dra nytta av en elbil är ju om man pendlar rätt långt, men inte för långt, men där man bara behöver ladda hemma varje dag.

Säg att man kör 2000-3000 mil per år, då blir nog besparingen av en elbil ganska stor.
Bor man som Axa säger i de norra delarna av landet så är chansen att man kör mycket ganska stor och varför ska man då köpa bensin eller diesel idag när skatter och bränsle är så dyrt?

Uppdaterat: 2023-10-12 18:43
- Peugeot e-208 GT 2022

Skulle aldrig falla mig in att köpa en laddhybrid.
Är bara Toyota som har en laddhybrid med rejäla elmotorer så det blir lite fart på bilen utan att bensinmotorn skramlar igång.
Jo visst en Lexus NX450H skulle vara ett alternativ om jag skulle köpa en laddhybrid. Men då ligger en Tesla betydligt närmare

Uppdaterat: 2023-10-12 18:57

Ja, jag har under många år sagt att elbilar borde passa utmärkt i glesbygden där bensin-mackar blir allt ovanligare - men där man nästan undantagslöst har laddmöjligheter "runt knuten". Det största problemet att övervinna för den kundgruppen är nog trots allt prislappen för en vettig elbil som kan göra det som behövs.

Uppdaterat: 2023-10-12 19:29
Pi skrev:

Ja, jag har under många år sagt att elbilar borde passa utmärkt i glesbygden där bensin-mackar blir allt ovanligare - men där man nästan undantagslöst har laddmöjligheter "runt knuten". Det största problemet att övervinna för den kundgruppen är nog trots allt prislappen för en vettig elbil som kan göra det som behövs.

Instämmer vad gäller prislappen på bilen. Men inte vad gäller laddning runt knuten.

Uppdaterat: 2023-10-12 20:12
Christer skrev:

Pi skrev:
Ja, jag har under många år sagt att elbilar borde passa utmärkt i glesbygden där bensin-mackar blir allt ovanligare - men där man nästan undantagslöst har laddmöjligheter "runt knuten". Det största problemet att övervinna för den kundgruppen är nog trots allt prislappen för en vettig elbil som kan göra det som behövs.

Instämmer vad gäller prislappen på bilen. Men inte vad gäller laddning runt knuten.

Vadå, du kan fint ladda en elbil på en fas 10A, tar bara lite längre tid. Funkar även med 6A men tar ännu lite längre tid. Men du laddar ca 15 mils körning på ett dygn på 6A inkl laddförluster.
Så nej det är inga problem att ladda en elbil även på landsbygden.
Dock kanske svårt att förstå och acceptera att det inte är så krångligt. Och det börjar dyka moderna begagnade elbilar som inte är så ohemult dyra.
Så jag instämmer inte i någon av din och Pi:s slutsatser.

Uppdaterat: 2023-10-12 20:23
skarj skrev:

Eller slutade man importera den?
Håller med att det är en bättre lösning annars, en bensindriven generator utan koppling till drivlinan men gärna med möjligheten att dra nyttan av värmen den ger om den måste anvåndas, antagligen är en fläktkyld motor det rimliga, då är det svårt att nyttja värmen till något vettigt, blåsa varmt på batteriet då det är kallt...typ.
Sen är väl en 15 literstank lite rimligare än 9 liter som REXen har, om jag minns rätt. Mazda var ju rågång med något liknande, men med en vankelmotor, tveksamt att det är den effektivaste motorn att välja, men går att få kompakt å andra sidan. Med konstant varv kanske den inte suger tanken tom orimligt snabbt.

Den lades ner. Det var få som köpte den när batteripaketet blev allt större och det blev för dyrt att få den att klara euro6-reglerna. Rex-versionen hade dessutom sämre räckvidd med samma batteri. Typ 24 mil istället för 30.

Uppdaterat: 2023-10-12 20:23

Hos mig varnar Tibber-appen lite då och då för att huvudsäkringen är överbelastad. Senast igår när ena bilen laddades samtidigt som det försiggick matlagning i köket.
Jag har 25A huvudsäkring.

Den andra bilen laddas några timmar innan jag vaknar.

