Vi Bilägares forum

Fler biltillverkare hakar på trenden med pressgjutning

Fler biltillverkare hakar på trenden med pressgjutning

Pressgjutning gör biltillverkningen betydligt effektivare. Nu hakar flera biltillverkare på trenden som Tesla var tidigt ute med.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-13 09:51

Kommentarer

Jag kan inte låta bli att tänka på när Trafikmagasinet rapporterade om databoxarna som bara gick att byta som en enhet och vad det gjorde med kostnaden.
I det fallet sänktes priserna efter uppmärksamheten, men det lär bli värre här.

Uppdaterat: 2023-10-13 10:00

Ja, man kan absolut fundera över främst reparationer efter mindre kollisioner och hur detta kommer atrt påverka försäkringhspremierna. Allt har en upp- och en nersida.

Uppdaterat: 2023-10-13 11:06

Tesla skrotas väl i många fall helt av försäkringsbolagen vid en krock, just för att reparationerna blir oerhört höga.

Uppdaterat: 2023-10-13 11:25
- Peugeot e-208 GT 2022

Det är nog direkta eller indirekta skador på batteripacket som orsakar skrotning.
Rena karosskador kan säkert åtgärdas till en rimlig kostnad-

Uppdaterat: 2023-10-13 11:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lustigt att Tesla ligger före i vissa fall de "gamla" etablerade märkena hur man bygger bilar på ett effektivt sätt. Enligt vissa ska det vara tvärtom.

Uppdaterat: 2023-10-13 12:16

saabnisse - misstänker att det inte behöver vara några batteriskador men ändå kan det bli väldigt dyrbara skador med dessa gjutna "bottenplattor". Bara gissningar ifrån en lekman men man har ju sina misstankar...

Uppdaterat: 2023-10-13 13:30

Jag är ingen plåtexpert men varför blir det dyrare att reparera när man har ett eller få plåtstycken jmf med många smådetaljer som likväl är sammanfogade / svetsade till ett stort schabrak / enhet?

Uppdaterat: 2023-10-13 14:46

Färre behärskar aluminiumsvetsning och aluminiumgjutgods ställer höga krav på svetsaren, ofta TIG.

Uppdaterat: 2023-10-13 15:52
Pi skrev:

saabnisse - misstänker att det inte behöver vara några batteriskador men ändå kan det bli väldigt dyrbara skador med dessa gjutna "bottenplattor". Bara gissningar ifrån en lekman men man har ju sina misstankar...

Det kan nog bli ett problem med att säkert fastställa om en skada på gjutblocket kan medföra skador på batteri eller elektronik.
En pressad plåtdetalj är oftast mer flexibel och då kan det bli lättare att se följdskador.

Uppdaterat: 2023-10-13 16:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
J.L skrev:

Färre behärskar aluminiumsvetsning och aluminiumgjutgods ställer höga krav på svetsaren, ofta TIG.

Det kunde finnas gott om svetsare som behärskar TIG, det är inte särskilt svårt, men ett problem är att det inte finns tillräckligt många som vill utbilda sig i yrken som kräver handpåläggning.
Sedan krävs materialkännedom, aluminiumlegeringar uppträder inte som de järnhaltiga material man kanske handskats med tidigare.
Men det är inte omöjligt att lösa.

Uppdaterat: 2023-10-13 16:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse:
”Marknaden” dvs det aggregerade utbudet / efterfrågan brukar lösa det mesta i så måtto att är det brist på en viss kompetens tex ”TIG” kunskap kommer det att driva upp lönerna som i sin tur leder, med viss eftersläpning, att fler vill bli TIG svetsare och efterfrågan och utbuden möter varandra på en viss sk pivotpunkt.

Uppdaterat: 2023-10-13 17:33

Om resten av bilen sitter i en och samma del blir det ganska mycket arbete för att byta ut den delen om den blir skadad. För nästan 30 år sen lanserade Lotus en bil med chassi av extruderad och limmad aluminium med namnet Elise. Där är skador på chassit extremt dyra att laga.

Uppdaterat: 2023-10-13 19:48

Mäkinen:
Ok så då är det en riktigt obra idé att följa Teslas bilbyggarexempel?

Uppdaterat: 2023-10-13 20:58

Köp, slit och släng-samhället... 😀

Uppdaterat: 2023-10-13 21:09

Det handlar om överlevnad att implementera ny produktionsteknik och som Saabnisse nämner handlar det om att få fler yrkesarbetare som behärskar hantverket.

