Väntar fortfarande på en "riktig" elbil i B-segmentet, alltså inte inte en konverterad fossilbil. Jeep Avenger finns väl, men fler?
jeep Avenger? Läs Teknikens Världs test. Ingen munter läsning. Dyr och dålig. Ingen dragkrok, ingen taklast, ingen genomlastningslucka, kort räckvidd. Ingen vinterbil precis om man vill ta med sig skidorna. Det finns bättre alternativ!
Väntar fortfarande på en "riktig" elbil i B-segmentet, alltså inte inte en konverterad fossilbil. Jeep Avenger finns väl, men fler?
Kia Niro EV och Hyundai Kona (och säkert någon mer) är byggda som "elbil först" och därefter har anpassningar gjorts till ev andra drivlinor. Konverterad åt andra hållet helt enkelt.
40-talisten skrev:
Väntar fortfarande på en "riktig" elbil i B-segmentet, alltså inte inte en konverterad fossilbil. Jeep Avenger finns väl, men fler?
Kia Niro EV och Hyundai Kona (och säkert någon mer) är byggda som "elbil först" och därefter har anpassningar gjorts till ev andra drivlinor. Konverterad åt andra hållet helt enkelt.
Niro och Kona är större bilar än i B-segmentet. När kommer "riktiga" elbilen kring 4 meter?
Det finns ju några elbilar runt 4 m. Men jag vet inte vad för fantastiska fördelar det skulle ge att det är en ”riktig” elbil. Flera har visat att det går att göra dugliga elbilar oavsett ifall det är delad plattform eller inte.
Det finns ju några elbilar runt 4 m. Men jag vet inte vad för fantastiska fördelar det skulle ge att det är en ”riktig” elbil. Flera har visat att det går att göra dugliga elbilar oavsett ifall det är delad plattform eller inte.
Har de "frunk?" Skämt åsido, bensin-Corsa GS 130 hk automat, kostar 285 kkr enl. lista. Motsvarande Corsa El GS kostar 490 kkr. Alltså el-Corsa är 205 kkr dyrare än bensin-Corsa. Ännu har jag inte fått förklarat denna oerhörda prisskillnad, och plattformen är ju delad i detta fall, vilket enligt forumet borde medföra besparingar i framtagandet av elversionen.
Sen går det ju ofta att hitta exemplar till helt andra priser än det "rekommenderade" - speciellt när det gäller Stellantis-produkter.
Tror inte att det går att pressa priset på el-versionen av Corsa ner till i närheten av fossilversionen, även för förhandlingsspecialister och prutningsakrobater. Ännu...
40-talisten - vem har påstått det ? Har dock sett förhållandevis billiga exemplar av Corsa-e även om det inte riktigt matchar listpriset på en bensin-Corsa. Och kan du nöja dig med en begagnad så finns sådana med annonserade priser ifrån runt 225.000 kr. Eller en nästan ny (31 mil) för ca: 290.000 kr. Bara att leta bland annonserna om du är intresserad.
Kommentarer
Har väldigt svårt att bestämma mig, men jag tror att jag tycker att denna är ganska mycket snygg.
Håller med. KIAs EV modeller är först lite fula, men sedan ändrar man sig och tycker de inte är så pjåkiga.
EV4 var den jag främst menade.
Men ja, först känns det som "nej tack". Efter några sekunder kommer känslan "Men du..." :-)
Tycker EV4 påminner om EV6 fast i kantigare version. Fast jag gillar det.
”Flyttbar kontrollpanel för klimatanläggningen”😮.
Minst sagt krystat och effektsökeri
Väntar fortfarande på en "riktig" elbil i B-segmentet, alltså inte inte en konverterad fossilbil. Jeep Avenger finns väl, men fler?
jeep Avenger? Läs Teknikens Världs test. Ingen munter läsning. Dyr och dålig. Ingen dragkrok, ingen taklast, ingen genomlastningslucka, kort räckvidd. Ingen vinterbil precis om man vill ta med sig skidorna. Det finns bättre alternativ!
Kia Niro EV och Hyundai Kona (och säkert någon mer) är byggda som "elbil först" och därefter har anpassningar gjorts till ev andra drivlinor. Konverterad åt andra hållet helt enkelt.
Niro och Kona är större bilar än i B-segmentet. När kommer "riktiga" elbilen kring 4 meter?
Duger inte t ex en Corsa? Visserligen inte på en dedikerad elplattform men även BMW tillämpar ju detta med "delade" plattformar.
Exakt, jag tror att det kommer vara den olika drivkällor på bilarna i B segmentet
Se bara Honda e, den blev ohemult dyr och nästan osäljbar.
Det finns ju några elbilar runt 4 m. Men jag vet inte vad för fantastiska fördelar det skulle ge att det är en ”riktig” elbil. Flera har visat att det går att göra dugliga elbilar oavsett ifall det är delad plattform eller inte.
Har de "frunk?" Skämt åsido, bensin-Corsa GS 130 hk automat, kostar 285 kkr enl. lista. Motsvarande Corsa El GS kostar 490 kkr. Alltså el-Corsa är 205 kkr dyrare än bensin-Corsa. Ännu har jag inte fått förklarat denna oerhörda prisskillnad, och plattformen är ju delad i detta fall, vilket enligt forumet borde medföra besparingar i framtagandet av elversionen.
40
Jag killgissar att elbilen är dyrare pga
Utvecklingskostnader
Kostnad för batteri
Drivlineanpassning
Utbud-efterfråga
Sen går det ju ofta att hitta exemplar till helt andra priser än det "rekommenderade" - speciellt när det gäller Stellantis-produkter.
Tror inte att det går att pressa priset på el-versionen av Corsa ner till i närheten av fossilversionen, även för förhandlingsspecialister och prutningsakrobater. Ännu...
40-talisten - vem har påstått det ? Har dock sett förhållandevis billiga exemplar av Corsa-e även om det inte riktigt matchar listpriset på en bensin-Corsa. Och kan du nöja dig med en begagnad så finns sådana med annonserade priser ifrån runt 225.000 kr. Eller en nästan ny (31 mil) för ca: 290.000 kr. Bara att leta bland annonserna om du är intresserad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.