Uppdaterat: 2023-10-12 21:02
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Pi skrev:
Ja, jag har under många år sagt att elbilar borde passa utmärkt i glesbygden där bensin-mackar blir allt ovanligare - men där man nästan undantagslöst har laddmöjligheter "runt knuten". Det största problemet att övervinna för den kundgruppen är nog trots allt prislappen för en vettig elbil som kan göra det som behövs.
Instämmer vad gäller prislappen på bilen. Men inte vad gäller laddning runt knuten.

Vadå, du kan fint ladda en elbil på en fas 10A, tar bara lite längre tid. Funkar även med 6A men tar ännu lite längre tid. Men du laddar ca 15 mils körning på ett dygn på 6A inkl laddförluster.
Så nej det är inga problem att ladda en elbil även på landsbygden.
Dock kanske svårt att förstå och acceptera att det inte är så krångligt. Och det börjar dyka moderna begagnade elbilar som inte är så ohemult dyra.
Så jag instämmer inte i någon av din och Pi:s slutsatser.

Det finns många andra parametrar som skall stämma förutom laddning för att ett elbilsköp skall bli av. Själv har jag inte fått till något verkligt köpsug ännu, men det kommer är jag säker på. Just nu "sitter jag still i båten", Mr Snoid.

Uppdaterat: 2023-10-12 21:16

Guran - vad av det jag skrev håller du inte med om? Det verkade enl ditt slutord vara "allt"... Läste du vad jag skrev?

Uppdaterat: 2023-10-12 22:45
Pi skrev:

Guran - vad av det jag skrev håller du inte med om? Det verkade enl ditt slutord vara "allt"... Läste du vad jag skrev?

Ja det gjorde jag, och därav skrev jag att det nu börjar finnas bättre begagnade elbilar att tillgå för ungefär halva kostnaden för en ny.
Så vem läste egentligen?
Christer snackade om att laddning skulle vara ett problem och din slutsats var priset. Båda dessa aspekter avhandlades i mitt svar.

Uppdaterat: 2023-10-13 08:12

Guran - jag uppfattade det som att du inte höll med om nåt i min kommentar - inte bara slutsatsen att priset för användbara elbilar nog var det som stoppade många på landsbygden. Vilket jag fortfarande tror är fallet i många fall.

Uppdaterat: 2023-10-13 10:57

Och det är inte "BARA" att smälla upp en laddbox hemma i garaget, som vissa tror, om man nu hittar en elbil att köpa som passar ens krav.

Uppdaterat: 2023-10-13 11:02
Christer skrev:

Och det är inte "BARA" att smälla upp en laddbox hemma i garaget, som vissa tror, om man nu hittar en elbil att köpa som passar ens krav.

Varför skulle det vara så svårt att få en laddbox monterad?
Det får du gärna förklara lite mer djupgående.

Uppdaterat: 2023-10-13 11:19
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Och det är inte "BARA" att smälla upp en laddbox hemma i garaget, som vissa tror, om man nu hittar en elbil att köpa som passar ens krav.

Varför skulle det vara så svårt att få en laddbox monterad?
Det får du gärna förklara lite mer djupgående.

Måste nog byta kabel mellan huset och det friliggande garaget och säkra upp ( 3 fas?), eftersom dagens 10 A säkring är för liten redan idag. Själva laddboxen är väl inga problem, mera än vilket märke man skall köpa och lära sig använda. Till skillnad ifrån dig så är jag en total novis på laddning och elbilar och alla andra elbilsägare som ju redan kan detta. Men det verkar ni glömma för ni är ju proffs och har nog glömt eran första tid som elbilsägare.

Uppdaterat: 2023-10-13 12:12

Själva förutsättningen för att ”smälla” upp en laddbox ser ju naturligtvis olika ut. Det är inte svårare än att man tar in elektriker som kan lösa installationen på ett ändamålsenligt sätt.
Problemet för en själv kan vara kostnaden.

Uppdaterat: 2023-10-13 12:24
Axa skrev:

Själva förutsättningen för att ”smälla” upp en laddbox ser ju naturligtvis olika ut. Det är inte svårare än att man tar in elektriker som kan lösa installationen på ett ändamålsenligt sätt.
Problemet för en själv kan vara kostnaden.

Redan där blir det ju problem. Alla elektriker har inte kunskapen att avgöra vad som är smartast att göra och montera eftersom dom aldrig sysslat med dessa laddboxar. Alltså vilken elfirma skall man anlita som kan detta?