Uppdaterat: 2023-10-13 21:17

Bara att kolla vad det kostar att försäkra en Tesla som är mer än tre år så fattar ni vad det kostar…

Uppdaterat: 2023-10-13 21:36

Då får vi hoppas att Tesla inte implementerar produktionen fullt ut eller att det utvecklas nya billiga / enkla alternativa reparationstekniker som inbegriper reparation av formgjutna artefakter.

Uppdaterat: 2023-10-13 22:02

V8:
En Tesla S från 2015 som körs 1500 mil per år kostar 13000 kr per år i helförsäkring. Inte så blodigt trots allt.

Uppdaterat: 2023-10-13 22:10
Swenssons skrev:

V8:
En Tesla S från 2015 som körs 1500 mil per år kostar 13000 kr per år i helförsäkring. Inte så blodigt trots allt.

Och hur mycket pressgjutna detaljer har den?………

Uppdaterat: 2023-10-13 22:12

Mr:
Troligen inga eller väldigt få samtidigt som ingen vet på vilken nivå framtida premier hamnar på, särskilt inte på en modell som ännu ej är premiesatt. Det enda man kan hoppas på är att det inte blir alltför hög premie.

Uppdaterat: 2023-10-13 22:30

Mr:
Sedan var väl mitt inlägg ett svar på att några år gamla Teslor har hög försäkringspremie vilket jag inte håller med om efter att ha checkat vad IF vill ha.

Uppdaterat: 2023-10-13 22:32

Swenssons
Kanske beror på ålder och var man bor?
En helförsäkrad Model 3 MY20 LR skulle kosta mig 18000 per år räknat på 3000 mil/år.

Jävligt ovärt.

Uppdaterat: 2023-10-13 22:43

Det är inte enbart pressgjutna delar, vissa har numera structural battery pack som gör det ännu svårare att reparera, kolla hur det ser ut på Munros videos på youtube, helt omöjligt att reparera batteri, bara att skrota om celler skulle ge upp.

Uppdaterat: 2023-10-13 22:56

Swenssons,
Det är väl bra för biltillverkare att bygga hyfsat billiga bilar som behöver skrotas tidigare än om de varit dyrare att producera?
Konkurrerar man med någon som kan sälja en skenbart likvärdig produkt till ett lägre pris måste man göra något.

Uppdaterat: 2023-10-13 23:13
Swenssons skrev:

Då får vi hoppas att Tesla inte implementerar produktionen fullt ut eller att det utvecklas nya billiga / enkla alternativa reparationstekniker som inbegriper reparation av formgjutna artefakter.

Billigt och enkelt kommer det aldrig att bli, bara mer komplicerat och med en noggrann ock kostsam undersökning om vad som bör repareras.
Genom allt allt fler detaljer integreras kan det så småningom omöjliggöra många reparationer.
Jämför med en transistorradio för sextio år sedan som bestod av några tiotal lätt utbytbara komponenter och en motsvarande ljudenhet idag där transistorerna ersatts av en enda krets som kostar några ören i tillverkning.

Uppdaterat: 2023-10-14 11:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Swenssons
Kanske beror på ålder och var man bor?
En helförsäkrad Model 3 MY20 LR skulle kosta mig 18000 per år räknat på 3000 mil/år.
Jävligt ovärt.

Lol, 32800 kr/år för mig. Som jämförelse kostar en i4 m50 13250 kr.

Uppdaterat: 2023-10-16 14:47

Ingen kommer undan Teslas försäkringspremier.. jämförde en Model 3 -22 mot min Ioniq 5 (och för skoj skull IQ6).
Hyundai:erna ligger på 5300-5500 kr som helförsäkrad, 2500 mil och 5000 kr självrisk.
Även i4 landar in på "humant" pris, ca 7000 kr/år
Teslan landar in på 11 631 kr/år. :-O

Uppdaterat: 2023-10-16 16:05
Power to the people

13000 kr/år.. jag betalar aldrig över 4500 kr/år på någon bil jag haft... bor i en liten "håla" utanför storstad. Självrisken brukar vara 3000 kr. Allt över 500 kr/mån för en bilförsäkring tycker jag är dyrt, över 1000 kr/mån är väldigt dyrt.

Uppdaterat: 2023-10-16 16:59

Apex och Grosser
Då är jag alltså inte ensam om att få hög premium med Tesla. Apex vann dock. :-)

Det finns ingen chans att jag skulle betala så mycket i försäkring för en Tesla. Det känns helt ovärt. Har inte koll på vad i4 skulle kosta mig i försäkring men jag gissar att det hamnar under 10 kkr per år.