Uppdaterat: 2023-10-13 12:29

Christer
Flera laddboxleverantörer har samarbete med kompetenta elektrikerföretag. Om de inte har egna elektriker.
Jag kollade på när min laddbox installerades. Ett arbete vilken erfaren och certifierad elektriker som helst ska klara av. Även framdragning av ledning till garage ska alla elektriker klara av.

Men visst, bor man i Norrlands inland så kanske det inte är enklaste att få tag på en kompetent elektriker. Eller så blir leveranstiden längre.

Uppdaterat: 2023-10-13 12:41

Ja, kan inte vara nåt bekymmer för en elektriker att montera en laddbox. Och man behöver ju inte nödvändigtvis ladda med max effekt - ofta har man ju rätt många timmar på sig att "tanka fullt".

Uppdaterat: 2023-10-13 13:35

Många gör allt detta mycket krångligare än det behöver vara......
Christer skriver att vi nog glömt vår första tid som elbilsägare då vi "lärde oss att ladda".
Min elektriker satta upp boxen, tog en timme ungefär. Frågade mig vilken effekt den skulle ställas in på, (min box var tidig och inte styrbar via mobil utan man satte detta på ett vred inuti boxen under kåpan), och satte den på 10A som jag tyckte skulle vara lagom för mig. Därefter var det bara att ladda och se glad ut, inget att lära sig.
Sen verkar en del tro att man måste ladda så mycket bilen kan ta emot och därmed säkra upp, nya kablar, kärnkraftverk på tomten etc......
Det behövs inte! Jag kör väldigt väldigt mycket och klarar mig gott på 3-fas 10A. Hade lätt kunnat gå ner till 8A med.
Sen det här att det är svårare för de på landet att gå över till elbil? Skulle säga tvärtom, där är det oftast betydligt större andel som bor i bostäder där man kan sätta upp egen laddning om man nu anser det vara ett måste. De på landet kör oftast mer vilket med ökar incitamentet att gå över till el.
Sen detta att många tror att man måste kunna ladda hemma, nej det behöver man inte idag....det underlättar om man kör väldigt mycket, men det finns så mycket laddplatser idag så jag skulle säga att nåt krav det är det inte.

Uppdaterat: 2023-10-13 13:50

Håller med Gaston. För oss som bor i de större städerna (vilket är majoriteten i Sverige) så klarar vi oss väldigt bra med Ladd- eller Elhybrid. Där har båda varianterna sina fördelar.

Uppdaterat: 2023-10-13 13:57
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
Och det är inte "BARA" att smälla upp en laddbox hemma i garaget, som vissa tror, om man nu hittar en elbil att köpa som passar ens krav.
Varför skulle det vara så svårt att få en laddbox monterad?
Det får du gärna förklara lite mer djupgående.

Måste nog byta kabel mellan huset och det friliggande garaget och säkra upp ( 3 fas?), eftersom dagens 10 A säkring är för liten redan idag. Själva laddboxen är väl inga problem, mera än vilket märke man skall köpa och lära sig använda. Till skillnad ifrån dig så är jag en total novis på laddning och elbilar och alla andra elbilsägare som ju redan kan detta. Men det verkar ni glömma för ni är ju proffs och har nog glömt eran första tid som elbilsägare.

Du beställer en installation komplett med kabeldragning och laddbox med lastbalansering. Helst dras kabeln från skåpet där huvudsäkringen och elmätaren sitter. Mer behöver man inte kunna. Räcker med att sedan kunna stoppa i kontakten i bilen.

Uppdaterat: 2023-10-13 14:00
Corgie skrev:

Håller med Gaston. För oss som bor i de större städerna (vilket är majoriteten i Sverige) så klarar vi oss väldigt bra med Ladd- eller Elhybrid. Där har båda varianterna sina fördelar.

Det var väl iofs inte riktigt det jag skrev...
Även de i städerna klarar sig jättebra på ren elbil, och nej man "måste" inte ha laddning hemma.

Uppdaterat: 2023-10-13 14:04
Gaston skrev:

Corgie skrev:
Håller med Gaston. För oss som bor i de större städerna (vilket är majoriteten i Sverige) så klarar vi oss väldigt bra med Ladd- eller Elhybrid. Där har båda varianterna sina fördelar.

Det var väl iofs inte riktigt det jag skrev...
Även de i städerna klarar sig jättebra på ren elbil, och nej man "måste" inte ha laddning hemma.

Självklart funkar Elbil bra i städerna också men bland annat Christer har skrivit att han inte förstår varför man kör med Laddhybrid och Elhybrid men för oss som mesta delen aldrig kör över 70-80 km/h och ej mer än 50 km/dag så lönar och funkar dessa bilar utmärkt innan priserna för elbilar blivit lägre.

Uppdaterat: 2023-10-13 14:10

Precis som ni skriver. Det är en enkel installation av laddbox.

Mina satte man upp från fasadmätarskåpet och med en egen separat avsäkring. Det är inget komplicerat Christer utan ett rutinjobb för vilken elektriker som helst.

Och precis som någon är inne på i tråden är det bra att välja till lastbalansering och att ha gott om kräm i sin huvudsäkring (om man nu går den vägen)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-10-13 19:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Precis som ni skriver. Det är en enkel installation av laddbox.
Mina satte man upp från fasadmätarskåpet och med en egen separat avsäkring. Det är inget komplicerat Christer utan ett rutinjobb för vilken elektriker som helst.
Och precis som någon är inne på i tråden är det bra att välja till lastbalansering och att ha gott om kräm i sin huvudsäkring (om man nu går den vägen)
MVH AL

Här verkar allt vara så enkelt med att strömförsörja en laddbox enligt vissa. Men då kommer ifrån mig 10 000 kronorsfrågan??? Vilket märke av laddbox(ar) är bäst och i så fall och varför?

Uppdaterat: 2023-10-13 19:55

Christer - vilken bil är bäst ? Ungefär lika enkelt att svara på... Tror inte det är så kritiskt - det beror nog mera på vilka finesser och möjligheter du vill ha för bl a övervakning. Gissar jag som okunnig på elbilar...:)

Uppdaterat: 2023-10-13 20:08
Christer skrev:

A.L skrev:
Precis som ni skriver. Det är en enkel installation av laddbox.
Mina satte man upp från fasadmätarskåpet och med en egen separat avsäkring. Det är inget komplicerat Christer utan ett rutinjobb för vilken elektriker som helst.
Och precis som någon är inne på i tråden är det bra att välja till lastbalansering och att ha gott om kräm i sin huvudsäkring (om man nu går den vägen)
MVH AL

Här verkar allt vara så enkelt med att strömförsörja en laddbox enligt vissa. Men då kommer ifrån mig 10 000 kronorsfrågan??? Vilket märke av laddbox(ar) är bäst och i så fall och varför?

Kan du kolla själv och avgöra. Tycke och smak.
Själv har jag en ABL Defa, eRange IQ. Robust sak med kavlitetskomponenter kontaktorer, jordfelsbrytare och inbyggd elmätare. Till det helt dynamisk tdanaluten lastbalansering som inte är beroende av trådlösa nätverk eller annat.
Funkar men är ful, finns ny uppdaterad version som är smäckrare Defa Power heter den.

Uppdaterat: 2023-10-13 20:11
Pi skrev:

Christer - vilken bil är bäst ? Ungefär lika enkelt att svara på... Tror inte det är så kritiskt - det beror nog mera på vilka finesser och möjligheter du vill ha för bl a övervakning. Gissar jag som okunnig på elbilar...:)

Tja, det är viss skillnad på ingående komponenter och hur lastbalanseringen funkar.

Uppdaterat: 2023-10-13 20:12

Min första box köpte jag av en kompis som hade fått den som gåva. Den andra valde jag en av två boxar som mitt elbolag hade kampanj på. Slumpen gjorde att det inte blev en Easee.

Jag använder inga finesser på dem utan kör planeringen i ena bilen. Andra bilen får ström direkt.

Uppdaterat: 2023-10-13 20:14

Norska laddboxar Ok Har själv Zaptec på 2 ställen Hade valt EASEE också om jag fått Den underkändes tyvärr i Sverige men funkar i normalfallet helt tillräckligt säkert.Den fōljer inte alla fōreskrifter.

Uppdaterat: 2023-10-13 20:16
bengt39

En bra installation av laddbox fōr elbil eller laddhybrid
har koll på maxeffekten man kan ta ut inget att snåla på.

Uppdaterat: 2023-10-13 20:22
bengt39

En bra installation av laddbox fōr elbil eller laddhybrid
har koll på maxeffekten man kan ta ut inget att snåla på.

Uppdaterat: 2023-10-13 20:22
bengt39