Sedan är det säkert några som skulle påpeka att det utgör en liten del jämfört med värdeminskningen. Jag å andra sidan vill ha så låga löpande utgifter som möjligt. Värdeminskning kan man inte bekymra sig om.

Uppdaterat: 2023-10-16 18:13

Löpande utgifter som Axa säger kan man ju helt klart ha hygglig koll på medan värdeminskningen är en ren joker.

Uppdaterat: 2023-10-16 19:58

Värdminskning är den enskilt största milkostnaden vi köp av ny/nyare bil. Om man inte räkna med den så får man en falsk bild av totalkostnad och lurar ev. sig själv.
https://www.vibilagare.se/nyheter/sa-mycket-betalar-bilagarna-och-hit-gar-pengarna

Uppdaterat: 2023-10-17 14:27

2TT2
Och där kom den. Värdeminskningen! ;-)

Skämt åsido. Värdeminskningen i procent har ju historiskt inte skilt så mycket mellan ”likvärdiga” modeller. Idag ser det annorlunda ut. Det är ju lite snårigare att göra en prognos på elbilar och särskilt Tesla då deras hattande nypris påverkar andrahandsmarknaden.

Även om värdeminskningen står för den största delen av totalkostnaden finns det väl ingen anledning att spä på totalkostnaden med ”onödiga” utgifter. Tex höga försäkringspremier.

I slutändan så spelar egentligen värdeminskningen mindre roll. Det är priset för att äga och använda ett fordon, och kommer oavsett vilket fordon du har. Värdeminskningen märker man dessutom inte av förrän det är dags att sälja av.

Uppdaterat: 2023-10-17 15:06

Nu är jag av den åsikten att totalkostnad/milkostnad räknas inte i procent utan med kronor🤔.
Utan att lägga någon värdering på nämna bilmärke så kan jag nämna en vän som för ett antal år sedan när Volvo fortfarande hade en av de lägsta värdeminskningen i procent räknad ofta hävdade att hans köp var betydligt mer ekonomiskt än en annans kompis Citroën. Ja det stämde om man räknade i procent men inte i kronor.
Värdeminskningen, som de flesta vet är störst de första åren och om bilen håller ihop läääänge i hyfsat skick så kan t.o.m bilens värde öka(värdeökning)😉

Uppdaterat: 2023-10-17 20:11

2TT2
Fast som jag påpekar så är prognos för värdeminskning desto svårare idag och särskilt när det gäller elbilar. Vi har ju till och med haft elbilsmodeller som på kort tid ökat i värde.

Men visst, en del gillar säkert att betala 20-30 000 kr per år i försäkring för att det är sån liiiten andel av totala kostnaden.

Uppdaterat: 2023-10-17 21:53

Tror att för en del som köper Tesla blir försäkringskostnaden en mindre chock. Kollade för egen del vad en försäkring på Tesla kostade. Det skiljer en hel del mellan bolagen men ingen så dyrt som 20 till 30 tusen.
Sen köper inte de flesta sina bilar i Teslas prisklass för ”egna” pengar.

Uppdaterat: 2023-10-17 23:04

Trygg Hansa har specialiserat sig på Teslaförsäkringar likt If med VolvoCars och VW med flera.

Uppdaterat: 2023-10-18 06:18

Trygg-Hansa? Knappast mycket billigare. Det hade blivit 16000 kr per år för mig.

Jag köper bilar för mina egna pengar. Vem är det som inte betalar med egna pengar?

Uppdaterat: 2023-10-18 09:44

Axa - de som har s k förmånsbilar drabbas nog avsevärt mycket mindre än de som köper bilen privat - säkert det som åsyftas.

Uppdaterat: 2023-10-18 10:06

Sen får man ju ha koll på alla kostnader. Ja, Tesla har lite högre premie beroende på vart man bor och ålder m.m.
Men samtidigt slipper man servicekostnaden.
På ett år har min EQE kostat 11 000 kr i service, så mycket dyrare i försäkring var inte Teslan jag körde innan.
Så återigen, TCO....
Och där tror jag fortfarande att Teslorna ligger riktigt bra till kontra många jämförbart rustade och motoriserade elbilar. Eller fossilbilar för den delen.
Någon ovan skrev att en 3-4 år begagnad Model 3 LR skulle kosta 18 000 kr/helår i helförsäkring, vad skulle en lika gammal fullutrustad BMW 345ix eller Merca C450 4-matic kosta med 3000 mil /år för samma person?
Utan att jämföra äppel med äppel blir det svårt att säga om nåt är dyrt eller ej....

Uppdaterat: 2023-10-18 10:08
Pi skrev:

Axa - de som har s k förmånsbilar drabbas nog avsevärt mycket mindre än de som köper bilen privat - säkert det som åsyftas.

Du tror verkligen att man som förmånsbilsbrukare kan plocka ut vilken bil man vill utan att påverkas av kostnaderna som företaget får?
Självklart får du som anställd med högre kost ju högre kost företaget får. Nästan alla företag idag kör med TCO-baserad kalkyl när de beräknar löneavdrag för förmånsbil. Sen är självklart förmånsvärdet med högre på de bilar som brukar ses som "roligare och dyrare"
På företaget där jag sitter på dessa kalkyler så tar jag med alla faktorer som försäkring m.m. när löneavdraget räknas ut kontra "normbilen". Vill någon plocka ut en dyrare bil som kostar mer för företaget så speglas det i ett högre och för företaget kostnadsneutralt avdrag.

Uppdaterat: 2023-10-18 10:14

Henrik - jag skrev "de som har s k förmånsbilar drabbas nog avsevärt mycket mindre än de som köper bilen privat " och det tror jag fortfarande på. Jag skrev inte att du som förmåns-bilist inte drabbas alls...

Uppdaterat: 2023-10-18 10:30
Gaston skrev:

Sen får man ju ha koll på alla kostnader. Ja, Tesla har lite högre premie beroende på vart man bor och ålder m.m.
Men samtidigt slipper man servicekostnaden.
På ett år har min EQE kostat 11 000 kr i service, så mycket dyrare i försäkring var inte Teslan jag körde innan.
Så återigen, TCO....
Och där tror jag fortfarande att Teslorna ligger riktigt bra till kontra många jämförbart rustade och motoriserade elbilar. Eller fossilbilar för den delen.
Någon ovan skrev att en 3-4 år begagnad Model 3 LR skulle kosta 18 000 kr/helår i helförsäkring, vad skulle en lika gammal fullutrustad BMW 345ix eller Merca C450 4-matic kosta med 3000 mil /år för samma person?
Utan att jämföra äppel med äppel blir det svårt att säga om nåt är dyrt eller ej....

Jag jämförde vad märkesförsäkring(hel) för en TM3 performance och en BMW i4 M50 skulle kosta. Samma mil och självrisk. Nästan 20000kr mer per år för Teslan.

Förmodligen inte representativt för hur det ser ut för de allra flesta. Men jag får helt sjuka premier när jag kollar Tesla.

Uppdaterat: 2023-10-18 12:11

Sen tycker jag ju egentligen att det är mera relevant att jämföra försäkringskostnaden på bilar i ungefär samma prisklass och inte baserat på 0--100 acceleration...:)

Uppdaterat: 2023-10-18 12:50

Vad är det försäkringsbolagen baserar de höga kostnaderna på? Är det just 0-100 eller är det motoreffekt, reparationskostnader eller annat? Kan tänka mig att det är lite av varje, men vad är det som väger tyngst?

med tanke på att just Tesla är så dyra att försäkra, så måste det finnas något som väger extra tungt som orsak hos försäkringsbolagen?

Uppdaterat: 2023-10-18 13:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Kanske att det är pressgjutna Teslor? Kanske bedöms som en riskfylld konstruktion?

Uppdaterat: 2023-10-18 14:07

Det är dyrt att reparera Tesla om det ens går och det har dessutom varit svårt med reservdelar och stillestånd kostar också.

Uppdaterat: 2023-10-18 14:27

Fast alla Tesla är ju inte byggda med stora pressgjutna delar som idag. Betyder det att några år äldre Tesla Model S t.ex. är mycket billigare i försäkring än en ny Model 3?

Uppdaterat: 2023-10-18 14:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag har inte sett någon nyare undersökning på maskinskador/reparations kostnader för försäkringsbolag där Tesla finns med. Om det visar sig att Teslas rep.kostnader högt överskrider övriga bilmärken så är den höga premien bifogad men inte annars.

Uppdaterat: 2023-10-18 15:16

Deras nya structural battery är ju en total mardröm vad gäller reparationer, hela bilens inredning sitter färdig med stolar, mattor och allt i batteripacken som skjuts upp underifrån in i bilen.

Sedan är det väl bra med kontinuerlig utveckling men Tesla model 3 finns väl i uppemot 50 varianter redan vad gäller reservdelar, också en mardröm. Att uppdatera en gång per år är nog en mycket sundare ide.

Uppdaterat: 2023-10-18 18:22